• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Facet jedzie na cysternie. Nie zawsze warto wierzyć reklamom

erka
25 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa.
  • Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa.
  • Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa.
  • Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa.

Komisja Etyki Reklamy zajęła się jedną z reklam Lotosu, w której dr Tomasz Rożek stał na cysternie jadącej autostradą. Powodem była skarga na łamanie przepisów BHP, "brak zabezpieczenia, szkolenia z pracy na wysokości i niezachowanie elementarnych zasad bezpieczeństwa", którą złożył jeden z odbiorców klipu. Nie pomyślał on jednak, że obecna technologia umożliwia cyfrowe wstawienie postaci aktora na pojazd.


Jak masz stosunek do reklam telewizyjnych?


Komisja Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, wydała decyzję w sprawie reklamy paliw Grupy Lotos "Naj nie bierze się znikąd", która była emitowana jesienią 2017 roku. Powodem rozprawy była skarga na łamanie przepisów BHP. W ostatniej scenie reklamy Tomasz Rożek stał na cysternie jadącej autostradą.

Zaskakująca była treść skargi (pisownia oryginalna):

 "Reklama paliwa produkowanego przez grupę Lotos. W reklamie jest przedstawiona bardzo niebezpieczna sytuacja - facet jadący na cysternie w finale reklamy nie zachowuje elementarnych zasad bezpieczeństwa. Brak jakiegokolwiek zabezpieczenia, pomijając fakt, że takiej akcji nie może być - można wejść wysoko, mając odpowiednie uprawnienia i szkolenia do pracy na wysokości, ale już jazda jest zupełnie zakazana. Co na to PIP?? Zgroza, że portal motoryzacyjny zajmujący się bezpieczeństwem na drogach brd.pl popiera tę reklamę i nie widzi żadnego zagrożenia. Dyskusja na FB nie dała rezultatu- dlatego zgłaszam."
Grupa Lotos wyjaśniła, że w trakcie produkcji reklamy zachowano wszystkie niezbędne środki bezpieczeństwa oraz przepisy BHP. Aktor występujący w reklamie nie stał - ani przez chwilę - na cysternie, a tym bardziej nie znajdował się na niej w trakcie ruchu pojazdu. Sylwetka aktora została zastąpiona drewnianą konstrukcją, a następnie za pomocą techniki cyfrowej wstawiona na pojazd.

Spółka argumentowała, że konwencja spotu jest jasna i utrzymana w "umownej realności": piłkarze zastygają na boisku, kawa nie wylewa się z kubeczka, a krople deszczu nie spadają na ziemię. W tej samej konwencji pojawia się postać Tomasza Rożka "jadącego" na cysternie. Warto dodać, że agencja Havas, która odpowiadała za realizację reklamy, przygotowała dwie wersje reklamy z napisami ostrzegawczymi. Telewizje, które emitowały reklamówki Lotosu mogły samodzielnie decydować, którą wersję przyjąć do emisji - bez napisów lub z ostrzeżeniem: "Przedstawiona scena jest efektem specjalnym, prosimy jej nie naśladować".

Zespół orzekający Komisji nie podzielił zarzutów skarżącego i nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm art. 2 ust. 1 i art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy.

- Przedmiotowa reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie narusza dobrych obyczajów, ponieważ świadomi i rozważni odbiorcy reklamy nie odbierają przekazu reklamowego zbyt dosłownie i nie naśladują scen, które zostały stworzone z efektami specjalnymi - napisano w uzasadnieniu.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (97) 3 zablokowane

  • To, że jechał na cysternie to mało.... (9)

    Gdzie są takie puste autostrady???? :)

    • 188 1

    • Przecież to Obwodnica Trójmiasta (3)

      Na Matarni o tej porze pustki, kilka samochodów na godzinę. Moim zdaniem można zwęzić do jednego pasa. I zlikwidować węzły Kowale i Chwarzno

      • 10 3

      • (2)

        Mówi się W MATARNI słoiku

        • 0 10

        • "NA" (1)

          Matarnia jest dzielnicą. Słoiq...

          • 1 2

          • Oliwa...

            ... też jest dzielnicą.

            • 0 0

    • Spójrz jak nisko jest słońce.

      Latem o 4:30 na autostradzie jest pusto.

      • 3 1

    • Pewnie jakaś w budowie nie oddana do użytku.

      • 4 0

    • Skargę wniósł typowy tępak, taki sam jak pozostali co tu się odzywają i dziwują gdzie są takie drogi

      • 7 2

    • i gdzie bramki autostradowe ?

      • 2 0

    • Niedokończona S5 pod Poznaniem :D

      • 0 0

  • Komisja Etyki Reklamy (3)

    Stowarzyszenie wzajemnej adoracji, które ma być wyrocznią co jest be, a co jest OK. Trzeba być niezłym świrem, żeby tracić życie na pisanie donosów do stowarzyszenia, które de facto nic nie może.

    • 81 4

    • i Ci wolno

      jednak nie zdziw się, gdy dostaniesz pozew w sytuacji gdy Twoje poczucie zdrowego rozsądku minie się z czyimś interesem.
      Te czasy nie są "rozsądne".

      • 3 1

    • Naprawdę trzeba być debilem (1)

      Żeby wierzyć w to co widać na ekranie...

      • 10 0

      • To właśnie dla nich codziennie jest emitowane

        • 3 0

  • (8)

    Gość co złożył zawiadomienie to jakiś dekiel?

    • 229 1

    • Ja sie zastanawiam czy trol level expert czy debil.

      • 15 0

    • Może to konkurencja czyli ktoś z Orlenu?

      • 10 1

    • To świadczy czym ludzie są dzisiaj zaabsorbowani

      • 9 1

    • Kilku takich dekli jest też tu

      Znanych trolli

      • 5 0

    • mnie równiez martwi

      po co takie napisy ostrzegawcze, że to jedynie efekt specjalny i by tego samemu nie powtarzać. nie robmy z Polski drugiego USA, gdzie trzeba pisac "uwaga, gorąca kawa" na kubeczku z kawą

      • 7 0

    • W pierwszej chwili pomyślałam ze to zgłoszenie to żart . Później przyszła refleksja ze teraz mamy takie czasy i społeczeństwo ze co niektórzy mogą faktycznie iść w ślady kartonowego stelaża z ciężarówki i tez chcieć próbować takich atrakcji.

      • 11 0

    • Pewnie jakiś były pracownik Lotosu.

      • 0 2

    • Nie to jakiś debil behapowiec. Tylko im może przyjść coś takiego do łba.

      • 1 0

  • Wincyj urzenduf! (2)

    • 44 1

    • Wołał ciemny lud i władza pomogła. (1)

      • 2 1

      • W latach 2007-1015.

        • 0 0

  • Ten skarżący to chyba jakiś troll (3)

    dawno nie czytałem czegoś tak niedorzecznego

    • 170 1

    • Niedorzecznego?

      Jakoś gry i filmy są oceniane pod kątem tego, czy ich odbiorca jest w odpowiednim wieku (system PEGI, kolorowe trójkąciki itp. w tv), a przecież nikt w nich nie ginie ani nie gwałci naprawdę... A mało to g*wniarzy włazi na pociągi i łapie się trakcji?

      • 6 9

    • nie czytasz postów na trojmiasto.pl ?

      co drugi to niedorzeczny

      • 3 0

    • Pracuje pewnie w Software Dewelołpment

      • 1 0

  • (5)

    To trzeba zakazać reklam old spajsa, bo tam murzyn przemienia się w motor i wyrasta mu trzecia ręka. Jeszcze komuś się tak zrobi i sprawa sądowa murowana.

    • 172 1

    • To jest jakaś ku...a farsa. Dziś nie ma pryma aprilis.

      • 23 2

    • są to sytuacje (Old Spice), których raczej nie da się w rzeczywistości spotkać czy zastosować. (3)

      Na cysternę wleźć można.
      I to jest ta drobna różnica i finezja w "puszczaniu oka" do publiczności.

      • 7 21

      • (2)

        Oczywiscie. A Van Damme robil szpagat pomiedzy dwoma jadacymi ciagnikami. Bo przeciez technicznie jest wykonalne, a wiec to musi byc prawda.

        • 19 0

        • Nie, to nie jest technicznie wykonalne dla 98% przeciętnych zjadaczy chleba (1)

          który na taki widok czują atawistyczny skurcz krocza...

          • 2 0

          • Ale jednak jest jeśli masz rozciągliwe krocze i dwie ciężarówki

            • 3 0

  • Ten picuś musi mieć niezłe plecy... (1)

    Wielki popularyzator nauki, hehe... koń by się uśmiał... dobre plecki i tłusta kasa z państwowej kieszonki leci na konto

    • 11 38

    • Oczywiście

      lepiej żeby w reklamie Lotosu grali elitarni ludzie pokroju Tomasz Karolak albo Anja Rubik, niż człowiek z wykształceniem który ciekawie opowiada.

      • 32 4

  • Cytat: (2)

    "...i rozważni odbiorcy reklamy nie odbierają przekazu reklamowego zbyt dosłownie..."

    No i jak widać znalazł się jeden przygłup bez mózgu, który traktuje reklamy dosłownie.

    • 77 6

    • to wszystko zależy od kontekstu i sytuacji

      Zawsze można znaleźć się w sytuacji "przygłupa", pod warunkiem że ktoś ma w tym interes.
      "przygłup" nie unika np. odpowiedzialności ale również może zostać wprowadzony w bład. Nie ma tłumaczenia, "przecież oczywistym jest". Jesli ktoś nie jest uznany za mentalnie ułomnego, nie można zakładać różnic w odbiorze publicznego przekazu w zależności od "właściwości" odbiorcy.
      Dlatego należy dbać aby przekaz publiczny był jednoznaczny i nie sprawiał wrażenia realizmu w sytuacjach, które nie maja prawa zdarzyć się w rzeczywistości.

      I nie "znalazł się przygłup" a człowiek ,który zwraca uwagę na propagację złych wzorców. Lub "znalazł się cwaniak", który testuje mozliwość np. pozwu.

      • 8 2

    • Ciekaw jestem czy reklamę Volvo z JCVD też potraktował poważnie.

      Aczkolwiek on to zrobił naprawdę, tyle że był zabezpieczony, co wymazano komputerowo.

      • 4 1

  • (1)

    Tu bardziej chodzi o reklamę lotosu niż o ten donos

    • 15 12

    • Co tu reklamować? Najdroższe paliwo w mieście?

      • 9 3

  • I d i o t a :d (3)

    • 40 4

    • Dlaczego masz tak niską ocenę?

      • 1 2

    • Kowalski...

      • 0 0

    • fakt

      niby dr. a idiotą...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane