• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos-Orlen. Związki zarzucają brak dialogu z nowym właścicielem

Robert Kiewlicz
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 17:43 (18 lutego 2022)
Przedstawiciele OPZZ o Nowej Lewicy chcą szczegółowych wyjaśnień, będą konsekwencje działań prezesa Daniela Obajtka dla polskiej gospodarki i pracowników Lotosu? Na zdjęciu: Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego, Jolanta Banach - wieloletnia posłanka, radna, wiceminister gospodarki, Henryk Wojciechowski - wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański. 
Przedstawiciele OPZZ o Nowej Lewicy chcą szczegółowych wyjaśnień, będą konsekwencje działań prezesa Daniela Obajtka dla polskiej gospodarki i pracowników Lotosu? Na zdjęciu: Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego, Jolanta Banach - wieloletnia posłanka, radna, wiceminister gospodarki, Henryk Wojciechowski - wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański.

OPZZ oraz Nowa Lewica twierdzą, że w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen może dochodzić do złamania przepisów Ustawy o związkach zawodowych i Kodeksu Pracy. Wskazują, że do dnia dzisiejszego nowy właściciel nie poinformował oficjanta strony związkowej o przejęciu i nie rozpoczął negocjacji ze stroną społeczną. Posłowie Lewicy mają w najbliższych dniach złożyć interpelację w tej sprawie.



Wyprzedaż majątku czy dobry interes? Wywiad z Danielem Obajtkiem



AKTUALIZACJA, godz. 17.43: - Zapewniamy, że PKN Orlen i Grupa Lotos przestrzegają wszelkich przepisów prawa w związku z realizowanym procesem połączenia. Stanowczo podkreślamy również, że związki zawodowe Grupy Lotos oraz spółek (pracodawców) należących do Grupy Kapitałowej Lotos były i są na bieżąco informowane o przygotowywanej fuzji PKN Orlen z Lotos. Jakiekolwiek twierdzenia, że dialog nie był bądź nie jest prowadzony zgodnie z obowiązującymi normami powszechnymi i wewnętrznymi są nieprawdziwe i nie mają nic wspólnego ze stanem faktycznym - czytamy w przesłanym do redakcji Trojmiasto,pl stanowisku PKN Orlen. - Lotos zorganizował szereg spotkań mających na celu bieżącą komunikację statusu fuzji. Wraz ze stroną społeczną reprezentująca pracowników GK Lotos już w lipcu 2021 dokonano podziału prac na obszary negocjacyjne dostosowane do harmonogramu i specyfiki projektu połączenia. W pierwszych etapach na blisko 30 spotkaniach prowadzone były rozmowy w zakresie zawarcia porozumień zbiorowych mających na celu zabezpieczenie praw i interesów pracowników zatrudnionych przez spółki z GK Lotos objętych środkami zaradczymi oraz wewnątrzzakładowymi przekształceniami w Lotos. W wyniku wielomiesięcznego, bardzo intensywnego, prowadzonego w dobrej wierze dialogu społecznego, Grupa Lotos oraz spółki z GK Lotos zawarły 10 stycznia 2022 r. ze związkami zawodowymi porozumienia zbiorowe mające na celu zabezpieczenie praw i interesów pracowników spółek objętych środkami zaradczymi.

Jednocześnie chcemy poinformować, że 31 stycznia 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie z udziałem związków zawodowych działających w GK Lotos, członków zarządu Grupy Lotos i przedstawicieli PKN Orlen, na którym przedstawiono dalsze szczegóły procesu. Uzgodniono kontynuację kolejnego etapu negocjacji w terminie ustalonym przez strony. Jeszcze raz zapewniamy, że żadne przepisy prawa nie zostały złamane, a związki zawodowe reprezentujące pracowników Grupy Kapitałowej Lotos są w regularnym kontakcie z pracodawcą i przedstawicielami PKN Orlen. Warto dodać, że zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w przypadku dokonanego już w listopadzie etapu wydzielenia części rafinerii processingowej i przeniesienia jej w całości do spółki Lotos Asfalt, strona społeczna została prawidłowo o tym zawiadomiona.


Jaka będzie przyszłość pracowników Grupy Lotos?

- Ustawa o związkach zawodowych i Kodeks Pracy nakazują powiadomić na piśmie związki zawodowe co najmniej 30 dni przed przejęciem zakładu pracy o okolicznościach tego przejęcia, przyczynach i skutkach prawnych, socjalnych, ekonomicznych. Nie dłużej niż 30 dni po takim powiadomieniu ustawa zobowiązuje nowego pracodawcę do podjęcia negocjacji ze związkami zawodowymi - Jolanta Banach, wieloletnia posłanka, radna, była wiceminister gospodarki.

Sesja na temat sprzedaży Lotosu. Są samorządowcy, politycy. Brak prezesa Orlenu



Takie negocjacje, według przedstawicieli OPZZ i Lewicy, powinny zacząć się już po podpisaniu warunkowych umów z nowymi inwestorami - Saudi Aramco i MOL.

- W tej chwil mamy do czynienia z naruszeniem prawa, a przynajmniej poruszaniem się na jego granicy - dodaje Banach.

Związkowcy chcą dialogu z Orlenem i gwarancji



- Pomimo mglistych zapewnień zarządów Orlenu i Lotosu, że spółki są otwarte na dialog, to dla nas są to opowieści z mchu i paproci. Związki zawodowe nie są informowane, a o ważnych sprawach dowiadują się z przecieków, mediów lub plotek, które krążą po zakładzie. Nie tak powinien wyglądać dialog. Żądamy podjęcia poważnych rozmów o przyszłości firmy ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w Lotosie - twierdzi Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ województwa pomorskiego. - Żądamy czytelnych zapisów dotyczących realnego wzrostu płac, gwarancji długofalowego zatrudnienia, bo na razie nikt nie daje czytelnych i wiarygodnych informacji. Wnosimy też o ponowne rozpatrzenie zasadności sprzedaży Lotosu arabskim i węgierskim inwestorom.

Głosować przeciwko fuzji Lotosu z PKN Orlen - twierdzi analityk DM BOŚ



Związkowcy zapowiadają, że wykorzystają wszelkie możliwe formy nacisku, aby byt pracowników po fuzji nie był gorszy.

Saudi Aramco i MOL przejmą część majątku Grupy Lotos



Przypomnijmy, że w połowie stycznia 2022 r. PKN ogłosił, że strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP. Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. Natomiast węgierski MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów. Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.

BCC chce kontroli NIK w sprawie przejęcia Lotosu



100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments. Teraz transakcje czekają na zatwierdzenie przez Komisję Europejską. Fuzje i sprzedaż spółki z Grupy muszą następnie zatwierdzić akcjonariusze.  

Skarb Państwa pozbędzie się wartościowego majątku



- Zaporowe warunki postawione przez Komisję Europejską zostały wykorzystane do rozdysponowania majątku Lotosu pomiędzy poszczególne pomioty - mówi Henryk Wojciechowski, wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański. - Takie zabiegi są czasami stosowane przez syndyków masy upadłościowej spółek. Wtedy sprzedaje się zorganizowane części przedsiębiorstwa. W tym przypadku dotyczy to firmy, która znakomicie prosperuje. W związku z tym nie bardzo rozumiemy, na czym ma polegać "plus" takiego przedsięwzięcia. Skarb Państwa dostanie kilak miliardów złotych, pozbywając się na rzecz podmiotów zagranicznych wartościowej części majątku narodowego.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (146)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane