stat

Dwie trójmiejskie stocznie walczą o wielomilionowy kontrakt

Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Na zdjęciu prom "Polonia", kursujący na trasie Świnoujście-Ystad.
Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Na zdjęciu prom "Polonia", kursujący na trasie Świnoujście-Ystad. fot. Artur Kubasik / KFP

Dwie trójmiejskie stocznie walczą o kontrakt na budowę dwóch promów napędzanych gazem LNG na zlecenie Polskiej Żeglugi Morskiej. Szczeciński armator ma wybrać pomiędzy ofertami - Gdańskiej Stoczni Remontowa oraz Stoczni Remontowej Nauta. Szacunkowa cena jednego promu to ok. 80 mln euro. Statki mają być przekazane armatorowi do końca 2017 roku.



Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Wymianę promów na nowe jednostki PŻM zapowiedziała już w 2007 roku. Budowy miała się podjąć Stocznia Szczecińska Nowa. Niestety, przeszkodziło w tym ogłoszenie przez spółkę upadłości. Temat wrócił pod koniec 2013 roku, kiedy to PŻM rozesłała do polskich stoczni zapytanie dotyczące możliwości budowy dwóch bliźniaczych jednostek zasilanych gazem.

Według wstępnych założeń promy mają mieć ponad 200 m długości i ok. 30 m szerokości oraz miejsce dla 200 pojazdów ciężarowych i kabiny dla ok. 400 pasażerów. Promy miałyby obsługiwać połączenia Unity Line ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga.

Same zainteresowane stocznie nie chcą mówić o szczegółach dotyczących negocjacji z PŻM. - Kwestii doniesień na temat promów PŻM nie komentujemy - usłyszeliśmy w Stoczni Remontowej Nauta. Komentarza na ten temat nie udzieliła nam też Gdańska Stocznia Remontowa.

Stocznia Remontowa Nauta ma na swoim koncie na razie jedynie remonty promów. Jednak powiększony potencjał produkcyjny i dokowy pozwolił firmie w ostatnim okresie zakontraktować kilka ciekawych projektów. W czerwcu 2013 r. do stoczni wpłynął ro-pax należący do Steny RoRo pod nazwą "Norman Trader". Jednostka ta przeszła prace modyfikacyjne i konserwacyjno-malarskie, mające na celu przygotowanie jej do wejścia jako trzeci prom Stena Line na linię Gdynia - Karlskrona. Jednostka miała pływać na tej trasie pod nazwą "Stena Alegra", jednak uległa uszkodzeniu, po tym jak osiadła na mieliźnie nieopodal Karlskrony.

Nauta remontowała także statki ro-pax m/v "Finntrader", "Finnclipper" oraz "Finnmaid", "Transeuropa", "Finnfellow" i "Finnpartner", pływające w barwach armatora Finnlines należącego do Grimaldi Group, prom "Baltiysk" oraz samochodowiec "Autoprestige" i prowadziła prace na jednostkach ro-ro "Stena Forecaster" i "Stena Flavia".

Natomiast Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie promów zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). W 2010 roku GSR została jednym ze zwycięzców nagród Green Ship Technology Awards. Nagrodę za "Ekologiczny Statek Roku" przyznano GSR za dwustronny prom fiordowy "Moldefjord", jednostkę otwierającą pierwszą w polskich stoczniach serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny. Budowana ona była przez Stocznię Północną SA (obecnie Remontowa Shipbuilding) na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej SA dla armatora Fjord1 Møre og Romsdal Fylkesbåtar z Norwegii.

Wchodząca w skład Holdingu Remontowa - stocznia Remontowa Shipbuilding - zbudowała ostatnio ekologiczny prom na zamówienie duńskiej gminy Samsø. Jednostka o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych w Remontowa Shipbuilding.

Czy przemysł stoczniowy w Polsce to jeszcze opłacalny biznes?

tak, to cały czas opłacalna działalność 55%
tak, jednak to trudny sektor i nie wszystkie podmioty są w stanie działać na tym rynku 40%
nie, to marginalna branża bez większych perspektyw 5%
zakończona Łącznie głosów: 310

Pod koniec 2013 roku stocznię opuścił pierwszy z serii, dwustronny prom pasażersko-samochodowy. Natomiast w połowie 2013 roku zwodowany został szósty statek z serii ekologicznych promów gazowych. W odróżnieniu od wcześniej zbudowanych promów posiadających możliwość korzystania z oleju napędowego lub napędu gazowego, ten napędzany jest wyłącznie gazem LNG oraz awaryjnie gazem CNG.

Rozwiązanie to umożliwia maksymalną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest szczególnym atutem w przypadku statków obsługujących lokalne połączenia na Bałtyku. Coraz większa popularność promów gazowych jest też wiązana z dyrektywą siarkową, która wejdzie w życie w styczniu 2015 roku i drastycznie ograniczy zawartość siarki w paliwie okrętowym.

Polska Żegluga Morska ma status przedsiębiorstwa państwowego. To największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 69 statków o łącznej nośności 2,7 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Unity Line działa na rynku od 1994 roku. Spółka jest w 100 proc. własnością grupy kapitałowej PŻM. Od 1995 roku Unity Line eksploatuje promy należące do Polskiej Żeglugi Morskiej i Euroafriki na linii Świnoujście - Ystad, a od 2007 także Świnoujście - Trelleborg. Za wizytówkę Unity Line uważany jest prom "Polonia", jednostka oddana do eksploatacji w 1995 r. We wrześniu 2008 roku do ruchu wprowadzona została kolejna jednostka pasażerska - "Skania".

Obok jednostek pasażerskich - promów "Polonia" i "Skania" - w zarządzie Unity Line znajduje się pięć jednostek do obsługi rynku cargo - promy ładunkowe: "Jan Śniadecki", "Kopernik" oraz promy ładunkowo-pasażerskie: "Gryf", "Galileusz" i "Wolin".

Wodowanie promu pasażersko-samochodowy dla - Torghatten Nord AS - Remontowa Shipbuilding (nieleżącej do Remontowa Holding).

Wodowanie promu pasażersko-samochodowy dla - Torghatten Nord AS - Remontowa Shipbuilding (nieleżącej do Remontowa Holding).

Wodowanie statku PSV z silnikami podwójnego paliwa Marine Diesel Oil oraz LNG w Stoczni Remontowej Nauta.

Wodowanie statku PSV z silnikami podwójnego paliwa Marine Diesel Oil oraz LNG w Stoczni Remontowej Nauta.

Opinie (64) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...