- 1 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (65 opinii)
- 2 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (11 opinii)
- 3 150 mld zł na elektrownię jądrową (144 opinie)
- 4 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (66 opinii)
- 5 Terminal chemiczny obok Naftoportu (33 opinie)
- 6 Ropa popłynie szybciej rurociągiem (44 opinie)
Fregaty dla Marynarki Wojennej. Remontowa Shipbuilding dołączyła do konsorcjum
Remontowa Shipbuilding dołączyła do konsorcjum PGZ-Miecznik. Stocznia razem z Polską Grupą Zbrojeniową i PGZ Stocznią Wojenną zainteresowana jest budową trzech fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Potrzebna jest jeszcze umowa z zamawiającym, czyli teraz piłka jest po stronie MON.
- Z całą pewnością terminy, które zostały wyznaczone, są wciąż możliwe do zrealizowania i do połowy roku może być podpisana umowa z wykonawcą na budowę fregaty - powiedział na początku maja tego roku szef MON Mariusz Błaszczak.
Podkreślił, że finansowanie jest zapewnione i wyraził przekonanie, że rodzimy przemysł jest w stanie zbudować tego typu jednostki.
A koniec czerwca już za pasem. Na razie mamy umowę, ale między stoczniami zainteresowanymi budową okrętów. Konsorcjum już jest, partnerzy z doświadczeniem są, potrzebna jest... umowa, czyli teraz piłka jest po stronie MON.
- Kolejny krok za nami - Remontowa Shipbuilding SA oficjalnie dołącza do konsorcjum PGZ-Miecznik. To renomowana stocznia, z którą Grupa PGZ dzieli historię bogatej i owocnej współpracy. To wydarzenie stanowi ważny etap przygotowań konsorcjum do podpisania kontraktu z zamawiającym na realizację jednego z kluczowych programów Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP - powiedział Sebastian Chwałek, prezes Zarządu PGZ SA.
Czytaj też:
Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje nowe okręty
Włączenie do projektu prywatnej stoczni, która ma już doświadczenie w realizacjach dla wojska, wydaje się dobrym posunięciem. Renomowana Shipbuilding, zresztą też w konsorcjum z PGZ Stocznią Wojenną, kończy realizację projektu budowy trzech niszczycieli min typu Kormoran. Być może obecność prywatnego podmiotu w tym przedsięwzięciu daje większą szansę na realizację.
- Cieszymy się z faktu przystąpienia do konsorcjum PGZ-Miecznik. Mamy nadzieję, że nasze kompetencje i doświadczenie lidera konsorcjum, budującego serię okrętów Kormoran II we współpracy ze spółkami Grupy PGZ, zaprocentują teraz przy budowie polskich fregat, przyczyniając się do realizacji tego zadania z sukcesem - powiedział Marcin Ryngwelski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.
Potrzebny jest jeszcze dostawca technologii. Do udziału w postępowaniu zostało zaproszonych pięć zagranicznych stoczni, mówi się, że największe szanse ma brytyjski koncern Babcock International (fregata typu Arrowhead 140).
Program Miecznik (szacowany na 1,5 mld euro) zakłada pozyskanie trzech nowoczesnych, nawodnych okrętów nowego typu dla Marynarki Wojennej RP. Mają one zastąpić używane obecnie fregaty Oliver Hazard Perry. Te wielozadaniowe jednostki zwiększą zdolności operacyjne do realizacji zadań na morzu, co przyczyni się do zabezpieczenia szlaków żeglugowych, zwiększy bezpieczeństwo militarne i potencjał odstraszania, a także wzmocni pozycję Polski na arenie międzynarodowej. Zakup okrętów obrony wybrzeża, zbudowanych przez polski przemysł, został zapisany w planie modernizacji technicznej sił zbrojnych na lata 2021-2035 w programie Miecznik.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-25 09:56
Najpierw pomyśleć! (12)
Zanim znów z całą pompa wbijemy pierwszego nita w stępkę która zardzewieje, lub 20 lat będziemy zmagać się z kupą złomu i wyjdzie z tego jakiś Ślązak czy Kaszub zastanówmy się czego naprawdę potrzeba na Bałtyku, który jest morzem małym płytkim i zamkniętym. Co dominuje w bałtyckich flotach? Ano okręty małe (700-1000ton), szybkie i silnie uzbrojone.
Zanim znów z całą pompa wbijemy pierwszego nita w stępkę która zardzewieje, lub 20 lat będziemy zmagać się z kupą złomu i wyjdzie z tego jakiś Ślązak czy Kaszub zastanówmy się czego naprawdę potrzeba na Bałtyku, który jest morzem małym płytkim i zamkniętym. Co dominuje w bałtyckich flotach? Ano okręty małe (700-1000ton), szybkie i silnie uzbrojone. Dlatego na wszystkich możliwych forach powtarzam jak mantrę: Nie krążowniki po 3000 czy więcej ton ale jednostki klasy szwedzkich Visby. Pomyślmy zanim zaczniemy wydawać pieniądze
- 114 11
-
2021-06-29 00:39
Obecnie fregaty nie są potrzebne polskim siłom zbrojnym.
Losy Polski rozstrzygną się na lądzie. MW i SG powinny stworzyć strefę antydostępową do tego wystarczą znacznie tańsze i prostsze środki.
- 0 0
-
2021-06-26 19:28
A remontowa niech się zastanowi z kim chce robić interesy!!!! MON jest w chwili obecnej bardzo nie wiarygodny!!!! Ostrzegam!!!!!
- 2 0
-
2021-06-25 14:12
Zgadzam się. Wzorem mogą być wyżej wymienione szwedzkie okręty, (3)
jak również rosyjskie typu Bujan. A nie kolosy nikomu do niczego nie potrzebne. Takich, ala bujanów można mieć kilka za jedną fregatę.
- 4 3
-
2021-06-28 19:50
Tylko nie rosyjskie (1)
Nie po to z kraju ruskie wojska wykopano aby teraz ruski sprzęt kupować. Poza tym te Bujany to wielki niewypał tylko rakiety może coś warte.
- 0 0
-
2021-06-29 00:46
Zależy jak na ten okręt spojrzeć.
Niby nic nadzwyczajnego, stosunkowo słabe uzbrojenie przeciwlotnicze, za to okręt wyposażony w rakiety manewrujące. Zaledwie kilka ale właśnie te rakiety o dużym zasięgu wraz z małym zanurzeniem (możliwość korzystania z rzek i kanałów) powodują, że zagrożenie z jego strony może przyjść z najmniej spodziewanych kierunków.
- 0 0
-
2021-06-28 15:39
fregata też jest potrzebna
tyle że doszło do tego że zastanawiamy się czy to czy to, a nam jest potrzebne to i to i jeszcze podwodne dla uzupełnienia. Nic tak jak okręt podwodny nie ma potencjału odstraszania.
- 0 2
-
2021-06-25 13:00
Polskie plany modernizacji armii niezależnie od opcji politycznej, to wieczne sny o potędze.... (1)
- 15 1
-
2021-06-25 13:27
ta opcja polityczne nie ma żadnych persepktyw obudzenia z tego snu
- 10 0
-
2021-06-25 11:18
to nie mają być żadne krążowniki, takie to były ale w 2 WŚ maja zastąpić Perry czyli podobna wielkość
a czy takie są za wielkie na Bałtyk? Nie są, bo akurat jak trzeba to tak się składa, że jako członek NATO też wysyłamy okręty dalej niż na Bałtyk. Zresztą te Visby wcale nie są takie małe.
Małe to były kiedyś kutry torpedowe ale jakoś się nie wraca do tej idei.- 7 5
-
2021-06-25 10:40
Mądrego warto posłuchać... (1)
- 8 2
-
2021-06-25 17:17
Ten twój mądry kompletnie nie ma pojęcia o MW. Pisze, co wie.
- 5 6
-
2021-06-25 10:09
To jest racja, tylko w całym tym "biznesie" zupełnie nie o to chodzi.
- 13 0
-
2021-06-25 10:55
Wszystko bardzo ładnie wygląda, na prawdę (12)
Ale my pozwoliliśmy zachodowi wyspecjalizować się w budowie gołych kadłubów, czyli brudnej robocie którą zachód zleca nam bo im się nie chce. Nie mamy w ogóle technologii żeby wyposażyć taki okręt, nie mówię już o uzbrojeniu, to jest kolejny okręt widmo i kolejna opcja jak wyciągnąć legalnie publiczne pieniądze z budżetu. Jeśli zaczną to będzie jak z poprzednimi, 15 lat budowy, koszt powiększy się x10. Niektórzy zadowoleni bo zrobią sobie bardzo tłustą emeryturkę
- 61 9
-
2021-06-25 12:52
Tylko po co?? (5)
Po co nam flota w naszej części Bałtyku?? Co my w tej wodzie chcemy chronić. Nie lepiej inwestować w sprzęt napowietrzny myśliwce o specjalizacji morskiej, dużą ilość śmigłowców do zwalczania zagrożenia podwodnego, no i rakiety do zwalczania zagrożenia nawodnego z lądu?? Straż Graniczna powinna być wyposażona w małe szybkie kutry patrolowe dobrze uzbrojone w elektronikę zwiadu.
- 8 6
-
2021-06-25 14:36
Po co flota? (4)
Dowiesz się jak rosjanie zatrzymają kilka masowców / kontenerowców płynących do portów w Gdańsku albo Gdynii do kontroli na dzień dwa albo dłużej. Dwadzieścia mil od brzegu. Ceny frachtu polecą do góry i nikt nie zechce wysyłać do nas statków w obawie przed kosztami. Dzień w morzu takiego statku to koszty > 100K $. Nie wspominając o opóźnieniach w łańcuchu dostaw. Ale po co nam flota, zawsze moga tiry jechać z Hamburga po naszych cudownych drogach.
- 9 7
-
2021-06-25 19:24
Acha (1)
Czyli wpłyną na wody terytorialne Danii, Niemiec czy Polski?? Jaki gazowiec zatrzymają ten płynący z Arabii Saudyjskiej pod banderą USA??
- 4 0
-
2021-06-28 15:46
właśnie o to chodzi że nie posiadając floty jesteś zależny
albo od ruskich albo od USA. Już nie raz się przekonaliśmy ile warte są sojusze. Tu nie ma się nad czym zastanawiać tylko budować armię. Jak USA będzie potrzebowało to nas przehandluje. Liczą się interesy.
- 0 2
-
2021-06-25 15:12
(1)
Zamiast trzech fregat, trzech holowników, trzech lodolamaczy, trzech niszczycieli min użyć rakiet ziemia-woda. Ruskie zatrzymają statki do nas to NATO zablokuję ich eksport ropy i gazu. To teraz sam sobie znajdz ile jest warty ich eksport dzienny?
- 2 4
-
2021-06-28 15:48
rakiety nie wystarczą
a NATO nic nie zrobi. Już teraz popuścili pasa ruskim i zezwolili na nord stream. Myślisz że ktoś się polską przejmie? Bez floty będziemy tylko przedmiotem w zagranicznych rozgrywkach a nie podmiotem. Nikt się z nami nie będzie liczył.
- 0 2
-
2021-06-25 11:13
no przecież jest napisane, że technologię kupią z zachodu (5)
i właśnie zrobią to co umieją czyli kadłub plus część wyposażenia a uzbrojenie i inne kupią na licencji albo gotowe
- 3 2
-
2021-06-25 11:43
No właśnie czyli my nie budujemy statku (4)
Tylko skorupę, statek to 95% wyposażenie, a wyposażenie to są największe gigantyczne koszty, te pieniądze pójdą ale do firm zagranicznych. U nas jedynie poddostawcy coś tam skubną. Były wydziały wyposażeniowe w polskich stoczniach, niestety wszystko zostało zaorane i tą pałeczkę czyli największe pieniądze robią na zachodzie. My jesteśmy tylko
Tylko skorupę, statek to 95% wyposażenie, a wyposażenie to są największe gigantyczne koszty, te pieniądze pójdą ale do firm zagranicznych. U nas jedynie poddostawcy coś tam skubną. Były wydziały wyposażeniowe w polskich stoczniach, niestety wszystko zostało zaorane i tą pałeczkę czyli największe pieniądze robią na zachodzie. My jesteśmy tylko wyrobnikami. Komu zawdzięczamy? Trzeba się cofnąć kilkanaście lat wstecz, dzisiaj te same mordy krzyczą o równości, o solidarności z Unią europejską. Zostaliśmy sprzedani za miskę ryżu a Unia Europejska,b Unia Europejska to jest biznes. patrz chociażby najnowsze, gazociąg przyjaźni russia/germany. Wiesz gdzie oni mają solidarność z krajami ze wschodu?
- 8 7
-
2021-06-26 17:26
Ale do kogo masz o to pretensje? (3)
Do zachodnich wykonawców, że oni potrafią, a my nie..? Jeszcze więcej religii w szkołach, a mniej matematyki, to nasze dzieci będą się nadawać jedynie do zbijania palet i klepania paciorków.
- 5 0
-
2021-06-28 12:12
Religię masz cały czas na tym samym poziomie, zmniejsza się tylko matematyka.
- 0 0
-
2021-06-27 11:04
Do rządu, że zgodzili się na zaoranie i sprzedaż polskiego know how (1)
Co z religią ma to wspólnego? Wydawanie naszej kasy na coś czego nie będziemy budować my. Najpierw to trzeba odtworzyć przemysł stoczniowy a później budować u siebie i dawać zarabiać rodzimym firmom. Budować pkb Polski a nie innych krajów
- 1 3
-
2021-06-28 15:43
ale okręty potrzebne są tu i teraz
jak nam się odrodzi przemysł stoczniowy to następne zbudujemy sami, póki co nie ma czasu by czekać
- 0 0
-
2021-06-25 10:52
Hmmmmm (4)
Najbardziej potrzebne z punktu widzenia obronności jest orła
( przy budowie część kasy wypłynie za granicę)
Tylko przy mieczniku również wypłynie sami jesteśmy w stanie zrobić niewiele
ale fregata widoczna na parady super a w razie w
beda walczyc za nasza i wasza wolność
Ale nasze pieniądze 1939r- 14 26
-
2021-06-26 09:55
Pisz bardziej składnie...
- 2 0
-
2021-06-25 19:54
bełkot
po napisaniu komentarza choć raz przeczytaj swoje wypociny.
- 4 1
-
2021-06-25 16:21
Czuć trochę ruskie onuce (1)
A Ty kolego @Gość dziwnie piszesz po polsku.
Może jesteś z Agencji Baadania Internetu z St. Petersburga? Dlatego tak kaleczysz język polski.
Korzystaj teraz "białych nocy" a nie mieszaj tu nam na polskim podwórku. :-)- 6 1
-
2021-06-27 21:17
trujmiasto peel
działa zdajsie z rosyjskich serwerów
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.