• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos - Orlen. Wodór i elektromobilność

Robert Kiewlicz
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ramach Grupy Orlen Gdańsk mógłby stać się ośrodkiem odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi. Na zdjęciu gdańska rafineria. W ramach Grupy Orlen Gdańsk mógłby stać się ośrodkiem odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi. Na zdjęciu gdańska rafineria.

Gdańsk stanie się ośrodkiem badań nad elektromobilnością, paliwami alternatywnymi, a w szczególności miejscem rozwoju technologi wodorowych? To według Jacka Sasina, ministra aktywów państwowych, jedna z korzyści, jakie odnieść ma region oraz Grupa Lotos po przejęciu jej przez PKN Orlen.


Paliwa alternatywne to:


- Zakłada się, że połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos pozwoli na rozwój i wzmocnienie pomorskiej gospodarki. Współczesna gospodarka wymaga ciągłego wzrostu poziomu innowacyjności, który umożliwia uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z najnowszych rozwiązań, jakie stosuje się w tym zakresie, w odniesieniu do pobudzania innowacyjności regionów są tak zwane inteligentne specjalizacje. Koncepcja ta, stosunkowo nowa, oparta na prostym koncepcie koncentrowania się na tych obszarach, które są kluczowe w rozwoju danego regionu i zapewniają mu możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej - twierdzi Jacek Sasin, wiceprezes rady ministrów i minister aktywów państwowych.
Jak stwierdził Sasin, połączenie sił Orlenu i Lotosu pozwoliłoby na potencjalne umożliwienie utworzenia w Gdańsku jednego z centrów kompetencyjnych pracujących na rzecz całej Grupy.

- Takie centra kompetencyjne już funkcjonują w ramach Grupy Orlen: Orlen Południe sukcesywnie przekształcane jest w centrum kompetencyjne w zakresie biopaliw dla całego koncernu, z kolei czeskie instytuty badawcze, będące własnością Unipetrol, specjalizują się w badaniach plastików. Gdańsk i Pomorze potencjalnie mogłyby stać się ośrodkiem w ramach Grupy Orlen odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi (np. wodorem) - zapowiada Sasin. - W ramach specjalizacji Grupy Lotos można rozważyć stworzenie w Gdańsku klastra technologii wodorowych i czystych technologii energetycznych, uwzględniających dotychczas realizowane projekty, m.in. projekty Pure H2 oraz projekty wodorowe PKN Orlen.

Klaster wodorowy na Pomorzu



W 2017 roku na Pomorzu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Głównym inicjatorem powołania klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, która obecnie jest administratorem klastra.

Klaster łączy podmioty, skupia interesariuszy i tworzy porozumienia, ale ma ambicje, aby wesprzeć lokalne firmy i samorządy mocnym dofinansowaniem do projektów ze środków unijnych, które przełoży się na budowę sieci transportu wodorowego w naszym województwie. W tym nie tylko autobusów miejskich na wodór, ale także pociągu na wodór czy promu na Hel o napędzie wodorowym.

Pierwsze pomysły dotyczące testowania wodorowej floty autobusowej oraz wodorowej lokomotywy są już zaplanowane na 2020 rok. Grupa Lotos oraz Grupa Energa są członkami klastra.
Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie.

Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej.

Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Lotosu



PKN Orlen spodziewa się, że decyzja Komisji Europejskiej w sprawie przejęcia Grupy Lotos zostanie wydana do końca I połowy 2020 roku.

Działania Orlenu w sprawie fuzji z Lotosem:

  • 24 września 2019 - PKN Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej więcej czasu na przygotowanie dodatkowych, szczegółowych informacji w procesie przejęcia kapitałowego Lotosu. Zgodnie z praktyką została zastosowana standardowa dla drugiej fazy negocjacji procedura "stop the clock".
  • 26 sierpnia 2019 - podpisano porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos, dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji Lotosu.
  • 3 lipca 2019 - Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowej Grupy Lotos.
  • 30 listopada 2018 Orlen złożył do Komisji Europejskiej wersję roboczą wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację.
  • 27 lutego 2018 - reprezentujący Skarb Państwa minister Energii Krzysztof Tchórzewski oraz prezes Orlenu podpisali list intencyjny w sprawie rozpoczęcia procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Wezwanie na akcje Energi



Przypomnijmy, że 5 grudnia 2019 roku PKN Orlen ogłosił wezwanie na 100 proc. akcji Grupy Energa. W ramach wezwania PKN Orlen ustalił cenę akcji Grupy Energa na 7 zł. Ogłoszone wezwanie zawiera warunki zawieszające. PKN Orlen zobowiązuje się nabyć akcje objęte zapisami, pod warunkiem że zapisami w wezwaniu zostanie objęta liczba akcji uprawniających do wykonywania co najmniej 6 proc. ogólnej liczby głosów. Konieczne będzie też uzyskanie zgody organu antymonopolowego na koncentrację.

Koncern złożył już w Komisji Europejskiej roboczą wersję wniosku, inicjując proces uzgadniania jego finalnej wersji. Rozpoczęcie przyjmowania zapisów na akcje nastąpi 31 stycznia 2020 roku, a zakończenie planowane jest na 9 kwietnia 2020.


Orlen myśli o kolejnych akwizycjach



Pojawiły się też informacje, że przejęcie przez Orlen Energi i Lotosu to dopiero początek koncentracji. W planach jest możliwe przejęcie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Prezes Orlenu nie chce ujawniać szczegółów, twierdzi jednak, że stale myśli o wszelkich procesach akwizycyjnych, ale o tym, jaki kierunek obierze Orlen w dalszej budowie koncernu multienergetycznego, poinformuje z czasem.

- Rok 2020 będzie dla nas niezwykle ważnym okresem, pełnym wyzwań, ale też szans rozwojowych, które chcemy w pełni wykorzystać, budując wartość Koncernu z korzyścią dla akcjonariuszy i całej polskiej gospodarki - stwierdził Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
PKN Orlen w 2019 r. osiągnął zysk operacyjny EBITDA LIFO na poziomie 9,4 mld zł i zysk netto w wysokości 4,5 mld zł. Osiągnął rekordowy przerób ropy na poziomie 33,9 mln ton oraz najwyższą w historii firmy sprzedaż 43,3 mln ton.

Miejsca

Opinie (160) 10 zablokowanych

  • Będzie dobrze Obajtek geniusz,kadrowy razem z Sasinem tworzą ,,Czebole"na wzór Koreański tylko... (11)

    Ich pomysły to jakiś chory sen wariata realizowany przez oszołomów bez kwalifikacjii i tupiących nogami pisowców czekających na co miesięczne wymiany kadr dla ,,słusznych"odpraw i ekwiwalentów za zakaz pracy u konkurencji.A poza tym ile jest aut na wodor w PL-5,10,15 a ile będzie,5,10,15,nawet w Niemczech ta techn.jest w zaniku

    • 31 9

    • Chcesz chusteczkę? (9)

      Biedactwo...

      • 7 9

      • Tak prostaku szkoda mi dorobku Polski niszczonego przez pis (8)

        A mam też w tym interes bo już niedługo przejdę na emeryturę ,a wy zamiast odkładać kasę ,na ZUS to ją trwonicie na synekury a ja dostanę przez was30%ostatniej pensji.Ps gdyby nie zachod.emerytura,to czekałaby mnie wegetwcja w państwie waszego dobrobytu

        • 10 8

        • Ale chcesz chusteczkę?

          • 6 7

        • (5)

          Twoja głupota jest wrodzona czy nabyta?

          • 2 4

          • Jesteś d**ilem czy i**otą?to jest twój poziom (4)

            Rynsztok to jest wasz poziom pis,zero merytoryki to wasza pisia norma

            • 5 5

            • (3)

              Ta Twoja merytoryka to inwektywy? Reprezentujesz dno, ale jest wycie, jest znakomicie :) Proponowałbym wizytę u psychiatry, bo z tej furii może Ci pompka stanąć i w ogóle nie dożyjesz wieku emerytalnego :) I wytrzyj pianę z pyska, bo aż chlapie przez monitor :):)

              • 4 4

              • Takie śmiecie jak ty nie są wstanie mnie obrazić (2)

                Jako porządny obywatel robię segregację śmieci,śmieci pis w życiu i na forum też

                • 2 4

              • (1)

                Ty sam siebie obrażasz swoją prostotą :)

                • 1 1

              • Smarkaczu idż na skargę do ,,mamusi,,

                W realu bym cię z firmy w minutę wyrzucił,prowokatorów pis nie trawię

                • 0 2

        • Na emeryturę? Nie idz!!!

          Popracuj jeszcze dwa lata więcej jak to donek nakazał!!!

          • 3 2

    • Tak juz piekna faltzman zatrudnili

      Na stanowisku kluczowym dyrektora ds komunikacji korporacyjnej
      Za grby hajs wiec bedzie dobsz
      Orlen to studnia bez dna wiec luz
      A jak cos to sie zwali na poprzednikow czy opozycje czy tsue
      A juz ostatecznie na tuska

      • 1 0

  • Sasin ściemnia, a portal się podnieca.... (1)

    Gratulacje dla priarowców Orlenu za wymyślenie "korzyści" z fuzji. Nie wiem tylko, czemu sam Lotos nie może rozwijać tych technologii, albo dlaczego nie można stworzyć wspólnych badań?
    Bujać to my, a nie nas, panie Sasin!!
    PS. Artykuł kryptosponsorowany

    • 22 8

    • Ty byś wolał jakiegoś rodowitego Niemca na to stanowisko

      Widać to po twoim niku. Niestety. Albo wyjedziesz albo...

      • 4 4

  • oby jak najszybciej bo skala zatrucia spalinami mieszkanców przez stare blachosmrody jest ogromna!

    • 3 15

  • Gdzie kacperek z patafianami (2)

    Pisoskimi z regionu? Nie protestuje?

    • 32 7

    • Kacperka nie chcieliście (1)

      To o co teraz ten lament? Najpierw bluzgi a teraz pomocy? Pytaj się gdzie są teraz wasi!

      • 1 10

      • hehehe to było 'z przekąsem'

        szydera taka
        ale pisowce jak na tępe trzonki od młotka przystało nie mają ani poczucia humoru ani wyczucia jeśli chodzi o ironię

        • 4 0

  • Obiecanki macanki a ...

    Już premier Dyzma Morawiecki obiecał i jak zawsze wywiązuje się z obietnic O budowie elektromobilniści w Polsce

    • 16 6

  • Nowa, ciekawa, strategia

    Rozumiem że wymiany prezesów GL niemal co pół roku są elementem strategii wyznaczającej kierunek długofalowego rozwoju firmy ? Tą fabryką wogóle ktoś obecnie zarządza??!

    • 17 3

  • Sasin to to taki pisbolszewicki Szyldak (3)

    za internetami: Jan Szyldak - działacz komunistyczny,z zawodu ślusarz, był członkiem Biura Politycznego kc pzpr, sekretarzem kc pzpr, i odpowiadał w ramach partyjnych obowiązków za naszą gospodarkę. W czasie stanu wojennego został internowany wraz grupą byłych czołowych działaczy PZPR. Gdy powrócił z internowania codziennie na wycieraczce jego mieszkania przy ul.Narbutta w Warszawie rosła kupa g*wna. Wielu warszawiaków uważało za swój obowiązek tu właśnie załatwić swoją fizjologiczną potrzebę. Wieczorem zjawiał się wóz asenizacyjny MPO, wodą oczyszczano wycieraczkę,a rano wszystko od nowa. Dlaczego wspominam tego partyjnego aparatczyka, który polskiej gospodarce poczynił wiele szkód ? Bo zobaczyłem dziś rzecz niesłychaną, bijącą rekordy chamstwa, arogancji, agresji...

    • 28 5

    • brawo za trafne prównanie.

      dla mnie:
      Kaczyński-Chruszczow kiedyś, teraz Czernienko w ostatnim stadium
      Szydło- wykapany Malenkow
      Ziobro-wykapany Beria
      Gowin- Kamieniew
      macierewicz -Trocki

      • 10 6

    • Wyjedz (1)

      Do Niemiec albo Francji

      • 2 8

      • sam se wyjedź

        na białoruś albo do turcji najlepiej bo pewnie UE to raczej ci się nie spodoba

        • 3 0

  • Przenieść Orlen do Pcima!

    • 17 1

  • Centralizacja, zarządzanie partyjne, swoi a stanowiskach, czyli PiS =PZPR

    • 18 3

  • rewelacja ,, (1)

    samochody elektryczne, ładowarki, diesel beee a prąc mamy skąd ? z WĘGLA :)))))
    takie cuda to tylko w PL :) Eko eko a palimy w piecu :) ech,,,

    • 13 3

    • sensem aut elektrycznych jest brak spalin w mieście

      a prąd lepszy z polskiego węgla, niż ruska ropa w baku

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane