- 1 Trójmiasto pustostanami stoi, ale są gorsi (167 opinii)
- 2 Niedziele handlowe w grudniu. Komisja przyjęła projekt Polski 2050 (121 opinii)
- 3 Trójmiasto to dobre miejsce do rozwoju (38 opinii)
- 4 Nie ma chętnych na drugi terminal FSRU (82 opinie)
- 5 W Gdyni powstaną nowe falochrony (75 opinii)
- 6 State Street rośnie w Trójmieście (205 opinii)
"Florian" przejął ochronę Portu Gdańsk. Co dalej z SOPG?
Od lipca ochroną przeciwpożarową Portu Gdańsk od strony wody zajmie się Portowa Straż Pożarna "Florian". Spółkę wybrano w drodze przetargu. Do tej pory zajmowała się tym Straż Ochrony Portu Gdańsk. Spółka ta, należąca do... gdańskiego portu, straciła umowę na rzecz spółki zewnętrznej.
- Towary niebezpieczne w strukturze przeładunków w Porcie Gdańsk wynoszą prawie 50 proc. To m.in. ropa naftowa, benzyna, oleje, węgiel, koks, kwasy, ług sodowy, asfalt, saletra amonowa. Zaś udział Portu w obsłudze paliw płynnych wynosi około 87 proc. w skali kraju. ZMPG ma obowiązek świadczyć ochronę przeciwpożarową w każdych warunkach pogodowych występujących na akwenach portu Gdańsk. Stąd też potrzeba posiadania najnowocześniejszych jednostek o międzynarodowej klasie pożarniczej - wyjaśnia Janusz Sokołowski, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Portu ZMPG.
Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, dotychczasowa ochrona przeciwpożarowa od strony wody była realizowana przy użyciu jednostek z lat 70., które mogły wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, a tym samym nie były w stanie zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia.
Flota SOPG w rozsypce, brak planu inwestycyjnego
Przypomnijmy. Pod koniec ub. roku branżę zelektryzowała informacja, że Straż Ochrony Portu Gdańsk może stracić umowę na świadczenie usług dla spółki, do której należy. SOPG jest spółką w 100 proc. należącą do Portu Gdańsk. Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, decyzja o przetargu spowodowana była względami bezpieczeństwa i kalkulacją ekonomiczną. Z kolei pracownicy SOPG i związkowcy alarmowali, że taka decyzja zagraża dalszemu funkcjonowaniu ich spółki. A problemem jest flota, w którą nie inwestowano. A za to odpowiedzialny jest także właściciel spółki. Statki pożarnicze użytkowane przez SOPG to jednostki z lat 70. Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5".
Czytaj też:
Straż Ochrony Portu Gdańsk bez umowy na ochronę? Konflikt w gdańskim porcie
- Zamiast wieloletniego planu modernizacyjnego i rozwoju spółki SOPG, zależnej od ZMPG, a co za tym idzie - zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w Porcie Gdańsk, zdecydowano się na przeprowadzenie obecnie przetargu, nie dając szans na uczestnictwo w nim SOPG, poprzez określenie w "Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia" warunków wykluczających spółkę Straż Ochrony Portu Gdańsk z możliwości udziału w przetargu. Bezpośredni wpływ na to miał fakt wyżej wspomnianego braku inwestycji, remontów i modernizacji jednostek pływających SOPG od 2012 r. - informował pod koniec ub. roku Maciej Bielecki, wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych województwa pomorskiego w piśmie do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.
Co dalej z SOPG? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk. Czekamy na odpowiedź.
Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, spółka ta dalej zajmuje się ochroną portu od strony lądu, choć robi to tak naprawdę za pośrednictwem spółki Orlen Ochrona, która jest jej podwykonawcą. Część pracowników SOPG skorzystało z programu dobrowolnych odejść, a część będzie współpracowała z Portową Strażą Pożarną "Florian".
"Florian" razem z WUŻ Port and Maritime Services
PSP "Florian" została utworzona w 1991 r. na bazie powstałej w 1946 r. Portowej Straży Pożarnej w Gdańsku. Port Gdańsk będzie zabezpieczała, współpracując ze spółką WUŻ Port and Maritime Services, która ma statki. Wykorzystywane będą trzy jednostki holowniczo-pożarnicze klasy FF1 (Ajax, Akul i Tytan) należące do WUŻ Port and Maritime Services. Zostały one wyposażone w zapory przeciwrozlewowe do ograniczania wylewów substancji ropopochodnych, zapory pełnomorskie typu expandi (400 m) i flexi (300 m).
PSP Florian będzie zabezpieczała Port Gdańsk, współpracując ze spółką WUŻ Port and Maritime Services, która ma statki holowniczo-pożarnicze.
Dwie jednostki będą stacjonowały w Porcie Zewnętrznym, a jedna jednostka w Porcie Wewnętrznym. Jednostki są wyposażone w mechaniczny sprzęt do zbierania i neutralizacji rozlewów. Na pokładzie każdej jednostki będzie pełna obsada marynarsko-strażacka, gotowa do podjęcia natychmiastowych działań umożliwiających pełną zdolność manewrową jednostki 24 h na dobę 7 dni w tygodniu.
Czytaj też:
Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie
- Z PSP "Florian" jestem związany od początku jej istnienia. Jestem dumny z tego, że firma
z portowym DNA funkcjonuje nieprzerwanie od ponad 30 lat. Jako jedna z nielicznych na świecie pożarniczych spółek aktywnie zajmujemy się ochroną przeciwpożarową i ekologiczną Portu oraz firm i spółek portowych (zwłaszcza przeładowujących paliwa, materiały niebezpieczne, kontenery). Cieszymy się, że dokładamy cegiełkę do tego, aby Port Gdańsk mógł sprawnie i bezpiecznie funkcjonować - mówi Zdzisław Olechnowicz, dyrektor zarządu PSP "Florian".
Usługi, które świadczy PSP "Florian", mają na celu między innymi działania prewencyjne, takie jak zabezpieczenie przeciwpożarowe (asysta statku pożarniczego) podczas przeładunku materiałów niebezpiecznych oraz wszelkich prac pożarowo-niebezpiecznych. Strażacy z Floriana mają na swoim koncie 28 tysięcy asyst przeciwpożarowych, ponad 3 tys. akcji gaśniczych.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-04 09:44
Dlaczego nikt nie zrobi porządku z ciężarówkami które wożą węgiel po porcie? Każda grubo przeładowana, sypie się z nich na drogi, a jak jeszcze popada to drogi portowe to czarna maź.Pracownicy muszą codziennie na myjnie zajeżdżać, bo taki syf na drodze że nawet jadąc 20km/h, auta od dołu do szyb poklejone węglem. gdzie są służby? takie tam są układy że góra nic nie widzi?
- 10 2
-
2021-07-04 09:32
i żeby jeszcze po Gdańsku jeździły tramwaje
Konne, syrenki i trabanty, a wkrótce, aby można było stanąć w kolejce po paszport..... Oby było po staremu?
- 4 8
-
2021-07-02 17:05
(9)
Miejmy nadzieję, że nie będzie gorzej z ochroną morską tak jak się stało gdy przyszedł Orlen Ochrona na ląd. Dobra zmiana!
- 25 6
-
2021-07-03 14:39
(8)
Prawda
Cala prawda jest gorzej z ochrona portu ale nik nic nie widzi przeciez własnych błędów nie przyznają się
5-8 lat temu to była ochrona chłopaki z jajami a teraz to emeryt albo z nagonki za marna kasę
Z drugiej strony nie dziwię się ze tak pracują dużo obowiązków mala kasa i tyle w temacie- 7 0
-
2021-07-03 19:07
Komedia (7)
Przecież w Orlen Ochrona pracują "zawodoiwcy/fachowcy" z SOPG. Kiedyś (czyli wtedy kiedy nikt nie kontrolował) było dobrze, a teraz jest źle.
- 3 5
-
2021-07-03 20:41
(6)
Ile osób zostało z sopg
Zapewniam że garstka !!!!!!
Nie wiesz więc nie pisz bzdur- 5 0
-
2021-07-03 20:47
(5)
to prawda kto moze ten sie zwalnia
- 5 0
-
2021-07-03 21:17
Komedia 2 (4)
To oczywiste, że "kto może się zwalnia/została garstka" nie ten standard, trzeba uciekać. Czy się stoi, czy się leży... się skończyło.
- 3 4
-
2021-07-03 21:20
Prawda
Z SOPG zostali związkowcy z Romanem B. na czele z pensją 5 tyś zł.
- 6 0
-
2021-07-03 21:42
(2)
Nie pisz bzdur
- 3 0
-
2021-07-03 22:15
Prawda w oczy kole...
- 1 1
-
2021-07-03 22:54
Prawda
Na tym bazują związki, utrzymują ludzi w przekonaniu, że wszyscy są równi, a sami mają 2 razy więcej.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.