- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (30 opinii)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (38 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (84 opinie)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (195 opinii)
- 5 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
- 6 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni
Dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy projekcie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Według planów ta inwestycja ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i pozwolić na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia otworzył wczoraj zgłoszenia czterech oferentów, które wpłynęły w zawiązku z przetargiem: "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia". Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, budowa, sfinansowanie, wyposażenie a następnie utrzymanie i eksploatacja w okresie umowy pirsu Portu Zewnętrznego. Wszystkie oferty zostały dopuszczone do dalszego postępowania.
Wnioski złożyły konsorcja oraz spółki:
- Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) oraz Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii),
- Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) oraz Port of Felixstowe Limited (Londyn),
- International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili,
- Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
Przypomnijmy. Według koncepcji Port Zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.
Gospodarka morska w Trójmieście
Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.
A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.
Projekt Portu Zewnętrznego
Dlaczego Port Gdynia szuka partnera? Jak tłumaczą władze ZMPG, formuła PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego, pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.
Kim są oferenci?
Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.
Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.
Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście
International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 roku jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.
Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-02-06 21:44
Zastanawiajace (2)
Zastanawia mnie tylko po co w takim razie port w Gdyni chce inwestować w obrotnice w porcie wewnętrznym skoro za chwilę będą mieć terminal zewnętrzny. Wygląda to jak wyrzucanie pieniędzy w błoto. Najpierw afera z MW szybko szynko bo trzeba obrotnice budować jak już się wzięli za obrotnice to nagle okazuje się że jest 4 chętnych na zewnętrzny i koniec końców wpakują grube mln w obronie z której nie będą korzystać te 350m statki.
- 9 13
-
2021-08-04 11:04
A Ty wiesz co to jest obrotnica w porcie?
- 0 0
-
2021-02-06 22:37
Bo port obecny nadal będzie działał
- 10 0
-
2021-02-08 09:08
porty
Oczywiście , należy połączyć porty Gdańska i Gdyni już dawno , konkurencja pomiędzy nimi jest chora , można połączyć ORLEN z lotosem ,a nie można połączyć portów , przecież od lat wyniszczają sie stawkami , jeden jest konkurencją dla drugiego , zewnętrzni klienci sie z tego śmieją i podpuszczają jeden na drugiego .
- 3 14
-
2021-02-06 22:25
Będzie dokładnie jak z lotniskiem (6)
Jaka logika kieruje "inwestorem", żeby 20km od siebie budować dwa porty, dwie struktury, 2 razy biurokracja. Jaki sens ma port w miejscu, które ledwo ciągnie obecny ruch samochodowy. Co za poroniony pomysł wydawać fortune na megalomanię, jak pełno jest terenów nabrzeżnych, gdzie można by normalnie zrobić port i cała infrastrukturę. Kto i gdzie w 2021 roku myśli o wbudowaniu portu w środek miasta. Same absurdy.
- 14 32
-
2021-08-02 09:26
Oczywiście PO co budować jak Niemcy mają
- 0 0
-
2021-02-08 14:38
heh.....nie wiem jak to skomentować
ale w skrócie - Polska to nie USA, nam są porzebne porty obsługujące statki z drugiego końca świata i tu liczy się długość nabrzeży + dostępność infrstruktury. Jest tu miejsce na port w Gdańsku DCT +zewnętrzny i w Gdyni
- 1 0
-
2021-02-07 15:23
to promy gdzie powinny być przeniesione? do Gdańska czy do Gdyni?
no bo przecież konkurują, a po co....
- 4 0
-
2021-02-06 22:50
bardzo zdrowa logika (2)
polegająca na dywersyfikacji i synergii.
"jak pełno jest terenów nabrzeżnych, gdzie można by normalnie zrobić port"
A gdzie to jest ich tak pełno?!
Poza tym, port to nie tylko nabrzeża ale również komunikacja. O czym Gdynia boleśnie się przekonuje.- 5 0
-
2021-02-07 06:34
(1)
Będą budować drogę czerwoną za 1.5 mld. Te pieniądze są już zabezpieczone w budżecie. Kolej robi już inwestycje za ponad miliard i buduje nowe bocznice do wywozu kontenerów. Więc nie gadaj głupot.
- 5 2
-
2021-02-08 14:58
Dokłądnie - w samym porcie Gdańsk zainwestowano ponad 1,5 mld zł
w infrastrukturę pod DCT i przyszły Port Zewnętrzny - ale co bedziesz tłumaczył komuś, kto statek na zdjęciu co najwyżej widział w domu..
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.