• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: Sejm znowelizował ustawę

Patryk Szczerba
22 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona to szansa na lepszy transport towaru dla portu i zmniejszenie uciążliwości drogowych dla mieszkańców. Droga Czerwona to szansa na lepszy transport towaru dla portu i zmniejszenie uciążliwości drogowych dla mieszkańców.

Sejm przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich. - Droga Czerwona w Gdyni w końcu może być zbudowana - zapowiada Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.



Przypomnijmy, że rząd zapowiadał zmiany w ustawie o portach morskich na początku lipca. Ustawa została przyjęta przez Sejm jednogłośnie w piątek. "Za" głosowało 420 parlamentarzystów, natomiast dwóch posłów wstrzymało się od głosu. Dokument dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Droga Czerwona: budowa z budżetu krajowego



W praktyce oznacza to, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej po konsultacji z samorządem będzie mógł zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe w kontekście rozwoju międzynarodowej sieci transportowej TEN-T.

Nadzór nad nimi będzie sprawowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Droga Czerwona ma łączyć się z planowaną trasą Via Maris. Droga Czerwona ma łączyć się z planowaną trasą Via Maris.
Dzięki zmianom Droga Czerwona w Gdyni będzie mogła powstać z udziałem GDDKiA.

- Droga Czerwona w końcu będzie mogła być zbudowana i poprawi logistykę towarową Portu Gdynia, ale także komunikację drogową w samym mieście - mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Droga Czerwona: Gdynia zadowolona z zapowiedzi



Zmiany przyjęte przez Sejm i zapowiedź budowy Drogi Czerwonej wywołała zadowolenie w Urzędzie Miasta Gdyni. Dotąd miasto nie mogło się doprosić wsparcia w budowie tej drogi w administracji krajowej. Co więcej, w ostatnim czasie pojawiały się sugestie, że samorząd powinien w całości sfinansować inwestycję.

- Brak Drogi Czerwonej dla portu stanowi barierę rozwojową, a dla mieszkańców - niezasłużone utrapienie. Bardzo dziękuję panu ministrowi oraz wielu innym zaangażowanym w sprawę osobom za starania i determinację w realizacji tego celu - komentuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Na razie nie wiadomo, czy nowelizacja ustawy doprowadzi do przejęcia przez GDDKiA utrzymania także Trasy Kwiatkowskiego, na co liczy miasto.

Trasa Kwiatkowskiego: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie tę drogę


- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port - komentował zapowiedzi nowelizacji ustawy Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Droga Czerwona ma kosztować 1,5 mld zł



Według zapowiedzi rządu Droga Czerwona i jej budowa ma kosztować ok. 1,5 mld zł a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jak to z większością planów - pomysł dobry. (8)

    Największa inwestycja drogowa w Gdyni, ma powstać tylko dzięki GDDKiA - prezydent miasta już się pod ewentualnym sukcesem chce podpisywać.

    • 124 30

    • Occzywiście, bo jak tyko okaże się, że jak zwykle jest obsuwa, to zgadnij, kogo banda trolli będzie cisnąć? (3)

      • 13 2

      • i słusznie (2)

        bo nie dość, że pomógł, to przeszkadzał...
        Poza tym, taka ma pracę, daje twarz do tego co się w mieście dzieje. Choć ostatnio przestało to chyba mu pasować i stąd chyba ciągły przekaz o impotencji "miasta".

        • 10 5

        • Wina i zasługa są w komplecie.

          Trolle Zyzia w kółko kombinują, jak Szczurowi przypisać same winy, a zasługi odebrać...

          Aż boli, jak się to czyta...

          • 15 2

        • errata

          "ze nie pomogl"

          • 1 1

    • szczur umie wykorzystać pijarowo takie okazje

      • 13 3

    • I co w tym dziwnego? (2)

      Skoro będzie to droga krajowa to kto ma ją budować? Poza tym to połączenie sieci autostrad z portem tylko w niewielkim stopniu będzie służyć bezpośrednio mieszkańcom. Raczej pośrednio poprzez odciążenie ulic miasta z ruchu tirów.

      • 6 3

      • a to mało? (1)

        A rozwiązanie konfliktów z torowiskami to mało?
        Nie wpłynie na komunikację w mieście kolejne bezkolizyjne skrzyżowanie z torami i rozrządem?
        Które Wejherowo buduje juz drugie...

        • 7 0

        • potrzebne i tory ii drogi

          • 1 0

  • Zanim ja zbuduja bedziemy miec w Polsce Wenezuele. (6)

    • 146 75

    • a jak tam budowa trasy Kaszubskiej chociaz niech to zrobią

      • 6 3

    • (4)

      przede wszystkim duza sycylie goraczkowo budowana noca przez naczelnego dewelopera

      • 11 4

      • Naczelny Wódz - Ojciec dowodzi teraz z Ameryki Południowej (3)

        • 1 3

        • (2)

          Wiesz w ogóle, gdzie jest Ameryka Południowa, troglodyto?

          • 4 0

          • (1)

            a co to jest troglodyto ?

            • 0 0

            • Wołacz od "troglodyta".

              • 2 0

  • Z budżetu Państwowego (1)

    Czyli nie powstanie nigdy chyba że 500 plus się skończy . Inna sprawa inwestycja spóźniona o 15 lat

    • 112 58

    • Jak Gdynia nic nie robi. Brak inwestycji

      • 1 2

  • Napewno

    planować a zrobić to dwie różne rzeczy , i tak co jakiś czas ......... żenada

    • 72 13

  • brawo jestem za, wreszcie jakaś porządna inwestycja w tym mieście w którym wielkim sukcesem jest pomalowanie drogi (5)

    • 87 19

    • tia (3)

      Raz inwestycji jeszcze nie ma, ma być za osiem lat. Po drugie dlaczego miasto ma budować drogę ze swoich środków. W większości tą drogę będą używać ciężarówki wożące ładunki z portu w głąb Polski i dalej za granicę. Zresztą Gdynia już kiedyś zrobiła ten błąd i za miejskie pieniądze dokończyła estakadę. Długi i koszty eksploatacji spłaca do dziś

      • 14 0

      • "Gdynia już kiedyś zrobiła ten błąd" (2)

        Błędem był upór i forsowanie tego wariantu wbrew rekomendacjom zarządcy dróg.

        • 0 1

        • (1)

          dla polnocnych dzielnic to jest droga zycia, niech buduja droge czerwona dla ciezkiego transportu

          • 1 0

          • Rownie dobrze moglaby polnoc wbijac prosto w obwodnice

            Bez chwiejnego betonu nad bagnista dolina i w lesie.

            • 0 0

    • To cud wyborczy czy tylko kiełbaska?

      Czyżby już "pierwsza łopata" poszła w grunt? Nie zauważyłem co prawda ale wydaje mi się że ta kiełbasa wyborcza, spowoduje ui niektórych niestrawność.

      • 5 0

  • Kiełbasa wyborcza... (9)

    ...za 8 lat?WIdzi Pan tu tramwaj?

    • 113 39

    • PIS forever (1)

      • 6 7

      • ale na smietniku

        • 10 2

    • (6)

      Wolisz szczaw i mirabelki?)

      • 12 9

      • Tak, wolę. Bo i szczaw i mirabelki przynajmniej są. (5)

        • 12 9

        • (4)

          500+ też jest ale pewnie Ty stary kawaler.

          • 1 3

          • (2)

            kazdy prawdziwy polak wzoruje sie na zyciu ukochanego przywodcy, czyz nie?

            • 7 2

            • (1)

              Dokładnie.Twoim jest widac szogun komoruski a wiec do dziela i robic 5 dzieci))

              • 1 5

              • "rozmnzajcie sie" - te slowa to z jakiej bajki

                • 0 0

          • To 500 wezmę

            Żeby odzyskać chociaż część kwoty, którą mi zabrano właśnie na to 500+.

            • 3 1

  • nic bym nie dał tej wylęgarni czerwonych lemingów, żadnego 1,5 mld (9)

    • 24 73

    • Czerwonych masz TEZ w PISIE.. (2)

      • 16 6

      • Przede wszystkim w PIS

        • 25 10

      • czerwone lemingi

        • 1 1

    • Dobrze że nic nie masz, musisz być zadowolony bo gdybyś miał to byłby dylemat.

      • 9 1

    • spie**zaj dziadu jak mówił nieudacznik Kaczyński na swoje Podlasie!

      • 9 5

    • Jasne , lepiej dać na zdrową tkanke narodu z Białegostoku co zawsze nosi tylko prawe buty.

      • 15 3

    • przecież czerwoni to PIS w najlepszm wydaniu (1)

      oni są nieźli w rozdawnictwie.
      nikt ci tyle nie da ile PIS ci obieca.

      • 12 6

      • pislewactwo

        • 5 2

    • Odp.

      A Ty wiesz czlowieku ile kasy w skali roku dzieki takiemu portowi w Gdyni wplywa do budzetu Polski ... chyba nie mas zpojecia, wiec zamilcz, albo sie najpierw zastanow co piszesz.

      • 0 0

  • (9)

    Ta droga bez przedłużenia obwodnicy niczego dla mieszkańców nie zmieni.

    • 44 22

    • ale kto by bral to pod uwage...

      Tu pis buduje-wybitni planisci i odbudowniczowie Polski w ruinie....

      • 7 8

    • (2)

      No przeciez na mapce wyraznie S6 jest przedluzona wiec... ???

      • 4 1

      • jezioro zawsze mozna przeniesc -- bareja mialby uzywanie

        • 1 1

      • Takie mapki to można kupić w każdym sklepie. Droga Czerwona nie oznacza realizacji przedłużenia S6.

        • 0 3

    • (4)

      Mapkę obejrzał? Ta droga to właśnie połączenie przedłużonej obwodnicy z portem.

      • 4 0

      • Przedłużeniem obwodnicy ma byc Via Maris a nie Droga Czerwona (3)

        • 3 2

        • Nic nie da wykonanie Drogi Czerwonej bez Via Maris i udrożnienia przejazdów przez tory kolejowe. I powinno to nastąpić to w tym samym czasie.

          • 1 0

        • (1)

          Przeczytaj jeszcze raz mój wpis, ale ze zrozumieniem, proszę! Przecież to oczywiste.

          • 1 0

          • Daj spokój, z horałem gregoriańskim będziesz dyskutował?

            • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    "Gdynia zadowolona z zapowiedzi" (19)

    W interesie miasta leżało już od dawna zbudowanie tej drogi, zamiast wyczekiwać pomocy rządowej należałoby samemu inwestować w infrastrukturę.
    Współpraca samorządu i władz centralnych jest bardzo ważna, ale w Gdyni od lat brakuje własnej inicjatywy w inwestycjach infrastrukturalnych. Może zamiast skwerów, parków centralnych i innych warto postawić na zrównoważony transport drogowy, kolejowy?

    • 144 63

    • zwąchano interes na truchle portu

      i "ście*wojady" już dzieliły łupy...
      Miasto brało w tym aktywny udział.

      • 9 11

    • Te student puknij sie w baniak. (8)

      To rzad ma dbac o infrastrukture takich drog do portow i wezlow towarowych ...bo najwiecej z tego ma korzysci wlasnie budzet panstwowy a nie lokalsi...Taki ciebie student jak z Suskiego baletnica.Inwestycje miasta w skwery to nie ulatwianie biznesow deweloperce...Nie mieszajmy dwoch systemow walutowych ok?

      • 38 17

      • jakoś Gdańskowi to nie przeszkada (7)

        i nie grymasi na budowę dróg wokół portu.
        I to na dodatek, wokół terminala zbudowanego i zarządzanego poza ZPMG...

        • 23 11

        • cele i zadania samorządu (4)

          "W Polsce tylko część zadań lokalnych i regionalnych jest realizowana przez agendy administracji rządowej. (...) Zasadnicza część zadań administracyjnych, niemająca znaczenia ogólnokrajowego, jest realizowana przez samorząd terytorialny. Czynią to organy samorządowe..."

          Reasumując, 7 km drogi czerwonej ma znikome znaczenie w skali krajowej, natomiast w skali lokalnej jest bardzo ważne. Dlatego tym bardziej uważam, że to do władz miasta zależy wspieranie zarówno inicjatyw mieszkańców jak i inicjatyw po-biznesowych. Nic nie usprawiedliwia władz Gdyni od ubogiej polityki infrastrukturalnej, nienastawionej na rozwój obszarów przemysłowych, bądź jego adaptacje do nowych warunków biznesowych.

          • 19 18

          • Znikome znaczenie. (3)

            Proponuję pozamykać na wszystkich granicach po 7km dróg puszczając go lokalnymi i wówczas zobaczymy ile znaczy ten "znikomy w skali kraju odcinek".

            • 18 7

            • (2)

              "Zasadnicza część zadań administracyjnych, niemająca znaczenia ogólnokrajowego, jest realizowana przez samorząd terytorialny. Czynią to organy samorządowe..."

              niemająca znaczenia ogólnokrajowego
              niemająca znaczenia ogólnokrajowego
              niemająca znaczenia ogólnokrajowego

              bo ogolnokrajowe realizuje rzad, wiec niech pis sie bierze do roboty, po uchwaleniu specustawy wystarcza dwa lata na zbudowanie, kopiuja od bolszewikow to moze niech przypomna sobie ich tempo pracy

              • 5 4

              • Uważasz, że dojazd do portu nie ma znaczenia ogólnokrajowego? (1)

                Czy piszesz do studenta?

                • 3 1

              • sorry! oczywiscie do niby studenta

                • 2 3

        • (1)

          Nie wiesz o czym mowisz. Najwieksze inwestycje do portu w Gdansku sa finansowane centralnie.

          • 13 2

          • akurat tunel i Sucharskiego

            nie bardzo.
            Centralnie finansowanie sa modernizacje torowiska wokol portu. Poludniowa, A1 czy S7 trudno nazwac otoczeniem portu, choc znacznie dla niego maja kapitalne.

            • 6 1

    • Matnet (2)

      Nie znasz historii współczesnej. Gdynia już raz zrobiła tak błąd z estakadą. Droga, która powinna mieć status krajówki, jest do dziś gminna. Miasto ponosi koszty czegoś, z czego korzysta cały kraj. A potem biadolenie, że nie ma kasy na zadania własne miasta

      • 37 1

      • (1)

        kto daje plusy i dlaczego?

        • 0 3

        • UM?

          Sumienie gryzie?

          • 0 0

    • Wiekszej bzdury dawno nie slyszalem

      Dla mnie budowanie czegokolwiek za pieniadze miasta jesli moze to byc sfinansowane przez panstwo bylo by skrajna niegospodarnoscia i glupota po prostu. No chyba, ze Gdynia na miliardach petrodolarow siedzi ;)

      • 16 5

    • (1)

      Glupoty, koszt tej drogi kilkakrotnie wyzszy od budzetu inwestycyjnego Gdyni. Poza tym, ta droga lezy w interesie calego panstwa a nie tylko Gdyni. Radze wrocic do studiowania.

      • 13 2

      • obecnie są to takie budżety

        Niegdyś było to 200-300Mpln za zadanie.
        Wtedy miasta czuły sie pewniej. Obecnie jest gorzej bo stare długi trzeba spłacać a przychody kuleją. Ale nadal nie sa to kwoty "wielokrotnie większe" od budżetu.
        Co było do przewidzenia, bo wielu miastom się marzyła era postindustrialna i wydatki nie bardzo korespondowały z pojęciem "inwestycji", czyli zakładanego przyrostu dochodów.
        Szczególnie widać to po Gdyni, która postawiła na rentierów kupujących mieszkania. Zapomniano, że oni tu podatków nie zostawią...

        • 2 0

    • Student, wykłady to wykłady,

      ale są jeszcze realia życia. Nie porównuj w tym względzie Gdyni z Gdańskiem, bo ta nie była flagowcem PO.

      • 3 0

    • już raz wyszli przed szereg

      i zbudowali estakadę i co plujesz teraz, że ciągłe remonty, takim nikt nie dogodzi

      • 2 1

    • troll

      • 0 0

  • dlaczego nie można było tak od razu i po co Gdynia forsowała odcinek leśny estakady? (13)

    Jak się ta możliwość ma do działań podjętych przez kolejarzy a skutkujących przebudową Puckiej i (może) Hutniczej?
    Czy jest ktoś, kto te działania koordynuje i harmonizuje? Czy będzie jak ze zmodernizowaną linią kolejową 201, która zmodernizowana (zburzona) zostanie po raz kolejny?
    Dlaczego przewiduje sie 8 lat na ewentualne podjęcie działań? Przecież ta dokumentacja istnieje. To zadanie było już w planie budowy dróg krajowych i zostało z niego usunięte na odchodnym na europejskie salony przez premiera Tuska.
    Czy potrzeba 30 lat aby instytucje państwowe przestaly zachowywać się jak udzielne księstwa i zaczęły ze sobą rozmawiać?
    Czy administracja zaprzestanie wyszukiwania prestekstów mających skutkować zaniechaniem podejmowania działań?

    • 75 14

    • to jest Polska. Tego nie ogarniesz (2)

      nawet po pijaku ciezko.

      • 7 2

      • (1)

        u katolika to norma: jestem za a nawet przeciww
        prl probowal zaszczepic logike, nie udalo sie, "'zdrowa" tkanka narodowa odrzucila, wrocili egzorcysci

        • 1 6

        • raczej "ewangeliści"

          bo w każdej dziedzinie słychać nawoływania do "wiary"...

          • 2 0

    • (5)

      A jak sobie wyobrażasz dojazd do tej Drogi Czerownej z obwodnicy bez estakady? Znowu Morską?

      • 8 2

      • przez przedłużenie obwodnicy na drugą stronę torów (4)

        To optymalne i jedyne dla ruchu towarowego połączenie i takie było stanowisko zarządu dróg.
        Odcinek leśny estakady to nieporozumienie i fanaberia miasta, które chciało załatwić komunikację w północnymi dzielnicami.
        W tamtym czasie, dziwnym trafem wielu "mieszkańców" UM miało z nimi związek (Suchy Dwór i okolice). Jak trafna to koncepcja, widać przy każdym załamaniu pogody...
        Z obwodnicy do drogi czerwonej należy przejechać ciężarówką na/pod torami a nie po zboczach wzgórz dochodzących do 200m wysokości.

        • 3 6

        • (1)

          "Odcinek leśny estakady to nieporozumienie i fanaberia miasta, które chciało załatwić komunikację w północnymi dzielnicami." upadles na glowe? fanaberia nazywasz to ze wladze miasta umozliwily polnocnym dzielnicom kontakt ze swiatem?

          • 7 5

          • Dramatyzujesz

            Kontakt jest na dlugodystansowcow, dojezdzajacych do Gdanska. Poza tym gra szla o wybor wariantu, czy estakada przez las, czy obwodowa przez tory. Tak czy inaczej, polaczenie by bylo.

            • 2 1

        • ten odcinek był w planach już za komuny (1)

          i za komuny dotarli z budową do Grabówka urywając niestety estakadę pod pierwszym leśnym wzniesieniem. dobrze , ze Gdynia ten temat dokończyła

          • 1 1

          • czy fakt, że zaplanowano to za komuny jest wyznacznikiem jakości?

            Choć wiele pomysłów z tamtych czasów sprawdza się znacznie lepiej niż współczesne, jednak akurat forsowanie wzgórz przez betonową estakadę jest raczej wyrazem typowej inzynierskiej arogancji. W połączeniu z kiepską nośnością gruntów w dolinie, całość to "heck in the neck".
            Komunikacja z dzielnicami północnymi powinna być załatwiona znacznie lżejszymi środkami a ruch towarowy jako przedłużenie obwodowej. Pomysły "dwa w jednym" prowadzą do konstatacji "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego"...

            • 1 1

    • Tez nie rozumiem co oni chca przez dwa lata przygotowywac?

      • 9 0

    • 8 lat bo ten rząd nie chce rządzić dłużej

      a po 8 latach będzie można zwalić winę na opozycję.

      • 7 1

    • Tak, potwierdzam. Wszystkie działania harmonizujemy (1)

      • 3 0

      • z kacika - humor tygodnia

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane