• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • ekonomiści z bobrzej łaski (10)

    Takiej inwestycji nie można rozpatrywać pod względem ekonomicznym, bo jest to wróżenie z fusów. Tych którzy tak pięknie liczą i drą buźki o ekonomicznym absurdze niech odpowiedza mi na pytanie czy gdyńskie lotnisko się opłaciło? Czy ktoś myślał ekonomicznie nad tym projektem? A sądy? Prokuratury? Przynoszą dochody? NIE!!! To są inwestycje ( oprócz lotniska ) użyteczności publicznej i nie można ich rozpatrywać pod względem dochodowości. I analogicznie jest z przekopem. Może on aktywizować turystycznie tysiące miejsc pracy.
    Spójrzcie na taką Holandię. Przecież ich systemy wodne, to między innymi atrakcja turystyczna.
    Zalew Wiślany to piękne miejsce. Krynica, Piaski to siedziby polskich celebrytów. Może dzięki przekopowi tacy skandynawowie będą odwiedzać nas swoimi jachtami i zostawiać korony i euro w polskich restauracjach i barach.
    Dlatego czasami proponuję pomyśleć, zamiast psioczyć na wszystko co jest niby PiSowskie.
    Bo pomimo tego, że nie jestem zwolennikiem PiS, potrafię dostrzec pozytywny aspekt pewnych założeń i projektów.

    • 20 16

    • (2)

      to może zacznijmy od małej pracy u podstaw, od udrożnienia dróg śródlądowych dla przykładu
      kasę w błoto zawsze zdążymy wywalić, ale dlaczego od tego zaczynać?

      • 6 1

      • ? (1)

        A to jest duża inwestycja?
        Więcej pieniędzy przewalono na nikomu nie potrzebny jeden stadion narodowy, a Ty sugerujesz, że przekop za 800 mln to duża inwestycja?

        • 2 5

        • ale koszt przekopu nie zamknie się tą kwotą
          poza tym lepiej wydać te pieniądze na możliwą do wykorzystania infrastrukturę choćby udrożnienie szlaków śródlądowych

          • 5 1

    • Właśnie proponujesz budowę przysłowiowego gdyńskiego lotniska (5)

      Tylko 20 razy droższego.

      • 3 3

      • (4)

        Czy mógłbym prosić o zacytowanie tego przysłowia? Poważnie piszę, bo nie słyszałem, nie znam takiego.

        • 0 0

        • (2)

          Gdynia z budżetu wydała wszystko
          na niepotrzebne nikomu lotnisko

          • 4 0

          • (1)

            Gdynia bez lotniska
            jest jak ryba bez roweru

            • 0 0

            • klasyczny "komputer bez Windows jest jak tort bez musztardy" brzmi lepiej

              w każdej rybiej komórce działa biochemiczny Rower Krebsa :-)
              bez niego nie było by ATP i życia tlenowego

              • 2 0

        • Gdynia wydała siano na nieczynne lotnisko

          a ludzie wracają 2h do domów, stojąc na szlabanach kolejowych w granicach miasta.

          • 3 0

    • "Tych którzy tak pięknie liczą i drą buźki o ekonomicznym absurdze niech odpowiedza mi na pytanie czy gdyńskie lotnisko się opłaciło?"

      Nie, to był absurd wywalać kasę na drugie lotnisko w odległości 20 km od istniejącego i mającego jeszcze spore rezerwy przewozowe.
      Popatrz na inne porty regionalne w Polsce, np. Radom, ponad 120 mln zł już utopione i dalej tam wiatr hula.

      "Może dzięki przekopowi tacy skandynawowie będą odwiedzać nas swoimi jachtami i zostawiać korony i euro w polskich restauracjach i barach."

      Zrozum człowieku, że Zalew Wiślany jest za płytki dla jachtów balastowych (gdzie nie podniesiesz miecza) wchodzących z otwartego morza, a pływanie po wąskich torach wodnych jest mało atrakcyjne (a często i niemozliwe technicznie) dla żeglarzy. Zalew wcale nie jest takim atrakcyjnym akwenem dla żeglarzy morskich, a żegluga wewnątrzzalewowa nie potrzebuje przekopu.

      • 1 0

  • Brawo ! Każda Polka i Polak jest za rozwojem Polski !

    folkszdojcze bolszewiki i wszelkie otumanione propagandą głupki przeciw.

    • 11 13

  • To jest dopiero Polska w ruinie (4)

    Kompletna szajba !!! 1 mld zł dla 2 czy nawet 200 "żaglówek"/rok bo "towarowo" , to kompletne zboczenie . Mamy obok o 60 km 2 ogromne pełnomorskie, konkurujące porty i do tego pełno marin dla owych żaglówek !!!! To będzie wiekopomny symbol PiSiurskiego szaleństwa z wielkim podpisem "JAKA PIĘKNA KATASTROFA "

    • 24 15

    • (2)

      Oczywiście, w ostatnich 15 latach z tego typu portów(głębokość 4-5m, max dł statków 100-120m) Niemcy oddali do użytku pięć nad samym Bałtykiem - Schwedt, Lubmin, Viernow, Ueckermünde i port w Greifswald-Wieck.
      Ale przemądrzale polaki widzą lepiej i się "nie opłaca".
      Czapki z głów i można czochrać kołtuna przed Twoimi mądrościami.

      • 5 11

      • (1)

        żaden z Twoich przykładów nie jest tożsamy z Elblągiem

        • 6 4

        • nie moze byc.
          fizycznie zadne z nich nie jest elblagiem;)

          • 2 0

    • Prawda ta inwestycja jest niepotrzebna !!!

      • 5 4

  • Ten przekop potrzebny jak świni lejce!

    • 14 15

  • mnie tylko jedno zastanawia czy niemorzna normalnego mostu zrobic (1)

    przecież ta przeprawa będzie generować koszty i niepotrzebne miejsca pracy dla kogoś z PiSu

    • 3 14

    • pisze się " nie(|)mo(ż)na " no i ty chcesz most między Bałtykiem a zalewem ? bo o to chodzi w artykule .

      • 4 1

  • (1)

    Przekop jest dla oflankowania Pilawy i Królewca a nie dla jakiś statków cywilnych, które będą plątać się po Zalewie

    • 8 1

    • jest taka miejscowosc nad zalewem jak Pasleka - taka mala wiec z portem
      ostatnio slyszalem bedac w okolicach, ze byli tam juz amerykanie i sprawdzali glabokosci na zalewie i rzece...

      • 2 0

  • (1)

    Kaczor wywali w błoto 1 mld bo myśli ze zrobi na złość Rosji ha ha a oni z niego się śmieją.

    • 16 11

    • To nie pierwsze usiłowanie kopania Rosji po kostakach ,

      Patrz Możejki utopiona gigantyczna kasa, embargo na mięsko darcie na całą Europe podczas gdy Ukraina eobi to od 20 lat i nic . I takie tam podobne.

      • 5 2

  • (1)

    Jestem anty pis ale pro przekop ;)

    • 2 11

    • też jestem estetycznie i ideowo głęboko anty-piś
      ale gorąco za przekopem (i jeszcze widzę sens z siedmioklasówce+liceum)

      tylko do argumentacji za przekopem używane są argumenty z kapelusza

      "otwierając WC w mieście nie licz ze w rok postawisz za dochód willę"

      • 3 1

  • Przekopać! (1)

    Elbląg stanie na nogi.

    • 14 11

    • Bo zarobią kopacze?

      Kolego, tego łopatami się nie kopie.

      • 0 0

  • (6)

    Koszt budowy kanału 656 mln zł. Roczny koszt utrzymania kanału to od 4 - 6 mln złotych. Nawet ja bedzie służył w większości celom żeglugi turystycznej to i tak się opłaca. I niech wszyscy POpratani malkontenci przestaną pierprzyć głupoty. Dodatkowo dochodzi czynnik zwiększający naszą niezależność od Rosji. A co najważniejsze jest to inwestycja na wieki i jest szansa ,że przyszłe pokolenia jeszcze bardziej wykorzystają możliwości tego kanału.
    Dla porównania podam roczne koszty utrzymania Sejmu i Senatu:
    ok. 600 mln zł w 2014 roku a kwota co roku jest wyższa;
    180 mln złotych Muzeum Polin w Warszawie kosztowało nas podatników( odwiedzających 350 tys osób)
    Koszt budowy Stadionu Narodowego w Warszawie 1 976 061 375 zł.
    Koszt budowy ECS-u to 231,1 mln zł
    Roczny koszt utrzymania ECS-u to 13,5 mln zł
    Więc nie dramatyzujmy i budujmy i dajmy szansę Elblągowi na rozwój.

    • 17 12

    • a to ciekawe co piszesz bo w tekście podano, że szacunkowy koszt budowy kanału to 800mln;
      dostosowanie portu w Elblągu i torów podejściowych też pewnie z miliard
      ale żeby nie było, ECS, Stadion Narodowy, Stadion w Letnicy i podobne fantazje nadają się tylko do prokuratora

      • 5 2

    • Inwestycja na wieki... (3)

      Przy takim argumencie wymiękam.

      Po pierwsze, nakłady na budowę nie zawierają wielu składników (dojście do Elbląga, ochrona środowiska, infrastruktura przeładunkowa itd.), a koszty utrzymania są wzięte z kapelusza. Po drugie, nie można porównywać kosztu utrzymania Sejmu z nakładami na budowę rzekomo opłacalnego kanału - to czysta demagogia. Po trzecie, jaki rozwój dla Elbląga? To jest wręcz "biały słoń" dla miasta, które musi dorzucić grube dziesiątki milionów na dojście do portu i infrastrukturę samego portu (w projekcie pominięto właśnie te nakłady). A kto tu będzie woził ładunki, jak z Gdańska jest rzut beretem? Przecież znacznie taniej jest zrzucić kontener w Gdańsku i dowieźć drogą lądową.

      A, zapomniałem. Dojdzie miliard z bursztynu i projekt jakoś się zepnie. A co tam, bez kozery powiem - dwa miliardy.

      • 6 2

      • Jednak na wieki (2)

        Przepraszam Poprany malkontencie ale chyba dawno nie byłeś w Elblągu. Wyjazd z portu już jest, S7 zaraz się skończy przebudowa, a dzielnica Modrzewina uzbrojona w pełną infrastrukturę czeka na inwestorów. Rzeczywiście przyznaję doczytałem też w innych źródłach i koszt budowy się zwiększy na pewno do 800 mln. A jeśli chodzi o środowisko to jeden statek typu fider- kontener dowozowy to kilkaset tirów mniej np. na odcinku drogi Trójmiasto - Elbląg .

        • 1 1

        • Amen (1)

          Wyjazd z portu jest, gdyż S7 przebudowano. Nie czujesz absurdu? S7 przebudowano, więc kontener z Gdańska będzie w Elblągu w godzinę. Sam Elbląg znaczącego popytu na ładunki zresztą nie generuje. A jeśli chodzi o dalszy transport w głąb kraju, to... zapytaj dowolnego spedytora, jak jest sens dodawania fidera i jednej operacji na ładunku, żeby wrócić na 'siódemkę'.

          Jeśli tak dobrze znasz Elbląg, to wiesz, że z portu prowadzi "w szeroki świat' jedna smutna bocznica. A sam port to właściwie puste place (ok, znaczy potencjał jest). Ja skądinąd pisałem o podejściu do portu od strony wody. Urząd Morski zapomniał uwzględnić te inwestycje w swoich wyliczeniach opłacalności. Kto je poniesie? Port? Miasto?

          • 0 1

          • Jednak nie Amen

            Nie pisałem o odcinku S7 między Gdańskiem a Elblągiem to po pierwsze a po drugie to od dłuższego czasu trwają rozmowy z Białorusią na obsługę ich eksportu i importu po przez port w Elblągu. Wartością dodaną przekopu będzie rozwój Elbląga . I po drugie nikt nie ma potrzeby wożenia kontenerów na trasie Gdańsk Elbląg po co pisać takie głupoty. Gdyby tak patrzeć na sprawy jak Ty to robisz to nie byłoby portu w Gdyni bo po co budować skoro 20 km dalej był port w Gdańsku. A o inwestycji w Gdyni decydowały przypomnę głównie względy polityczne.
            I teraz dopiero Amen

            • 1 0

    • Nie tylko Elbląg na tej inwestycji skorzysta.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane