• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • Róbcie , róbcie, potem wujek Putin zrobi referendum i cała mierzeja znajdzie sie w Rosji

    • 0 1

  • (6)

    Koszt budowy kanału 656 mln zł. Roczny koszt utrzymania kanału to od 4 - 6 mln złotych. Nawet ja bedzie służył w większości celom żeglugi turystycznej to i tak się opłaca. I niech wszyscy POpratani malkontenci przestaną pierprzyć głupoty. Dodatkowo dochodzi czynnik zwiększający naszą niezależność od Rosji. A co najważniejsze jest to inwestycja na wieki i jest szansa ,że przyszłe pokolenia jeszcze bardziej wykorzystają możliwości tego kanału.
    Dla porównania podam roczne koszty utrzymania Sejmu i Senatu:
    ok. 600 mln zł w 2014 roku a kwota co roku jest wyższa;
    180 mln złotych Muzeum Polin w Warszawie kosztowało nas podatników( odwiedzających 350 tys osób)
    Koszt budowy Stadionu Narodowego w Warszawie 1 976 061 375 zł.
    Koszt budowy ECS-u to 231,1 mln zł
    Roczny koszt utrzymania ECS-u to 13,5 mln zł
    Więc nie dramatyzujmy i budujmy i dajmy szansę Elblągowi na rozwój.

    • 17 12

    • Inwestycja na wieki... (3)

      Przy takim argumencie wymiękam.

      Po pierwsze, nakłady na budowę nie zawierają wielu składników (dojście do Elbląga, ochrona środowiska, infrastruktura przeładunkowa itd.), a koszty utrzymania są wzięte z kapelusza. Po drugie, nie można porównywać kosztu utrzymania Sejmu z nakładami na budowę rzekomo opłacalnego kanału - to czysta demagogia. Po trzecie, jaki rozwój dla Elbląga? To jest wręcz "biały słoń" dla miasta, które musi dorzucić grube dziesiątki milionów na dojście do portu i infrastrukturę samego portu (w projekcie pominięto właśnie te nakłady). A kto tu będzie woził ładunki, jak z Gdańska jest rzut beretem? Przecież znacznie taniej jest zrzucić kontener w Gdańsku i dowieźć drogą lądową.

      A, zapomniałem. Dojdzie miliard z bursztynu i projekt jakoś się zepnie. A co tam, bez kozery powiem - dwa miliardy.

      • 6 2

      • Jednak na wieki (2)

        Przepraszam Poprany malkontencie ale chyba dawno nie byłeś w Elblągu. Wyjazd z portu już jest, S7 zaraz się skończy przebudowa, a dzielnica Modrzewina uzbrojona w pełną infrastrukturę czeka na inwestorów. Rzeczywiście przyznaję doczytałem też w innych źródłach i koszt budowy się zwiększy na pewno do 800 mln. A jeśli chodzi o środowisko to jeden statek typu fider- kontener dowozowy to kilkaset tirów mniej np. na odcinku drogi Trójmiasto - Elbląg .

        • 1 1

        • Amen (1)

          Wyjazd z portu jest, gdyż S7 przebudowano. Nie czujesz absurdu? S7 przebudowano, więc kontener z Gdańska będzie w Elblągu w godzinę. Sam Elbląg znaczącego popytu na ładunki zresztą nie generuje. A jeśli chodzi o dalszy transport w głąb kraju, to... zapytaj dowolnego spedytora, jak jest sens dodawania fidera i jednej operacji na ładunku, żeby wrócić na 'siódemkę'.

          Jeśli tak dobrze znasz Elbląg, to wiesz, że z portu prowadzi "w szeroki świat' jedna smutna bocznica. A sam port to właściwie puste place (ok, znaczy potencjał jest). Ja skądinąd pisałem o podejściu do portu od strony wody. Urząd Morski zapomniał uwzględnić te inwestycje w swoich wyliczeniach opłacalności. Kto je poniesie? Port? Miasto?

          • 0 1

          • Jednak nie Amen

            Nie pisałem o odcinku S7 między Gdańskiem a Elblągiem to po pierwsze a po drugie to od dłuższego czasu trwają rozmowy z Białorusią na obsługę ich eksportu i importu po przez port w Elblągu. Wartością dodaną przekopu będzie rozwój Elbląga . I po drugie nikt nie ma potrzeby wożenia kontenerów na trasie Gdańsk Elbląg po co pisać takie głupoty. Gdyby tak patrzeć na sprawy jak Ty to robisz to nie byłoby portu w Gdyni bo po co budować skoro 20 km dalej był port w Gdańsku. A o inwestycji w Gdyni decydowały przypomnę głównie względy polityczne.
            I teraz dopiero Amen

            • 1 0

    • Nie tylko Elbląg na tej inwestycji skorzysta.

      • 2 0

    • a to ciekawe co piszesz bo w tekście podano, że szacunkowy koszt budowy kanału to 800mln;
      dostosowanie portu w Elblągu i torów podejściowych też pewnie z miliard
      ale żeby nie było, ECS, Stadion Narodowy, Stadion w Letnicy i podobne fantazje nadają się tylko do prokuratora

      • 5 2

  • (1)

    W/g planów pis-u ten przekop ma ożywić port w Elblągu?Jakie to statki mają wpływać tym kanalikiem, Chyba tylko jachty polityków chociaz i to będzie trudne ze względu na ten most chyba ze wszystkie jachty żaglowe mają składane maszty.Ale pis ma wspaniałych ekspertów od wszystkiego.

    • 4 5

    • Mikołaj

      Ten typ wypowiedzi okraślam w ten sposób:
      Ot cymbał brzmiący i rozum niepełny- tak bez urazy oczywiście Mikołaju.

      • 0 0

  • Choroba ta nazywa się rusfobia (3)

    • 23 12

    • i jeszcze napisz bolszewiku że nie ma od was zagrożenia (2)

      a za płotem rakiety szykujecie. Może na polowanie niedźwiedzi ?

      • 5 5

      • To dlaczego pierwszy uciekinier ze Smoleńska wybitny minister MON Macierewicz nie postawi polskich(amerykanskich) rakiet .

        • 0 0

      • bolszewicy są w pisie i forsują ideę owego przekopu

        • 5 5

  • (10)

    Niech kopią i przy okazji niech się wezmą za żeglowność Wisły i Odry. Na tle Niemiec czy Holandii w Polsce tonaż towarów przewożonych rzekami czy kanałami jest absurdalnie znikomy.
    Duisburg ( port rzeczny) robi 125 mln ton rocznie. Gdańsk ( port morski) 36 mln ton.

    • 98 23

    • kolej

      wpompowaliśmy grube pieniądze w modernizację kolei więc powinniśmy robić wszystko, żeby to kolej przejęła więcej transportu. Po co mamy inwestować kolejne ileś mln ton ropy w przebudowę kanałów, żeby potem tą ropę oszczędzić. A koszty środowiskowe?

      • 0 0

    • (5)

      Ale znajdziesz inwestorów którzy zainwestują we flotę rzeczną aby towary kierować np.z Wrocławia do Szczecina i odwrotnie? Znasz infrastrukturę mostów na Odrze zapewne rzekę trzeba było by pogłębić w wielu miejscach .Czy taki transport będzie szybszy i tańszy od kolejowego ,samochodowego? Jak wygląda taki biznes w kwestii polskiego prawa? Zamów statki w stoczniach do obsługi śródlądowej ,znajdź kontrachętów do przewozu towarów twoją flotą,Zainwestuj swój kapitał w ten pomysł dasz ludziom prace napędzisz gospodarkę! Życzę powodzenia ale rób to za własne środki!

      • 8 6

      • Nie trzeba szukać (4)

        Polski Odratrans jest największym przewoźnikiem rzecznym i przybrzeżnym w zlewisku Bałtyku akurat.

        • 2 2

        • forsa (3)

          sama lista niemieckich firm turystycznych, robiących "Flusskreuzfahrten"
          i rozpaczliwie szukających nowych BEZPIECZNYCH rzek
          nie u Arabów, nie u Rusków, nie na drugim końcu świata
          jest na kilkadziesiąt pozycji

          typowy niemiecki emeryt lubiący Kreuzfahrten widział już Dunaj, Ren, Mozelę, Loarę, Wołgę i jak by mógł spędzić kolejny tydzień na rzece, blisko, dojazd busem, albo własnym samochodem, to nie oparł by się temu. To taniej niz na morzu, nie ma choroby morskiej, dużo zwiedzania, ale...

          nawet Frederic Chopin, który próbował tu działać, ze swym zanurzeniem 1m nie zawsze dawał rady. Na Zalew nie wlazł, bo się w Gdańskiej Głowie i na zakręcie w Drewnicy nie zawsze mieścił, a w weekend te buce potrafili Gdanska Glowe zamknac na glucho. Do Fromborka, Tolkmicka nie wejdzie przy niskiej wodzie. A z Ruskimi mieli problemy, wystarczy jeden pasażer ze złą wizą, by całe 200 ludzi musiało z nim wracać górą z Baltijska.

          Przynajmniej w pasażerów wierzę. To niedużo forsy, w porównaniu z Dusibrursimi przeładunkami kontenerów i paliw, ale pewniejsza niż ładunki, gdy ludzie już uzależnili się od TIRów jak od heroiny

          • 7 3

          • Co do Tolkmicka to rok temu skończyli gruntowny remont portu, pogłębili kanał itd.

            • 0 1

          • (1)

            Pozdrawiam, widzę głoś rozsądku i pojęcia w temacie.

            • 3 3

            • pewnie się znamy, w końcu to jest mały świat, szczególnie w Polsce
              gdzie "nie musi Polak wiedzieć co morze, bo pole orze"

              mam dość pracy na pasażerach u Amerykanów, na AIDĘ mnie nie wezmą bez szprechu i znajomości

              a na rzecznych niepotrzebni ludzie z mojej branży :-(

              • 3 1

    • Jedna mądra wypowiedź na forum

      Porty, autostrady, żegluga rzeczna. Polska jako szlak tranzytowy Sztokholm Teheran.

      • 3 0

    • Żegluga śródlądowa nie będzie istnieć w Polsce !!!!

      • 2 3

    • skoro na morskim masz tak niski "przemiał" to nie licz, że na śródlądowym będzie więcej...

      • 8 3

  • Powinna robic to firma wiarygodniejsza (8)

    A nie garażowa

    • 50 20

    • Powinna to robić firma z doświadczeniem ! (6)

      Ładne buźki nie pomogą do wykonania tego projektu przez Mosty Gdansk ponieważ oni mają problemy kadrowe. Nie uporali się już z jednym dużym projektem chyba ekspresowki w kujawsko-pomorskim. Za moment o tym usłyszycie. A Projmors, te dziadki leśne - czy oni dadzą radę. Sami emeryci. Niech zlecający dobrze prześwietli sytuację, aby nie było jak z ostatnim ich projektem. Nie wystarczy wynająć pomieszczenia biurowego w warszawie, aby ubiegać się o tak poważne zamówienie.

      • 9 13

      • Polecam masc na ból d*py (2)

        • 6 4

        • ktoś w TPG ma hemoroidy i cierpi

          • 2 1

        • a ja rzycze

          Aby udało się Wam spłacić debet w koncie

          • 2 1

      • Mosty Gdańsk?

        z ekspresówką sobie poradzą, zlecili Europrojektowi, więc będzie dobrze.

        • 2 4

      • do osoby podejrzewającej

        Znam dobrze oba biura i coś na temat ładnych buziek i problemów kadrowych wiem. Oba konsorcja sobie poradziły by sobie dobrze. Tylko że TPG przestaje być elastyczne i dlatego min. przegrało w przetargu. A mogło tak dobrze.....

        • 1 3

      • Podejrzewam pisze bzdury! Jakie leśne dziadki?w Projmorsie jest wyjątkowo młoda kadra.Jakie biuro w Warszawie???

        • 6 2

    • Jasne

      i niech będzie jeszcze z kapitałem zagranicznym!

      • 4 4

  • Mam już dość tej władzy (26)

    i rzucania słów na wiatr i wydawania moich pieniędzy.

    • 112 118

    • Lepsze to, niż Stadion, ECS i Teatr Szekspirowski...

      • 1 1

    • Mam dość opozycyjnych malkontentów zaklinających rzeczywistość. (4)

      rzucania słów na wiatr? oni w takim tępie działają że człowiek nie nadąża za nowościami legislacyjnymi człowieku. Przestań zaklinać rzeczywistość.

      Mam dość opozycyjnych malkontentów zaklinających rzeczywistość.

      • 19 18

      • idź na miesięcznice i się lepiej nie wypowiadaj, a na wybory wyjedź z kraju i nie głosuj (3)

        Będzie nam na Pomorzu lepiej!

        • 5 7

        • Paweł (1)

          szczym ryj volksdeutschu. Nikt was nie chce na pomorzu, a jak wam źle to wypad do swoich ukochanych niemiec, za herr tusskiem.

          • 1 3

          • Pamiętaj rybko

            że my tu jesteśmy u siebie... Wracaj na Wileńszczyznę...

            • 2 1

        • Możesz jeszcze coś pomlaskać i tak niewiele to da :-)

          • 1 3

    • jak masz dość to wypad z kraju na Madagaskar

      • 1 1

    • (3)

      Tęsknisz za herr tuskiem, który zabrał zasiłek pogrzebowy.

      • 27 45

      • Poczekaj, zaraz frau Kalkstein dowali ci 40% wyższe OC, zwiększy akcyzę.. (1)

        ... i nie wiadomo ile jeszcze. Żeby patoli żyło się lepiej.

        • 13 5

        • Podwyżkę OC Towarzystwa Ubezpieczeniowe uzasadniają wyższymi odszkodowaniami,

          o które Polacy coraz częściej walczą w sądach. Więc co ma do tego Kalkstein?

          • 2 4

      • tak

        lepszy brak zasiłku niż sztuczne 500+ które cała Polska będzie spłacała przez najbliższe lata

        • 38 26

    • Szkoda (4)

      że nie wydają twoich pieniędzy na ośmiorniczki i zegarki.

      • 16 13

      • ośmiorniczki w wawie (2)

        w restauracji dostaniesz już w przedziale cenowym 30-50 pln więc nie wiem o co ten lament

        • 12 5

        • U Sowy był takie same ceny?

          • 1 2

        • jesli za ich pieniadze to nie ma lamentu

          ale jeśli za moje to ja się nie zgadzam

          • 4 4

      • Fakt. Kawa dla Orbana za 3500zł to przecież pikuś...

        • 10 2

    • Adam

      ....pocałuj nas w d..ę!

      • 1 1

    • spieprzaj dziadu

      • 3 0

    • Ten przekop jest zbędny... (2)

      Przecież za kilka lat PiS wprowadzi nas do unii euroazjatyckiej i Rosjanie chętnie udostępnią nam Bałtyk przez Kaliningrad.

      • 24 21

      • (1)

        oj a przecież mówicie, że PiS idzie na wojnę z Rosją, możecie się zdecydować?

        • 12 7

        • Hahahahahahahahaha....

          Tylko takie pelikany jak wy łykają sztuczną wojenkę z Putinem...

          • 11 4

    • ja powiem krótko, zobaczcie na ruch morski np. na Morzu Żółtym i na ilość w portów w Chinach, nasze 3 porty to za mało, trzeba się rozwijać

      • 5 7

    • A my mamy już dość Ciebie (1)

      Lepiej pływać przez Rosyjski kanał? Jesteś ruskim trollem zapewne, bo to jest kwestia nawet na skalę bezpieczeństwa Polski... Jak ruskie nas zaatakują to będziemy przez ich kanał pływać?

      • 7 16

      • jak nas zaatakują

        To w parę godzin będą w Gdańsku i przekop i tak będzie ich. A poza tym kto miałby tam pływać w przypadku konfliktu? Okręty atomowe z Elbląga?

        • 25 4

    • Droga do lewackiej Kanady wolna ...

      • 5 5

    • a przekop?

      coś na temat może?

      • 16 6

  • W Niemczech nikogo by to nie zdziwiło

    • 3 0

  • Lepsze to, niż Bursztynek, ECS i Teatr Szekspirowski...

    • 1 2

  • Nie wie Polak co to morze gdy orze. .. (11)

    Ilość głosów przeciwnych tej inwestycji pokazuje jak wielu ignorantów mieszka tu, nad morzem!! Trzeba być ślepym i nie znać świata, aby twierdzić, że miasto które kiedyś przez pokolenia prosperowalo dzięki dostępowi do morza, teraz nie powinno wykorzystać tego gigantycznego atutu... ech Poleszuki i inne wschodnie gamonie, przeczytajcie jak tu kiedyś, przed wojną, funkcjonowały porty, tory wodne, codzienne połączenia żeglugowe (z Gdańskiem, Królewcem, Kłajpedą...). Mam nadzieję, że mało tu opinii przeciwnych z samego Elbląga, bo miasto to najbardziej skorzysta z inwestycji. Przypomina mi się głosowanie ws wejścia do UE, kiedy to najbardziej przeciwni byli rolnicy, a najbardziej na tym skorzystali. Gdyby ktoś Holendrom opisał ilu tu gamoni jest przeciwnych tej korzystnej inwestycji, złapali by się za głowę; )

    • 17 7

    • (6)

      Powiedzenia takie jak "Polish jokes", "Polnische wirschaft", "Polsk riksdag" czy nawet "polskie drogi" nie wzięły się z powietrza, tylko właśnie z kołtuństwa i tych wszystkich mądrości polaków jakie możemy tu wyczytać, chociażby przy komentarzach dotyczących przekopu mierzei.

      • 5 2

      • (5)

        Ignoranci, kołtuństwo, popaprańcy, infiltrowani agenci. Ślepcy, gamonie i pederaści (o pardon, to ostatnie to faktycznie jeszcze nie).

        W przeciwieństwie do nas, którzy wiemy, co słuszne i opłacalne. I to jest dobra tradycja: "czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko". Poza tym to tylko miliard; Elblągowi się należy.

        A tak poważnie, to Elbląg dostanie rachunki do zapłacenia. Port jest własnością miasta i ktoś do tego pomnika ambicji lokalnych (i politycznych) będzie musiał dopłacać. Tak jak do lotnisk w Radomiu czy Zielonej Górze. No, ale to będzie miś na miarę naszych czasów. I tylko oby się za szybko oczko temu misiu nie odlepiło.

        • 3 4

        • (4)

          Port w Elblągu jako spółka z.o.o istnieje od 20 lat, nie słychać żeby ktoś do niego dopłacał.
          Chyba wszystkie porty w Polsce na siebie zarabiają.

          • 5 3

          • Guzik prawda (3)

            Małe porty zarabiają na siebie, albo nie. Niektóre są w bardzo kiepskiej sytuacji finansowej (np. Władysławowo). Większości nie stać na remonty infrastruktury. Trudno się dziwić: malutkie przeładunki, spore powierzchnie i koszty działalności.

            Jednym z przykładów portów z problemami finansowymi jest port w Elblągu (niespodzianka, prawda?). Częściej ma stratę niż zysk - w 2015 też była strata. W ciągu ostatnich 10 lat zdarzały się lata, w których ujemna rentowność sięgała 30% (strata do przychodów). Miasto musiało dokapitalizowywać spółkę i podejmować uchwały o dalszym istnieniu spółki - właśnie z uwagi na straty.

            • 2 2

            • A może port w Elblągu jest nierentowny, gdyż nie ma przekopu Mierzei Wiślanej? (2)

              • 0 1

              • Wiara czyni cuda (1)

                Do Kołobrzegu prawie nikt nie chce wozić statkami ładunków, choć port jest praktycznie na otwartym morzu i dość daleko od innych portów (w przeciwieństwie do Elbląga). Maksymalne zanurzenie w nim jest większe niż docelowo dla Elbląga (4,7 m). Pomimo to przeładunki w Kołobrzegu są mniejsze, niż dziś w Elblągu. Naprawdę warto wydać miliard, żeby się przekonać?

                • 0 0

              • W Darłowie czy Policach przeładunki znowu większe niż w Elblągu obecnie.
                Kołobrzeg (moim zdaniem) może sporo zyskać po skończeniu S-11, bo na razie obsługuje głównie Koszalin i okolice.
                Co do Elbląga rzeczywiście w zeszłym roku miał stratę - PIERWSZY RAZ w tej dekadzie, związana oczywiście z problemami na linii Polska-Rosja.
                Kwestia jest tego rodzaju, czy chcemy się skupić na handlu z Rosja, która odpowiada za 3% naszego eksportu czy z krajami UE do których idzie 80% naszego eksportu.

                • 2 0

    • POlszewo-KODowi nie wytłumaczysz.
      Ta cała zgraja komunistów jest jeszcze w erze berka kucanego.
      Ciemnogród POlszewicki.

      • 1 2

    • Przed wojną pływały statki (1)

      Ale"potem wynaleziono" samochody, autobusy i samoloty.
      Ludzie zamiast płynąć 5h jada samochodem 1h od drzwi do drzwi.

      • 2 2

      • aleś trafił

        przed wojną w Elblągu były trzy (fakt, małe) wytwórnie samochodów osobowych i jedna autobusów i ciężarówek. wygooglaj

        po Gdańsku jeździło więcej samochodów niż po całej Polsce ;-)

        • 1 0

    • Głupiś laiku!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane