• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Energa Obrót wprowadzała w błąd? "Gwarancja stałej ceny" na celowniku UOKiK

VIK
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oskarżył sprzedawcę energii elektrycznej Energa Obrót, spółkę zależną Energi, o wprowadzanie w błąd klientów. Chodzi o ofertę "Gwarancja stałej ceny". Okazało się, że m.in. pomijano istotne informacje o dodatkowej opłacie handlowej i przekazywano nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu.



Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Energa Obrót zawierała z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia zarzutów.

Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty "Gwarancja Stałej Ceny", istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.

Czytaj też: Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd

- Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty.

Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.
VIK

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    Dla mnie uczciwie by było, jakby za zbiorowe naruszenie praw konsumenta osoba decyzyjna szła do więzienia.

    Tak po prostu, jak za zwyczajne oszustwo. Wsadzić jednego czy drugiego krawata na pół roku bez zawiasów. Ehh, marzenia...

    • 185 2

    • Opinia wyróżniona

      (1)

      Prosta zasada - telemarketer jest pracownikiem FIRMY, a nie twoim kolegą. Będzie mówić co mu każą.

      A opłacalność oferty jest odwrotnie proporcjonalna do namolności. Te najkorzystniejsze trzeba sobie samemu znaleźć w sieci i samemu załatwić.

      • 19 7

      • A kto tu mówi o wsadzaniu telemarketera?
        Uczymy się czytać ze zrozumieniem

        • 22 2

    • Wsadzili nowego

      z nowej ekipy, kukiełek - musi się, wykazać.

      • 4 2

  • (7)

    można dodać do tego nękanie telefoniczne kilka razy dziennie...

    • 149 0

    • (5)

      stalking :D

      • 12 0

      • Energa nęka (4)

        Energa Ciebie nęka? Wystarczy, że raz powiesz "nie, dziękuję" i już powinien być spokój...

        • 1 28

        • Głupiś!

          • 15 0

        • (2)

          Mówlem 3 razy, żeby nie dzwonili, ale jakoś opornie przyjmowali tę informację...

          • 12 0

          • Gdynia (1)

            Do mnie dzwonili 5 razy!

            • 6 0

            • Prosty trik

              To powiedz , że ty/twoja firma jest w upadłości to przestaną telefonować:-)

              • 6 0

    • nekanie

      A do mnie zadzwonili, prosili, blagali, zgodziłem się tylko na przesłanie materiałów w celu zapoznania się z ofertą. A oni przesłali mi umowę, uznali za zawarta, bo nie odpowiedziałem w terminie 2 tygodni i bez mojej świadomej zgody, zmienili, mi na 2 taryfy. Od listopada rzeczywiste rozliczenie nie dziala.... Firma masakra....Robia co chcą i są bezkarni.

      • 1 0

  • dali Offica za złocisza

    • 19 0

  • niestety dział 'marketingu' od roku się nie popisuje (3)

    pewnie do wielu z was namolnie dzwonili i usiłowali przesłać juz zaakceptowany kontrakt na zmianę (niekorzystną oczywiście) taryfy

    jedna taka nawet łgała jak bura suka (wybaczcie, ale cytuję jedynie polityka PIS), ze oferta jest tylko teraz i tylko telefoniczna i niczego nie moge sprawdzić na stronie energii

    wtedy napisałem do nich skarge, bo nie lubie być traktowany jak dureń i ciemny lud

    a najbardziej wkurzające jest to, że zanim mozna było się czegokolwiek dowiedzieć, to panienka cytowała wszystkie dane (moje i energi razem z numerem wpisu do KRS i ilościa wpłaconych pieniedzy na majatek zakładowy, wszelkimi adresami, itd), co zajeło jej jakies 5 minut

    • 60 2

    • precz z energą (2)

      Czasami się zastanawiam jak taka firma może mieć skopany taki dział,do mnie też dzwonili a jak mówiłem że stosują opłatę mc i do tego w ciągu ostatnich 2 lat cena prądu spadła i tylko frajer chce gwarancji stałej ceny to babka powiedziała że jeszcze popamiętam hehehe.

      • 12 0

      • No i miala racje...

        ...do tej pory pamietasz ta rozmowe ;)

        • 5 0

      • przykre jest to, że firma z Trójmiasta - a niestety takie badziewie

        • 3 0

  • Opłata jakościowa? (3)

    Może trochę jaśniej. Czy chodzi o dopisanie nowej opłaty za dystrybucję energii elektrycznej. Oprócz opłaty abonamentowej, opłaty sieciowej stałej, opłaty sieciowej zmiennej, opłaty przejściowej została dopisana dodatkowa tzw. opłata jakościowa. Żaden pracownik energii nie informował o tej opłacie i w efekcie rachunki są wyższe niż przed zmianą abonamentu. Ewidentne oszustwo.

    • 80 0

    • tu jeszcze eksttra "opłata handlowa" w kwocie 15 zł za NIC!!!

      niby stała cena energii, czyli jak spdnie to płacisz drożej niż inni

      • 3 0

    • Zaraz, zaraz. Co to jest opłata jakościowa? Pojawiło się to badziewie na fakturach wysłanych z 4 miesięcznym opóźnieniem, (1)

      ale żadnej oferty Energi na gwarancję stałej ceny nie akceptowałem. Czy ta opłata wynika z gwarancji stałej ceny, bo jeśli tak to idę do prokuratury i oskarżam ich o oszustwo.

      • 1 0

      • Ja też się zdziwiłam tą opłatą jakościową...ale domniemam, ze to rodzaj "plisy" (tego się będę trzymać) i jak tylko uznam, że prąd jest słabszej jakości (a to subiektywne odczucie), to będę żądać odszkodowania.

        • 0 0

  • (1)

    inna historia o tej hecy
    miałem regularne telefony z infolinii Energi ws nowej umowy z gwarancją ceny. kiedy podałem dane i zacząłem dopytywać o szczegóły pojawiły się problemy, pani ciut niedoinformowana była. zrezygnowałem z zawarcia umowy przez tel . i poszedłem do biura obsługi klienta w gdyni, jakież było moje zdziwienie gdy nikt nie wiedział że były jakieś kontakty, żadnych danych które miały być zapisane nie było. bałagan? może

    • 31 0

    • nie bałagan tylko inna firma

      Energa SA, Energa Obrót SA, Energa Operator SA, Energa Wytwarzanie SA

      • 1 0

  • Nareszcie ktos ma jaja zajac sie monopolistycznymi zagraniami.

    • 49 1

  • Wszyscy tak robią (7)

    Wszyscy tak robią Tauron, Enea, PGE wszędzie są opłaty handlowe... czemu akurat Energa?

    • 7 36

    • Nie do końca (2)

      Tylko ENERGA stosowała tak wysokie opłaty handlowe i tylko ENERGA zatajała tak bardzo informację o tej opłacie.

      • 19 1

      • Dokładnie, jeśli człowiek się sam nie zapytał, czy są jakieś dodatkowe opłaty, nie było opcji, żeby sami o nich powiedzieli.

        • 5 0

      • o nie, nie. Enea miała opłatę handlową 15 zł już w listopadzie 2014 roku :)

        • 2 0

    • (1)

      Bo energa w ciągu ostatnich miesięcy przeprowadziła szturm i masowo dzwoniła do wszystkich klientów wciskając tą ofertę. Nikt w czasie rozmowy nie wspomniał o opłacie handlowej, kiedy sama się o to zapytałam, telemarketerka zaczęła się mieszać i nie wiedziała co powiedzić. Oczywiście od razu odmówiłam i zakazałam ponownego telefonowania.

      • 11 1

      • nie wiem, kto do Pani dzwonił, ale telemarketer ma obowiązek poinformować o opłacie handlowej. Te rozmowy są nagrywane! Może sprawdzimy, czy Panią poinformowała, czy Pani po prostu udała w tym momencie, że nie słyszy? ;)

        • 2 11

    • jeśli wszyscy robią ludzi " w balona" to znaczy, że nie wolno pisac o tych oszustach?

      • 9 0

    • Jesli nie myle rodzaju oplaty (chodzi oczywiscie o handlowa)

      To wszystkie nowe umowy zawarte w 2014r. byly bez tej oplaty na czas nieokreslony. Wiem bo takiej oplaty nie mam a umowe mam nojke sztuke bo wtedy kupowalem nowe mieszkanie.
      Chcieli mnie przekabacic na nowa umowe w tej niby promocji ale nie mieli szans:)

      • 0 0

  • A jak kiedyś tak poprowadziłem rozmowę z telemarketerem: (2)

    Usłuszałem całą historię o ENERGA S.A. (KRS itp), usłyszałem ofertę, nawet się na coś zgodziłem - ale na końcu rozmowy padło pytanie, czy zgadzam się na wykorzystanie moich danych w celach marketingowych - powiedziałem, że nie. A telemarketer na to: "jak w takim razie mam Panu wysłać umowę itp?!"... Więcej nie zadzwonili...

    • 38 1

    • to telemarketer nieogarnięty

      Do wysłania umowy nie jest potrzebna zgoda marketingowa. trzeba było się raczej zastanowić, na jakiej podstawie do ciebie dzwonili, skoro wcześniej jej nie wyraziłeś

      • 3 0

    • brawo!

      • 1 0

  • (3)

    Parę miesięcy temu poprze info linie wcisnęli moim rodzicom ofertę na tańszy prąd w nocy. Tak jakby był on niezmiernie potrzebny straszym ludziom. Mimo, że nikt nic nie podpisał taryfa weszła w życie. Dopiero po interwencji p. Rzecznik Praw Konsumenta przy UM (dziękuje bardzo raz jeszcze) oszuści z Energi wycofali się z całej tej afery, bez słowa przepraszam. Tak, więc bez kozery powiem, że Energa to oszuści i naciągacze! Macie moje IP więc znajdzie mnie i wyrocznie mi proces.

    • 59 4

    • Po co ta samokrytyka , wystarczy ze minister wojny wysle o 6.00 kogo potrzeba (1)

      • 9 6

      • chyba jednak pomyliłeś min.wojny z szefem ABW

        który szukał dowodów przestępstwa u studenta, właściciela strony AntyKomor

        • 5 2

    • A jak nazwać nagminne przysyłanie faktur w dniu,lub po terminie płatności?
      I oczywiście naliczanie odsetek za nieterminową wpłatę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane