- 1 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (61 opinii)
- 2 150 mld zł na elektrownię jądrową (126 opinii)
- 3 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (54 opinie)
- 4 Terminal chemiczny obok Naftoportu (31 opinii)
- 5 Poczta Polska. Mniej okienek, mniej etatów (225 opinii)
- 6 Ropa popłynie szybciej rurociągiem (44 opinie)
Droga Czerwona: projekt utknął w miejscu. Ministerstwo analizuje koncepcję
Po tych terenach ma przebiec Droga Czerwona.
Gdyńscy samorządowcy są zaniepokojeni brakiem konkretów na temat budowy Drogi Czerwonej. Ministerstwo Infrastruktury odpowiada, że nadal trwają analizy koncepcji przedstawionej w listopadzie. Przy okazji wśród mieszkańców pojawiają się pytania o powiązaną drogę Via Maris do Władysławowa. Przedstawiciele resortu twierdzą, że nie wypracowano wspólnych warunków budowy tej trasy, więc jej realizacja stanęła pod znakiem zapytania.
W lipcu 2020 roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego - jako droga łącząca planowane inwestycje z portem.
Odebrano to powszechnie jako szczęśliwy koniec dyskusji o finansowaniu tej inwestycji, wartej według różnych szacunków od 1,5 do 2 mld zł.
Droga Czerwona: koncepcja przygotowana, ale brak dalszych konkretów
Wydawało się, że działania rzeczywiście przyspieszyły, gdy w listopadzie tego samego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia i władze miasta przedstawiły koncepcję przebiegu drogi.
Planowany przebieg Drogi Czerwonej
Tłumaczono wówczas: to był maksymalny krok, jaki samorząd mógł zrobić w sprawie budowy nowej trasy do portu.
Reszta, ale najważniejsza, bo dotycząca finansowania budowy trasy, miała należeć do władz państwa.
- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej - mówił w listopadzie ubiegłego roku Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Trzy miesiące później, w lutym tego roku, samorządowcy i przedstawiciele portu wysłali zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury, w którym pytali o postępy prac nad Drogą Czerwoną.
Z udzielonej po kilku miesiącach odpowiedzi wynika, że przedłożona koncepcja jest wciąż na etapie wstępnych analiz.
- Resort infrastruktury prowadzi szczegółową analizę koncepcji drogowej "Droga Czerwona elementem "ostatniej mili" dostępu drogowego do Portu Gdynia i granicy państwa" (...) Przedłożona koncepcja wymaga wielu uściśleń oraz spełnienia wymogów niezbędnych do prowadzenia procesu inwestycyjnego (...) - pisze w cytowanej przez urzędników odpowiedzi Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury.
Co może niepokoić, droga nie została jeszcze w pełni uwzględnione w aktualnych planach wydatków budżetu państwa. Nawet mimo tego, że w lipcu 2019 r., w ramach nowelizacji ustawy o portach i przystaniach morskich, rząd zaplanował przekazać 2 mld zł na inwestycje związane z dostępem do portu, w tym na budowę Drogi Czerwonej.
- Ministerstwo Infrastruktury w najbliższym czasie wystąpi do Ministerstwa Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej o potwierdzenie zabezpieczenia w budżecie państwa środków finansowych na realizację inwestycji w infrastrukturę drogową zapewniającą dostęp drogowy do portów morskich (...) - pisze w treści resortowej odpowiedzi dla Rady Interesantów Portu Gdynia Agnieszka Krupa.
Co z trasą Via Maris? Zrezygnowano z przetargu na studium
Zaniepokojenie wyrażają też mieszkańcy Gdyni. Dotarliśmy do korespondencji jednego z nich prowadzonej z ministerstwem, gdzie pojawia się pytanie o postępy prac nad drogą "Via Maris".
Via Maris to trasa, która ma połączyć się z Drogą Czerwoną. Według planów ma biec po planowanym śladzie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta (OPAT - jej budowę zarzucono). Nie będzie jednak łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.
Przypomnijmy, że jeszcze w 2018 roku gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował plan zamówień publicznych.
Wtedy pojawiły się w nim konkrety na temat Via Maris.
Na liście pojawił się przetarg na opracowanie studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomicznego i środowiskowego (STEŚ) dla budowy Via Maris.
Ministerstwo: nie wypracowano wspólnych warunków realizacji inwestycji
Przetarg jednak wycofano z listy, bo - jak tłumaczy ministerstwo - z miastem nie wypracowano wspólnych warunków realizacji.
- Prowadzone były uzgodnienia i konsultacje, w przedmiocie Drogi Czerwonej, jak i Via Maris, ze stroną samorządową. Niemniej jednak, ze względu na brak zgody strony samorządowej, co do zaproponowanych rozwiązań obejmujących budowę drogi klasy GP - głównej ruchu przyspieszonego, nie wypracowano wspólnych warunków realizacji. Tym samym, również ogłoszenie, przez GDDKiA, postępowania przetargowego na dokumentację projektową nie mogło nastąpić - odpowiadają przedstawiciele resortu.
Gdynia odpiera zarzuty
Co na to przedstawiciele Gdyni?
- Informacje o rzekomych uzgodnieniach przebiegu Via Maris ze stroną samorządową są nieprawdziwe. Przedstawiany nam przebieg stanowił jedynie zarys idei ze strony rządowej i prezentowany był wyłącznie "hasłowo". Zatem wszelkie prace i dokumentacja zlecane przez Gdynię bazowały na dokumentacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej "OPAT" (WYG International, 2011). Ponadto w latach 2018/2019 przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury warunkowali realizację "Via Maris" budową przez Miasto Gdynia Drogi Czerwonej. Wielokrotnie w rozmowach i korespondencji z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury podkreślaliśmy, że inwestycja przekracza możliwości budżetowe gminy, a poza tym obowiązujące wówczas przepisy wskazywały, iż drogi prowadzące do przejść granicznych, w tym portów morskich winny być drogami krajowymi, co wskazywało na źródło ich finansowania - wyjaśnia Iwona Markešić, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.
Dodaje, że zgodnie ze znowelizowaną w 2019 r. ustawą z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, podmiotem wiodącym w zabieganiu o realizację inwestycji stał się port, natomiast strona samorządowa pozostaje w ścisłym kontakcie z przedstawicielami portu w zakresie planowanego przebiegu drogi, przyjmowanych rozwiązań technicznych oraz informacji w zakresie dotychczasowych działań Gdyni na rzecz budowy Drogi Czerwonej.
- Nie jest też prawdą, że strona samorządowa nie wyrażała zgody, co do zaproponowanych rozwiązań obejmujących budowę drogi w klasie GP - głównej ruchu przyspieszonego, co znajduje odzwierciedlenie w zlecanych przez miasto dokumentacjach projektowych, w których przewidywane były rozwiązania drogi wariantowo o parametrach odpowiednich dla klasy S lub GP - podkreśla.
Droga Czerwona: dlaczego trasa jest tak ważna?
Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma wyprowadzić ruch tranzytowy aut jadących do portu i z portu z centrum Gdyni. A to obecnie jedna z największych bolączek komunikacyjnych miasta i całego regionu.
Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta, co pokazała ostatnia awaria dylatacji.
Estakada Kwiatkowskiego pozostanie drogą powiatową
Co ciekawe władze Gdyni przyznają, że prowadzą rozmowy w kierunku podniesienia kategorii estakady Kwiatkowskiego i pomocy rządu w sfinansowaniu przebudowy lub remontu. Nie ma jednak mowy o tym, by GDDKiA zarządzał trasą właśnie z powodu planów budowy Drogi Czerwonej.
- Droga jest drogą kategorii powiatowej, a dostęp do portu morskiego w Gdyni w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) ma zapewnić planowana tzw. Droga Czerwona, więc nie zachodzą okoliczności pozwalające na przekazania estakady do zarządu i utrzymania przez GDDKiA - pisze w odpowiedzi na interpelację dotyczącą estakady Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca
Opinie (185) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-02 16:03
Kto by się spodziewał (9)
- 54 0
-
2021-09-02 17:57
Rząd PiS nawet nie spojrzał zapewne na projekt (7)
Ponieważ nie mają tutaj poparcia i chcą ludziom tutaj tylko utrudnić życie w ramach zemsty. PiS to zakompleksiona zgraja zakompleksionych ludzi.
- 13 8
-
2021-09-02 18:50
No wiesz (2)
W innych miastach inwestycje na dwie duże bańki finansuje się na luzie ze środków własnych plus dofinansowanie unijne.
- 6 9
-
2021-09-02 22:09
Owszem (1)
Tylko to jest inwestycja nie na bańki tylko miliardy i gmina sama tego nhe pokryje, z resztą korzyści z tej drogi będzie miał cały kraj, a nie tylko jedna gmina więc to jest interes krajowy. Z portów korzysta cały kraj, a nie jedno miasto.
- 9 4
-
2021-09-03 09:54
to zapytaj Gdańsk
jak zbudował Słowaka, tunel i Sucharskiego z mostem wantowym.
Tylko aby gmina tak mogła postępować, musi mieć zdolność kredytową i plan na pozyskanie dochodów. A w tym zakresie Gdyni grozi komisarz, bo środki przechlapane na pierdoły dla lekkoduchów a dochodów nie widać...- 4 0
-
2021-09-03 09:37
2015r. - Budowa tej drogi to jedna z naszych strategicznych decyzji, a nie przedwyborcza obietnica (3)
- mówi Janusz Śniadek,
...
- Już dwa lata temu wpisaliśmy to w nasz program rozwojowy dla Polski
- dodaje jego partyjny kolega Jarosław Sellin
...
- My stawiamy sprawę jasno: OPAT stanie się rzeczywistością, gdy PiS przejmie władzę
- podkreśla Marcin Horała,- 2 2
-
2021-09-03 09:53
2014r. - Opat w Gdyni. Ta budowa nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. (2)
"Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."
"Zgodnie z odpowiedzią wiceministra Klepackiego, budowa OPAT nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
- Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - pisze Zbigniew Klepacki i dodaje jednocześnie, że OPAT został wpisany do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i jest na liście planowanych projektów morskich."- 2 0
-
2021-09-03 09:55
2015r. - Budowa tej drogi to jedna z naszych strategicznych decyzji, a nie przedwyborcza obietnica (1) (1)
powtórzyć jeszcze raz?
- 0 0
-
2021-09-03 13:02
było dawać pretekst
do strategii i obietnic?
Co ważniejsze: strategia czy wyrzucenie z zatwierdzonego planu realizacji?- 1 0
-
2021-09-03 04:52
Oczywiście powstał swego czasu pewien chaos wokół priorytetów, planów, dyskusji oraz zmian sieci dróg Trójmiasta i dlatego teraz pozornie wygląda jakby szło o jakieś zaniedbania. Myślę że chodzi tylko i wyłącznie o kasę UE.
- 0 0
-
2021-09-02 16:08
W tej Gdyni (4)
Ciągle jakieś problemy... jak nie Z PKP to z Dyrekcją Dróg... urzędnicy wiecznie zaskoczeni....
- 87 11
-
2021-09-02 17:55
Rządy PiS dlatego tak jest (1)
PiS robi wszystko aby miasta/regiony antypis miały jak najgorzej i pomimo tego co PiS robi te regiony i tak sobie jakoś radzą, a to z kolei bardzo boli PiS więc kombinują jak tylko mogą aby utrudnić co się da jeszcze bardziej.
- 6 24
-
2021-09-03 14:26
TuSSk
TuSSk lubi To.
- 0 1
-
2021-09-03 05:59
... (1)
- 2 0
-
2021-09-03 06:58
... !
- 0 0
-
2021-09-02 16:09
Nie ma wyborów (1)
Nie ma temat. Klasyk te same akcje w wykonaniu polityków obozu rządzącego w wielu miejscach w kraju. Jedyne co potrafią to marnować kasę na socjal
- 57 14
-
2021-09-03 15:32
PiS to banda kłamców
Dla pisowców kłamać to jak oddychać.
A w przerwach kraść z państwowej kasy.- 0 0
-
2021-09-02 16:09
(11)
Nie będzie żadnej czerwonej drogi. Zejdźcie na ziemię :)
Kasa jest pusta i taka pozostanie. Rząd upadnie w tym roku przegoniony na cztery wiatry.- 61 24
-
2021-09-02 16:21
Um Gdynia ma miliard dlugu i jakos nie upadl (1)
- 16 1
-
2021-09-03 10:29
bo to dług miasta (mieszkańców)
a nie urzędu i jego mieszkańców...
Zarząd miasta działa jak zarząd spółdzielni mieszkaniowej. Korzystać z majątku a nie ponosić odpowiedzialności ani ryzyka.- 4 0
-
2021-09-02 17:52
Jeśli Unia wstrzyma wypłaty z Funduszu Odbudowy (2)
A na to się chyba zanosi, to tak może być, bo nie da się rządzić bez pieniędzy. Trzymajmy więc kciuki za UE. Jeśli będzie konsekwentna, to już wkrótce po bolszewikach zostanie wspomnienie. A kiedy wszystko wróci do normalności to zaległa kasa znów popłynie.
- 9 17
-
2021-09-02 20:46
(1)
Haha bolszewicy trzymaja kciuki zeby Polska nie dostala i byle zaszkodzic . Brawo dla was, zawsze i wszedzie potwierdzacie, ze jestescie zdrajcami Polski.
- 12 7
-
2021-09-04 17:44
Bolszewicy ???
No nie mogę. I kto to mówi :)))
- 0 0
-
2021-09-02 17:57
Oby tak było (2)
- 4 6
-
2021-09-02 20:33
Bylby pelny sukces tuska i platformy, chyba nie macie zadnych wątpliwoasci kto wstrzymuje te pieniadze dla Polski :) (1)
Niemcy j uz dostaly a same maja problemy z tsue i nie stawiaja wlasnej konstytucji pod tą uni....ah hipokryzja....tak amo Belgia ktora jakis dziwnym zbiegiem okolicznosci dostala jako pierwsza :)
- 10 5
-
2021-09-02 22:30
Może rozdawali alfabetycznie, a Austria nie chciała.
- 3 0
-
2021-09-02 22:36
I wtedy się obudziłeś.
- 2 1
-
2021-09-03 22:12
Mhm (1)
Przyjd, ie niemiecki rząd i wszyscy będą szczęśliwi.
- 0 0
-
2021-09-04 17:45
Tak, tak, Niemcy już się zbroją
Bądźmy czujni ;)
- 0 0
-
2021-09-02 16:09
Ani rząd ani samorząd nie grają tu fair jedni i drudzy łamią obietnice i manipulują
Ani rządowi ani samorządowi tak naprawdę nie chce się budować tych dróg. Warszawa ma Pomorze w... tzn na końcu listy priorytetów, gdyńskie władze są zbankrutowane moralnie i finansowo a gminne samorządy zbyt biedne
- 53 5
-
2021-09-02 16:12
Koszt od 1,5 do 2 mld (3)
MTM, Szczurek i Łucyk już w blokach startowych.
- 50 8
-
2021-09-02 19:56
MTM (1)
Firma Mam Trzy Maszyny nie ma takich mocy przerobowych. ;)))
- 8 1
-
2021-09-03 07:12
Kupią jedna nowa
I zmienio nazwe na MTCM - Mamy Tylko Cztery Maszyny i rozpoczna budowe.
- 2 0
-
2021-09-03 10:00
kilka lat temu wyceniano to na 800 Mpln
Budowanie sufitowych kalkulacji to jedna z metod uwalania przedsięwzięć...
- 0 0
-
2021-09-02 16:15
Droga czerwona ??? (4)
Haha....nie potrafią ogarnąć dziur w ulicach,tunelu,wiaduktów i głupiego mostku przy terminalu,a porywają się na takie projekty ??? Właśnie projekty ... słowo klucz !
- 83 8
-
2021-09-02 17:05
Czytaj ze zrozumieniem (3)
Później pisz komentarze. To ma być droga krajowa nie miejska.
- 9 8
-
2021-09-02 18:23
To coś zmienia ???
Plany i koncepcje i tyle w temacie
- 6 5
-
2021-09-02 19:23
Nic nie zmienia (1)
Drogi krajowe na terenie powiatów grodzkich są w gestii samorządów. Gdynia jest miastem na prawach powiatu i za wszystkie drogi odpowiada prezydent. Za budowę też.
- 5 1
-
2021-09-03 05:51
To będzie droga klasy S, jednak w gestii GDDKiA. Dowiedz się zanim zaczniesz pisać, bo inaczej będziesz konfabulować.
- 3 0
-
2021-09-02 16:19
Niesamowite
Gdynia i nie da się. Szok. A takie mamy wspaniałe władze...
- 56 6
-
2021-09-02 16:20
Dobra dobra. Jak tam zarwana Wiśniewskiego od 3 lat? (3)
To jedyny objazd estakady i coś leży..
- 61 4
-
2021-09-02 17:07
O gdzieś grają ale nie wisz gdzie. (1)
Przecież można tam normalnie jechać. Jest trasa trochę dłuższa ale jest te 500 metrów nie robi różnicy
- 4 13
-
2021-09-02 17:25
Nie 5 metrow tylko 3 km i pacanku pojedzt tam po poludniu gdy tiry stoja na prawym pasie
Do portu. Puknij sie w czolo i mysl. Z reszta te objazdy wygenerowaly kilka milionow kosztow dla ZKM jak nie wierzysz to napisz do nich i spytaj o to
- 10 2
-
2021-09-02 18:27
Pożyjemy, zobaczymy albo się nie doczekamy
I co/ sądzisz,że to rząd powinien naprawić? a Szczurki i Kucyki będą się śmiać i przeszkadzać na wszelkie możliwe sposoby a przyglądaj się na co są wydawane pieniądze. Nie pamiętam ile lat z rzędu corocznie było remontowane skrzyżowanie Kwiatkowskiego/Dąbka? i teraz zobaczymy jakie będą efekty? Zapewne nic z tym samorządem.
- 5 1
-
2021-09-02 16:25
(1)
Ten rzad sie nawet do kopania burakow nie nadaje
- 53 17
-
2021-09-02 18:52
Poprawka
SAMOrząd
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.