• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas pracy kierowców zawodowych

Marcin Muza
7 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szkolenie po nocnej zmianie. Czy to legalne?
Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się m.in. czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy, nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu, dobowego nieprzerwanego odpoczynku. Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się m.in. czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy, nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu, dobowego nieprzerwanego odpoczynku.

Na pracę zawodowych kierowców często składają się też przerwy, rozładunki i załadunki. Jak w takim razie powinno liczyć się ich godziny pracy?



Prowadzę firmę, która zatrudnia kierowców. Zdarza się, że kierowca "pauzuje się" o godz. 16, później o godz. 3 ma rozładunek, a o 4:30 idzie spać. Kolejny ładunek dostaje o godz. 10, rusza w trasę i jedzie do godz. 13, bo kończy mu się czas pracy. Kierowca twierdzi, że czas między rozładunkiem a załadunkiem (podczas którego spał), zalicza mu się do pracy w godzinach nocnych. Proszę o pomoc w interpretacji, jak rozliczyć czas, kiedy kierowca śpi?
Na pytanie odpowiada Marcin Muza, radca prawny z MGS Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Mądry, Sznycer, Cwalina-Kowalewska, Sambożuk Sp.p.

Marcin Muza, radca prawny Marcin Muza, radca prawny
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że w opisanej przez czytelnika sytuacji zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku (tj. z dnia 30 sierpnia 2012 roku, Dz.U. z 2012 roku, poz. 1155, ze zm.) oraz Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 roku w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (dalej "Rozporządzenie 561/2006"). Przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (tj. z dnia 13 kwietnia 2018 roku, Dz.U. z 2018 roku, poz. 917, ze zm.) stosowane będą tu jedynie w zakresie nieuregulowanym wskazanymi aktami prawnymi.

Pytanie czytelnika sprowadza się do ustalenia, czy do czasu pracy kierowcy wliczany jest czas pomiędzy rozładunkiem a załadunkiem, w trakcie którego nie wykonywał on pracy (zgodnie z informacją czytelnika kierowca spał) oraz czy czas ten zalicza się kierowcy do pracy w godzinach nocnych. Innymi słowy chodzi o wskazanie, jakie czynności zaliczamy do czasu pracy kierowcy, a jakich w świetle przepisów zaliczyć nie możemy.

Zgodnie ze wskazanymi jw. regulacjami (art. 4 lit. d Rozporządzenia 561/2006) "przerwa" oznacza okres, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku, zaś "inna praca" oznacza czynności zdefiniowane jako czas pracy w art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE, z wyjątkiem "prowadzenia pojazdu", włącznie z wszelką pracą dla tego samego lub innego pracodawcy, w sektorze transportowym lub poza nim. Co istotne, przytoczony art. 3 lit. a Dyrektywy obejmuje w szczególności czynności związane z załadunkiem oraz rozładunkiem.

Czy zdarza ci się wykonywać pracę w godzinach nocnych?

Podobnie w tym zakresie kwestie te normuje polska ustawa o czasie pracy kierowców. Zgodnie bowiem z art. 6 tego aktu prawnego "czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności: prowadzenie pojazdu, załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem, nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym, czynności spedycyjne, obsługę codzienną pojazdów i przyczep, inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy, niezbędne formalności administracyjne, utrzymanie pojazdu w czystości. Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu. Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin".

Do czasu pracy kierowcy, zgodnie z art. 7 cytowanej wcześniej ustawy, "nie wlicza się: czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy, nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu, dobowego nieprzerwanego odpoczynku, przerwy w pracy, o której mowa w art. 16 ust. 1".

Z powyższego wynika, że jeżeli kierowca uczestniczy aktywnie w czynnościach związanych z załadunkiem i rozładunkiem, tj. np. wykonuje czynności przy pojeździe, demontuje mocowania, odbezpiecza lub zabezpiecza towar, etc. (a tak w praktyce najczęściej to wygląda) to czas taki należy zaklasyfikować jako czas pracy i winien zostać on zarejestrowany na tachografie jako "inna praca". Nieco inaczej należy podejść do kwestii czasu, jaki kierowca przeznacza na oczekiwanie na rozładunek lub załadunek. Rozróżnić tu możemy dwie sytuacje - taką, w której długość czasu oczekiwania jest kierowcy znana oraz taką, gdy kierowca nie wie z góry, ile czasu musi oczekiwać na załadunek lub rozładunek. W świetle przytoczonych jw. przepisów w pierwszej z sytuacji czas należy zaklasyfikować jako okres pozostawania do dyspozycji (na tachografie oznaczyć jako "dyspozycyjność"), zaś w drugiej sytuacji czas taki stanowić będzie "inną pracę" (i tak też należy go oznaczyć na tachografie).
Porady prawnika Porady prawnika

Masz wątpliwości dotyczące działań firmy, która cię zatrudnia? Nie wiesz jak postąpić w sporze z pracodawcą, jakie możliwości pozostawia ci prawo pracy? A może po prostu jest temat, który cię nurtuje i chcesz poznać zastosowanie bieżących przepisów? Prześlij swoje pytania mailem: serwispraca@trojmiasto.pl. Na pytania czytelników odpowiadać będą radcy z trójmiejskich kancelarii. Odpowiedzi na wybrane pytania publikowane będą w Serwisie Praca portalu Trojmiasto.pl

O autorze

autor

Marcin Muza

radca prawny, MGS LAW Kancelaria Radców prawnych Mądry, Sznycer, Sambożuk Spółka Partnerska Sp. p.

MGS Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Mądry, Sznycer, Cwalina-Kowalewska, Sambożuk Sp. p.

Miejsca

Opinie (88) 1 zablokowana

  • Facet prowadzi firmę transportową, a nie ma podstawowej wiedzy... (2)

    Może licencji na transport też nie ma?!

    • 11 0

    • Taki poziom prezentują niektórzy właściciele firm przewozowych

      W większości przypadków są głupsi od kierowców.

      • 1 0

    • Bardzo możliwe, kolega ma to po co on ma zdawać egzaminy :)

      • 1 0

  • Kierowcy mają fajnie (5)

    Mogą odwiedzać leśne ssaki.

    • 3 11

    • (1)

      Ja za to widuje zawsze osobowki i auta służbowe. Jakoś nigdy nie widziałem żeby ktoś się pchal tirem z naczepą po lesie

      • 6 0

      • Nie sluzbowym tylko w leasingu. Jakoś nie widziałem np Coli na takim parkingu...

        Brednie piszesz człowieku

        • 0 0

    • Ty możesz sobie ssaka do domu zamówić wiec masz zdecydowanie lepiej hahha

      • 2 0

    • Kolejny Chłopczyk który powiela opinie innych mało rozgarniętych chłopczyków którzy to o pracy kierowcy ciężarówki nie wiedzą dosłownie nic A swoją wiedzę czerpią tylko z opowiadań swoich równie mało rozgarnięty kolegów i filmików z YouTube :)

      • 3 0

    • I tu musze ciebie wyprowadzić z błędu. Widziałeś w tych lasach, krzakach miejsce dla ciężarówek? Nawet jakbyś chciał to się nie zatrzymasz.

      • 10 0

  • (2)

    Co za bzdury!! Te same przepisy określają wymagany czas odpoczynku i robią to bardzo precyzyjnie. Kierowca ma prawo i obowiązek do odpoczynku dobowego w wymiarze 11 godzin. Odpoczynek dobowy można skrócić 2 razy w tygodniu do 9 godzin, ale później trzeba te braki nadrobić. Wynika więc z tego jasno, że skoro ma być 11 godzin pauzy, to pracy może być maksymalnie 13. Na te 13 godzin może się składać 9 godzin jazdy i 4 godziny innej pracy, np. czekania na rozładunek czy załadunek. Nawet jeśli różne rzeczy przechodzą w Polsce to zabawa kończy się w Niemczech, na Słowacji, albo w Czechach. Jeszcze dość liberalnie jest w Szwecji i Norwegii.

    • 5 1

    • Nie 2 razy a 3 razy Więc twoja wiedza również jest ograniczona 2 razy możesz przedłużyć czas jazdy do 10 godzin. ;) więc zastanów się co piszesz.

      • 1 0

    • pauza dobowa może być podzielona na 3+9 h

      • 1 0

  • pełen monitoring pracy kierowcy zawodowego (2)

    może kogoś nie zabiją

    • 8 19

    • Chyba nie wiesz o czym piszesz chlopcze ;)

      • 1 0

    • Chcesz oglądać jak Janusz prowadząc dłubie sobie w nosie? ;|

      • 1 2

  • Nie ma Większego Złodzieja jak Polski Szef Firmy Transportowej który okrada kierowców nawet z czasu odpoczynku

    • 12 1

  • Kierowca

    A kto zajmie się Szefami oszustami, którzy ciągle zatrudniają nas dając tylko umowę na najniższa krajową i okradają państwo degradując również budżet na nasze emerytury.!!? Pytam kto w końcu weźmie się za to?

    • 7 1

  • Nie dla Dziad Transu!

    Ten właściciel firmy transportowej to totalny ignorant. Jak może prowadzić ten biznes i nie znać ustawy o czasie pracy kierowców zawodowych.
    Kolejny przedstawiciel „dziad transa”, który na każdym kroku myśli, ze kierowca go oszukuje. Jednak potwierdzają się opowieści kolegow, którzy mieli przyjemność pracować w polskim transporcie. Oszczędności na wszystkim, wliczając opony.
    Do wszystkich którzy piszą ze oni nie maja przerw na SOR czy jako przedstawiciele handlowi, powiem tak, zamiencie się na tydzień i zobaczymy co wtedy powiecie na temat czasu pracy kierowców, typowe polskie janusze.

    • 6 0

  • Kierowcy TIRÓW i autobusów mają czas pracy uregulowany przepisami zaś kierowcy busów z skrzynią ppd plandeką do 3,5 t już nie i latają po kraju i nie tylko bez jakich kolwiek obosyrzeń po 35 godz. za kierownicą. Bo czasu brak.

    • 8 1

  • Mi tam ryba

    Ale stróżowi za pilnowanie na przyklad parkingu z autami placa to czemu kierowcy za pilnowanie samochodu by mieli nie placic ? !

    • 3 1

  • Przepisy przepisami, a w polskich firmach kierowca ma jechac i szefa nie obchodza przerwy

    • 14 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane