• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Florian" przejął ochronę Portu Gdańsk. Co dalej z SOPG?

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Od lipca 2021 roku Portowa Straż Pożarna "Florian", we współpracy z WUŻ Port and Maritime Services, realizować będzie ochronę przeciwpożarową na akwenach o łącznej powierzchni 13,5 tysiąca hektarów. Od lipca 2021 roku Portowa Straż Pożarna "Florian", we współpracy z WUŻ Port and Maritime Services, realizować będzie ochronę przeciwpożarową na akwenach o łącznej powierzchni 13,5 tysiąca hektarów.

Od lipca ochroną przeciwpożarową Portu Gdańsk od strony wody zajmie się Portowa Straż Pożarna "Florian". Spółkę wybrano w drodze przetargu. Do tej pory zajmowała się tym Straż Ochrony Portu Gdańsk. Spółka ta, należąca do... gdańskiego portu, straciła umowę na rzecz spółki zewnętrznej.



Jak oceniasz działania ZMPG w sprawie przetargu?

Skąd decyzja o ogłoszeniu przetargu? Jak tłumaczą władze Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, chodzi o bezpieczeństwo w porcie, a "ze względu na strategiczne znaczenie Portu Gdańsk dla polskiej gospodarki, jak również poprzez fakt, że na terenie portu swoją działalność prowadzi ponad setka firm, kluczowym zadaniem zarządu jest zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa". Tak aby w razie potrzeby możliwe było podjęcie natychmiastowych działań ratowniczych. Władze Portu Gdańsk tłumaczą, że rozwój infrastruktury portowej i stale rosnąca liczba przeładunków towarów wymaga utrzymania adekwatnego poziomu bezpieczeństwa na zarządzanych terenach i akwenach.

- Towary niebezpieczne w strukturze przeładunków w Porcie Gdańsk wynoszą prawie 50 proc. To m.in. ropa naftowa, benzyna, oleje, węgiel, koks, kwasy, ług sodowy, asfalt, saletra amonowa. Zaś udział Portu w obsłudze paliw płynnych wynosi około 87 proc. w skali kraju. ZMPG ma obowiązek świadczyć ochronę przeciwpożarową w każdych warunkach pogodowych występujących na akwenach portu Gdańsk. Stąd też potrzeba posiadania najnowocześniejszych jednostek o międzynarodowej klasie pożarniczej - wyjaśnia Janusz Sokołowski, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Portu ZMPG.
Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, dotychczasowa ochrona przeciwpożarowa od strony wody była realizowana przy użyciu jednostek z lat 70., które mogły wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, a tym samym nie były w stanie zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia.

Flota SOPG w rozsypce, brak planu inwestycyjnego



Przypomnijmy. Pod koniec ub. roku branżę zelektryzowała informacja, że Straż Ochrony Portu Gdańsk może stracić umowę na świadczenie usług dla spółki, do której należy. SOPG jest spółką w 100 proc. należącą do Portu Gdańsk. Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, decyzja o przetargu spowodowana była względami bezpieczeństwa i kalkulacją ekonomiczną. Z kolei pracownicy SOPG i związkowcy alarmowali, że taka decyzja zagraża dalszemu funkcjonowaniu ich spółki. A problemem jest flota, w którą nie inwestowano. A za to odpowiedzialny jest także właściciel spółki. Statki pożarnicze użytkowane przez SOPG to jednostki z lat 70. Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5".

Czytaj też:

Straż Ochrony Portu Gdańsk bez umowy na ochronę? Konflikt w gdańskim porcie



- Zamiast wieloletniego planu modernizacyjnego i rozwoju spółki SOPG, zależnej od ZMPG, a co za tym idzie - zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w Porcie Gdańsk, zdecydowano się na przeprowadzenie obecnie przetargu, nie dając szans na uczestnictwo w nim SOPG, poprzez określenie w "Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia" warunków wykluczających spółkę Straż Ochrony Portu Gdańsk z możliwości udziału w przetargu. Bezpośredni wpływ na to miał fakt wyżej wspomnianego braku inwestycji, remontów i modernizacji jednostek pływających SOPG od 2012 r. - informował pod koniec ub. roku Maciej Bielecki, wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych województwa pomorskiego w piśmie do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.
Co dalej z SOPG? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk. Czekamy na odpowiedź.

Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, spółka ta dalej zajmuje się ochroną portu od strony lądu, choć robi to tak naprawdę za pośrednictwem spółki Orlen Ochrona, która jest jej podwykonawcą. Część pracowników SOPG skorzystało z programu dobrowolnych odejść, a część będzie współpracowała z Portową Strażą Pożarną "Florian".

"Florian" razem z WUŻ Port and Maritime Services



PSP "Florian" została utworzona w 1991 r. na bazie powstałej w 1946 r. Portowej Straży Pożarnej w Gdańsku. Port Gdańsk będzie zabezpieczała, współpracując ze spółką WUŻ Port and Maritime Services, która ma statki. Wykorzystywane będą trzy jednostki holowniczo-pożarnicze klasy FF1 (Ajax, Akul i Tytan) należące do WUŻ Port and Maritime Services. Zostały one wyposażone w zapory przeciwrozlewowe do ograniczania wylewów substancji ropopochodnych, zapory pełnomorskie typu expandi (400 m) i flexi (300 m).

PSP Florian będzie zabezpieczała Port Gdańsk, współpracując ze spółką WUŻ Port and Maritime Services, która ma statki holowniczo-pożarnicze.



Dwie jednostki będą stacjonowały w Porcie Zewnętrznym, a jedna jednostka w Porcie Wewnętrznym. Jednostki są wyposażone w mechaniczny sprzęt do zbierania i neutralizacji rozlewów. Na pokładzie każdej jednostki będzie pełna obsada marynarsko-strażacka, gotowa do podjęcia natychmiastowych działań umożliwiających pełną zdolność manewrową jednostki 24 h na dobę 7 dni w tygodniu.

Czytaj też:

Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie



- Z PSP "Florian" jestem związany od początku jej istnienia. Jestem dumny z tego, że firma
z portowym DNA funkcjonuje nieprzerwanie od ponad 30 lat. Jako jedna z nielicznych na świecie pożarniczych spółek aktywnie zajmujemy się ochroną przeciwpożarową i ekologiczną Portu oraz firm i spółek portowych (zwłaszcza przeładowujących paliwa, materiały niebezpieczne, kontenery). Cieszymy się, że dokładamy cegiełkę do tego, aby Port Gdańsk mógł sprawnie i bezpiecznie funkcjonować - mówi Zdzisław Olechnowicz, dyrektor zarządu PSP "Florian".

Usługi, które świadczy PSP "Florian", mają na celu między innymi działania prewencyjne, takie jak zabezpieczenie przeciwpożarowe (asysta statku pożarniczego) podczas przeładunku materiałów niebezpiecznych oraz wszelkich prac pożarowo-niebezpiecznych. Strażacy z Floriana mają na swoim koncie 28 tysięcy asyst przeciwpożarowych, ponad 3 tys. akcji gaśniczych.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (47)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane