Federal-Mogul Bimet ma 75 lat. Firma dojrzała i bardzo nowoczesna


Choć Bimet to obecnie część światowej korporacji, to jednak w pewnym znaczeniu jest jak... firma rodzinna. Nierzadko na jednej linii produkcyjnej spotkać można pracujących wspólnie rodziców oraz ich dzieci, a pracownicy celebrujący ponad 40-letnie jubileusze pracy w firmie są codziennością, co tworzy unikalny, rodzinny klimat. Firma każdego roku wytwarza i sprzedaje około 50 mln łożysk ślizgowych: panewek i tulejek. Eksportuje je do Niemiec, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Hiszpanii, Rosji, USA, Indii, Chin, Korei i Japonii. Produkują i eksportują także proszki brązów oraz bimetalowe taśmy brązowe. Federal-Mogul Bimet - dziś w Grupie Tenneco - świętuje 75. rocznicę działalności. Są jedną z najstarszych firm produkcyjnych na
Pomorzu.



75 lat to piękny wiek, a dla każdej firmy potwierdzenie stabilności i... młodości. Bo tylko firmy z młodzieńczym wigorem, dynamiczne, innowacyjne, otwarte na zmiany potrafią nieprzerwanie i z sukcesami funkcjonować przez dziesięciolecia.

Nowoczesne i skuteczne systemy zarządzania są filarami sukcesu tego przedsiębiorstwa, oparto je na obowiązujących w światowym przemyśle motoryzacyjnym standardach i normach: IATF16949, ISO9001, ISO45000 oraz ISO14001. W firmie bardzo duży nacisk kładzie się na ciągłe doskonalenie metod zarządzania, doskonalenie procesów produkcyjnych i wspierających. W doskonaleniu używa się techniki PDCA nazywanej także "metodą Deminga", statystycznej kontroli procesu, metodyki Pareto oraz analiz OAE. Dzięki stosowaniu na co dzień metod zarządzania Lean Management (pol. szczupła produkcja), takich jak: 5S, SMED, TPM czy Six Sigma, firma jest w stanie skutecznie konkurować na rynku światowych dostawców i oferować konkurencyjne ceny i produkty. Odzwierciedleniem poziomu jakości i serwisu są liczne nagrody otrzymywane cyklicznie od klientów, takich jak np.: General Motors, VOLVO czy DAF.

- Tym gdańszczanom i gdańszczankom, którzy postrzegają zakład jako "post-PRL-owski relikt przeszłości" ulokowany "gdzieś" vis a vis Olivia Business Centre chciałbym powiedzieć, iż w swojej branży jesteśmy  wiodącą w świecie, dobrze zorganizowaną, nowoczesną, dynamiczną i efektywną firmą z 75-letnimi tradycjami i, że jesteśmy z tego bardzo dumni - mówi Dariusz Suwalski, prezes zarządu.
A teraz bardziej obrazowo. Gdy widzimy na drodze ciężarówkę marki Volvo, DAF lub ogromnego Actrosa firmy Mercedes-Benz, to prawie na pewno mają one łożyska wyprodukowane w gdańskim Bimecie. Gdy zobaczymy na drodze Porsche GT3, Audi R8, Lamborghini  Huracán EVO albo egzotyczne Bugatti Chiron, to warto się pochwalić, że niektóre łożyska ich silników także powstały w naszej fabryce. A coś bliżej przeciętnego Kowalskiego? Bardzo proszę. Firma produkuje i dostarcza łożyska do szerokiej gamy popularnych silników hybrydowych, benzynowych i diesli. Dostarczamy do grupy VW do ich aut z silnikami TSI czy TDI, produkujemy także i dostarczamy łożyska do powszechnie znanych i cenionych marek: Audi, BMW, Mercedes, Ford, Renault, Peugeot, Fiat, Skoda, Seat, Mazda, Opel, Scania, Iveco, DAF, Man, John Deere... sporo, prawda?


Jubileusz to także dobra okazja do wspomnień. Zakład powstał po wojnie, w wyniku zarządzenia ministra przemysłu z 21 sierpnia 1945 roku jako Państwowa Fabryka Panewek. Pierwszą siedzibą zakładu były niewielkie, ocalałe po wojnie pomieszczenia warsztatowe zlokalizowane przy ul. Chmielnej w Gdańsku, a następnie przy ul. Waryńskiego we Wrzeszczu. Zajmowano się wówczas głównie dorabianiem łożysk ślizgowych do remontowanych, ocalałych po wojnie pojazdów oraz pojazdów sprowadzonych do Polski w ramach programu UNRA. Produkowano także inne metalowe części potrzebne przy odbudowie zniszczonego przez II wojnę światową Gdańska.

W kolejnych latach zakład wyspecjalizował się w produkcji łożysk ślizgowych. Wytwarzano łożyska ślizgowe zarówno do silników aut osobowych, ciężarowych, maszyn rolniczych, jak i do silników przemysłowych: pomp i agregatów. Rozpoczęła się wówczas produkcja seryjna, a jej wzrost spowodował konieczność rozbudowy. Dlatego zakład w 1947 roku przeniesiono do Oliwy, do obiektów przy ul. Grunwaldzkiej 481Mapka, gdzie kontynuowano nieznane, a cenne przedwojenne tradycje polskiego przemysłu w Oliwie (w tym miejscu funkcjonowała przed wojną i krótko po wojnie "Fabryka Kolejek Polnych i Wąskotorowych Walter Hoene").

Przy ul. Grunwaldzkiej 481 firma - po wielu rozbudowach i modernizacjach - funkcjonuje do dzisiaj.

W kolejnych dziesięcioleciach (60, 70 i 80) wielokrotnie rozbudowywany i modernizowany zakład produkował i zapewniał łożyska ślizgowe na potrzeby krajowego przemysłu - głównie motoryzacyjnego i rolniczego. Po przemianach roku 1989 zakład przekształcono w spółkę prawa handlowego, a na początku lat 90. większość akcji przedsiębiorstwa od Skarbu Państwa odkupiła spółka pracownicza Invest Bimet i banki komercyjne. W 1998 roku akcje przedsiębiorstwa zostały sprzedane firmie Federal-Mogul Corporation, amerykańskiej korporacji z siedzibą w Southfield. Od 2018 roku firma jest częścią amerykańskiej Grupy Tenneco, która jest jednym z największych światowych producentów i dostawców komponentów w branży motoryzacyjnej (automotive).

- Aktualnie w firmie pracuje około 750 osób. Nasi pracownicy chętnie dzielą się wiedzą o firmie ze swoimi najbliższymi i czują przywiązanie do firmy - wielu z nich swoje kariery zawodowe związało z Bimetem będąc "świeżo upieczonymi" absolwentami szkół zawodowych, techników czy studiów a teraz - po 30, 40, a nawet 45 latach celebrujemy ich jubileusze pracy w firmie. Świętowaliśmy w przeszłości wiele rocznic czy ważnych wydarzeń, jednak tegoroczne obchody "75-lecia działalności firmy" są zdecydowanie inne niż wszystkie poprzednie. Nawet w trudnym i smutnym czasie pandemii staramy się zaznaczyć naszą "okrągłą rocznicę", organizując wirtualne spotkania online, organizując konkursy i okolicznościowe pamiątki dla naszych pracowników, a także wyróżnić tych z najdłuższymi stażami - a należy podkreślić, iż ponad 90. pracowników może pochwalić się 30-letnim i dłuższym stażem pracy. Bardzo im za to dziękujemy! Jesteśmy dumni z naszego sukcesu i liczymy, iż przez następne 75 lat w firmie znajdą zajęcie kolejne pokolenia mieszkańców Trójmiasta i okolic - mówi Dorota Hynek, dyrektor personalna.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

 

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....