• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie trójmiejskie stocznie walczą o wielomilionowy kontrakt

Robert Kiewlicz
9 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Na zdjęciu prom "Polonia", kursujący na trasie Świnoujście-Ystad. Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Na zdjęciu prom "Polonia", kursujący na trasie Świnoujście-Ystad.

Dwie trójmiejskie stocznie walczą o kontrakt na budowę dwóch promów napędzanych gazem LNG na zlecenie Polskiej Żeglugi Morskiej. Szczeciński armator ma wybrać pomiędzy ofertami - Gdańskiej Stoczni Remontowa oraz Stoczni Remontowej Nauta. Szacunkowa cena jednego promu to ok. 80 mln euro. Statki mają być przekazane armatorowi do końca 2017 roku.



Statki, jakie zamówić ma w trójmiejskich stoczniach Polska Żegluga Morska będą pływać w barwach operatora promowego Unity Line. Zastąpią one wysłużone jednostki ro-pax "Wolin" i "Gryf". Wymianę promów na nowe jednostki PŻM zapowiedziała już w 2007 roku. Budowy miała się podjąć Stocznia Szczecińska Nowa. Niestety, przeszkodziło w tym ogłoszenie przez spółkę upadłości. Temat wrócił pod koniec 2013 roku, kiedy to PŻM rozesłała do polskich stoczni zapytanie dotyczące możliwości budowy dwóch bliźniaczych jednostek zasilanych gazem.

Według wstępnych założeń promy mają mieć ponad 200 m długości i ok. 30 m szerokości oraz miejsce dla 200 pojazdów ciężarowych i kabiny dla ok. 400 pasażerów. Promy miałyby obsługiwać połączenia Unity Line ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga.

Same zainteresowane stocznie nie chcą mówić o szczegółach dotyczących negocjacji z PŻM. - Kwestii doniesień na temat promów PŻM nie komentujemy - usłyszeliśmy w Stoczni Remontowej Nauta. Komentarza na ten temat nie udzieliła nam też Gdańska Stocznia Remontowa.

Stocznia Remontowa Nauta ma na swoim koncie na razie jedynie remonty promów. Jednak powiększony potencjał produkcyjny i dokowy pozwolił firmie w ostatnim okresie zakontraktować kilka ciekawych projektów. W czerwcu 2013 r. do stoczni wpłynął ro-pax należący do Steny RoRo pod nazwą "Norman Trader". Jednostka ta przeszła prace modyfikacyjne i konserwacyjno-malarskie, mające na celu przygotowanie jej do wejścia jako trzeci prom Stena Line na linię Gdynia - Karlskrona. Jednostka miała pływać na tej trasie pod nazwą "Stena Alegra", jednak uległa uszkodzeniu, po tym jak osiadła na mieliźnie nieopodal Karlskrony.

Nauta remontowała także statki ro-pax m/v "Finntrader", "Finnclipper" oraz "Finnmaid", "Transeuropa", "Finnfellow" i "Finnpartner", pływające w barwach armatora Finnlines należącego do Grimaldi Group, prom "Baltiysk" oraz samochodowiec "Autoprestige" i prowadziła prace na jednostkach ro-ro "Stena Forecaster" i "Stena Flavia".

Natomiast Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie promów zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). W 2010 roku GSR została jednym ze zwycięzców nagród Green Ship Technology Awards. Nagrodę za "Ekologiczny Statek Roku" przyznano GSR za dwustronny prom fiordowy "Moldefjord", jednostkę otwierającą pierwszą w polskich stoczniach serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny. Budowana ona była przez Stocznię Północną SA (obecnie Remontowa Shipbuilding) na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej SA dla armatora Fjord1 Møre og Romsdal Fylkesbåtar z Norwegii.

Wchodząca w skład Holdingu Remontowa - stocznia Remontowa Shipbuilding - zbudowała ostatnio ekologiczny prom na zamówienie duńskiej gminy Samsø. Jednostka o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych w Remontowa Shipbuilding.

Czy przemysł stoczniowy w Polsce to jeszcze opłacalny biznes?


Pod koniec 2013 roku stocznię opuścił pierwszy z serii, dwustronny prom pasażersko-samochodowy. Natomiast w połowie 2013 roku zwodowany został szósty statek z serii ekologicznych promów gazowych. W odróżnieniu od wcześniej zbudowanych promów posiadających możliwość korzystania z oleju napędowego lub napędu gazowego, ten napędzany jest wyłącznie gazem LNG oraz awaryjnie gazem CNG.

Rozwiązanie to umożliwia maksymalną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest szczególnym atutem w przypadku statków obsługujących lokalne połączenia na Bałtyku. Coraz większa popularność promów gazowych jest też wiązana z dyrektywą siarkową, która wejdzie w życie w styczniu 2015 roku i drastycznie ograniczy zawartość siarki w paliwie okrętowym.

Polska Żegluga Morska ma status przedsiębiorstwa państwowego. To największy polski armator oraz jeden z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 69 statków o łącznej nośności 2,7 mln dwt., w tym masowce, siarkowce oraz promy. Unity Line działa na rynku od 1994 roku. Spółka jest w 100 proc. własnością grupy kapitałowej PŻM. Od 1995 roku Unity Line eksploatuje promy należące do Polskiej Żeglugi Morskiej i Euroafriki na linii Świnoujście - Ystad, a od 2007 także Świnoujście - Trelleborg. Za wizytówkę Unity Line uważany jest prom "Polonia", jednostka oddana do eksploatacji w 1995 r. We wrześniu 2008 roku do ruchu wprowadzona została kolejna jednostka pasażerska - "Skania".

Obok jednostek pasażerskich - promów "Polonia" i "Skania" - w zarządzie Unity Line znajduje się pięć jednostek do obsługi rynku cargo - promy ładunkowe: "Jan Śniadecki", "Kopernik" oraz promy ładunkowo-pasażerskie: "Gryf", "Galileusz" i "Wolin".

Wodowanie promu pasażersko-samochodowy dla - Torghatten Nord AS - Remontowa Shipbuilding (nieleżącej do Remontowa Holding).

Wodowanie statku PSV z silnikami podwójnego paliwa Marine Diesel Oil oraz LNG w Stoczni Remontowej Nauta.

Miejsca

Opinie (64) 1 zablokowana

  • Techno S.

    będe na tej budowie sprzatal

    • 1 2

  • kurs spawacza i jest praca-hehe

    jasne

    • 3 8

  • niema polskich stoczni jako obuwatel i wyboracja po kaze wam budowac w chinach nie w spolsce niebadzie pisowcami polska neima stoczni unia nam zabrania

    • 2 7

  • LOL - przecież ta biuro konstruktorskie wybrał Szwarc - Prezio Nauty

    • 7 1

  • nauta

    czy ktoś wie jaki wynik rozprawy o upadłość Konrem Nauty ? sprawa była wczoraj.
    jak mówią buc zwany nieukiem doprowadził do tego , że dzisiaj śp. Konrem Nauta jest winna podwykonawcom ponad 11 mln zł - są na to dokumenty.a i ta kwota rosnie bo nie wszyscy zgłosili się jeszcze.nautowska mewa kracze , że Konrem ma zapłacić stoczni Kleven ponad 2,5 mln zł jest to odszkodowanie. to znaczy , że buc zwany nieukiem, oficer (TW) oraz stary gąsior wytworzyli w ciągu roku straty na ponad 25 mln zł , medal chłopakom należy się.to jest wynik robić 2 mln zł strat miesięcznie i teraz próbować uciekać od odpowiedzialności. organa ścigania nie powinny tego puścić płazem. a co robiła rada nadzorcza spółki a i główny wspólnik nauta nie jest bez winy. jak się ma jajogłowy marsjanin inicjator zmian w spółce Konrem Nauta.

    • 18 4

  • Zlikwidować polskie stocznie !!

    Statki powinny być budowane w Krajach cywilizowanych takich jak Norwegia lub innych krajach "starej unii" ,"Republika okrągłego stołu" powinna mieć odgórny nakaz zlikwidowania całego przemysłu stoczniowego lub oddania go w obcy kapitał gdyż ogniwo napędzające ich biznes ,mowa o wykwalifikowanych robotnikach!! Zarabiają głodowe stawki przez co bardziej wartościowi pracownicy pracują po za granicami swojej ojczyzny.Mówię to gdyż sam jestem jednym z nich i właśnie i jetem na etapie sprowadzania rodziny do Bergen.Decyzja ta byłą najtrudniejszą w moim życiu ale mam nadzieje że po "ostatecznym rozwiązaniu"jakim będzie wybicie wszystkich posłów senatorów i osób bezpośrednio związanych z nocną zmianą"Będę mógł wrócić do swojej ojczyzny i budować wolną Polskę!!

    • 5 13

  • paweł dubiel

    • 1 1

  • odpowiedzialni (6)

    StNislaw F. Krzysztof G. Wojciech S. - to ludzie odpowiedzialni za upadek spolki konrem. Odpowiedzialni za to.ze ponad 300 pracownikow stracilo prace.odpowiedzialni za to ze ok. 100 podwykonawcow nie dostalo zaplaty - ponad 12 mln zl.odpowiedzialni za wyprowadzanie pieniedzy z kasy.
    Krzysztof G. ma czelnosc zadac jeszcze kasy z koremu - jest na liscie wierzycieli.

    • 15 1

    • (5)

      Konrem miał 100 pracowników.

      • 2 7

      • konrem (4)

        Mial 103 pracownikow. Plus pracownicy podwykonawcow w tym kormal nauta,wydz.dokowy nauty itd.itd.

        • 10 1

        • (3)

          itd. itd. + sejm + senat itd. itd.

          • 1 9

          • (2)

            itd. + stado białych marsjanskich słoni ....

            • 7 2

            • (1)

              Panie Maciarewicz na Marsie nie ma Słoni...

              • 2 6

              • a skad wiesz, byles tam ?

                • 5 0

  • buc

    Jak przeglądam obok listę biznesmenów i widzę Prezesa Nauty to śmiech mnie ogarnia.Dziwi tylko że na tej samej liście jest Prezes Holdingu Remontowej,który i zbudował bobrze pracujący organizm,przynoszący przyzwoite zyski,a nie rozłożył firmę w Elblągu, teraz jak to dobrze widać ,pod dyktando Marsjan,rozkłada kolejną w Gdyni.Ale jak się ma taką osłonkę ,to pewnie można.Pytanie jak długo? czy tak jak były i obecny Prezes Gryfii wszystko co się da wyprzeda a póżniej choda do Pegaza zanim się połapią to inni będą mieli problemy,a stoczniowcy zostaną bez kasy i środków produkcji.Pogratulować cwaniactwa.

    • 14 3

  • mewie

    A ja sie z Toba nie zgadzam. Buc to taki fachowiec jak malo kto wie ze dziob statku to to co z przodu a rufa to z tylu.A to ze nie wie co to kingston przeciez to nic.Wazne ze wspolnie z oficerem i gasiorem puscili z torbami poad 300 pracownikow i nie zaplacili jak wiesc niesie 15 mln zl podwykonawcom.A w Elblagu to nic tam panstwo dalo kase i o co ten krzyk.Tak buc zwany nieukiem taki mily sympatyczny starszy pan, oj przepraszam chcialem powiedziec idiota i nic mu nikt nie zrobi.A co do prezia to nie wypowiem sie bo nie znam a plotek nie powtarzam.Ciekawe czy buc juz wzial kase schowana w jednej z gdanskich firm ( w dzielnicy Oliwa na granicy Przymorza).Nam trzeba wiecej takich fachowcow nie bedzie wtedy problemu bo nie bedzie stoczni i o to chodzi.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane