• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Przykrywacie afere Lotosu-Nowakiem ale Bosak wam to wyjasni.

    • 0 1

  • Omatko Lewandowski Ty obronco polskiego przemyslu wstydu nie masz

    Kwidzyn dla IP bez mrugnięcia okiem opalił a teraz wielki obrońca, co za konfitura

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Ta fuzja od dawna wydaje się dziwna. (22)

    Wszyscy widzimy co się dzieje w gospodarce światowej - gospodarka po prostu siadła, a ceny paliw raz idą w dół z uwagi na koronawirusa , a raz idą w górę z uwagi na brak współpracy gospodarczej między państwami - gdyby sytuacja gospodarcza ogólnoświatowa była normalna to i firmie LOTOS i firmie ORLEN powodziłoby się doskonale - nie trzeba być tu jakimś jasnowidzem. Po prostu pieniążki byłyby obracane. Firma LOTOS jest firmą potężną z potężnym terenem, płaci podatki ale jak każda firma musi się z czegoś utrzymywać - czy fuzja tworzona w pośpiechu przez prawników w sposób trochę irracjonalny i wirtualny jest odpowiedzią na dobrobyt w państwie ? Chyba nie za bardzo. Pan Obajtek mówi: cytuję:"Są przecież też inne obszary: informatyczne, logistyczne, jest wiele innych spółek w obu grupach - serwisowe, transportowe" - ano właśnie...LOTOS ma potężne zaplecze logistyczne,kolejowe,energetyczne - to nie jest taka pierwsza lepsza firma tylko stworzona dla powszechnego dobrobytu tu na Pomorzu - rezygnacja z kontrolowania tej firmy tu na Pomorzu wydawałoby się absurdem. Patrząc na to co się dzieje wydawać by się mogło że ceny paliw w lotosie mocno pofrunęły do góry w porównaniu z konkurencją - ale jest przecież wolny rynek - być może jest jakieś błędne załamanie gospodarcze - nie mnie to oceniać. Silni także walczą o przetrwanie i życie i pensje dla swoich pracowników - skoro jest taka sytuacja to moment fuzji wydaje się zupełnie nie wstrzelony - czy przypadkiem nie chodzi tu o firmę energa która także ma kłopoty i szuka na siłę rozwiązań marketingowych, inwestycyjnych,ofertowych. Patrząc na energę oni też chcą przetrwać w tym kryzysie. A fuzja potrzebuje uspokojenia i dobrych relacji międzyfirmowych - to zbyt wielka umowa aby ją spartaczyć.Pan Obajtek mówi:"Uważam, że ten proces koniecznie trzeba przeprowadzić" - bardzo dobrze ale czy nie wymagana jest pełna zgoda wszystkich stron ? Przecież na tym polega małżeństwo prawda ? Nie zaś wtedy kiedy strony się nie zgadzają.

    • 186 156

    • Pytanie ile Orlen stracił na inwestycji na Ukrainie?

      I dlaczego ratuje się Lotosem..

      • 0 0

    • (3)

      Jakie strony się nie zgadzają l. p.Dulkiewicz
      i p. Lewandowski ( były minister ds przekształceń) .On chyba nam szczególnie tu na Pomorzu pokazał jak się dba o interesy regionu a nawet całej Polski. Dobrze że był protest w spr sprzedaży Lotosu dla Rosji,bo i tego już dawno by nie było ! A w przypadku obecnej fuzji odpowiednie dokumenty zostały złożone w Brukseli,a skoro tak to obie strony musiały to zrobić! Jest zgoda komisji UE więc o czym piszesz?

      • 20 18

      • (2)

        szczególnie jak był za sprzedażą Lotosu Rosjanom w 2011 r o czym mówił w sejmie. Skończmy już z PO które z pseudointelektualnej płachty i przekrętactwa, zrobił sobie sztandar wymalowany "walką o sądy", " LGBT", etc.... .6 lat temu straszyli nas, że Pis wszystkich pozamyka, że będą prześladowania, aresztowania nad ranem - i co? zamknęli tylko vatowskich magnatów i innych bandytów. Przestańcie panikować, przyłączcie się do budowania silnego tworu, który poprzez swoją siłę będzie bardziej konkurencyjny a w konsekwencji wzmocni pozycję międzynarodową.

        • 7 3

        • vv

          Ale ci magnaci vatowscy to chyba z pis no nie

          • 0 0

        • a ty odciety od informacji, czy zdany na tvpis, przychodza o 5 i wyprowadzaja protestujacych, nie wiedzial?

          • 1 2

    • Brawo obajtek!! (2)

      Ta cała pseudo prezydent Gdańska i reszta tych tłumoków to idioci. Obajtek wjechał i powiedział prawdę. Nie cierpię PIS ale Obajtek do odpowiedni gość na odpowiednim stanowisku.

      • 10 25

      • potrafisz to twoje twierdzenie uargumentowac?

        • 0 0

      • Sprawdź wykształcenie obajtka a potem komentuj

        • 10 5

    • Pytanie (5)

      Ile fakultetów pan skończył? I dlaczego czuje się Pan mądrzejszy od speclalistów. z firmy orlenu

      • 17 37

      • te decyzje nie sa podejmowane przez specjalistow, to decyzje polityczne

        • 3 1

      • Bo to dobrze oplacane "papugi"

        Tworzacy "case" pod biezace potrzeby a mie pod ciaglosc funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
        Ktore pozniej najwyzej rozloza rece i, jak niejaki Sachs, powiedza "ooops... nie wyszlo".

        • 12 2

      • Szanowny Panie (1)

        Myślę że nie o fakultety tu chodzi ale o poszanowanie pracy ludzi pracujących w takich firmach jak ORLEN czy LOTOS ciężko pracujących na dobrobyt Polski i Polaków, chodzi także o poszanowanie własności prywatnej,własności firm, nie szafowanie akcjami Skarbu państwa i dążenie do normalności handlowo-gospodarczej nie tylko w Polsce ale i w Europie.

        • 21 6

        • Powiedz to pracownikom tysiecy "sprywatyzowanyc" wedlug ideologii Lewandowskiego firm.

          A potem zlikwidowanych i "skapitalizowanych" przez sprzedaz np. terenow...

          • 16 17

      • Panie Obywatelu RP, a kto jest większościowym właścicielem ORLENu ?

        A kto to jest większościowym właścicielem LOTOSu?

        No i na koniec, kto będzie większościowym właścicielem ORLENu po przyjęciu firmy LOTOS ?

        • 12 7

    • jestem prostym czlowiekiem widze 'pieniazki' w wypowiedzi i juz wiem ze to ktos niepowazny bedzie mowil glupoty

      • 2 0

    • Dokapitalizowanie w 2014 r. Lotosu

      Tak to zarządzano. Dziś obie firmy mają się dobrze i o pomoc państwa nie proszą.

      • 5 1

    • "LOTOS ma potężne zaplecze logistyczne,kolejowe,energetyczne - to nie jest taka pierwsza lepsza firma tylko stworzona dla (1)

      Według liberałów ekonomicznych, którego gniazdem ponoć jest Gdańsk (a napewno UG i Zarządzanie na PG) jest to firma zarządzana i rozwijana nieracjonalnie:
      a. podmioty gospodarcze nie są tworzone dla "powszechnego dobrobytu". A na pewno nie Pomorza, bo Pomorze ma nic do gadania, bo nie jest wlaścicielem. Podmioty gospoodarcze służą do tworzenia dobrobytu właściciela. A reszta ma robić za wyznaczoną pensję albo za bramę.
      b. zaplecze powinno zostać zlikwidowane, bo jest źródłem kosztów i braku elastyczności a podmiot gospodarczy powinien szukać synergi ze specjalizowanymi w wybranej działalności partnerami. którym płaci się za uslugę (po uważaniu) a nie istnienie. Podmiot powinien takich działalności się pozbyć a skoncentrować się na "core business", określony zasadą Pareto, 20% wysiłku, 80% korzyści.
      c. to samo dotyczy pracowników, którzy nie są partnerami działalności a "ciałami" do wynajęcia (body leasing) dla wykonania zdefiniowanych zadań w określonym czasie. Dostarczają ich "łowcy niewolników", agencje pracy czasowej, które stoją na drodze przepływu między pracą a płacą... Na dodatek znakomicie poprawia to wyniki finansowe w ramach "agresywnych polityk podatkowych", bo automatycznie podmiot pozbywa się kosztów osobowych a zarząd dostaje premię. Całość oparta jest na odpowiednio "zlobbowanym" prawie przez "wtyki" w organach ustawodawczych (np. senator od szkoleń stoczniowców) i oragnizacje "podsiębiorców".

      W ten sposób tworzą sią zręby kapitalizmu biurokratycznego, gdzie głównym "centrum zysku" stają się prawnicy odpowiednio sterujący umowami i raportowaniem finansowym.

      A firmy umieracją w ciszy...

      • 9 12

      • właśnie...tworzy się sztuczny optymizm który nie daje zadowolenia z pracy.Optymizm dają zadowoleni pracownicy, wykonany plan robót,pozyskanie nowych kontrahentów lub umowy z aktualnymi kontrahentami. Przecież w tak dużych firmach powinien liczyć się export-import,radzenie sobie z niepowodzeniami a nie sugestywne zadowolenie rady nadzorczej promującej ciągle te same produkty

        • 5 0

    • ...bla, bla, bla

      • 1 0

    • A może by tak... (1)

      zapytać Rosjan i Niemców? Korytko ucieka ii jest kwik...

      • 10 20

      • Kacper nie kwicz, zadzwoń do Adriana

        • 19 10

    • Belkot pseudo intellectuality ...

      • 5 11

  • Pan Obajtek skradł im show (1)

    • 51 6

    • Fakt- role blazna odegral pierwszoplanowo.

      • 1 1

  • Lotos i tak był trupem (2)

    Za PO przynosił ciągłe straty i chciano go sprzedać Niemcom. PiS go ustabilizował i chce połączyć z Orlenem. Koncentracja kapitału. Normalny proces.

    • 33 11

    • Żart dnia (1)

      • 2 1

      • W dodatku slaby.

        Suchar dnia predzej.

        • 0 0

  • Orlen i Lotos (1)

    Niech wspaniali samorządowcy i europosłowie z PO protestują w Brukseli, w końcu to Komisja Europejska wydała taka decyzję.....
    Lewandowski, Aziewicz, Dulkiewicz, Adamowicz, Struk - dlaczego nie ma was w Brukseli tylko drzecie gęby na parkingu???? Macie takie znajomości w unijnych strukturach, tak bardzo staracie się o nakładanie kolejnych kar na Polskę, to wykorzystajcie swoje "znajomości i konszachty" dla regionu.

    • 4 2

    • Wy macie wybitnych fachowcow-Czemu Czarnecki sie nie odezwie?

      Byl wszedzie,zna wszystkich...

      • 0 0

  • Teraz czas na Energe

    Dosyć rozrzutnosci i latania nieudolności stałą przesylowa.

    • 1 2

  • Pani Dulkiewicz (4)

    A gdzie Pani była jak zaczęto rozmowy na temat przyszłości lotosu?

    • 96 11

    • Sprzedawalam niemcom GPEC z Adamowiczem

      • 0 0

    • podpisywala projekt

      toalety dla psów.

      • 3 1

    • W biedronce:)

      • 8 1

    • Na pewno nie była prezydentem

      • 3 5

  • Szkoda ,ze Gdansk nie myslal jak sprzedawal GPEC niemcom za grosze.

    • 4 0

  • Zdecydowanie szansa (23)

    Obecnie tylko wielkie korporacje się liczą na świecie

    • 280 185

    • Uważam, że to zdecydowanie wielka szansa dla regionu, obu spólek, jak i przede wszysktkim dla Polski.
      Dla regionu, ponieważ po połącznieu Lotos otrzyma poteżne zaplecze badawcze i bedzie tu tylko więcej inwestycji. Orlen nie lczy sie z lotosem po to by go zniszczyc ale zeby go rozwijac! I tu pojawia się dlaczego to szansa dla obu spółek. Lotos - dostanie wsparcie od większej firmy, Orlen stworzy duży i liczący się koncern. I to będzie znacząca szansa dla Polski na wejście na rynek europejski. Wiele osob piszac na tym forum wlasnie zapomina ze lotos jest nie tylko Gdanski ale przed wszystkim polski.

      • 0 1

    • Taaaa... chyba do niekontrolowanego przepalania pieniędzy

      • 2 1

    • Zastanów się proszę, ta transakcja zdrenuje kieszeń orlenu. powstanie duży koncern z pustymi kieszeniami.

      A ten biznes jest zyskowny ale potrzebuje gotówki do inwestycji.

      • 3 0

    • Przypomnę że Tusk chciał sprzedać Lotos Rosjanom (3)

      • 11 8

      • jak na razie to PIS sprzedał stocznię Ukraińcom, to fakt (1)

        reszta to bajki

        • 11 2

        • tak sądzisz ? To prześledź powiązania z deweloperką

          kto jest właścicielem czego i kto za te interesy bonusy mieszkaniowe dostawał...

          • 3 3

      • Ale jednak nie sprzedał

        • 2 1

    • Polecam jednak się douczyć trochę w temacie

      • 0 0

    • problem z tą szansą jest taki że większość lotosu trzeba posprzedawać innym firmom (1)

      tak naprawdę wygląda na skok na kasę do budżetu i pozbycie się konkurencji z polskiego rynku

      orlen przejął z energą zobowiązania finansowania polskiego górnictwa - a pozbycie się lotosu pozwoli dowolnie kształtować ceny paliw w hurcie

      • 30 2

      • lecz co to ma wspólnego z wolnym rynkiem i współpracą tych firm ?

        • 3 1

    • bez komentarza (3)

      • 20 12

      • W pierwszej kolejności na bruk tych co głosowali za Trzaskowskim (2)

        • 6 8

        • Dziękujemy Brukselo za zgodę

          • 1 2

        • Czy Lotos Koleje dalej w rękach spółki rosyjskiej od 2014 roku?

          • 2 2

    • Z pisowskimi menażego-słupami na czele, życzę powodzenia ... (1)

      • 2 3

      • Najlepszy słup to Tusk w Brukseli

        • 2 7

    • wielkie korporacje są 20 krotnie większe

      Teza o konkurowaniu na rynku Światowym ( Orlen - wartość z Lotosem < 10mld USD) z BP (wartość ok 280 mld USD) i Shell (wartość ok 170 mld USD) jest trochę słaba

      • 8 0

    • (4)

      A. Dulkiewicz, Lewandowski, Aziewicz na konferencji.... mąciwody. To są przedstawiciele mieszkańców. Nieprzygotowane w jakimkolwiek merytorycznie stopniu osoby. Przedszkole, " a proszę pani on nam zabrał". Sposób wypowiedzi absolutnie prymitywny

      • 29 23

      • (2)

        zadzwoń do Adriana on ci to wytłumaczy. Może zrozumiesz coś z bredni wójta Pciamia

        • 18 21

        • Zapraszamy wyborców PO na wieś na wyPOczynek (1)

          Będzie się działo...

          • 7 5

          • Apel do wieśniaków z PiSu na wsi do tępoty umysłowej

            Ugośćcie odpowiednio kwiat intelektualny z PO

            • 7 3

      • 100% racji , przerażające że oni wydają nasze POdatki , masakra

        • 5 1

    • Tylko ze ta fuzja zmniejsza znacząco udział skarbu państwa w polskich koncernach paliwowych.

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane