• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie stocznie walczą o wielomilionowy kontrakt

Robert Kiewlicz
9 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Na zdjęciu prom "Polonia", kursujący na trasie Świnoujście-Ystad. Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Na zdjęciu prom "Polonia", kursujący na trasie Świnoujście-Ystad.

Dwie trójmiejskie stocznie walczą o kontrakt na budowę dwóch promów napędzanych gazem LNG na zlecenie Polskiej Żeglugi Morskiej. Szczeciński armator ma wybrać pomiędzy ofertami - Gdańskiej Stoczni Remontowa oraz Stoczni Remontowej Nauta. Szacunkowa cena jednego promu to ok. 80 mln euro. Statki mają być przekazane armatorowi do końca 2017 roku.



Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Wymianę promów na nowe jednostki PŻM zapowiedziała już w 2007 roku. Budowy miała się podjąć Stocznia Szczecińska Nowa. Niestety, przeszkodziło w tym ogłoszenie przez spółkę upadłości. Temat wrócił pod koniec 2013 roku, kiedy to PŻM rozesłała do polskich stoczni zapytanie dotyczące możliwości budowy dwóch bliźniaczych jednostek zasilanych gazem.

Według wstępnych założeń promy mają mieć ponad 200 m długości i ok. 30 m szerokości oraz miejsce dla 200 pojazdów ciężarowych i kabiny dla ok. 400 pasażerów. Promy miałyby obsługiwać połączenia Unity Line ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga.

Same zainteresowane stocznie nie chcą mówić o szczegółach dotyczących negocjacji z PŻM. - Kwestii doniesień na temat promów PŻM nie komentujemy - usłyszeliśmy w Stoczni Remontowej Nauta. Komentarza na ten temat nie udzieliła nam też Gdańska Stocznia Remontowa.

Stocznia Remontowa Nauta ma na swoim koncie na razie jedynie remonty promów. Jednak powiększony potencjał produkcyjny i dokowy pozwolił firmie w ostatnim okresie zakontraktować kilka ciekawych projektów. W czerwcu 2013 r. do stoczni wpłynął ro-pax należący do Steny RoRo pod nazwą "Norman Trader". Jednostka ta przeszła prace modyfikacyjne i konserwacyjno-malarskie, mające na celu przygotowanie jej do wejścia jako trzeci prom Stena Line na linię Gdynia - Karlskrona. Jednostka miała pływać na tej trasie pod nazwą "Stena Alegra", jednak uległa uszkodzeniu, po tym jak osiadła na mieliźnie nieopodal Karlskrony.

Nauta remontowała także statki ro-pax m/v "Finntrader", "Finnclipper" oraz "Finnmaid", "Transeuropa", "Finnfellow" i "Finnpartner", pływające w barwach armatora Finnlines należącego do Grimaldi Group, prom "Baltiysk" oraz samochodowiec "Autoprestige" i prowadziła prace na jednostkach ro-ro "Stena Forecaster" i "Stena Flavia".

Natomiast Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie promów zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). W 2010 roku GSR została jednym ze zwycięzców nagród Green Ship Technology Awards. Nagrodę za "Ekologiczny Statek Roku" przyznano GSR za dwustronny prom fiordowy "Moldefjord", jednostkę otwierającą pierwszą w polskich stoczniach serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny. Budowana ona była przez Stocznię Północną SA (obecnie Remontowa Shipbuilding) na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej SA dla armatora Fjord1 Møre og Romsdal Fylkesbåtar z Norwegii.

Wchodząca w skład Holdingu Remontowa - stocznia Remontowa Shipbuilding - zbudowała ostatnio ekologiczny prom na zamówienie duńskiej gminy Samsø. Jednostka o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych w Remontowa Shipbuilding.

Czy przemysł stoczniowy w Polsce to jeszcze opłacalny biznes?


Pod koniec 2013 roku stocznię opuścił pierwszy z serii, dwustronny prom pasażersko-samochodowy. Natomiast w połowie 2013 roku zwodowany został szósty statek z serii ekologicznych promów gazowych. W odróżnieniu od wcześniej zbudowanych promów posiadających możliwość korzystania z oleju napędowego lub napędu gazowego, ten napędzany jest wyłącznie gazem LNG oraz awaryjnie gazem CNG.

Rozwiązanie to umożliwia maksymalną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest szczególnym atutem w przypadku statków obsługujących lokalne połączenia na Bałtyku. Coraz większa popularność promów gazowych jest też wiązana z dyrektywą siarkową, która wejdzie w życie w styczniu 2015 roku i drastycznie ograniczy zawartość siarki w paliwie okrętowym.

Polska Żegluga Morska ma status przedsiębiorstwa państwowego. To największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 69 statków o łącznej nośności 2,7 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Unity Line działa na rynku od 1994 roku. Spółka jest w 100 proc. własnością grupy kapitałowej PŻM. Od 1995 roku Unity Line eksploatuje promy należące do Polskiej Żeglugi Morskiej i Euroafriki na linii Świnoujście - Ystad, a od 2007 także Świnoujście - Trelleborg. Za wizytówkę Unity Line uważany jest prom "Polonia", jednostka oddana do eksploatacji w 1995 r. We wrześniu 2008 roku do ruchu wprowadzona została kolejna jednostka pasażerska - "Skania".

Obok jednostek pasażerskich - promów "Polonia" i "Skania" - w zarządzie Unity Line znajduje się pięć jednostek do obsługi rynku cargo - promy ładunkowe: "Jan Śniadecki", "Kopernik" oraz promy ładunkowo-pasażerskie: "Gryf", "Galileusz" i "Wolin".

Wodowanie promu pasażersko-samochodowy dla - Torghatten Nord AS - Remontowa Shipbuilding (nieleżącej do Remontowa Holding).

Wodowanie statku PSV z silnikami podwójnego paliwa Marine Diesel Oil oraz LNG w Stoczni Remontowej Nauta.

Miejsca

Opinie (64) 1 zablokowana

  • i co z tym ?

    co dalej z tymi promami ? poszło coś dalej ?

    • 0 0

  • a wojenne okręty... (9)

    musimy kupić za granicą?

    • 27 13

    • wystarczy dać je wybudować Maritimowi a będą kosztować miliardy (3)

      Robercik o te koszty zadba

      • 5 1

      • martim byly pracownik

        • 0 0

      • maritim

        A co tam na maritimie teraz?

        • 1 0

      • jakiemu Maritimowi?

        oni już w Polsce nie istnieją...

        • 3 1

    • dlaczego nowe jednostki nie nosza im. zolnierzy wykletych? (2)

      ja sie pytam!!!

      • 2 3

      • Który żołnierz wyklęty pływał? (1)

        • 3 0

        • Każdy, który umiał.

          • 0 0

    • W Chinach bo tam tanio.

      • 1 0

    • Okręt jest sam w sobie wojenny.

      • 14 0

  • zapytanie do prokuratury (1)

    Czy jak broker maz Ewy J. kontraktuje nowe budowy i pieniadze zostaja pozniej w rodzinie a pozniej Nauta musi parac ze zle podpisanymi konaktsmi czy to dobrze jest ?

    • 7 0

    • Podoba mi się to "zapytanie dla prokuratury" - mąż zarabia pieniądze dla rodziny. Trzeba pozwać każdego męża, którego zarobione pieniądze zostają w rodzinie.

      • 3 0

  • pyt do prokuratury

    Buc zwany nieukiem aktywnie uczestniczyl w kontraktowaniu sejnera oraz konstrukcji tie back frame a firma pani Ewy. J. Od pewnego czasu (od lutego 2014) podaje ze jest brokerem Nauty a wczesniej na stronach internetowych pisali ze maja doki w tym suchy dok .tak jakbybyli wlascicielami Nauty. Pytanie jest wazne bo kto za tym stoi kto dal pozwolenie? Przypuszczac mozna zesmietanke z kontraktu wziela firma pani Ewy.J.

    • 7 0

  • Pegaz (1)

    Warto by ci co tak dążą do tego by dosiąść Pegaza znali jego historię, jajogłowemu marsjaninowi wydaje się , że jest Bellerofontem tylko , że Pegaz strącił tego jezdzca
    i sam dotarł na szczyt Olimpu.A ziemia zaczyna palić się marsjanom pod nogami
    sa tacy , którzy zaczynają zadawać im trudne pytania. jak na razie wystawiono buca zwanego nieukiem, oficera i gąsiora jako kozły ofiarne, a straty ma pokryć Skarb Państwa .a co do promów to najważniejsze w tym wszystkim jest to , że wreszcie
    polskie firmy będą budować statki dla polskich armatorów.

    • 8 0

    • I kolejne zakrzywienie rzeczywistości - nie Pegaz strącił Bellerofonta tylko Zeus, gdy ten próbował dostać się na Olimp na Pegazie. Pegaz był całkowicie okiełznany przez Bellerofonta. Taka drobna różnica, ale lepiej oczywiście przedstawiać fakty w sposób jaki chciałoby się je widzieć. No cóż - nie całkiem zdrowi na umyśle pieniacze tak mają i trzeba się z tym pogodzić. Więc czekamy panie na kolejne wieści od Twojej śmietnikowej Mewy. Swoją drogą sporo czasu pan poświęcasz na śmietniku na dyskusje z mewą. Taka imponująca ilość postów z jednego IP.

      • 1 6

  • pegaz przedmio pozadania (1)

    Widmo kleski panstwowego holdingu stoczniowego powoduje ze marsjanie kombinuja jakby tu uciec do pegaza.Tam ich nikt nie bedzie scigal .

    • 6 1

    • Dlaczego wszyscy tu piszący nie znają podstaw pisowni w języku polskim. Niby wiedzą wszystko, a po polsku napisać jest na prawdę ciężko.

      • 5 5

  • Pegaz i nauta (4)

    dosiąść pegaza dziś już wielu chce bo widzą , że zbliża się koniec i jak przyjdzie jarek to zacznie rozliczać tych nieudaczników i niszczycieli stoczni a pegaz daje im szanse dalszego przezycia i dalszego mataczenia.jajogłowy marsjanin aż nogami przebiera by uciec do pegaza. a stocznie cóż ich obchodzą , nigdy marsjanie nie interesowali się stoczniami a jedynie tym jak wyssać kasę dla siebie i kolesi teraz planuja kupno nowych zabawek , mewa nautowska kracze o jakichś mazdach czy innych pojazdach. domejko miłosnik jazdy za cudze czytaj państwowe pieniądze aż ;piszczy z radości , że już niedługo przesiądzie się z francuskiego grata do japończyka.a sejner no cóz niech buc zwany nieukliem martwi się to jego problem te 20 mln zł strat, a promy dla PZM załatwi się tak by wydymać remontówkę gdańską, my tu rzadzim przynajmniej na razie ....

    • 14 2

    • Mewa to takie zwierze co w porcie siedzi na śmietniku, dużo kracze i wyciąga śmierdzące odpady lubi też padlinę.

      • 3 9

    • (2)

      Przyjdzie Jarek ze swoim przybocznym i zacznie rozliczać :-) tylko kto uwierzy w wybuchy :-)

      • 8 4

      • (1)

        tu nie chodzi o wybuchy, w tym przypadku dowody są bardzo twarde i praktycznie niemożliwe do obalenia inna sprawa czy coś z tego będzie prawdopodobnie zostaną poświęcone jakieś płotki , gajowy swoich będzie bronił...

        • 6 2

        • Panie Maciarewicz! Sam sobie pan zaprzeczasz. To w końcu jak ma być? Jarosław rozliczy czy nie wiadomo jak to bedzie? Chyba musi pan zapytać ekspertów z Ameryki.

          • 3 9

  • stocznie walczą o promy

    Widzę, że zarówno treść artykułu jak i opinie świadczą o braku wiedzy na temat tych ropax-ów. Otóż już w 2007 roku PŻM podpisała kontrakt na budowę promów typu B606 ze stocznią Szczecińską Nowa. Kontrakt uprawomocnił się we wrześniu 2008 r i zrealizowana została jedna przedpłata. Projekt techniczny został prawie skończony i zatwierdzony przez Towarzystwo Klasyfikacyjne. Ale w końcu roku decyzją Rządu na podstawie ustawy o kompensacji dla pracowników Stoczni szczecińskiej i Gdynia stocznia Szczecinska została zlikwidowana i zrównana z ziemią, by już więcej tam nie budowano statków.
    Było to barbarzyństwo gospodarcze na niespotykaną w świecie skalę, strategia totalnej likwidacji własnego polskiego przemysłu.

    • 8 3

  • Nauta?

    A jakim zapleczem techniczno - projektowym dysponuje ta firma?

    • 13 0

  • odpowiedzialni (6)

    StNislaw F. Krzysztof G. Wojciech S. - to ludzie odpowiedzialni za upadek spolki konrem. Odpowiedzialni za to.ze ponad 300 pracownikow stracilo prace.odpowiedzialni za to ze ok. 100 podwykonawcow nie dostalo zaplaty - ponad 12 mln zl.odpowiedzialni za wyprowadzanie pieniedzy z kasy.
    Krzysztof G. ma czelnosc zadac jeszcze kasy z koremu - jest na liscie wierzycieli.

    • 15 1

    • (5)

      Konrem miał 100 pracowników.

      • 2 7

      • konrem (4)

        Mial 103 pracownikow. Plus pracownicy podwykonawcow w tym kormal nauta,wydz.dokowy nauty itd.itd.

        • 10 1

        • (3)

          itd. itd. + sejm + senat itd. itd.

          • 1 9

          • (2)

            itd. + stado białych marsjanskich słoni ....

            • 7 2

            • (1)

              Panie Maciarewicz na Marsie nie ma Słoni...

              • 2 6

              • a skad wiesz, byles tam ?

                • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane