• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa prototypowe statki wybuduje stocznia Crist

erka
19 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Projekt obejmuje budowę dwóch prototypowych statków, w których zastosowano zarówno unikatowy kształt dziobu typu X-Bow, jak i innowacyjny kształt rufy X-stern.
  • Projekt obejmuje budowę dwóch prototypowych statków, w których zastosowano zarówno unikatowy kształt dziobu typu X-Bow, jak i innowacyjny kształt rufy X-stern.

Dwie jednostki wielozadaniowe do obsługi morskich farm wiatrowych - NB309 i NB310 zostaną wybudowane przez stocznię Crist. To prototypowe statki, w których zastosowano zarówno unikatowy kształt dziobu typu X-Bow, jak i innowacyjny kształt rufy X-stern. Częściowo wyposażone jednostki typu Offshore Service Vessel przeznaczone są dla armatora z Niemiec.



Pod koniec kwietnia 2015 roku rozpoczęto palenie blach na pierwszą jednostkę - NB309, której ukończenie planowane jest na koniec 2015 roku. Druga jednostka - NB310 - wejdzie w fazę realizacji w sierpniu 2015 (zakończenie jej budowy planowane jest na kwiecień 2016). Po zakończeniu projektu jest szansa na to, aby Crist wybudował jeszcze dodatkowe cztery jednostki tego typu.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom statki mogą pracować zarówno dziobem, jak i rufą w kierunku wiatru, fal i prądów morskich, co ma niemały wpływ na wykonywanie prac przy bieżącej obsłudze morskich farm wiatrowych.

Jednostki NB309 I NB310 napędzane są za pomocą dwóch pędników rufowych, dwóch sterów strumieniowych oraz pędnika azymutalnego. Prędkość operacyjna każdej jednostki to 13,5 węzła. Statki będą miały długość 88 m, szerokość 18 m i wysokość do pokładu głównego 8 m. Mogą pomieścić 60 osób w pojedynczych kabinach, z czego 40 miejsc jest przeznaczonych dla serwisantów wież wiatrowych.

Zakres prac podstawowych przy projektach NB309 i NB310 realizowanych w Crist obejmuje cały częściowo wyposażony kadłub, wraz z głównymi urządzeniami i systemami rurarskimi. Natomiast dzięki zadeklarowanym przez klienta opcjom wyposażenia każda kolejna jednostka będzie przekazywana w stopniu bardziej zaawansowanym, tak by ostatnią wykonać w pełni wyposażoną. Przy budowie każdej jednostki będzie pracować ok. 400 pracowników, nie włączając kadry technicznej.
erka

Miejsca

Opinie (53)

  • Prototyp!!! (16)

    Od lat takie statki buduje stocznia w Ulstein w Norwegi.

    • 41 26

    • abc

      Czytaj ze zrozumieniem - X-bow i X-stern - pierwszy taki statek

      • 14 3

    • Podaj mi nazwę jakiegoś statku (6)

      z dziobem typu X-Bow i rufą X-Stern zbudowanego w Ulstein. Chętnie pooglądam fotki.

      • 15 3

      • EDT Jane (5)

        Nie jestem znawcą ale czytałem w ubiegłym roku o takim statku EDT Jane w którym wykorzystano dziób typu x-bow

        • 2 7

        • Ale rufę ma pawężową, a nie na bazie patentu X-Stern. (4)

          Statków z dziobem X-Bow jest już pewnie ponad setka.

          • 15 0

          • :)

            A widzisz, zawsze się człowiek czegoś nowego dowie. Pozdrawiam :-)

            • 11 0

          • (2)

            Pływałem na jednym z pierwszych to była Sara....

            • 1 0

            • Teraz nazywa się Skandi Constructor

              • 1 1

            • i co?

              sprawdza się toto? na morzu północnym czy w innych akwenach też daje radę?

              • 1 0

    • (2)

      Stocznia w Norwegii nie buduje tylko wykańcza , również rękami Polaków . W Norwegii nic się nie buduje , tylko tabliczki z nazwą stoczni przykręca , gdyż ci norwescy gamonie nic nie potrafią

      • 9 5

      • Wykończa nie wykańcza

        • 1 2

      • gdyby nie norwescy gamonie

        to byś ropę gąbką na brzegu morza pólnocnego zbierał. to własnie norwedzy byli pionierami jeśli chodzi o mówiąc ogólnie jednostki typu offshore. oczywiście zaraz można powiedzieć, że teraz offshory to każdy projektuje, a tu guzik prawda - jak ma być dobra jednostka to norweska. plus parę biur projektowych w europie, jedno polskie zresztą też. a inni? albo tłuką dokumentację roboczą wg projektu norweskiego, albo PT do szuflady. no dobra, plan ogólny i specyfikację przepisaną od kogoś to jeszcze nie projekt. bo i tak tego nikt nie kupuje.

        • 4 0

    • (1)

      Dokładnie. X bowy juz smigaja po morzach od ladnych 4-5 lat.
      no ale trójmiasto. Pl ma zawsze zajefajne spóźnione, pełne kitu newsy

      • 5 4

      • x bowy owszem

        Ale znajdz x bow z rufa x stern. Czytaj ze zrozumieniem robolu

        • 1 1

    • kadlub statku z Crista

      przeciez to projekt ze stoczni Ulstein a nie projekt firmy Crist , i statek bedzie przekazany porzez Ulstein a nie Crist, Crist jest ylko jednym z kilkudziesięciu podwykonawców stoczni Ulstein. Ulstein Group z Ulsteinviku w 2014 roku miała sprzedaż ok. 1,4 miliarda złotych a zysk ok. 90 milionow zlotych. Przypisywanie sobie czegos co nie jest wlasnoscia jest co najmniej dziwne. Dobrze ze Crist bedzie staral sie dac prace dla 400 osob. Stocznie norweskie zlecaja swoim podwykonacom prace proste acz uciazliwe w wykonawstwie.

      • 15 1

    • Ulsteinverft

      Crist te statki wykonuje dla Ulsteinverft a oni je sprzedaja do Niemca

      • 5 0

    • I co z tego?

      Kogo to obchodzi co budują Norwegowie polakami za ichnie minimum?
      Zaraz dodasz, że te minimum jest kilka razy większe od tego co zarobisz tutaj.
      Na papierze tak. Po odliczeniu norweskiego podatku, i wydatków na żarcie ( bo inaczej tego nazwać nie można) już tak różowo to nie wygląda. A zakładam że masz od Norwega akomodacje i przeloty, choć w to nie wierze. No i że mało chlejesz ; tylko nie mów że w ogóle bo tam się nie da nie pić żeby przeżyć te 6 tygodni, szczególnie przez jesień,zima,wiosna. Jeszcze 3-4 lata temu można było tam jeździć, teraz jak ktoś coś naprawdę umie dostanie to samo tu na miejscu.
      Po rozliczeniu kosztów oczywiście i jak coś umiesz a nie wydaje Ci się że umiesz

      • 0 0

  • No proszę...

    Brawo!!! 3mam kciuki!

    • 36 7

  • Pięknie :)

    Oby tak dalej!

    • 24 5

  • FPF1 (3)

    Chętnie bym przeczytał artykuł o bardzo ciekawym projekcie FPF1 realizowanym w GS"Remontowa".

    Na pewno warto też i o tym napisać kilka obiektywnych słów - bez zbędnego cukru.

    • 14 8

    • FPF1 (2)

      Miała być skończona w styczniu, marcu, kwietniu a będzie może na lato, może na wszystkich świętych lub na święta a może będzie gotowa....

      • 3 3

      • znafca prawdziwy (1)

        Znasz wszystkie powody tej sytuacji, marsjaninie? Zajmij się swoimi porządkami, my sobie damy radę

        • 3 3

        • Jak wy nie umiecie dać sobie rady z prostymi kontenerowcami, a promy od was mają awarie i uderzają o nabrzeze po miesiącu pływania buhaha dacie rade ..

          • 0 1

  • A przecież kandydat Duda ogłosił, że przemysł stoczniowy został "zamordowany". (3)

    To kto buduje te statki - trolle. Jakby zrobić ankietę w samolocie do Norwegii czy ktoś chce powrotu do starych, "skomuchowanych" stoczni w Gdyni i Szczecinie - to chyba nikt by nie chciał. Ale Duda wmawia ciemnemu ludowi smoleńskiemu takie farmazony.

    • 46 28

    • co?

      To nie żaden Crist,żadna stocznia buduje, tylko grupa obszarpańców w popalonych kombinezonach za 25 zl godzinę na samozatrudnieniu.

      • 14 8

    • To znajdź mi teraz stocznie w Polsce która zatrudnia ludzi na umowe o prace, dba o pracowników i ma stałość pracy oraz płacy. Pewnie zaraz powiesz że RSB czyli dawna północna tak robi ale ja tam pracuje i wiekszość prac wykonują spółki na umowach śmieciowych/działalności/czarno a aby się dostać do stoczni bezpośrednio to trzeba mieć niezłe znajomosci i układi a stawki tam sa 16 brutto... Prawda jest taka ze stoczni w Polsce z prawdziwego zdarzenia nie ma juz. To jest takich co same projektują i buduja w pelni statki a praca ich oparta jest na siłach własnych pracownikow...

      • 13 0

    • norwegia

      tak lepiej pracować na emerytury norwegów niż dla polskiego rozwoju gospodarki. Jak uwazasz ze lepiej pozamykac polskie zakłady i pracowac za granica to jestes idiota.

      • 4 0

  • Fakt i gratulacje (2)

    Super! Piękny projekt i do tego duża specjalistyczna barka NB-105 z wyposażeniem pod igłę ! Będzie robota i szansa rozwoju Cristu.
    Wspierajmy Zarząd i Managerów i dbajmy o naszych z BHP oraz ratowników P.Poż.

    • 16 10

    • odpowiedz (1)

      A co ze zwykłymi pracownikami ? Ich juz sie nie wspiera ??
      Zarząd i Managerowie są nikim bez nas, zwykłych czesto zapomnianych pracownikach ...

      • 8 2

      • a po co wspierac plankton?

        • 2 1

  • Fajnie, że budują statki. (1)

    A czy zaczęli normalnie traktować pracowników, oferować normalne umowy, normalnie płacić? Od jakiegoś czasu nie mam informacji, to nie wiem czy coś zmieniło, ale kilka lat temu raczej nie mieli się na tych polach czym chwalić...

    • 17 3

    • bez zmian

      bez zmian. nadal większość na produkcji pracuje na własnej działalności , przyjmują coraz więcej Ukraińców i nawet Hindusów , nie wspominam o Koreańcach. Doświadczeni monterzy i spawacze raczej odchodzą do innych firm.
      Zobaczymy jak to będzie dalej.

      • 3 2

  • Kadłuby a nie statki!!! (3)

    Autor artykułu mógłby rozróżnić statek od kadłuba.

    • 22 5

    • praca w stoczniach ruszyła

      Kadłuby częściowo wyposażone!!!

      • 0 1

    • riposta (1)

      A Nauta co robi? Guzik wielki 3 statki na krzyż wchodzą do malowania i to jeszcze wykorzystujecie dok Cristu bo swoich nie macie.

      • 4 0

      • doki

        tak sie sklada ze Nauta ma doki, sa to doki plywajace i oczywiscie nie tak duze jak w Crist i Energomontazu.

        • 1 0

  • Jak to w Polsce (4)

    Sukces! Innowacyjne statki! - jasne, tylko, ze zaprojektowane w Norwegii. W kraju, w ktorym koszty pracy sa wielokrotnie wieksze niz w Polsce. A w Polsce powtarzaja, ze trzeba ciac koszty pracy - I co? I kadluby spawaja. I jeszcze sa dumni, ze innowacyjne kadluby. Pewno spawacz jak bedzie spawal bedzie myslal o wlasciwosciach morskich, o tym jak statek bedzie operowal. Co za sukces!

    • 21 9

    • lepiej jak by nie spawał ?

      • 5 1

    • nie wszędzie

      MMC projektuje offshory w polsce od A do Z. Nie wiem jak Ulstein i Damen, ale też nie jest to tylko klepanie roboczej.

      • 4 1

    • oj tam

      zawsze mogli wybrać stocznie STX w Rumunii, czyż nie?!?
      także dostali kontrakt i przestań narzekać!
      a co do wyposażenia to normalne, że robią to w Norwegii, bo taniej!
      tam mają sprzęt hi-tech na miejscu

      • 0 0

    • te statki sa częsciowo zaprojektowane w Polsce...

      Ulstein posiada tu całkiem sprawne biuro projektowe.

      • 0 0

  • Super (1)

    Wszystko idzie w dobrym kierunku lecz przydałyby się jeszcze umowy o pracę, by móc chociaż raz w roku wyjechać i odpocząć... bez brania dni wolnych, bezpłatnych.

    • 24 5

    • ...

      miało być wolnych-bezpłatnych

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane