• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwóch oferentów na tereny po BCT w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Port Gdynia ma być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Port Gdynia ma być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.

Tylko dwa podmioty zainteresowane są prowadzeniem przeładunków kontenerowych i jednocześnie elementów morskich farm wiatrowych w Porcie Gdynia. Wczoraj otwarto wstępne oferty złożone w przetargu na nowego operatora terenów, które obecnie dzierżawi BCT.



Przeładunek kontenerów czy elementów farm wiatrowych? Na co powinien postawić Port Gdynia?

W połowie sierpnia tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. m kw. na terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, powiększając teren obecnie zajmowany przez BCTMapka o prawie jedną trzecią. Ma być to jeden z elementów tymczasowego portu instalacyjnego.

Niespodzianki nie było. Oferty złożył Gdynia Container Terminal po sąsiedzku prowadzący terminal kontenerowy oraz International Container Terminal Services Inc., czyli właściciel BCT (Baltic Container Terminal), obecnego dzierżawcy.

Przypomnijmy, że w 2023 r. wygasa umowa między Portem Gdynia a ICTS na dzierżawę tego terenu. Spółka ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych. Zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. W Gdyni jest obecna od 2003 r.

Czytaj też:

Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy



Jeśli ten operator będzie chciał zostać w Gdyni, to oprócz przeładunku kontenerów będzie musiał też zająć się tak naprawdę obsługą tymczasowego portu instalacyjnego dla morskiej energetyki wiatrowej. To nowe wyzwanie, ale temat znany BCT. Operator już ma doświadczenie w przeładunku elementów wież wiatrowych.

Swoje zainteresowanie tym projektem zgłosił też Gdynia Container Terminal, który należy do Hutchison Port Holdings z Hong Kongu. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w marcu 2006 r. Operator od dawna zainteresowany był poszerzeniem działalności, mówiło się nawet, że chciał prowadzić działalności także w Porcie Gdańsk.

Obie firmy złożyły też oferty w sprawie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni.

Tereny, jakie gdyński port chce oddać w dzierżawę. Tereny, jakie gdyński port chce oddać w dzierżawę.

Postępowanie na wybór operatora terminalu kontenerowego i instalacyjnego - zostanie przeprowadzone w trybie przetargu ograniczonego, w którym - w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o postępowaniu - wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z ofertami wstępnymi mogą składać wszyscy zainteresowani dzierżawcy, a oferty ostateczne mogą składać wyłącznie dzierżawcy zaproszeni do składania ofert ostatecznych.

Oferty będą oceniane pod kątem m.in. oszacowanych przychodów, liczby przeładowanych kontenerów oraz oceny koncepcji przeładunku elementów morskich farm wiatrowych. Oferenci zobligowani będą do kontaktu z właścicielami polskich koncesji morskich farm wiatrowych na Bałtyku celem ustalenia warunków niezbędnych do przedstawienia ofert zagospodarowania terenu. Umowa będzie obowiązywać od 1 czerwca 2023 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (41)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane