• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie firmy walczą o kontrakty za 8 mld zł

bra
8 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Chapman Taylor.

Dwa biura projektowe z Gdańska są w gronie ponad 30 firm z Polski i świata, które zgłosiły się do przetargu na zaprojektowanie linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi w sumie o 29 projektów obejmujących 1,8 tys. km nowych tras. Wartość samych prac projektowych szacowana jest na 8,6 mld zł.



Projekt CPK:

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie powstanie lotnisko (otwarcie ma nastąpić do końca 2027 r.), które ma móc obsłużyć rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością projektową do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r. Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)

  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.
  • Jedna z koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro KPF.
Oczywiście, zanim będzie mogło dojść do realizacji, potrzebne są projekty. Spółka CPK ogłosiła przetarg, który dotyczy łącznie 29 projektów podzielonych na 82 odcinki. Stanęło do niego 12 konsorcjów złożonych w sumie z 31 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Belgii, Szwecji, Norwegii i Korei Południowej.

Projekty kolejowe CPK - lista firm

  1. Konsorcjum Sweco Polska (Poznań), Técnica y Proyectos (Hiszpania),
  2. Konsorcjum Multiconsult Polska (Warszawa), Transprojekt Gdański, Torprojekt (Warszawa), TPF (Warszawa),
  3. Konsorcjum Egis Poland (Warszawa), Egis Rail (Francja), Jaf-Geotechnika (Trzcinica),
  4. Konsorcjum Systra (Francja), Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK Mosty Sławomir Biegański, Jerzy Broś (Wrocław),
  5. Databout (Warszawa),
  6. Konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych (Łódź), FONON (Warszawa),
  7. Konsorcjum SSF Ingenieure (Niemcy), Europrojekt Gdańsk, Saitec (Hiszpania), Schuessler Plan Inżynierzy (Warszawa), Schüßler - Plan Ingenieurgesellschaft mbH (Niemcy),
  8. Konsorcjum Dohwa Engineering i Korea National Railway (Koreańskie Koleje Państwowe),
  9. Konsorcjum BBF (Poznań), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (Wrocław),
  10. Konsorcjum ELKOL (Bytom), Mosty Katowice,
  11. Konsorcjum MGGP (Tarnów), Voessing Polska (Bydgoszcz),
  12. Konsorcjum Biuro Projektów Metroprojekt (Warszawa) i SUD Architekt Polska (Warszawa).

Według CPK jest to największy projekt tego typu prowadzony aktualnie w Europie. Szacowana wartość samych prac projektowych to ponad 8,6 mld zł brutto.

Na razie firmy nie składały jeszcze konkretnych ofert cenowych.

- Na obecnym etapie postępowania weryfikujemy wszystkie oferty, m.in. badając ich zgodność z wymaganiami dokumentacji przetargowej i sprawdzając wykaz personelu pod kątem oczekiwań zamawiającego. Oferty cenowe będą brane pod uwagę podczas uproszczonych zamówień wykonawczych kierowanych do zakwalifikowanych wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Z wybranymi firmami podpisywane będą 8-letnie kontrakty na projektowanie.

Zakładany harmonogram prac na odcinku Gdańsk - CPK

  • 2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz,
  • 2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk,
  • 2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek,
  • 2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz,
  • 2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz i rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk,
  • 2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz,
  • 2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
bra

Miejsca

Opinie (356) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (58)

    Pięknie,oczywiście zaraz zacznie się biadolenie po co nam CPK skoro wszystko jest w Niemczech.Po co tunel w Świnoujściu,po co przekop mierzei po co nowe drogi...wszystko to już jest za granicą....nigdy nie zrozumiem komu przeszkadza rozwój Polski.

    • 205 218

    • Ponieważ ta kasa zostanie wyrzucona w błoto :) Ale przy okazji na budowie tego `Misia` zarobią znajomi króliczka :) (7)

      Bo po co jest ten Miś? Nikt nie wie więc nikt nie spyta :)

      • 72 41

      • (2)

        ...czyli Dulkiewicz?

        • 27 48

        • (1)

          Oczywiście to Dulkiewicz razem z Tuskiem buduję CPK, przekop mierzei promy, drony i elektryczne samochody + 300000 mieszkań. Z tych inwestycji mieli wygospodarować pieniądze na wybudowanie dwóch wież biurowych w Warszawie, ale uczciwy prezes im w tym przeszkodził.

          • 51 8

          • taaa.bo ta Dulkiewicz i Tusk to cwaniaki

            A psiorki zaraz po smierci zasilą grono aniołów...Nie kradli, nepotyzmu i propagandy nie uprawiali

            • 2 0

      • w błoto to wyleciał ci mózg,

        • 14 24

      • Tak samo myśleli przeciwnicy budowy portu w Gdyni.

        Jak widać Ty z pewnością nie dopingujesz tej inwestycji. Nie spodziewałem się czegoś innego.

        • 17 27

      • Wystarczy że przed Euro 2012 zarobili POplecznicy . (1)

        I to za ich czasów padło bardzo dużo firm współpracujących przy budowie stadionów i potrzebnej infrastruktury a niektóre z tych inwestycji już po 10 latach się sypią - tak dobrze i uczciwie zostały zrobione !!! Jakoś obecnie nie słyszy się o bankrutujących firmach którym główni wykonawcy nie płacą faktur za wykonaną robotę .

        • 1 5

        • I to jest powód żeby kradli nastepni

          Piękna logika

          • 3 0

    • Mylisz rozwój z rozrzutnością. Brzmi podobnie, ale to nie to samo.

      • 35 14

    • ten miś otwiera oczy niedowiarkom (2)

      tu na polu jest ściernisko
      ale będzie San Francisco
      a tam gdzie to kretowisko
      będą dwie srebrne wieże

      • 35 22

      • Dwie wieże to prywatna inwestycja PISU. (1)

        Budowana miała być na ich działce, ale cóż komuś bardzo zależało by nie dać zgody na budowę mimo, że inni koledzy królika je w pobliżu dostali.

        • 11 27

        • To wybudowali je w Ostrołęce żeby potem dojść do wniosku że to jednak nieopłacalne...

          • 7 1

    • (3)

      ...Niemcom i ich rezydentom w Polsce

      • 14 17

      • Zachodnia Polska to praktycznie Niemcy (2)

        • 5 21

        • A wschodnia to Rosja, południowa to Czechosłowacja haha

          • 22 3

        • obecnie bardziej Ameryka

          z domieszką Holandii i Danii.

          • 3 3

    • Bo nie mamy żadnej linii lotniczej, (3)

      która miałaby to obsługiwać.

      • 14 22

      • ??? (1)

        Jest lotnisko, będą linie lądowały. Konkurencja .

        • 4 12

        • Polacy korzystają głównie z tanich linii

          Ryanair już zapowiedział, że nie jest zainteresowany korzystaniem z tego lotniska, a na razie wśród innych linii nie widać tłumu chętnych. Poza tym przez pandemię coraz mniej ludzi lata, linie tną siatki połączeń i nikt nie jest w stanie przewidzieć jak długo taki stan się utrzyma.

          • 12 5

      • To ją trzeba zbudować

        • 0 5

    • Jprd co za bzdury. (8)

      Mamy kilkanaście lotnisk regionalnych. W pobliżu są Chopina, Modlin, Radom, Łódź. Radom w pewnym momencie miał okrągłe zero połączeń. Wiec kryształy z Nowogrodzkiej wpadli na pomysł wyburzenia kilkuletniego lotniska i zbudowania nowego. Lotniska są nierentowne, padają jak muchy. W Polsce padła Gdynia, Radom, w Szczecinie, Łodzi, Olsztynie, Zielonej hula wiatr aż milutko. Budowa CPK nie ma żadnego logicznego sensu. Nikt nie będzie jeździł na wiochę gdzieś w centralnej Polsce choćby miał tak jechać darmowy TGV. Tym bardziej nie będą tego robiły osoby latające biznesowo bo to strata czasu. Jest to tylko stworzenie spółki celowej żeby dalej drenować budżet, bo skończyły się już stanowiska kierownicze w innych spółkach oraz trzeba kasę dać na przetargach kumplom

      • 49 23

      • Przyszłość (1)

        Przyszłość należy do transportu kolejowego i lotniczego. Ten port jest pomysłem na to co będzie za 10, 20 i więcej lat. Centralny port to nie tylko port pasażerski ale również cargo. Osobiście na chwilę obecná teź nie widzę sensu ale nie wiem co będzie za dwadzieścia lat. Wolałbym za te pieniądze kilka elektrowni jądrowych. Cofnij się myślowo dwadzieścia lat wstecz i może zmienisz zdanie.

        • 9 14

        • My już mamy kilkanaście lotnisk! Kur co w tym jest niezrozumiałego?

          To tak jakbym na Saharze pierd ze zasługujemy na jeszcze więcej piasku i stworzył spółkę piaskowa i rozpisał przetarg na jego dowóz

          • 16 2

      • Gdynia w ogóle nie nie rozpoczęła działalności (5)

        Jak mówią na mieście, dzięki sprawnej kontrze sąsiada i niedoszłego wspólnika...

        • 5 8

        • Szkoda ze nikt nie doszukuje się winy samego Szczurka (2)

          • 13 4

          • nie trzeba się doszukiwać, bo ją widać jak na dłoni

            Ale oba głąby są/były siebie warte.
            Jak przyszło co do czego, to się towarzycho za łby wzięło z powodu przyszłej kasy i wpływów.
            Nie bez powodu Adamowicz brylował we wszystkich mediach, ze tryumfalnym schadenfreunde tocząc sobie bekę z niepowodzeń sąsiadów...

            • 1 0

          • w tej sprawie Szczurek został wystawiony jak prawiczek

            Wobec spółdzielni władzy wszystkich szczebli nie miał najmniejszych szans i został pogoniony od stołu jak bura suka.
            Co nie oznacza, że jest krynicą mądrości i intelektu. Po prostu został wyryćkany z interesu, bo ktoś nie chciał mieć kłótliwego balastu.

            • 2 1

        • Szczurek mógł nie kłamać w papierach, że lotnisko jest potrzebne. (1)

          • 8 2

          • jakoś wieloma innymi klamstwami w przewaloną kasą UE

            Nikt się nie interesuje...
            Dopiero Ukraińcy musieli wymusić porządki na naszym podwórku.

            • 4 1

    • Swebson- ogarnij się!!!!!!

      • 10 9

    • (6)

      No właśnie, po co przekop mierzei jeśli w okolicy nie ma żadnego portu? I proszę mi nie mówić o Elblągu, bo to co tam jest na pewno nie jest portem. Nie wspominam już o głębokości toru wodnego w Zalewie.

      • 25 17

      • Do portu w gda masz pół h i połączenie do portu s7 i tunelem pod Wisła

        Mało?

        • 19 9

      • Nie wiesz po co przekop mierzei? (4)

        Bo w tej chwili, zeby wyplynac na Baltyk, musimy przeplywac przez obce panstwo (sprawdz jakie), mysimy za to placic i czekac 3-7 dni, zeby zalatwic u nich formalnosci. Jest to w tej chwili kompletnie nieekonomiczne, ale potrzeby na to sa, wiec po to jest przekop mierzei

        • 9 29

        • Idac tym torem (2)

          Wykopmy jeszcze kanał do Malborka bo też chce mieć dostęp do morza !

          • 27 10

          • Nogat

            Na lekcji geografii !w statki się grało?

            • 8 8

          • Nogat wpływa do zalewu więc kanał jest nie potrzebny.

            Turystów zapraszamy.

            • 7 5

        • Musimy? My? chyba wy!

          bo my w Gdańsku mamy dostęp do morza i nie musimy za niego płacić obcemu państwu.

          • 0 0

    • Rozwój Polski przeszkadza POKOlitykom bo im Niemcy za to płacą!!silna gospodarczo Polska to mniejsze zyski dla Niemców,Francji (5)

      Mierny ale wierny dlatego Tusk był przewodniczącym UE choc było jeszczedwóch a on tylko marionetka!!
      I dlatego jest szefem najwiekszej w UE parti ludowej choc tez nic nie morze i sie z niego smieją ze to pacynka!

      • 14 36

      • Dzisiejsza RP i jej ,,władza,,bardzo odpowiada Moskalą (1)

        Rozwalają unie od środka

        • 22 10

        • Jak będzie tak dalej to się sama rozwali.

          Powstała z myślą o wolnym handlu a zajmuje się d*perelami typu : co jeść, czym opalać, kto ma rządzić w danym kraju. Urzędnicy nie zmądrzeją nawet wtedy jak z mrozu im łapki zsinieją.

          • 8 7

      • Dziwnie napisałeś "rozbój PiSki", ale pewnie słownik w telefonie poprawił.

        • 7 1

      • Jak to jest, że najpolszy z polskich wyborca PiS ma zawsze problemy z poprawną pisownią?

        • 5 2

      • dokłądnie masz rację

        Niemcy nie kazali to nie można - tak myślę lewaki. raz włączyłem TVN24 to pytali DW co myśleć w sprawie zakazu wpuszczania migrantów.

        • 1 0

    • Jak komu przeszkadza ?

      P. latformie i jej guru ryżemu z Brukseli na etacie niemieckim

      • 3 15

    • Polska rośnie w siłę (2)

      Przykro czytać jak zakompleksione osoby o zaściankowych tzw. poglądach nic zapewne w życiu nie osiągnąwszy, uważają że skoro sami nic w życiu nie osiągnęli dzięki swojej nieudolnoscii i tym samym ściągnęli wiele nieszczęść na siebie samych i swoją rodzinę krytykują właściwe perspektywy rozwoju naszej ojczyzny - wyprowadźcie się zatem za naszą wschodnią granicę, zastoju cywilizacyjnego i żyjcie tam w tym zastoju i ciemnocie adekwatnej do waszego poziomu intelektualnego - Ricardo.

      • 5 16

      • Buuauauaua (1)

        Polska rośnie w siłę, to kiedy pykniemy chińczyków, ruskich, amerykanów... No dobra popatrzmy na Europę, kiedy pykniemy Wlk Brytanię, Francję, Niemcy?

        • 13 6

        • jak sprowadzimy więcej czarnych do ciężkiej pracy

          • 0 4

    • CPK... (2)

      CPK nie ma ekonomicznej racji bytu w przypadku chociażby dużego hubu jakim jest obecnie pobliskie nowe lotnisko w Berlinie.... A tunel to lokalna inwestycja bardzo akurat sensowna. To już naprawdę nie potrzeba być geniuszem żeby zrozumieć jak ten świat funkcjonuje... Około 30% w Pl ma z tym niestety duży problem. PS a CPK to akurat typowy MIŚ

      • 14 4

      • lotniko w Berlinie nie jest hubem!

        hubem jest lotnisko w Monachium

        • 2 0

      • człoewieczku nic nie widziałeś, nic nie rozumiesz

        jedz do Holandii, ale nie wyrywać tulipany, zobacz lotnisko, i nie pisz głupot, i nie przynoś wstydu dla Orłowa

        • 0 1

    • Czy CPK jest teraz najważniejszy? (1)

      Potrzebujemy na gwałt elektrowni atomowych, rząd zaorał fotowoltaikę, bo nie mamy odpowiednio wydolnych linii przesyłowych. Za chwilę prąd będziemy kupować za granicą, a PiS uważa za konieczne i sensowne wywalić 100 mld na lotnisko i to właśnie teraz! W dodatku te 100 mld to szacunki sprzed 2 lat, a przy narastającej inflacji, to zanim skończą zrobi się z tego jakieś 250. Inwestycje - TAK, ale sensowne i w to co jest potrzebne tu i teraz.

      • 13 1

      • Problem w tym że motłoch chce mieć lotnisko wyglądające jak baza kosmiczna

        bo takie ładne i "będą nam zazdrościć".
        A nie jakąś atomówkę która brzydko wygląda, promieniuje i w końcu pewnie wybuchnie.
        Wiadomo przecież, że celem nadrzędnym nie jest dobro kraju, tylko utrzymanie się przy stołkach na kolejne lata. Dlatego robi się to co imponuje większości.

        • 13 2

    • Rozwój Polski TAK,ale nie w tak podły,bezwzględny sposób!

      • 9 2

    • Kto będzie chciał

      jechać pociągiem dwie godziny aby następnie odbyć godzinny lot? Z tego lotniska tylko państwowy LOT może będzie latał. Inne linie nadal będą latać do miast takich jak dziś.

      • 7 2

    • W sumie zgodzę się z autorem komentarza. Nie lubię pisu ale rozwój kolei jest nam potrzebny tak jak nam był potrzebny rozwój autostrad. I tak, w ciągu 20 lat wiele się zmieniło na plus jeśli chodzi o transport samochodowy. Myślę że dobrym przykładem są Chiny które inwestują w transport. wiem, inny poziom gospodarki ale architektura transportowa jest motorem gospodarki. Co do lotniska narazie nie mam zdania :/

      • 2 0

    • masz rację, lewactwo myśli im gorzej tym lepiej

      zaściankowi są, mało widzieli, mało rozumieją, po co nam p e l o jak jest CDU?

      • 1 3

    • Bo to ruiny

      Ta władza nie jest w stanie niczego zbudować.

      • 2 0

    • Przestań się już wypowiadać na tematy o których nie masz pojęcia.

      • 0 0

  • obs (10)

    nie chodzi by zbudować , ale by budować- setki swoich ma intratne posady- komuna bis

    • 106 48

    • (1)

      Przecież tak jest wszędzie misiu...nie wiedziałeś?Zapisz się do partii i korzystaj,jaki problem.

      • 6 18

      • To, że tak jest w twoim kochanym PiS, nie znaczy że to norma światowa. Raczej norma BiałoRuska.

        • 9 1

    • PO z min. Gradem budowało elektrownię jądrową przez 8 lat rządów (3)

      ...i?

      • 10 9

      • sorry, a co zrobiono w tym temacie przez ostatnie 7 lat? (1)

        bo elektrowni jakoś nie widać....

        • 10 6

        • Na przykład zbudowali w Ostrołęce elektrownię za 2mld żeby ją zburzyć.

          • 7 0

      • I PiS

        Będzie to robił przez kolejnych 8 nie daj Boże....

        • 4 1

    • Dlatego święty Paweł zasiadał we wszystkich radach nadzorczych (1)

      • 5 6

      • Obajtek zasiada w trzynastu radach nadzorczych, przegonił Pawła o pięć długości.

        Ale to swój, więc może.

        • 10 7

    • Zdroworozsądkowy

      Też tak myślę, POstkomune trzeba unicestwić.

      • 1 4

    • Dokładnie.

      Dokładnie tak. Nie chodzi o to żeby budować bo PiS nie jest w stanie tego uczynić. Chodzi o posadki - wydmuszki dla swoich i kasę.

      • 1 0

  • Będzie jak z elektrownią atomową :)
    Wszyscy będą latami z tego koryta jeść i nic nie powstanie. Ekoterror skutecznie wyeliminuje latanie.

    • 76 20

  • w 2032 chwalą się że pociąg pojedzie 200... (5)

    wszędzie od xx lat jeździ już +250 i jest to norma. u nas z Gdańska do wawy powinno się lecieć 300 i w godzine być na miejscu. a nie, się człapie prawie 3h, zatrzymuje nie wiadomo po co na jakiś wiochach.

    • 64 18

    • Z Gdyni do Warszawy pendolino najwiecej czasu traci w trojmieście, zatrzymuje sie na kazdej stacji (2)

      A z Warszawy do Krakowa, nie ma żadnego przystanku.

      • 16 2

      • jak nie ma, zatrzymuje się kilka razy. a do tego jedzie 160 i to nie wszedzie... (1)

        • 7 2

        • Głupi jesteś dodatkowo to eksponujesz

          Współczuje znajomym

          • 3 6

    • To tylko świadczy jak jesteśmy zapóźnieni w rozwoju i dalsze biadolenie tylko to pogłębia

      • 10 1

    • To tak dla przypomnienia

      Francuzi w 1981 roku uruchomili TGV na trasie Paryż-Lyon 27 września 1981 ze średnią prędkością 260 km/h.
      A ile ma być u nas w 2032 roku (50 lat później) ? Chyba coś źle przeczytałeś...

      • 7 0

  • (7)

    Budować. Nie słuchać malkontentów. Wziąć sieza lewusow latać dziury, nie kraść a nasze dzieci będą miały lepiej. Mieć swoje zdanie i nie dać sobie narzucić tego wciskanego nie wiem przez kogo badziewia co psuje świat.

    • 67 90

    • Po nam polskie lotnisko skoro będzie niemieckie w Berlinie? (3)

      • 7 9

      • Bo to Niemieckie

        • 3 8

      • Logika ćwierćekonomisty (1)

        "Wprawdzie dwa porty lokalne obok siebie, jak GD/GA to ewidentnie źle, ale już dwa porty interkontynentalne obok siebie to już dobrze". Do tego tworu będziemy wiecznie dopłacać.

        • 12 7

        • Okęcie pewnie pójdzie pod deweloperów. Przecież to prawie ścisła warszawa.

          • 4 4

    • (1)

      Boję się tylko że od tego prawicowego dobrobytu wrócą wszyscy polscy emigranci zarobkowi . A wtedy zmniejszy się ruch na lotniskach ale z drugiej strony ludzie w Polsce będą mieli tyle kasy że kilka razy w roku będą latać na wakacje do ciepłych krajów.

      • 12 3

      • I po to budują nowe lotnisko w Radomiu, wizjonerzy... Stamtąd jest przecież bliżej do ciepłych krajów !

        • 0 0

    • CPL i inne projekty

      Tak trzymać. Robić swoje i nie patrzeć się na guasitroli.

      • 0 9

  • Jesli do tego dojdzie

    To mam nadzieję że połączą również oksywie i inne wioski oscienne trojmiasta

    • 26 8

  • To wspaniała inwestycja (22)

    która zwróci się już w pierwszym roku! Po wyjściu Polski z UE, która nas okrada polskie firmy (głównie świetnie prosperujące firmy państwowe) ruszą na podbój świata. Posiadanie połączeń międzykontynentalnych np. do San Escobar jest polską racją stanu. 17 Dreamlinerów LOTu w zupełności wystarczy do przewiezienia 30mln pasażerów rocznie do CPK

    • 130 88

    • Weź tabletki, bo już południe (1)

      • 14 27

      • ja smutne musi być życie tego jegomościa... OMG

        pewnie nawet pies się na niego już wypiął, Ty weź sobie zrób zdjęcie w jakimś porządnym filtrem to może zaczniesz myśleć nieco pozytywniej :)

        • 5 10

    • A towarzysze radzieccy z dumą podniosą do góry ręce przed potęgą polskawa naroda :) (3)

      • 25 8

      • ty i twoi towarzysze radzieccy robicie w gacie na każdy news nawet jak Polacy dopiero planują podjąć samodzielną decyzję (2)

        • 3 8

        • Misiu o małym rozumku, ale to twoi Panowie z Nowogrodzkiej grają do bramki Putina. (1)

          Najpierw nam Antoś regularną armię rozbroił kosztem swoich harcerzyków, Zero usilnie próbuje nas z UE skłócić, a teraz Mati i Glapa rozwalają polską gospodarkę.

          • 8 3

          • O skrzydlatym koniu latającym nad opozycją nie wspominając..

            • 0 0

    • Jak tylko skończą (2)

      Wsiadam do 1 samolotu i tu nie wracam

      • 21 7

      • oby smród po tobie tutaj długo nie ostał ani żaden z twoich zakompleksionych potomnych

        • 6 21

      • zabierz też smród po sobie, oby nikogo nie obleciał :)

        • 6 7

    • Zwróci to ci się sałatka po wódeczce następnego ranka (1)

      • 9 5

      • Karma wraca

        • 0 0

    • Lotnisko powinien budować Szczurek! (2)

      • 6 4

      • Nasz narodowy czempion Sasin, jemu wszystko pięknie wychodzi (1)

        • 6 1

        • Szczególnie negocjacje w sprawie Turowa...

          • 0 0

    • hahaha za dużo telewizji 1

      • 5 7

    • proponuje udać się do psychiatry. (1)

      • 3 10

      • Proponuję udać się na kurs rozpoznawania ironii i groteski.

        • 11 3

    • Zaznaczaj ironię jakimś tagiem, bo większość komentatorów nie załapała mimo San Escobar... (1)

      • 14 6

      • Ci inteligentni (czyli większość) załapali.

        • 8 5

    • San escobar

      Kolejny pomysł wykolejonej pis-owskiej władzy, żeby odciąć to co zostało im z Polski od Europy, głównie od unii europejskiej

      • 8 8

    • Nie ma sensu inwestować w polsce.

      Tenkraj zostanie niedługo wcielony do Wspaniałej Federacji Europejskiej i na tym terenie między Odrą a Bugiem powstanie przepiękny Mitteleuropejski Park Krajobrazowy gdzie obywatele prawdziwej Europy będą mogli odpocząć i zrelaksować się na łonie natury. Natomiast dzisiejsi mieszkańcy Tenkraju pełni radości i nadziei zaczną zupełnie nowe życie w specjalnie przygotowanych dla nich ośrodkach pod Dortmundem, gdzie będą rozwijać się zawodowo i społecznie ku chwale Czwar... Wspólnej Europy.

      • 5 8

    • Kto wie może UE niedługo to będzie historia.

      Politycy lewicy i liberałowie z Brukseli i Strasburga robią wszystko od lat aby tak się stało.

      • 8 10

  • A do Szczecina cały czas prowadzi jedna nitka szyn i jak dojdzie tam do wypadku to pociagi stoją w obu kierunkach. (7)

    Jedna nitka, którą prawie 100 lat temu wybudował zbrodniarz Adolf Hitler. I tak po nim żaden Polak nie odważył się dokonać czynu wybudowania drugiej. Brawo!

    • 66 10

    • (1)

      Tusk chciał budować, ale jego dziadek z Wermachtu nie poparł jego pomysłu.

      • 6 10

      • Lepszy z Wermachtu niż starozakonny jak u twoich Panów z Ciemnogrodzkiej.

        • 10 6

    • Kolej z Berlina przez Szczecin do Królewca została zbudowana w połowie XIX wieku

      Drugą nitkę to ruscy po II WŚ wywieźli.
      Adolf to na tej linii miał w powietrze wylecieć pod Malborkiem i koło Lęborka. Szkoda, że się nie udało.

      • 5 4

    • I obok droga (do Koszalina też jednopasmówka), którą latem tysiące ludzi jedzie morze

      żenada

      • 2 0

    • i tak sie ciesz, że Rosjanie rozebrali jeden tor (1)

      A nie oba...

      • 2 0

      • rozebrali oba

        Polacy po wojnie odbudowali 1 tor, linia utraciła na znaczeniu, uznano, że drugi jest niepotrzebny

        • 2 0

    • sprostowanie

      za Adolfa były to linia dwutorowa, ekspresowa, prowadząca bezpośrednio do Bremy, zbudowana nie za czasów rządów Adolfa, tylko-rzec I WŚ, czyli za kaisera

      • 3 0

  • Po co ta ściema ? I tak wygra firma powiązana z działaczami PiS :) (4)

    • 63 34

    • no i bardzo dobrze (1)

      a jaką niby byś chciał? niemiecką? francuską? czy belgijską? chyba logiczne że skoro u nas się buduje, za nasze pieniadze to najlepiej zeby to była polska firma, których i tak mało zostało bo ruda świnia posprzedawałą wszystko za grosze kilka lat temu

      • 10 10

      • Ale ta świnia nie jest ruda tylko łysa i ma kłaki w nosie a że niewielki to przemawia z drabinki.

        Ja bym chciał żeby wygrała najlepsza oferta!

        • 6 9

    • Maliniak a ma wygrac firma Niemiecka może co?

      Czas PO zdelegalizować

      • 1 1

    • Minusy dają znajomi Horały

      • 1 1

  • Po co nam lotnisko skoro będzie w Berlinie? (10)

    • 50 28

    • Akurat takie lotnisko nam nie jest potrzebne - tak jak na Bałtyku są niepotrzebne lotniskowce :) (1)

      • 5 17

      • na szczescie mamy objawienie super stratega, planisty, ekonomicznego geniusza jak ty

        oto "ty" z jasnym jak twój guru ryzy przekazem oznajmia że takie "coś" nam potrzeba nie jest. Chwała ci o znawco i strategu, dzięki takim jak ty twój guru może co najwyżej rządzić w "szopce noworocznej". Mam nadzieję ze tak będzie z rudym bo inaczej same wielkie inwestycje jak np. budowa 4km odcinka tramwaju z centrum na chełm będą trwać 20lat(!!!)

        • 5 7

    • Lotnisko w Berlinie nie jedt portem przesiadkowym. (1)

      • 5 0

      • Po co nam stocznia skoro jest w Hamburgu?

        • 11 8

    • (3)

      Po co nam Warszawa skoro jest Berlin ?

      • 6 4

      • Po co nam Tusk skoro jest Merkel ? (2)

        • 8 5

        • Tusk największe nieszczęście Polski (1)

          • 3 2

          • słup to chyba jest?

            • 1 1

    • Po co?

      Po co lotnisko w Berlinie, jak będzie w Baranowie. Tam wystarczy Tempelhof, reszta dla dewelopera, pod osiedla dla .. przybyszów.

      • 5 3

    • Polska racja stanu

      Rozumie, że taką opinię może wyrazić tylko zdrajca Polski, który całym sercem jest za tym aby miliardowe zyski z obsługi samolotów na naszym mega lotnisku nie trafiały do naszego polskiego budżetu, a do konkurencyjnych Niemiec, fuj tylko brzydzić się można takim zdrajcą.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane