Dwie trójmiejskie firmy walczą o kontrakty za 8 mld zł

Dwa biura projektowe z Gdańska są w gronie ponad 30 firm z Polski i świata, które zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi w sumie o 29 projektów obejmujących 1,8 tys. km nowych tras. Wartość samych prac projektowych szacowana jest na 8,6 mld zł.



Projekt CPK:

Zobacz wyniki (2130)
W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie powstanie lotnisko (otwarcie ma nastąpić do końca 2027 r.), które ma móc obsłużyć rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r. Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)

Oczywiście, zanim będzie mogło dojść do realizacji, potrzebne są projekty. Spółka CPK ogłosiła przetarg, który dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki. Stanęło do niego 12 konsorcjów złożonych w sumie z 31 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej.

Projekty kolejowe CPK - lista firm

  1. Konsorcjum Sweco Polska (Poznań), Técnica y Proyectos (Hiszpania),
  2. Konsorcjum Multiconsult Polska (Warszawa), Transprojekt Gdański, Torprojekt (Warszawa), TPF (Warszawa),
  3. Konsorcjum Egis Poland (Warszawa), Egis Rail (Francja), Jaf-Geotechnika (Trzcinica),
  4. Konsorcjum Systra (Francja), Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś (Wrocław),
  5. Databout (Warszawa),
  6. Konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych (Łódź), FONON (Warszawa),
  7. Konsorcjum SSF Ingenieure (Niemcy), Europrojekt Gdańsk, Saitec (Hiszpania), Schuessler Plan Inżynierzy (Warszawa), Schüßler - Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy),
  8. Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskie Koleje Państwowe),
  9. Konsorcjum BBF (Poznań), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (Wrocław),
  10. Konsorcjum ELKOL (Bytom), Mosty Katowice,
  11. Konsorcjum MGGP (Tarnów), Voessing Polska (Bydgoszcz),
  12. Konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt (Warszawa) i SUD Architekt Polska (Warszawa).

Według CPK jest to największy projekt tego typu prowadzony aktualnie w Europie. Szacowana wartość samych prac projektowych to ponad 8,6 mld zł brutto.

Na razie firmy nie składały jeszcze konkretnych ofert cenowych.

- Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Z wybranymi firmami podpisywane będą 8-letnie kontrakty na projektowanie.

Zakładany harmonogram prac na odcinku Gdańsk - CPK

graf. trojmiasto.pl
  • 2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz,
  • 2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk,
  • 2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek,
  • 2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz,
  • 2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz i rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk,
  • 2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz,
  • 2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (356)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...