• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT dalej rośnie. Chce wydzierżawić kolejną działkę

Wioletta Kakowska-Mehring
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W marcu 2013 roku DCT wydzierżawiło działkę pod DCT2. Teraz chce wydzierżawić kolejne 26 hektarów. W marcu 2013 roku DCT wydzierżawiło działkę pod DCT2. Teraz chce wydzierżawić kolejne 26 hektarów.

DCT ma chrapkę na kolejny kawałek gdańskiego portu. Tym razem chodzi o ponad 26 hektarów między Terminalem Suchych Ładunków Masowych "Portu Północnego", a terminalem kontenerowym DCT. Spółka jako jedyna złożyła ofertę w przetargu. Wcześniej dzierżawą zainteresowana była szczecińska spółka OT Logistics. Odbył się nawet przetarg. Niestety, strony nie porozumiały się.


Jak oceniasz potencjał rozwojowy gdańskiego portu?


Przetarg ogłoszony przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk dotyczy dzierżawy nieruchomości gruntowej zabudowanej zobacz na mapie Gdańska, w tym części Pirsu Rudowego, przeznaczonej na budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego, w tym przeładunku towarów pochodzenia roślinnego, z wyłączeniem ropy naftowej i produktów ropopochodnych, zlokalizowanego w Gdańsku w Porcie Zewnętrznym. W piątek 14 listopada nastąpiło otwarcie ofert.

- Komisja przetargowa potwierdziła wpływ wadium i złożenie oferty przez jeden podmiot, DCT Gdańsk SA - poinformował Janusz Kasprowicz, rzecznik ZMPG.

Jakie plany ma DCT? Czy do kontenerów dorzuci... towary pochodzenia roślinnego? Kilka dni temu spółka poinformowała, że zakończono proces pozyskiwania finansowania na rozwój DCT Gdańsk. Grupa banków komercyjnych i wspierających rozwój zapewni 290 mln euro na rozbudowę DCT2 - drugiego głębokowodnego nabrzeża kontenerowego. Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem. Ma być gotowy do końca 2016 r. To jednak nie koniec. Już po podpisaniu umowy na dzierżawę 27 hektarów pod DCT2 podano, że w planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy terminalu. Jednak nie zdradzono szczegółów. Nie wiadomo, czy chodzi o trzecie stanowisko czy tylko o place składowe.

Co jednak z przeznaczeniem działki? Pod koniec października w mediach pojawiły się informacje, że Krajowa Federacja Producentów Zbóż planuje utworzenie terminalu zbożowego w porcie w Gdańsku. Poinformowano, że Federacja zainteresowana jest jednak wydzierżawieniem tylko magazynów i baterii silosów w Porcie Północnym. Są to niedokończone obiekty z lat 90 na obszarze ok. 1,5 ha. Rafał Mładanowicz, prezes Federacji w rozmowie z nami przyznał, że prowadzone są negocjacje z podmiotem, który zainteresowany jest wydzierżawieniem całego obszaru.

W przetargu tym razem nie wystartowała spółka OT Logistics. W poprzednim miała wyłączność, jednak ostatecznie strony nie porozumiały się. OT Logistics zadeklarowała wybudowanie magazynu i silosów oraz zagospodarowanie działek sąsiadujących z terminalem. Chodziło o przygotowanie tego obszaru zarówno do importu jak i eksportu. Terminal miał się specjalizować się w przeładunku zboża, śruty, pasz i biomasy.

Dlaczego nie doszło do porozumienia według spółki OT Logistics?

- W maju 2013 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańskiego zaakceptował ofertę złożoną przez OT Logistics w postępowaniu przetargowym dotyczącym wieloletniej dzierżawy nieruchomości zlokalizowanej w Gdańsku, w Porcie Zewnętrznym, co zostało potwierdzone również akceptacją Rady Nadzorczej ZMPG. Na początku kwietnia 2014 r. OT Logistics otrzymało od Zarządu ZMPG pismo informujące o niedojściu do uzgodnienia warunków oraz tekstu umowy. W uzasadnieniu ZPMG wskazał jako przyczynę powyższego, złożenie przez Spółkę propozycji modyfikacji tekstu umowy dzierżawy, które w ocenie ZMPG były niezgodne z warunkami określonymi w dokumentacji przetargowej. OT Logistics nie zgodziło się z powyższym stanowiskiem, ponieważ w ocenie Spółki treść zaproponowanej umowy przenosiła na nią odpowiedzialność za stan prawny i faktyczny nieruchomości, zwalniając w całości z tej odpowiedzialności ZMPG. Propozycja taka według Spółki nie znajdowała uzasadnienia w zapisach dokumentacji przetargowej ani powszechnie obowiązujących przepisach prawa - czytamy w przesłanym do nas komunikacie. W lipcu 2014 r. zarząd ZMPG ogłosił nowy przetarg dotyczący dzierżawy omawianej nieruchomości. Jak podaje OT Logistics, w międzyczasie Spółka wystosowała pismo do Zarządu ZMPG, zawierające propozycję powrotu do negocjacji w związku z rozstrzygniętym w 2013 r. postępowaniem przetargowym, bowiem nadal była zainteresowana podjęciem negocjacji w sprawie dzierżawy nieruchomości, będącej przedmiotem postępowania przetargowego "w przypadku, w którym stronom udałoby się porozumieć w sprawie usunięcia wskazanych przez Spółkę problemów i wprowadzenia zapisów uwzględniających w taki sam sposób interesy prawne i ekonomiczne obu stron".

Jak sytuację tłumaczy ZMPG? - Postępowanie z 2013 roku zostało rozstrzygnięte poprzez przyjęcie oferty OT Logistics. Dokumentacja przetargowa zawierała warunek o obowiązku podpisania umowy pomiędzy stronami do dnia 12 stycznia 2014 roku. Na wniosek OT Logistics Zarząd ZMPG SA zgodził się ten termin przesunąć do dnia 31 marca 2014. Mimo to, umowa nie została uzgodniona, wobec czego warunek nie został spełniony. Spółka Akcyjna ZMPG zmuszona była ogłosić nowe postępowanie przetargowe - poinformował Janusz Kasprowicz, rzecznik ZMPG.

Miejsca

Opinie (58) 1 zablokowana

  • Wszystko fajnie (26)

    Ale napiszcie ile DCT płaci złotych od metra kwadratowego za dzierżawę.
    Oraz ile zarabiają pracownicy tej spółki w Polsce, a ile w Australii.

    • 73 29

    • głupi jesteś czy jaki? (10)

      jak mają pracownicy w Polsce zarabiać tyle samo co w Australii czy w Szwajcarii??

      • 28 33

      • (9)

        Wykonują chyba taką sama pracę?
        Czy może w Australii pracują 4 razy lepiej, po 200 godzin tygodniowo?
        Dlatego można to porównywać, choć politycy i biznesmeni kłamią że nie można.

        • 37 33

        • (4)

          Nie, po prostu w Australii życie jest 4 razy droższe.

          Tylko błagam nie wklejaj mi ceny chleba do tostów i margaryny w sklepie spożywczym w okolicach Sydney.
          Mówię o wszystkich kosztach ponoszonych przez normalną osobę.

          • 24 28

          • Koszt życia w AU

            Wynosi 2500AUD (samochód, jedzenie, telefon/internet, wynajem mieszkania)

            • 11 7

          • (2)

            Życie w Australii z pewnością nie jest 4 razy droższe. Za 1000$ australijskich można tam spokojnie przeżyć, co daje sumę 3000pln.

            • 10 10

            • możesz, ale w parku.

              najtańszy tygodniowy wynajem kawalerki to 200-300 aud TYGODNIOWO, jak masz farta i trafisz za tyle.

              • 7 4

            • chyba nigdy nie byłes w Australii lub piszesz o przezyciu w buszu

              • 9 1

        • ale o co ci chodzi? w krajach biednych zarabia się mało, w krajach średnio zamożnych średnio, w bogatych dużo. (1)

          niejako Ty kłamiesz, że można porównywać. porównujmy się ze Słowacją, Czechami, Węgrami itp.

          • 18 7

          • ale Słowacja, Czechy i Węgry nie mają dostępu do morza.. :)

            • 7 2

        • ostatnio kolega z Kanady narzekał, że za żłobek płaci równowartość naszych 2tys/mies.

          i dodał, że to była jedna z najtańszych opcji.

          w 2011 lub 2013 roku najlepiej sprzedającym się samochodem w UK była Skoda Fabia. ciekawe dlaczego nie Range Rover??

          • 16 4

        • "Czy może w Australii pracują 4 razy lepiej"

          dokładnie 6 razy lepiej.

          22 miliony ludzi w Australii wypracowują 1500 mld USD PKB rocznie

          w Polsce 38 milionów ludzi wypracowuje 500 mld USD PKB rocznie.

          narysować?

          • 7 1

    • (4)

      Dodam jeszcze, że Mercedes, Big Mac, czy telewizor Samsunga kosztuje wszędzie na świecie tyle samo. Ewentualne różnice w cenie dotyczą jedynie podatków.

      • 29 4

      • Czyli importerzy nakładają w każdym kraju identyczną marżę i też tyle samo zarabiają?

        • 7 2

      • (2)

        a mieszkanie, usługi (fryzjer, stomatolog, drink w barze) - jakos to pominąłeś a dziwnym trafem tu roznice są największe

        • 3 0

        • (1)

          macie pożyczyć 20 Złotych ?

          • 3 0

          • 100 jest do pożyczenia

            • 4 0

    • prawa rynku

      Chyba komus sie marzy powrot do czasow zelaznej kurtyny

      • 8 3

    • (3)

      to ile suwnicow zarabia w dtc?bo niby ma 4-5.t. na reke.tak sie chwali znajom znajomego.przy 168g pracy.

      • 9 3

      • znudzony

        Chlopaku daj juz spokoj, przy kazdym temacie o DCT jest walkowany ten temat. PIEPRZENIEM BZDUR nie pomozesz i jest to nudne.

        • 10 7

      • (1)

        A co to kogo obchodzi. Interesuj się ile Ty zarabiasz.

        • 7 2

        • zle pracownicy dtc nie maja wiec niech nie narzekaja!!!

          • 8 7

    • A ile kosztuje chleb w Polsce a ile w Australii? (1)

      I ile sie płaci za dzierzawe terenow w Polsce i na antypodach ?

      • 3 2

      • jaki chleb?

        bo taki jak w Polsce to raczej nie uświadczysz.
        Kosztuje (jezeli przeliczymy na złotówki - co jest idiotyczne, ale niech ci bedzie) - 7-8zł.

        • 1 1

    • do tych wszystkich którzy (1)

      pisza o kosztach zycia i porównuja bez pojecia.

      Dla porównania weźmy Brisbane i Gdansk:
      - koszt mieszkania 3 pokojowego jest prawie 3x wiekszy niz Gdansku
      - koszt zycia (całościowo) wychodzi ponad 2x więcej niż w Gdansku
      - średnie zarobki są około 3x większe niż w Gdansku

      Jaki z tego wniosek? Taki że siedzą w Brisbane moze sobie trochę kasy odłożyć lub wydać na przyjemności, w Polsce raczej jest z tym słabo (przy średnich zarobkach)

      • 7 1

      • zalezy od branzy i potrzeb ludzi

        jesli ktos pracuje w IT i nie ma potrzeby drogiego samochodu, luksusowego apartamentu i drogich wakacji, to calkiem fajnie moze pozyc.

        • 2 1

    • a wiesz ile kosztuje zycie w australii np kupno malego mieszkania w Sydney ?

      • 3 0

  • Niejasna sprawa

    Nie podoba mi się ta sprawa. Nie widzę tu wystarczającego wyjaśnienia portu wobec stanowiska firmy, która wygrała poprzedni przetarg. Biorąc pod uwagę poważne wątpliwości wobec sposobu oddania terenów pod DCT2, to obecne wyrugowanie konkurenta rodzi podejrzenia o co najmniej stronniczość decydentów.

    • 38 14

  • Ile miasto ma z tytułu dzierżawy terenów DCT? (3)

    • 29 6

    • myślisz, że to jedyny zysk dla Państwa? czynsz dzierżawny? (2)

      widać, że jesteś z PiS'u

      • 7 9

      • znaczy pytanie było celne, skoro PRowiec utracil kontrole nad soba (1)

        Zapamietajcie: jesli po zadaniu pytania ktos oskarzy was o "bycie pisowcem" zamiast udzielic prostej odpowiedzi, wiedzcie, ze trafiliscie w czuly punkt.

        Warto ten punkt drazyc.

        • 6 1

        • hehehe

          Jak nie lubię PiSu, tak trudno mi się z Tobą nie zgodzić:) A PR-owcy i "jarząbki" z DCT szybko tracą nad sobą kontrolę, więc warto ich cisnąć. Naprawdę niezła beka czasem wychodzi:D

          • 2 1

  • Rośnie, rośnie (1)

    i dlatego groblę w Ptasim Raju się zamyka.

    • 9 16

    • A co ma grobla w Ptasim Raju do DCT ignorancie?

      • 12 2

  • Likwidacja plaży na Stogach! (1)

    Nieoficjalnie się mówi o likwidacji plaży na Stogach. Ja rozumiem że trzeba się rozwijać gospodarczo, ale nie za wszelką cenę żeby likwidować najładniejsza plażę na naszym wybrzeżu. Protestujmy przeciwko tym planom.

    • 14 27

    • nieoficjalnie mówi sie ze głupoty gadasz ,bzdura!!!

      • 9 1

  • (2)

    Kilka lat i plaża na stogach zniknie, o lesie nie wspominając. Kasa najważniejsza, przynajmniej miejsca pracy powstaną, ale jak to się ma, do naszej zarąbistej plaży?

    • 6 14

    • Praca i dochód (1)

      Śmiem twierdzić, że dobrze prosperujący kurort plażowy z całą infrastrukturą barów i sklepików generuje więcej miejsc pracy mi zysku lokalnym - niż zautomatyzowany termninal kontenerowy.

      • 4 6

      • Zautomatyzowany?

        A kiedy to on ma być zautomatyzowany? Bo ja na zebraniu wyraźnie słyszałem od dyrektora, że "polski operator jest tańszy od jakiejkolwiek automatyki"...

        • 0 0

  • zieleń

    Ciekawe ile drzew wytną, aby betonem zalać to wszystko.

    • 8 13

  • Szkoda, że tak mało płacą :(

    • 16 6

  • (3)

    Jak to mówią; Na Stasie to i małpę nauczą jeździć. Takie to proste.

    • 13 3

    • cwaniaku

      małpę można nauczyć jazdy STesem, ale takiego buraka jak ty, to już niczego nie da się nauczyć, ponieważ masz instynkt i wytresowali ciebie jak pieska, szkoda mi dyrekcyjnych kundelków ,szczekaj dalej jak ci każą, szczekaj...

      • 4 3

    • tak mówi spawacz o elektryku, elektryk o operatorze sts'a, operator sts'a o planerze, a planer o spawaczu ;)

      • 4 1

    • brevhart

      Małpe to mozna ubrać w garnitur zeby przytakiwała :) a operator sts,a ma mózg ...

      • 3 2

  • A co z BAS 25??? Taki ciekawy teren a zamkną go doszczętnie dla ludzi...

    • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane