• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy "Kinga" z gdyńskiej stoczni oczaruje włodarzy?

Wioletta Kakowska-Mehring
1 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednostka przeznaczona jest przede wszystkim do żeglugi śródlądowej. Może zabrać na pokład maksymalnie 56 pasażerów. Jednostka przeznaczona jest przede wszystkim do żeglugi śródlądowej. Może zabrać na pokład maksymalnie 56 pasażerów.

Remontowa Shipbuilding ma swoje statki PSV, stocznia Crist statki do stawiania wież wiatrowych, Galeon piękne jachty motorowe, Sunreef Yachts luksusowe katamarany, a firma Alumilex Gdynia ma... tramwaj wodny. Czy statek o imieniu "Kinga" dołączy do sztandarowych produktów trójmiejskich stoczni?


Czy płynąłeś kiedyś tramwajem wodnym?


Firma Alumilex Gdynia istnieje na rynku od 1994 roku, jednak produkcją rzecznych katamaranów zajmuje się dopiero od początku 2006 roku. Zaczęło się od konstrukcji aluminiowych i stalowych w szerokim zakresie, m.in. oranżerii, fasad systemowych, ścianek działowych, zadaszeń, boksów kasowych, barierek i poręczy nierdzewnych. Potem przyszedł czas na barki mieszkalne (houseboat), kadłuby aluminiowe i właśnie tramwaje wodne.

Ostatnim produktem gdyńskiej firmy jest prawie piętnastometrowy tramwaj wodny TW15M. Statek ma dwa kadłuby wykonane ze stopów aluminium i dwa silniki diesla pozwalające mu rozwinąć maksymalną prędkość 16 km/h. Jednostka przeznaczona jest przede wszystkim do żeglugi śródlądowej. Obsługuje go dwuosobowa załoga. Tramwaj może zabrać na pokład maksymalnie 56 pasażerów. Wszystkie miejsca w całkowicie krytej kabinie pasażerskiej są siedzące. Przewidziano też specjalną przestrzeń dla dwóch wózków - dziecięcych lub inwalidzkich. Na komfort rejsu, oprócz wygodnych foteli, wpływa też wielkość okien, przez które pasażerowie mogą obserwować zmieniający się krajobraz.

Pierwszy z serii został już zwodowany i ochrzczony. Nadano mu imię "Kinga", na cześć matki chrzestnej Kingi Sikorskiej, małżonki właściciela firmy.

- Uznaliśmy, że żeńskie imię przyniesie szczęście naszym statkom. Pierwszy nosi imię żony, ale mam jeszcze dwie córki Dominikę i Natalię, więc mamy już imiona dla kolejnych statków - śmieje się Andrzej Sikorski, właściciel Alumilex Gdynia.

Statek przeszedł pomyślenie próby na wodzie. Teraz stoi jeszcze w gdyńskiej marinie w Basenie Prezydenta (obok Sea Towers), zobacz na mapie Gdyniale lada dzień wyruszy w rejs Wisłą z przystankami we wszystkich miastach po drodze.

- Teraz zajmiemy się promocją naszego produktu - specjalne rejsy, zagraniczne imprezy targowe. Nie ukrywamy, że mamy ambicje zaistnieć nie tylko na polskim rynku. Choć ten jest dla nas również bardzo interesujący. Nie tylko takie miasta jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, ale także Toruń, Tczew, czy Gniew powinny zainteresować się naszym produktem - mówi Andrzej Sikorski.

A Trójmiasto?

- Jak najbardziej. Nasz tramwaj świetnie sprawdziłby się w Gdańsku, ale także mógłby pływać z Gdyni do Helu, ponieważ ma uprawnienia do pływania po Zatoce Puckiej. Zresztą naszym tramwajem już zainteresował się Puck, który rozważa uruchomienie rejsów do Kuźnicy. Naszą ofertę kierujemy głównie do miast, czyli miejskich zakładów komunikacji, ale nie wykluczamy też zainteresowania armatorów prywatnych - mówi Sikorski.

Transport rzeczny to nie wszystko. TW15M świetnie poradzi sobie też na jeziorach, zwłaszcza że można wyposażyć go w różny napęd, hybrydowy czy całkowicie elektryczny lub solarowy. Na razie z własnych środków gdyńska firma wybudowała jeden 15 m statek, ale na zamówienie może zbudować wersję większą, bo aż 19,5 m, która będzie mogła zabrać na pokład 88 pasażerów.

Jak zapewnia Andrzej Sikorski, tramwaj ma wiele zalet, przede wszystkim jest tani w stosunku do oferty konkurencji i tanie jest jego utrzymanie.

- Klasyczna jednostka tego typu, zwykle stalowa kosztuje ok. 2 mln zł. Nasz tramwaj jest aluminiowy. Koszt budowy to zaledwie 1,3 mln zł, a czas realizacji nie przekracza 6 miesięcy - zachwala Sikorski. - Przede wszystkim jednak jest tani w utrzymaniu. Przeliczyliśmy, że koszt przewozu jednego pasażera z Gdyni do Helu, to 54 grosze. Klasyczną jednostką wychodzi to ok. 5 zł. Liczę więc na to, że włodarze wezmą do ręki kalkulatory i... podejmą słuszną decyzję - dodaje Sikorski.

Wodowanie i chrzest tramwaju wodnego.

Miejsca

Opinie (76)

  • Ma się to nijak .. (2)

    Do analogicznych tworów nadrzecznych i nadmorskich miast europejskich. Czy jakieś Towarzystwo Klasyfikcyjne nadzorowało tą budowę ? Posiada to jakąś klasę ? Brzydkie i niefunkcjonalne, do podróżowania 50 m od brzegu. Nic z tego nioe będzie .

    • 2 3

    • I od razu typowe polskie narzekanie. Jak nic nie robia to źle, a jak próbują i zbudowali te też złe niedobre itp. W tym kraju mieszkają same marudy.

      • 2 3

    • Pani Violetta

      Niewiele wie o produkcji okrętowej..

      • 2 0

  • malkontenci trole jak zwykle na zasiłku nudzą się i pisza komentarze (4)

    Instalatorzy, magazynierzy pozwalniani ze stoczni i nudzący się na zasiłku i krytykujący każdy pomysł wiedzą jak zwykle jak powinien wyglądać tramwaj jakie powinien spełniać wymagania.
    Na szczęście jak ktoś napisał nie oni decydują kto co buduje i za czyje pieniądze.

    Szkoda tylko że tych troli jest tak dużo co wpływa na chęć inwestowania w Polsce i budowania czegokolwiek.
    Ogólnie im nie podoba się wszystko: począwszy od autostrad, poprzez tramwaje, a skończywszy na sasiedzie któremu lepiej się powodzi.

    • 13 3

    • ta na zasiłku :-) (1)

      wituś daj spokuj ty byś chciał taki zasiłek dostawać jak Norwegia oferuje :-)

      Nawet największy fajtłapa ze stoczni pracuje w norwegii czy innych niemczech ale nie przy produkcji baraków :-)

      a nawet magazynier insztalator jest w stanie dostrzec że to popierdułka nie nadająca się do transportu ludzi bo ludzie panie witusiu nie mają ochoty utopić się w baraku i nie chcą się dusić w baraku no i siusiu to chcą zrobić gdy zajdzie potrzeba

      • 2 4

      • malkontencie...

        Taki jesteś inteligentny, mądry i rezolutny że "oh" i "ah", a nawet nie jesteś w stanie doczytać że jest tam toaleta? Czyt. ze strony producenta: " (...) W części rufowej znajduje się toaleta dla pasażerów. (...)" Polecam poczytać:

        Żenada, ze są ludzie, którzy w życiu niczego nie stworzyli i boją się zaryzykować choćby zjeść nową potrawę, a potrafią skrytykować choćby najlepsze przedsięwzięcie.

        Wychwalasz pracę w Norwegii?- to jedź tam, bo w Polsce zostają ludzie, którzy mają prawdziwe wykształcenie i zarabiają prawdziwe pieniądze i wyjeżdżać nigdzie nie muszą. Ot co!

        • 5 1

    • (1)

      masz 100% racji . Są tacy którym nic sie nie podoba z założenia a tak obiektywnie patrząc spokojnie ze wzgledu na male zanurzenie taki tramwaj mógł by plywac np. po Wiśle .ale też po 3 city ze skweru do orłowa 10-15 min z orłowa do sopotu 10-15 min z sopotu do brzexna kolejne 10-15 min i z brzeźna motławę z prystankiem w porcie np. kolejne 10 15 min . nikt nie mówi ,ze tak mała jednostka ma śmigać przez zatokę choć ze wzgledu na budowe (katamaran) było by to bezpieczne .A niech " Kinga " bedzie też naszym towarem eksportowym:)

      • 7 1

      • ze skweru na Oksywie przydałoby się

        • 5 1

  • (4)

    co wy z tymi toaletami? macie kible w tramwajach ,zwykłych autobusach czy trolejbusach???? nie macie i jakoś ludzie nie szczaja po siedzeniach (chyba że pijane żule)

    • 3 4

    • Mamy mamy (2)

      Gdybyś jechał kiedykolwiek autobusem innej relacji niż Kartuzy -Kartuzy to byś zrozumiał.

      Teraz ma być bezpiecznie, wygodnie, pachnąco i szybko jeśli ktoś tego nie rozumie to nie ma czego szukac w biznesie

      • 1 3

      • (1)

        a to ciekawe mieszkam na zaspie do pracy do gdańska jeżdżę tramwajem lub autobusem i jakoś kibla w nim nie widziałem za to kilku takich debili jak zdun na pewno

        • 1 0

        • z takiego tramwaju możesz wysiąść jakby co, a z wodnego nie wysiądziesz, przydałaby się chociażby taka toaleta jak jest w autobusach dalekobieżnych

          • 1 2

    • drogi kolesiu tramwajem się jedzie 15-30 minut a jeżeli tym tyle czasu będzie się pływać to on z mariny gdzie był wodowany nie wypłynie.Czasami jak chcesz swe myśli przelać na papier to pomyśl.

      • 0 0

  • Idę o zakład że najtańsze fotele w tym baraku pomontowali twardsze niż ławki w parku :-)

    takim sprzętem to nawet chińczycy by obecnie pogardzili

    • 0 7

  • Tego to nawet do afryki się nie sprzeda :-)

    Ktoś chyba mentalnie jest nadal w latach 50 ubiegłego wieku

    choć wtedy to przynajmniej o bezpieczeństwo dbano i drogi ewakuacji

    • 0 6

  • 1,3 mln PLN? (1)

    Żart

    • 1 0

    • spokojnie zedja z ceny :)

      niech pojezdza na targi i wystawia cene to wtedy zobacza ze troche przegieli z ta cena :)

      • 0 0

  • kinga

    W końcu podnosi się kultura obcowania z frontem wodnym; zwłaszcza w takim mieście jak Gdynia, która z wody wyrosła

    • 2 0

  • malo szczegolow w artykule!

    mogli napisac czy jest tam toaleta czy nie ma?
    czy jest klima czy jej nie ma ? bo w takiej szklarni to mozna sie ugotowac!
    jakie silniki zamontowali ?
    ile wazy cala jednostka ?
    jakie ma zanurzenie ?
    To sa wazne informacje a nie kto jest matka chrzestna :) Bez urazy oczywiscie!

    Generalnie 3/4 artykułu to formulka ktora powielaja wszyscy dostarczona przez producenta bo juz kilka dni temu czytalem o tym na gosppodarkamorska.pl

    Trojmiasto moglo sie pokusic i zetelnie wywyad przeprowadzic a nie tylko powielac i robic reklame bez sensu..

    • 2 0

  • BHP (1)

    Ja się pytam gdzie ci panowie mają kaski na głowie????

    • 1 1

    • w stoczni zostawili !

      • 0 0

  • analfabeci albo zawistni nieudacznicy (2)

    Trzeba być słabo rozgarniętym aby pisać dyrdymaly o toaletach, ekierkach czy pudlach. Wystarczy wejść na stronę lub poczytać inne artykuły aby dowiedzieć się np. że:
    - toaleta jest i to duża dla niepełnosprawnych
    - jest nawet umywalka i ciepła woda
    -producent pisze że znalazło się miejsce na klimatyzację
    - są 3 wyjścia awaryjne.
    - a statek został zbudowany pod nadzorem i otrzymał unijne świadectwo czy jakoś tam i ma uznania unijne a nie lokalnego prs u
    Nie umiecie czytać czy jesteście idiotami?
    A trójmiasto.pl nie jest folderem technicznym tylko podaje wiadomości.
    Jak chcecie komentować zasiegnijcie wiedzy i piszcie z sensem.
    Znajdźcie w Polsce tramwaj tak wyposażony albo taki który zatrzymuje się pomiędzy przestankami bo komos chce się siku.

    • 10 2

    • co sie cisnieniujesz ?

      nikt nie pyta o folder techniczny !
      ale jak pisze sie o samochodzie to pisza ze zamontowano taki a nie inny silnik ze jest klimatyzacja i to samo sie pisze o lodziach motorowych czy zaglowych. tak samo te informacje ktorych domagaja sie uczestnicy tej dyskusji ktore nie zostaly zawarte w tym artykule sa bardzo istotne nawet dla zwyklego czytelnika portalu !

      • 1 1

    • gdyby miał nawet toaletę i klimę i złoty kibel to i tak wygląda jak tandeta gdyby chciał wybudować to mój tata to bym go do tego zniechęcił i kropka.i wydaje mi się że to jakiś film do rodzinnej kinoteki

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane