stat

Droga Czerwona: Sejm znowelizował ustawę

Droga Czerwona to szansa na lepszy transport towaru dla portu i zmniejszenie uciążliwości drogowych dla mieszkańców.
Droga Czerwona to szansa na lepszy transport towaru dla portu i zmniejszenie uciążliwości drogowych dla mieszkańców. fot. Anna Rezulak/KFP

Sejm przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich. - Droga Czerwona w Gdyni w końcu może być zbudowana - zapowiada Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.



Przypomnijmy, że rząd zapowiadał zmiany w ustawie o portach morskich na początku lipca. Ustawa została przyjęta przez Sejm jednogłośnie w piątek. "Za" głosowało 420 parlamentarzystów, natomiast dwóch posłów wstrzymało się od głosu. Dokument dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Droga Czerwona: budowa z budżetu krajowego



W praktyce oznacza to, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej po konsultacji z samorządem będzie mógł zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T.

Nadzór nad nimi będzie sprawowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Droga Czerwona ma łączyć się z planowaną trasą Via Maris.
Droga Czerwona ma łączyć się z planowaną trasą Via Maris. graf. Trojmiasto.pl
Dzięki zmianom Droga Czerwona w Gdyni będzie mogła powstać z udziałem GDDKiA.

- Droga Czerwona w końcu będzie mogła być zbudowana i poprawi logistykę towarową Portu Gdynia, ale także komunikację drogową w samym mieście - mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Droga Czerwona: Gdynia zadowolona z zapowiedzi



Zmiany przyjęte przez Sejm i zapowiedź budowy Drogi Czerwonej wywołała zadowolenie w Urzędzie Miasta Gdyni. Dotąd miasto nie mogło się doprosić wsparcia w budowie tej drogi w administracji krajowej. Co więcej, w ostatnim czasie pojawiały się sugestie, że samorząd powinien w całości sfinansować inwestycję.

- Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców - niezasłużone utrapienie. Bardzo dziękuję panu ministrowi oraz wielu innym zaangażowanym w sprawę osobom za starania i determinację w realizacji tego celu - komentuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Na razie nie wiadomo, czy nowelizacja ustawy doprowadzi do przejęcia przez GDDKiA utrzymania także Trasy Kwiatkowskiego, na co liczy miasto.

Trasa Kwiatkowskiego: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie tę drogę


- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port - komentował zapowiedzi nowelizacji ustawy Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Droga Czerwona ma kosztować 1,5 mld zł



Według zapowiedzi rządu Droga Czerwona i jej budowa ma kosztować ok. 1,5 mld zł a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....