• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fibratech nagrodzony za ultralekką felgę

erka
8 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ultralekkie felgi trafią do masowej produkcji
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg

Projekt spółki Fibratech, pracującej nad stworzeniem ultralekkiej felgi, zwyciężył w prestiżowym konkursie Orzeł Innowacji - Startup, w kategorii przełomowa technologia. Fibratech to jedna z firm mająca siedzibę w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni.



Kapituła przyznała główną nagrodę spółce za opracowanie projektu ultralekkiej, kompozytowej felgi samochodowej. Zwycięstwo, to nie tylko szansa na wypromowanie innowacyjnych projektów, ale również dalszy rozwój, pozyskanie nowych klientów i sfinansowania kolejnych, rewolucyjnych przedsięwzięć.

- Nagroda jest dla nas przede wszystkim doskonałą promocją. Już w grudniu 2018 roku planujemy przeprowadzić rundę finansowania i liczymy, że m.in. dzięki tej nagrodzie uda nam się zainteresować naszym projektem wartościowego partnera - mówi Michał Smentoch, prezes Fibratech.
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności. Jak podkreśla Smentoch, firma jest na dobrej drodze, by innowacyjna felga w najbliższych latach trafiła do seryjnej produkcji.
Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - dr inż. Claus Bayrethuer, Michał Smentoch i dr inż. Michał Sobolewski. 
Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - dr inż. Claus Bayrethuer, Michał Smentoch i dr inż. Michał Sobolewski.

- W tym momencie finalizujemy już prace nad najnowszą generacją prototypów, które w grudniu tego roku poddane zostaną testom w jednostce certyfikującej TUV Sud w Monachium. Ten kamień milowy będzie zamykał pierwszą fazę naszych prac. Wspólnie z KPMG opracowaliśmy precyzyjny plan, obejmujący najbliższe trzy lata. W najbliższej przyszłości naszym nadrzędnym celem jest uruchomienie pilotażowej linii produkcyjnej. Chcemy tym samym udowodnić dojrzałość naszej technologii i w konsekwencji rozpocząć komercyjną produkcję i sprzedaż. Z wielkimi nadziejami wiążemy datę 16 listopada - to tego dnia na zaproszenie NCBiR, uczestniczyć będziemy w panelu ekspertów programu "Innomoto". W przypadku pozytywnej oceny naszego wniosku nasze potrzeby finansowe na drugą fazę wynosić będą 1,5 mln euro. Jesteśmy przekonani, że taka oferta będzie atrakcyjna zarówno dla funduszy inwestycyjnych, jak i inwestorów branżowych - dodaje Smentoch.
erka

Miejsca

Opinie (33)

  • do pierwszej dziury/kraweżnika (1)

    a później się ultra rozsypie

    • 24 1

    • Raczej nie

      Aluminiowa wytrzyma mniej, dużo mniej.
      Prawda jest taka że felgi carbonowe są mocniejsze, lżejsze, da się je łatwo naprawiać. Dużym minusem jest koszt - elementy z carbonu muszą być robione ręcznie. Mają też pewną niedogodność- jeśli piasta nie jest zabezpieczona dedykowanym smarem to dosłownie skleja się z piastą.

      • 0 0

  • (1)

    Fajnie ale produkt jednorazowy, ew do jakis hiperaut. O ile tam by wytrzymala

    • 14 1

    • Włókno węglowe

      Są stosowane na codzień m. in. Przez firmę koenigsegg, która była pionierem tego rozwiązania jakieś 5 lat temu.
      Felgi carbonowe są dużo bardziej odporne niż tradycyjne. Do ich uszkodzenia trzeba większych sił, a uszkodzenia można naprawiać stosując odpowiednią technologię (Mirek wulkanizator tego nie naprawi).

      • 0 0

  • Super super, ale to chyba pęknie przy większej dziurze (1)

    bo carbon jest kruchy i dlatego raczej się go nie stosuje w elementach narażonych na działanie dużych sił i uderzeń.

    • 14 1

    • Nie do końca

      Włókno węglowe jest kruche(aluminium ogólnie też), ale samo pęknięcie występuje przy dużo wyższych siłach niż przy produktach metalowych. Jeśli carbon pęknie to aluminium byłoby już w strzępach.

      • 0 0

  • Ultralekka felga+ Ultrawysoki krawężnik= ultraduże pieniądze (2)

    • 43 1

    • (1)

      Przeciez to felga do sportowego auta dla kogoś kto ma pojęcie jak jeździć takim autem a nie dla Grażyny w SUVIE w lesingu na 10 lat

      • 9 2

      • Myślisz że ta ultrafelga przeleci nad zapadniętą ultrastudzienką, nawet gdy ultrasamochód będzie prowadził ultrakierowca?
        Ja uważam, że po takim incydencie zostanie ultradrogi kawałek ultrazłomu...

        • 1 1

  • laminaty węglowe (3)

    ultra wytrzymałe
    ultra lekkie
    ultra kruche
    ...

    • 19 2

    • (2)

      Materiały kompozytowe to nie tylko włókna węglowe ale i włókno szklane, kwarc, azbest, kevlar itd , mogą być łączone z cząsteczkami metalicznymi , łączone są różnymi rodzajami żywic syntetycznych , opartych np na poliuretanach więc są też bardzo elastyczne , dziury im nie straszne , są bardzo odporne na rozciąganie , zgniatanie , itd , kompozyty mogą być twarde i bardziej wytrzymałe od aluminium :)

      • 7 0

      • tak, to prawda. Ale w artykule jawnie wspomina sie o kompozytach węglowych.

        A te mają wspaniałe własciwości (w stosunku do masy) wzdłuż włókien i w prostych kształtach ale już boczne obiążenia i udary są dla nich trudne do przeżycia.
        Przynajmniej taka jest moja podła empria. Troche tego połamałem... I naprawić się nie da...

        • 2 0

      • A co z recyklingiem?

        Odzyskać materiały z kompozytów wymaga ogromnych nakładów energii, więc ekologiczna na pewno nie jest.

        • 1 2

  • Ten z broda jako jedyny nie jest dr inz

    Zamiast sie uczyc u barbera siedzial

    • 0 3

  • Oddawna mozna takie kupic innych firm dlatego powinno sie je porównywac do innych kompozytowych a nie aluminium.

    • 2 0

  • Panowie może znają się na inżynierii (7)

    ale na logicznym myśleniu już chyba nie. Jak można promować największy atut produktu, czyli jego lekkość, trzymając go sześcioma rękami? Serio żadnemu z nich nie przyszło do głowy, żeby wziąć 2 felgi w obie ręce i zrobić np. pajacyka?

    • 53 10

    • mogli na zębach powiesić :) (2)

      • 13 0

      • na wuju (1)

        • 13 0

        • Na chórze wujów :)

          • 8 0

    • Pewnie mają tylko jedną sztukę na stanie :)

      a lekkość tej konstrukcji pewnie wynika z użycia szprych ;)

      • 8 0

    • raczej na marketingu...

      bez marketingu można sobie nagwizdać

      • 4 2

    • Niestety w życiu tak to już jest, albo jesteś specem od inżynierii, albo od marketingu. Przy czym przedstawiciele obu grup będą wyśmiewać siebie nawzajem.

      • 14 0

    • W dodatku zdjęcie to wygląda, jakby trzymali się za fujary

      • 7 2

  • Odwrotna kolejność.

    Żeby móc chwalić się takim produktem, to najpierw trzeba przejść pozytywnie testy wytrzymałościowe i użytkowe. Chyba, że chodzi tu o dmuchanie reklamowego balonika...

    • 7 1

  • Jak mnie wkurzają barany, co pozakkadają sobie felgi 17+,

    a potem przez tory, czy progi zwalniające jadą 1km/h. Druga grupa, to super alufelgi, ale na opony już nie stać, kupuje 10 letnie używki i ląduje na barierkach podczas deszczu.

    • 6 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane