• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos - Orlen. Wodór i elektromobilność

Robert Kiewlicz
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ramach Grupy Orlen Gdańsk mógłby stać się ośrodkiem odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi. Na zdjęciu gdańska rafineria. W ramach Grupy Orlen Gdańsk mógłby stać się ośrodkiem odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi. Na zdjęciu gdańska rafineria.

Gdańsk stanie się ośrodkiem badań nad elektromobilnością, paliwami alternatywnymi, a w szczególności miejscem rozwoju technologi wodorowych? To według Jacka Sasina, ministra aktywów państwowych, jedna z korzyści, jakie odnieść ma region oraz Grupa Lotos po przejęciu jej przez PKN Orlen.


Paliwa alternatywne to:


- Zakłada się, że połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos pozwoli na rozwój i wzmocnienie pomorskiej gospodarki. Współczesna gospodarka wymaga ciągłego wzrostu poziomu innowacyjności, który umożliwia uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z najnowszych rozwiązań, jakie stosuje się w tym zakresie, w odniesieniu do pobudzania innowacyjności regionów są tak zwane inteligentne specjalizacje. Koncepcja ta, stosunkowo nowa, oparta na prostym koncepcie koncentrowania się na tych obszarach, które są kluczowe w rozwoju danego regionu i zapewniają mu możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej - twierdzi Jacek Sasin, wiceprezes rady ministrów i minister aktywów państwowych.
Jak stwierdził Sasin, połączenie sił Orlenu i Lotosu pozwoliłoby na potencjalne umożliwienie utworzenia w Gdańsku jednego z centrów kompetencyjnych pracujących na rzecz całej Grupy.

- Takie centra kompetencyjne już funkcjonują w ramach Grupy Orlen: Orlen Południe sukcesywnie przekształcane jest w centrum kompetencyjne w zakresie biopaliw dla całego koncernu, z kolei czeskie instytuty badawcze, będące własnością Unipetrol, specjalizują się w badaniach plastików. Gdańsk i Pomorze potencjalnie mogłyby stać się ośrodkiem w ramach Grupy Orlen odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi (np. wodorem) - zapowiada Sasin. - W ramach specjalizacji Grupy Lotos można rozważyć stworzenie w Gdańsku klastra technologii wodorowych i czystych technologii energetycznych, uwzględniających dotychczas realizowane projekty, m.in. projekty Pure H2 oraz projekty wodorowe PKN Orlen.

Klaster wodorowy na Pomorzu



W 2017 roku na Pomorzu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Głównym inicjatorem powołania klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, która obecnie jest administratorem klastra.

Klaster łączy podmioty, skupia interesariuszy i tworzy porozumienia, ale ma ambicje, aby wesprzeć lokalne firmy i samorządy mocnym dofinansowaniem do projektów ze środków unijnych, które przełoży się na budowę sieci transportu wodorowego w naszym województwie. W tym nie tylko autobusów miejskich na wodór, ale także pociągu na wodór czy promu na Hel o napędzie wodorowym.

Pierwsze pomysły dotyczące testowania wodorowej floty autobusowej oraz wodorowej lokomotywy są już zaplanowane na 2020 rok. Grupa Lotos oraz Grupa Energa są członkami klastra.
Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie.

Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej.

Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Lotosu



PKN Orlen spodziewa się, że decyzja Komisji Europejskiej w sprawie przejęcia Grupy Lotos zostanie wydana do końca I połowy 2020 roku.

Działania Orlenu w sprawie fuzji z Lotosem:

  • 24 września 2019 - PKN Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej więcej czasu na przygotowanie dodatkowych, szczegółowych informacji w procesie przejęcia kapitałowego Lotosu. Zgodnie z praktyką została zastosowana standardowa dla drugiej fazy negocjacji procedura "stop the clock".
  • 26 sierpnia 2019 - podpisano porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos, dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji Lotosu.
  • 3 lipca 2019 - Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowej Grupy Lotos.
  • 30 listopada 2018 Orlen złożył do Komisji Europejskiej wersję roboczą wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację.
  • 27 lutego 2018 - reprezentujący Skarb Państwa minister Energii Krzysztof Tchórzewski oraz prezes Orlenu podpisali list intencyjny w sprawie rozpoczęcia procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Wezwanie na akcje Energi



Przypomnijmy, że 5 grudnia 2019 roku PKN Orlen ogłosił wezwanie na 100 proc. akcji Grupy Energa. W ramach wezwania PKN Orlen ustalił cenę akcji Grupy Energa na 7 zł. Ogłoszone wezwanie zawiera warunki zawieszające. PKN Orlen zobowiązuje się nabyć akcje objęte zapisami, pod warunkiem że zapisami w wezwaniu zostanie objęta liczba akcji uprawniających do wykonywania co najmniej 6 proc. ogólnej liczby głosów. Konieczne będzie też uzyskanie zgody organu antymonopolowego na koncentrację.

Koncern złożył już w Komisji Europejskiej roboczą wersję wniosku, inicjując proces uzgadniania jego finalnej wersji. Rozpoczęcie przyjmowania zapisów na akcje nastąpi 31 stycznia 2020 roku, a zakończenie planowane jest na 9 kwietnia 2020.


Orlen myśli o kolejnych akwizycjach



Pojawiły się też informacje, że przejęcie przez Orlen Energi i Lotosu to dopiero początek koncentracji. W planach jest możliwe przejęcie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Prezes Orlenu nie chce ujawniać szczegółów, twierdzi jednak, że stale myśli o wszelkich procesach akwizycyjnych, ale o tym, jaki kierunek obierze Orlen w dalszej budowie koncernu multienergetycznego, poinformuje z czasem.

- Rok 2020 będzie dla nas niezwykle ważnym okresem, pełnym wyzwań, ale też szans rozwojowych, które chcemy w pełni wykorzystać, budując wartość Koncernu z korzyścią dla akcjonariuszy i całej polskiej gospodarki - stwierdził Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
PKN Orlen w 2019 r. osiągnął zysk operacyjny EBITDA LIFO na poziomie 9,4 mld zł i zysk netto w wysokości 4,5 mld zł. Osiągnął rekordowy przerób ropy na poziomie 33,9 mln ton oraz najwyższą w historii firmy sprzedaż 43,3 mln ton.

Miejsca

Opinie (160) 10 zablokowanych

  • Pod przykrywką wodoru (8)

    A potem - chcieliśmy ale się nie udało.

    • 124 19

    • (4)

      Szkoda nawet nad tym się rozwodzić, czy jeszcze ktoś wierzy zakłamanym pisiorom?

      • 28 11

      • Wszyscy wierzymy zakłamanym pełowczykom (3)

        Wiek emerytalny, VAT itp, itd...

        • 14 25

        • (1)

          O elektrowni atomowej nie wspominając.

          • 9 9

          • obecni namiesnicy stolkowi tez sie do tego nie garna , ale za to do wegla z rosji sa pierwsi :)

            • 13 5

        • tak,tak,uczczelnianie vat wg PIS polega na tym,ze małe firemki,które i tak nie sa vatowcami musza wyrzucić sprawne kasy fiskalne ,kupić nowe on-line (za około 1600zł)tylko po to ,żeby kazda sprzedaz z '0" vatem była przesyłana do centrali.
          Zamiast łapac złodziei jak zwykle kasę ciągnie sie od najmniejszych

          • 2 1

    • (2)

      Kilkanaście lat temu, gdy Toyota i Honda produkowały seryjne hybrydy, niemieccy dziennikarze motoryzacyjni szydzyli z nich. Teraz Niemcy zaczynają produkować hybrydy, a Japończycy produkują seryjne auta na wodór. I komu tu wierzyć? Naśladowcą, czy wizjonerom?

      • 3 1

      • Wizjonerą

        • 4 1

      • Japończycy produkują jeden model na wodór i nie ukrywają, że to eksperyment.

        Wodór pozostaje od lat obietnicą usianą przeszkodami, które skutecznie zatrzymują jego upowszechnienie. Rosnąca popularność hybryd stawia masowe wprowadzenie tej technologii pod znakiem zapytania, bo trudno sobie wyobrazić, że duże koncerny motoryzacyjne będą podwajać koszty infrastrukturalne i technologiczne dwóch nowych, konkurencyjnych technologii. A wracając na nasze podwórko to widzę to bardziej jak s*aczkę inniwacyjną naszych domorosłych Napoleonów przemysłu, którzy wszystko chcą ale brakuje im konsekwencji, know-how i wykonawców, aby osiągnąć cokolwiek. Jak tam zresztą się ma projekt polskiego samochodu elektrycznego? Owszem, koncerny paliwowe powinny aktywnie szukać alternatyw, ale moloch lotosowsko-orlenowski z Energą i PGNiG wraz z takim czempionem jak Obajtek na czele to takie wysilone cuda na kiju. Nie tu się nie składa i nie złoży.

        • 0 0

  • Nowa koncepcja (2)

    Nowa koncepcja - specjalizacje regionów... achaaa

    • 57 13

    • (1)

      wodór to przyszłość, oczywiście na dzień dzisiejszy specjalnie spowalniane, bo przecież szejkowie chcą zarobić to się musi paliwo sprzedać, tak samo jak na chama pchają te elektryki żeby zamydlić oczy na trochę lat

      • 4 4

      • Elektryki są tańszą i prostszą technologią i stosunkowo łatwo mogą stać się masowym rozwiązaniem. Wodór nie.

        • 0 0

  • Na razie to mamy drogie paliwa (6)

    Monopol trzyma ceny wysoko - ropa na świecie tanieje a u nas ceny na stacjach w miejscu !!!

    • 65 17

    • ceny paliwa jak wszędzie w europie, nawet ciut taniej, ale zarobki mamy niskie... (2)

      • 10 5

      • chyba ty masz niskie zarobki

        • 5 11

      • cena ON w DE z wczoraj to 1,10euro za litr, u nas 5.20 :D to jest kraj hehehe, pomijam, że baryłka staniała ostatnio z 68$ na 54$, a na stacjach ani grosz. Oby tak motoryzacja na 3 miesiące stanęła, to pl ogłasza bankruta jak nic

        • 5 2

    • Paliwa są za tanie. (1)

      Skoro każdego stać na jeżdżenie złomem i zanieczyszczanie atmosfery to znaczy, że powinny kosztować przynajmniej 4 razy więcej.

      • 5 16

      • Akurat w Polsce to samochody są za tanie.

        • 0 0

    • Gdzie w miejscu, drożeje !!!

      • 3 0

  • Bajczany Bajeczki (2)

    Trzeba ludziom coś podstawić jakiś plan żeby nie gadali. Coś nowego będzie itp. Co tydzień podobne kłamstwa czytam o szadółkach

    • 66 17

    • (1)

      Czyli nie mamy się rozwijać?

      • 1 4

      • Nie mylmy rozwoju z pr-em.

        • 0 0

  • mogli za PO sprzedać Lotos Rosjanom i byłby spokój. (2)

    • 26 88

    • Teraz oddadzą za darmo Orlen i Lotos. (1)

      PIS robi wypierpol i połączenie z bratnim narodem rosyjskim stanie się faktem.

      • 10 8

      • Odstaw mefedron

        Daj sobie pomóc... Jeszcze nie jest za późno...

        • 5 10

  • Dmuchanie balona trwa (1)

    Ważne żeby zasłużeni towarzysze mieli ciepłe i dobrze płatne posady

    • 106 14

    • Bravo towarzyszu

      Co twoi z PoKo głosowali ręką w rękę z Rosjanami aby wszcząć rezolucje przeciw Polsce. Tak masz myśleć!

      • 6 17

  • po co komu rafineria skoro są rafinerie w Niemczech?

    • 39 46

  • Mam nadzieje ze KE zablokuje te tranzakcje (14)

    Mianowicie przejecie Lotosu i Energii.
    PIS stworzyl molocha wojskowege PGZ ktory nie przynosi dochodow,
    PIS stworzyl molocha weglowego PGG ktory nie przynosi dochodow i pociagnal caly sektor wytworstwa energii w dol.
    Tworzenie molochow to pretekst do centralizacji karuzeli dyrektorsko/prezesowskiej nie majacy zadnego uzasadnienia ekonomicznego.

    • 147 37

    • wszędzie się mówi by dywersyfikować,aby zmalizować ryzyko, a tu koncentracja (2)

      • 17 4

      • (1)

        Przecież właśnie mowa o dywersyfikacji... i malizowaniu ryzyka :)

        • 2 6

        • malinizowaniu....jak juz.

          Amelinium Ameliniowy.Odmieniajmy poprawnie!

          • 0 0

    • (6)

      PGG nie przynosi zysków? Za 2018 rok mieli niemal pół miliarda zysku netto...

      • 9 15

      • To już historia. (5)

        Teraz hałdy rosną, węgiel z importu jest prawie dwa razy tańszy a koszty w PGG idą w górę.
        Szambo już wybija i tylko nie wiadomo czy wystrzeli przed wyborami czy zaraz po.

        • 25 12

        • Nie podano jeszcze wyników za 2019, a zawsze lepiej opierać się na liczbach, prawda?

          • 8 4

        • no i co ? (1)

          nie ma zimy to węgiel tak nie schodzi - proste czy nie ? Jest wolny rynek, jako przedsiębiorca możesz sobie zamówić nawet z Australii albo z Afryki węgiel jeśli jest tańszy.

          • 9 1

          • Tylko, że polskie górnictwo nie jest sektorem wolnego rynku.

            • 0 0

        • (1)

          Jak Tusk podpisał kontrakt z ruskimi na najdroższy gaz w europie to pewnie trzaskałeś z radości uszami. Jestescie przegrani czy wam się to podoba czy nie :)

          • 7 17

          • To nie Tusk podpisal gamoniu, Sprawdz.

            • 8 0

    • (1)

      Dobrze, że mamy tam Tuska to jest jeszcze nadzieja, że ta fuzja przychamuje ;)

      • 13 9

      • tak

        "teraz to k.....a paliwo może być nawet po 7 zł" albo prywatyzacje Ciech SA, próby opchnięcia Lotosu, Lasów Państwowych, kghm, pkp cargo itd.....za coś dostał ten stołek w PE...

        • 7 10

    • Szanowni liberałowie, lubicie cytować Miltona Friedmana

      który powiedział kiedyś, że powinnismy naśladować działania bogatych krajów, ale nie teraźniejsze, tylko te z okresu gdy były one biedne.

      Otóz bogate kraje w tym okresie chroniły swój rynek, budowały know how i akumulowały kapitał w rozmaitych, zasilanych programami państwowymi czebolach. Równocześnie maksymalnie wypychajac pieniadz na rynek. Dokładnie przeciwnie niż proponuja liberałowie. Za to prawie tak jak robi to obecna władza. Czasem niezręcznie, czesto nieczysto, na pewno niemedialnie, i chętnie pod publikę. Czyli dokładnie tak, jak w XX wieku w Korei, Japonii, USA, Chinach, Niemczech, Francji, II RP... lista jest długa.

      A czy to podejscie dobre, czy złe to się okaże. Wszystkie Wasze żale o estetykę tego procesu i inne ozdobniki są bez sensu.

      • 8 6

    • ehe

      KE niech się w 4 litery pocałuje - im chodzi tylko o zdławienie konkurencji dla "ich" firm. Jakoś nie przypominam sobie bólu d... KE gdy była przeprowadzona fuzja Royal Dutch Shell z BG Group w 2015 za prawie 65 mld euro....

      Podobnie było w przypadku sektora bankowego i Royal Bank of Scotland Group z abn amro holding - prawie 96 mld dolarów,

      Podobnie w przypadku fuzji belgijskiej Anheuser-Busch InBev i SABMiller za 107 mld dolarów,

      no i branża telekomunikacyjna i fuzja brytyjskiego Vodafone AirTouch z niemieckim Mannesmann za ponad 170 mld dolarów...

      Tak więc argument z kosmosu masz.

      PGZ miał prawie 40 mln zysku netto za poprzedni rok...
      PGG miał prawie 550 mln zysku netto za poprzedni rok ...

      Więc wszystkie twoje argumenty słoiku są **** warte - ale czego spodziewać się po wyznawcy PO, który pluje fakenews'ami jak sztab wyborczy Clinton przed wyborami w USA...

      • 10 15

  • Proponuję przejęcie Orlenu z małego miasta przez LOTOS - Władców Północy (2)

    • 81 14

    • Proponuję udać się do psychiatry (1)

      Albo na lekcje matematyki

      • 9 27

      • Konkretniej?

        • 3 0

  • Znowu skasujecie moj komentarz

    Jezeli będzie nieprzychylny lotosowi? Tyle za reklamy placa czy coś innego? Mam juz 3 na koncie skasowane, bez wulgaryzmow, z merytoryka, ale nie wygodna. Taka ktora pokazuje zagrozenia dla rynku wynikajace z polaczenia a szczegolnie ile straci skarb panstwa

    • 21 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane