• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT.

DCT skraca dozwolony czas parkowania i za przekroczenia wprowadza horrendalne opłaty - alarmują kierowcy. Parking DCT jest jedynie operacyjny i nie jest przeznaczony do dłuższych postojów - odpierają zarzuty władze terminalu. Według kierowców rozwiązaniem byłby parking buforowy i rozmów na ten temat domagają się od Portu i samorządu.



Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?

Władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom protestuje Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych.

- Pomijając horrendalną wysokość kary jesteśmy w stanie zrozumieć i zaakceptować w/w rozwiązanie w przypadku zapewnienia samochodom ciężarowym odpowiedniego parkingu "buforowego" zlokalizowanego w pobliżu DCT. Mimo olbrzymich inwestycji zaangażowanych w rozbudowę bazy kontenerowej, kwestia zabezpieczenia przyzwoitych warunków parkingowych pojazdom (kierowcom) jest dalej nierozwiązana. Przesłaną przez DCT informację o pobliskich parkingach zlokalizowanych m.in. na stacjach paliw, mieszczących po 10-15 zestawów kontenerowych jako alternatywne rozwiązanie parkingowe przyjmujemy z dużym zdziwieniem - napisali w komunikacie przedstawiciele PSPD. - Również z dużym zdziwieniem przyjmujemy brak perspektywicznego myślenia oraz działania ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz władz miasta Gdańska. Samochody ciężarowe obsługują nie tylko DCT, ale całą infrastrukturę portową. Przerzucanie odpowiedzialności za zaniedbania w tym zakresie na kierowców, a co za tym idzie na firmy transportowe jest oburzające. Apelujemy o jak najszybsze udostępnienie parkingu mieszczącego kilkaset pojazdów ciężarowych z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom odpowiednie warunki socjalne i sanitarne.
Co na to DCT?

- Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju. Z założenia ma on charakter operacyjny, co oznacza, że parking ten służy do wykonania niezbędnych czynności związanych z uzyskaniem dokumentów umożliwiających pobranie lub złożenie kontenera - wyjaśnia Jacek Grabowski, dyrektor operacyjny DCT Gdańsk. - Czas, który został wskazany w nowym regulaminie, tj. 2 godziny, jest wystarczający do wykonania tych czynności. Nie jest celem DCT, by zarabiać na usługach parkingowych - opłata została wyznaczona w takiej wysokości, by parking mógł spełniać funkcję, do której został przewidziany.
Jak wyjaśnia DCT, zmiana regulaminu parkingu samochodów ciężarowych związana jest bezpośrednio z planowanym na przełomie roku wdrożeniem systemu wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych - Truck Appointment System. Wprowadzenie ww. systemu jest zgodne z trendami obowiązującymi w terminalach na całym świecie i pozwala zminimalizować ryzyko zatorów, a także w znaczący sposób poprawia jakość działania łańcucha logistycznego.

- Przewoźnikom daje zaś możliwość lepszego zaplanowania czasu pracy kierowców. Dodatkowo, system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych pozwala rozłożyć ruch pojazdów równomiernie w ciągu doby, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pragniemy podkreślić, że zdając sobie sprawę z faktu, iż zamiana systemu może wywołać utrudnienia dla kierowców uzgodniliśmy, że listopad jest miesiącem przejściowym, w którym kary finansowe nie będę egzekwowane. Taka informacja przekazywana jest także kierowcom, którzy przekraczają regulaminowy czas postoju na parkingu przy DCT Gdańsk - dodaje Jacek Grabowski.
Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych proponuje zorganizowanie w trybie pilnym spotkania przedstawicieli stowarzyszenia i Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, która wsparła ich protest z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, DCT oraz władzami Gdańska w celu omówienia i rozwiązania narastającego problemu. Port jest otwarty na takie rozmowy.

- W związku z wprowadzeniem przez DCT Gdańsk nowego regulaminu, dotyczącego korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe, obsługujące terminal kontenerowy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zadeklarował już chęć i gotowość do czynnego udziału w spotkaniu przedstawicieli stron, których dotyczy sprawa, w celu zdefiniowania powstałego problemu - otrzymaliśmy odpowiedź od ZMPG.
- Z zainteresowaniem przyjmujemy inicjatywę powstania parkingów buforowych i zwracamy uwagę, że temat ten dotyczy nie tylko DCT, ale i innych podmiotów działających w portach w Gdańsku oraz w Gdyni - mówi Jacek Grabowski. - Wielokrotnie wyrażaliśmy opinię, że istnienie dużego parkingu długoterminowego dla samochodów ciężarowych może sprzyjać rozwojowi portów w Polsce. Istotne jest także to, że nowy parking nie musi znajdować się na terenach portowych.
Jaki się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, do spotkania może dojść jeszcze w tym miesiącu.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • I bardzo słusznie (21)

    Parkowanie to problem przewoźnika, a nie portu.

    Niech właściciele firm transportowych fundują kierowcom hotele czy lepiej organizują ich pracę.

    Bo to samo jest wszędzie - przyjeżdża kierowca na załadunek i on najchętniej by 8h stał, bo akurat mu przerwa w pracy wtedy leci.

    Parkingi zastawione, a kierowca nie przestawi nawet auta, bo mu tacho nabije koniec przerwy.

    • 62 112

    • (3)

      Tak, bo akurat da się co do godziny obliczyć przyjazd samochodu z drugiego końca Polski pod załadunek barania łąko.

      • 57 11

      • (1)

        Co ma Twój problem do rozwiązania wyżej? Jak dla mnie ma się jak piernik do wiatraka.

        • 5 17

        • To nie jest mój problem bo nie jestem ani spedytorem ani kierowcą tira, ale nie jestem zawistnym ch... cieszącym się z utrudniania życia innym.

          • 19 2

      • info dla kierowców

        info dla kierowców
        http://dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/informacja-dla-kierowcow/

        • 1 1

    • typowe gdańskie buractwo (8)

      co z tego, że przwoźnik będzie fundował hotel kierowcy, skoro i tak nie ma gdzie postawić całego zestawu pojazdów?

      • 28 2

      • (3)

        Nic dodac - nic ujac - Gdanskie buractwo! Mysle, ze tirom powinno sie wogole zakazywac wjazdu do trojmaista bo to przeciez buraki z powiatow nie daj Boze co jezdzic nie potrafia a trojmoasto tak sie dynamicznie rozwija ze jest samowystarczalne iz adnych kontenerow nie potrzebuje! zakazac wjazdu! zakazac!

        • 10 11

        • ido taaaa jakich mało

          idz byc trolem do uk albo de.

          • 2 2

        • "gdańskie" nie "Gdańskie" jak już coś, Panie Szlachta

          • 2 0

        • ort.

          Co to za analfabeta napisał?

          • 0 0

      • (3)

        a ty kto bo rybom zajechalo

        • 2 5

        • pisze się rybą analfabeto (2)

          • 9 0

          • (1)

            Taka sytuacja. qwerty wchodzi do wody (morze, rzeka, jezioro ).
            Rybom zajechało qwertym.

            • 0 1

            • naciągasz analfabeto

              • 1 0

    • Zapodaj gdzie w Gdansku (1)

      można zaparkować zestawem pod hotelem

      • 15 1

      • ... ZAPODAJ ...

        A to po jakiemu ? Litewsku czy Ukraińsku ?

        • 1 14

    • i z takim myśleniem jak Twoje... (2)

      ...nigdy nie będziemy europą tylko europą wschodnią.

      • 2 3

      • (1)

        na zachodzie wszyscy tirowcy w hotelach śpią?

        • 3 1

        • przecież o to mi chodzi,że przy terminalach

          powinny być parkingi dla kierowców.

          • 5 0

    • Człowieku po co się wypowiadasz jak nie wiesz na czym polega ta praca. A wiem że nie masz pojęcia bo nikt nie stoi 8 h bo taka pauza nikogo nie urządza.

      • 3 1

    • Mgliste pojęcie

      Widać że masz mgliste pojęcie o transporcie cięzarowym...
      Nie wypowiadaj się w więcej wtej kwestii.

      • 3 0

    • Info dla kierowców

      http://dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/informacja-dla-kierowcow/

      • 1 3

  • To ciekawe (1)

    A dlaczego poważne firmy które potrzebują dystrybucji kolejowej budują bocznice oraz miejsca załadunku i rozładunku na swój koszt ? Transport oraz rozładunek i załadunek powinien odbywać się mega sprawnie .

    • 42 5

    • Info dla kierowców

      Postój DCT
      http://dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/informacja-dla-kierowcow/

      • 1 1

  • Normalne rozwiązanie tylko za późno.

    Czyli generalnie tak jak to jest w innych portach na zachodzie. Wszyscy kierowcy dobrze wiedzą że przerwa musi być zrobiona wcześniej. Ale pomieszczenia sanitarne nawet za "drobną" opłatą to minimum. A czytając ten artykuł wnioskuję że takich brak albo jest ich za mało. Oczywiście gdyby miasto miało miejsce i mogło zapewnić na obrzeżach większy parking to było by to świetne rozwiązanie. W tym kraju zawsze jest na odwrót. Deweloper stawia najpierw budynek a później kłopot z dojazdem bo nie ma w miarę porządnej drogi. I w tym przypadku jest podobnie. Port się rozwija a o reszcie zapomniano.

    • 56 10

  • Brawo DCT (1)

    Na zachodzie tak jest od dawna i tam jakoś przewoźnicy nie protestują

    • 30 52

    • Bo na zachodzie wkoło portu jest pełno perkingów dla ciężarówek, a w Gdańsku brak

      • 21 3

  • Odbija co niektórym na DCT (1)

    DCT nie wyrabia się z robotą, zabierając Gdyni część armatorów i teraz przerzuca swoje problemy na przewozników! Planowanie czasu pracy kierowcy należy do przewoznika a nie do Portu! Na DCT nawet osobowe auto nie ma gdzie zaparkować a co dopiero tiry, dla których nie ma żadnego porządnego parkingu.
    Zrobili dobre drogi dojazdowe do Portu ale bez miejsc postojowych, dodatkowo drugi terminal robią. A pracowników na smieciowych trzymaja za grosze..

    • 97 14

    • info dla kierowców

      Kamera na parking

      http://dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/informacja-dla-kierowcow/

      • 1 0

  • Będzie w końcu grosz w budżecie DCT na podwyżki (4)

    I panie prezesie znalazł pan możliwość sfinansowania na podwyżek, żartowałem. Ale podwyżki wynagrodzenia by się przydały bo od 5 lat nic nam pensję nie wzrosły. Ja powoli już dziękuję z 2800 netto na suwnicy zgięty w pół, nocki, święta, bez żadnych perspektywy przyszłość. :-(

    • 77 11

    • Jak ci tam źle przenieś się do nas tzn PGEksploatacja.
      U nas za praktyczne nicnierobienie 3500 na rękę
      i wypić można w pracy i ukraść co nieco :)

      • 16 5

    • koncze, ale nie koncze (2)

      Kazdy z was mowi, ze juz powoli konczy pracowac w dct, a jakos dalej pracuje i pracuje. Jak sie nie podoba to szukac innej pracy, przeciez nie macie obowiazku pracowania akurat w dct.

      • 5 10

      • Pal gumę (1)

        W ostatnim czasie się paru doświadczonych operatorów zwolniło. Będą się powoli kolejni też zwalniać.

        • 10 2

        • najlepiej się Waszych prezesików w radiu np gdańsk słucha, piep.sza trzy po trzy jak to się ich firmy rozwijają jak to ludzie

          dobrze mają, jak im paru doświadczonych pracowników pójdzie, zaczną się obsuwki, niewywiązywanie z założonego czasu co poleci po wizerunku
          ci co robią powinni zarabiać a nie ci co po biurach siedzą i pier.dzą w stołki

          • 10 1

  • tiry na tory (3)

    Zrobić jak jest na zachodzie.... Rozwiązania sprawdzone.
    A nie pauza na parkingu i sikanie pod ciągnik...

    • 35 25

    • Patrzysz na zachód a brak ci wiedzy na ten temat

      Chyba nie wiesz o czym mówisz gościu. DCT ma nadal za małą bocznice kolejową i nie wyrabia się również z obsługą wagonową!

      • 16 6

    • Wszyscy sugerują się zachodem !!?

      A w Stanach i Australii to jest jeszcze lepiej :)

      • 11 3

    • Osobówki na tory

      Na zachodzie to nie jest tak dobrze, żeby towary jeździły pociągami!!!!! To jest tylo uzupełnienie transportu kołowego.

      • 2 3

  • Może tak zrobić parking na murawie stadionu za drobną opłatą? (1)

    Stadion i tak stoi nieużywany przez jakieś 340 dni w roku więc może by trochę zarobił przez ten czas. Do DCT będzie niedaleko po otwarciu tunelu, infrastruktura sanitarna też już jest - same plusy tego rozwiązania.
    Drużyna piłkarska z powodzeniem może grać mecze na Traugutta bo i tak nie zapełni stadionu

    • 70 16

    • Stadion lepiej przeznaczyć na ekspozycję wraku tupolewa którego
      Maciarewicz niebawem sprowadzi do ojczyzny :/

      • 8 3

  • typowe (1)

    i potem przez krawaciaży jest jeżdżenie na magnesach, i inne kombinacje krawaciaże

    • 5 9

    • W języku ojczystym piszemy : krawacieRZe .

      • 2 1

  • To jest HIT: (4)

    "Przewoźnikom daje zaś możliwość lepszego zaplanowania czasu pracy kierowców"
    Trzeba przestrzegać tachografu , odstać swoje w Ref-Conie w Gdyni i zdążyć do Gdanska w korku na obwodnicy.
    A co mają powiedzieć powracający "na kolanach" z Częstochowy ? :-)

    • 38 5

    • To po ... jedziesz do Gdyni? (2)

      • 0 5

      • (1)

        pewnie nie wiesz ale tam też jest port, do Gdyni cargo zrzucić, z Gdańska cargo odebrać, nie rozumiesz nic

        • 7 2

        • Nic nie rozumiesz

          taka jest praca kierowcy, jazda pomiędzy załadunkiem i wyładunkiem, jak się nie podoba to trzeba było sobie wybrać inny zawód, a nie płakać.
          Po drugie jest coś takiego jak wątek, tego tez nie rozumiesz. Tylko płakać i narzekać każdy potrafi.

          • 0 2

    • Info dla kierowców

      Kamera na parking + ilość tirów

      http://dctgdansk.pl/pl/strefa-klienta/informacja-dla-kierowcow/

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane