• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuski koncern docenił gdańską uczelnię

Wioletta Kakowska-Mehring
24 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Umowę o współpracy parafowali: prof. dr hab. inż. Stanisław Bielecki rektor Politechniki Łódzkiej, prof. dr hab. inż. Henryk Krawczyk rektor Politechniki Gdańskiej, prof. dr hab. inż. Zbigniew Łukasik rektor Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu. Umowę o współpracy parafowali: prof. dr hab. inż. Stanisław Bielecki rektor Politechniki Łódzkiej, prof. dr hab. inż. Henryk Krawczyk rektor Politechniki Gdańskiej, prof. dr hab. inż. Zbigniew Łukasik rektor Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.

Francuski Airbus Helicopters podpisał umowę z Politechniką Gdańską. Chodzi o współpracę naukową. Nasi studenci mają pracować nad konkretnymi rozwiązaniami technicznymi, które będą miały zastosowanie w śmigłowcach produkowanych przez koncern.


Airbus Helicopters startuje w przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiego wojska. Airbus Helicopters startuje w przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiego wojska.

Czy Politechnika Gdańska zyska na tej umowie?


Umowę podpisano na targach Balt Military Expo, które odbywają w AmberExpo. zobacz na mapie Gdańska Oprócz Politechniki Gdańskiej do współpracy zaproszono też Politechnikę Łódzką oraz Uniwersytet Technologiczno-Humanistycznym im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.

- To wydarzenie potwierdza ambicje Airbus Helicopters w Polsce - powiedział
Pierre Buhler, ambasador Francji w Polsce. - Już w ubiegłym roku w rozmowach z polskimi władzami firma wyraziła zainteresowanie współpracą. Rynek polski może być kolejnym ważnym obszarem dla koncernu po Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Mamy nadzieję, że Polska będzie miała udział w rozwoju grupy Airbus.

- Dzięki wzmocnieniu współpracy, firma Airbus Helicopters jest gotowa przyczynić się do przyszłego rozwoju polskiego rynku śmigłowcowego, zyskując jednocześnie na dostępie do zasobów intelektualnych i przemysłowych kraju - powiedział z kolei Jean-Brice Dumont, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii Airbus Helicopters.

Firma nie ukrywa, że głównie chodzi o śmigłowiec EC725 Caracal, który jest proponowany Polsce w przetargu na dostarczenie 70 wielozadaniowych ciężkich śmigłowców wojskowych. Jednak jak zapewniają przedstawiciele firmy, umowa z polskimi uczelniami nie jest kurtuazyjna, a chodzi o prawdziwą współpracę.

- Od lat współpracujemy już z Politechniką Łódzką. Wiele rozwiązań tam wypracowanych już działa w naszych śmigłowcach - zapewnia Tomasz Krysiński, szefem innowacji Airbus Helicopters.

Politechnika Łódzka, biorąc udział w programie X³ Airbus Helicopters (hybrydowy statek powietrzny), przyczyniła się do sukcesu lotu próbnego. Wkład w obszarze aerodynamiki i mechaniki płynów zaowocował przekroczeniem wcześniej osiąganych prędkości dla śmigłowca.

- Teraz chcemy rozszerzyć tę współpracę. Wybraliśmy te placówki naukowe, które pomyślnie przeszły nasze testy. Politechnika Gdańska ma świetne kompetencje techniczne. Będzie pracowała m.in. przy projekcie śmigłowca wykorzystywanego w warunkach morskich. Będzie to bardzo konkretne zadanie - dodaje Tomasz Krysiński

Nadzieję na głębszą współpracę z uczelnią niezależnie od decyzji polskich władz w zakresie kontraktu na dostawy śmigłowców wojskowych ma też rektor Politechniki Gdańskiej.

- Oczywiście nie mam wpływu na wyniki tego przetargu, ale mam na rozwój naszej współpracy z koncernem. To szansa dla uczelni i doskonała okazja do praktycznego wykorzystania naszych kompetencji - mówi prof. Henryk Krawczyk. - Myślę, że przede wszystkim przyda się nasze doświadczenie w dziedzinie informatyki.

Na początek 10 studentów z polskich uczelni wyjedzie na staże (od pół roku do roku) do Francji. Będą współpracować z zespołami pracującymi nad konkretnymi projektami Airbus Helicopters.

Airbus Helicopters, dawniej Eurocopter, jest częścią Airbus Group, światowego pioniera usług dla przemysłu lotniczego i obronnego. Airbus Helicopters jest liderem wśród producentów śmigłowców, ma 46 proc. udział w rynku śmigłowców cywilnych i służb porządku publicznego. Flota firmy będąca w służbie obejmuje w przybliżeniu 12 tys. śmigłowców użytkowanych przez ponad 3 tys. klientów w około 150 krajach. Międzynarodowa obecność Airbus Helicopters odzwierciedlana jest poprzez spółki zależne i współpracę w 21 krajach, światową sieć centrów usługowych, obiektów szkoleniowych, dystrybutorów i certyfikowanych agentów. Koncern zatrudnia ponad 23 000 pracowników na całym świecie.

Zobacz naszą relację z targów militarnych odbywających się w Amber Expo.

Wydarzenia

Balt Military Expo 2014

25 zł
targi

Miejsca

Zobacz także

Opinie (26) 3 zablokowane

  • Politechnika Gdańska (5)

    Jak dużo Gdańsk na niej zyskuje.

    • 22 8

    • bardzo duzo...wystarczy wspomniec okretowy (3)

      i firmy w trójmieście które tu prowadza swoja działalność i to nie tylko w Gdańsku ale w Sopocie i Gdyni

      • 8 1

      • jaki okrętowy (2)

        przecież stocznie dawno zaorane

        • 1 7

        • gdzie?

          to może wyjdź i zobacz jak "zaorane"

          Co za ignorant.

          • 5 1

        • no i?

          cała masa pracuje dla firm norweskich ktore tutaj oprocz tego ze daja inzynierom robote to jeszcze zamawiaja podwykonawstwo w pomniejszych polskich firmach. cała ta rzesza płaci podatki w polsce bo w koncu stad idzie eksport do norwegii

          • 0 0

    • a oprocz 2 studentow na stazu

      to jeszcze bedzie 40osob na call center - bo taniej niz w indiach i nie ma zwiazkow zawodowych :D najs :D lubie globalizacje - tylko czemu ona nas caly czas w ch.... robi!

      • 8 8

  • znaczy, że Francuzi... (3)

    ...są niepewni przetargu na śmigłowce dla Wojska Polskiego. I tyle.

    • 34 3

    • (1)

      Francuzi już coś proponują. Amerykanie pewnie są pewni że od nich jak zwykle kupimy i potem z offsetem będzie jak przy F-16?

      • 5 0

      • Tylko AW149, reszta nie powinna się liczyć.

        Francuska oferta jest niewiele warta, amerykańska podobnie. Jedyną gwarancją produkcji śmigłowców w Polsce (nie montażu z gotowych elementów) oraz części i elementów elektronicznych do nich przez polski przemysł jest oferta Agusty and Westland's, a dokładniej PZL Świdnik.

        • 0 1

    • Lobbing na rzecz kontraktów zbrojeniowych.

      Mam nadzieję, że ktoś to osłania,........

      • 8 0

  • (3)

    ciekawe czy francuskim zwyczajem docenią, czy jednak zachowają się przyzwoicie.
    Do tej pory francuskie firmy z którymi miałem do czynienia robiły bezwzględną eksploatację bez żadnych inwestycji ave. wp, orange, tp, playsoft ;] itd

    • 20 0

    • (1)

      oczywiscie to prywatna opinia bo ktos moze uwazac ze wp, tp i orange wyrosly na francuskim przejęciu :D

      • 0 1

      • może to tak wygląda

        ale w rzeczywistości to nasi polscy "kapo" na menedżerskich stanowiskach dociskają śrubę i wypinają przed właścicielem firmy pierś do orderów (a łapę do większych premii). Francuzi udają że nic nie widzą bo jest im to na rękę, no i skoro nie ma różnicy to po co przepłacać?

        • 0 0

    • Francuskie firmy działają bardzo przyzwoicie.. ale zatrudniając Francuzów i inwestując u siebie we Francji.

      • 14 0

  • Caracal (2)

    To najlepszy z oferowanych nam smiglowcow. Blackhawk przy nim to zabawka, a Agusta to papieska salonka. W przypadku F-16 to akurat byl najlepszy wybor, ale tym razem Francuzi maja ciekawszy sprzet w ofercie niz Amerykanie. Trzymam kciuki za Caracala!

    • 6 5

    • F-16 to był najlepszy wybór? (1)

      Samolot, który nie jest już produkowany i nie był produkowany w chwili wygrania przetargu?!!! Samolot, który znacznie dłużej musi stać w hangarze, niż może lecieć? Najlepszy był Grippen, ale Polska jest kolonią amerykańską na własną prośbę.

      • 1 5

      • Tak, był najlepszy, a Ty nawet nie wiesz

        jak pisze się Gripen.
        A co do "nieprodukowania" F-16, nie kompromituj się... Samoloty dla Polski były produkowane po złożeniu zamówienia, w najnowszej specyfikacji, a w 2014 nadal realizowane są bieżące kontrakty z zapewnieniem produkcji na kilka lat do przodu (mowa o samolotach nowych - nie licząc programów modernizacyjnych).
        Szwedzi jak dotąd sprzedali nieco ponad 30 sztuk swojego samolotu za granicę... Tajlandia i RPA. Natomiast Czesi i Węgrzy ten samolot od nich wyleasingowali (egzemplarze z sił powietrznych Szwecji), a nie kupili. Jak dotąd Gripen jakoś sukcesu nie odniósł, bo i niczym szczególnym się nie wyróżnia. Na tamten czas F-16C Block 52+ był najlepszym wyborem. Dziś warto by postawić na technicznie i bojowo doskonały Rafale - ale ten jest lekko 2x droższy od naszych F-16, więc niekoniecznie jest to samolot dla Polski (podobnie jak Eurofighter).

        • 5 3

  • Caracal

    Caracal to najlepszy z oferowanych śmigłowców z technicznego i wojskowego punktu widzenia. Ma najlepsze parametry techniczno- użytkowe i jest sprawdzony w warunkach bojowych. Z tym że AW149 to konstrukcja w połowie polska, mająca duży potencjał modernizacyjny, zabiera troche mniej ładunku niż Caracal, jednak konstrukcja jest nowoczesna, wykonana z lekkich i wytrzymałych kompozytów i ma potężną nadwyżkę mocy w stosunku do masy. Ponadto jest tańsza od Caracala i co ważna w całości może być produkowana w Polsce, produkowana, a nie składana co ważne, a mało kto na tą różnice zwraca uwagę.
    Uważam że optymalnym wyborem był by jednak AW149.
    Co do Black Hawka to nawet nie komentuje , wybór najgorszy z możliwych , totalna żenada , i strzał w kolano naszej armii w przypadku wyboru tego śmigłowca.

    • 10 1

  • trzeba byc wyjatkowo naiwnym by pisac ze to ma jakiekolwiek znaczenie

    W kontraktach dla wojska z tak wyrachowanymi jak francuzi to mozna sie wszystkiego spodziewać!

    • 7 0

  • Wykorzystywanie (1)

    Koncern zarobi miliardy. A studenci dostaną dyplomik...
    "Prestiż i szansa dla naszych inżynierów", którzy swoją wiedzę i kreatywność sprzedadzą za bezcen!!!
    I to jeszcze dla koncernu zbrojeniowego...

    • 1 2

    • studenci przede wszystkim zdobędą wiedzę

      za taki staż to bym dopłacił jeśli byłoby to warunkiem

      • 2 1

  • AW149 i Caracal (1)

    Oba śmigłowce są bardzo dobre i obojętnie który z nich zostanie kupiony przez nasze wojsko.
    Tylko nie kupujcie Black Hawka !, Dosyć już robienia las** amerykanom i kupowania od nich złomu po zawyżonych cenach !
    Black Hawk pod żadnym względem nie spełnia wymogów naszego wojska.

    • 4 0

    • Obojętne to może być dla tych co biorą koperty.

      Francuzi oferują montownię nie produkcję, zresztą mimo dobrych parametrów technicznych Caracal jest produktem schodzącym z rynku. Zamówienia i opcje na ten helikopter są śladowe w porównaniu do Black Hawka. Jedyną rozsądną decyzją mającą pozytywne skutki dla miejsc pracy w Polsce, przemysłu, rozwoju nauki jest wybór AW149. Agusta zainwestowała masę pieniędzy w produkcję w PZL Świdnik w dodatku jest to jedyna oferta umożliwiająca szeroki udział polskich zakładów zbrojeniowych i naukowych w produkcji i rozwoju śmigłowca wybranego dla polskiej armii.

      • 0 1

  • Żabole dadzą 3 laurki i dwa medale a nasi profesory cieszą się jak dziadki z laski (1)

    Dajcie chociaż jeden przykład kiedy nas nie wydymano?

    • 8 0

    • Kadra jak w reprezentacji polski w piłkę nożną.

      Jedna zasada, to że ktoś jest profesorem nie znaczy, ze ma aktualną wiedzę lub jest inteligentny. Niestety, nasze szkolnictwo jest tak oderwane od rzeczywistości, że żyje tylko dla siebie. Wielu za kolorowe paciorki będzie się uśmiechać nawet do żółtego sera.

      • 0 0

  • zero interesów z Francuzami

    nigdy nie wierz Francuzom!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane