• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GSF Monitor już w Gdańsku. Nowa platforma Lotos Petrobaltic

Robert Kiewlicz
26 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Nowo zakupiona platforma Petrobalticu została zbudowana w 1989 r. w stoczni w Singapurze. Nosi ona nazwę "GSF Monitor". Jej dotychczasowym właścicielem była firma Transocean Offshore Gulf of Guinea Ltd.


Nowa platforma Lotos Petrobaltic dotarła w środę do Gdańska. Nowo zakupiona jednostka to czwarta platforma spółki Petrobaltic. Jej koszt to 300 mln zł.


Platforma, która będzie nosiła nazwę "Lotos Petrobaltic" może prowadzić wiercenia na wodach o głębokości 350 ft. (105 m). Platforma, która będzie nosiła nazwę "Lotos Petrobaltic" może prowadzić wiercenia na wodach o głębokości 350 ft. (105 m).

Jest to platforma typu "jack-up" (samopodnośna), została zbudowana w 1989 r. w stoczni w Singapurze. Nosi ona nazwę "GSF Monitor". Jej dotychczasowym właścicielem była firma Transocean Offshore Gulf of Guinea Ltd. Z wód zachodniej Afryki, gdzie do niedawna pracowała, platforma trafiła na Bałtyk na pokładzie statku m/v "Target". Przebyła ponad 5 tys. mil morskich.

W finansowaniu zakupu jednostki uczestniczyła Agencja Rozwoju Przemysłu we współpracy z Nordea Bank Polska. Lotos wyłożył natomiast 100 mln zł ze środków własnych na zakup platformy.

Platforma, która będzie nosiła nazwę "Lotos Petrobaltic" może prowadzić wiercenia na wodach o głębokości 350 ft. (105 m). Przeprowadzone przed zakupem analizy techniczne wykazały, że istnieje możliwość przedłużenia nóg platformy o 50 stóp, co pozwoli jej na pracę na wodach nawet o głębokościach do 120 metrów.

- Bezpośrednio po otrzymaniu zgody na dopuszczenie do ruchu, wydawanej przez Wyższy Urząd Górniczy, "Lotos Petrobaltic" rozpocznie prace na Bałtyku - mówi Zbigniew Paszkowicz, wiceprezes Grupy Lotos ds. poszukiwań i wydobycia oraz prezes Lotos Petrobaltic. - Będą to wiercenia na koncesji Gotlandia, a zamierzamy je rozpocząć jeszcze w marcu. Działania te bezpośrednio wpisują się w konsekwentnie realizowaną strategię Grupy Lotos, związaną z pełnym rozpoznaniem potencjału Morza Bałtyckiego, ze wzrostem wydobycia węglowodorów z własnych źródeł.

Plan prac nowej platformy obejmuje wiercenie kilkunastu otworów oraz liczne prace związane z rekonstrukcją otworów już istniejących. Jeśli wiercenia poszukiwawcze potwierdzą występowanie kolejnych złóż, ich zagospodarowanie będzie wymagać następnych wierceń - otworów eksploatacyjnych i zatłaczających - oraz budowy centrów produkcyjnych. Realizacja tych zadań będzie wymagała zakupu kolejnych platform w przyszłości.

Dodatkowo w połowie tego roku Lotos Petrobaltic rozpocznie przebudowę posiadanej platformy wiertniczej "Petrobaltic" na platformę eksploatacyjną. Po zakończeniu inwestycji platforma "Petrobaltic" stanie się centrum produkcyjnym na złożu B8, a całość prac wiertniczych przejmie platforma "Lotos Petrobaltic". Uruchomienie komercyjnej produkcji ze złoża B8 planowane jest na koniec 2015 r. Jego potencjał wydobywczy oszacowano na 3,5 mln ton ropy naftowej. Petrobaltic zakłada pozyskiwanie z tego złoża ok. 220 tys. ton ropy rocznie.

- W 2013 roku wykonaliśmy ponad 1000 km kw. badań sejsmicznych 2D i 3D na koncesjach poszukiwawczych - wymienia Krzysztof Sułecki, wiceprezes ds. poszukiwań i wydobycia Lotos Petrobaltic. - Wyniki tych badań pozwolą wytypować obiekty, w których mogą znajdować się kumulacje węglowodorów. Trzeba podkreślić, że te potencjalne obiekty złożowe są zlokalizowane pod dnem morza o głębokości wody powyżej 90 m, a więc w obszarze operacyjnym nowej platformy.

W 2014 roku Grupa Lotos chce przeznaczyć miliard złotych na poszukiwania i wydobycie ropy naftowej na Bałtyku. Złoże B8 ma potencjał ok. 3,5 mln ton ropy, a potencjał na całym Bałtyku ma wynosić nawet 30 mln ton. Lotos chce osiągnąć do 2015 roku wydobycie na poziomie 24 tys. baryłek ropy na dobę z własnego wydobycia.

Zobacz, jak wygląda platforma wydobywcza od środka.

Nowa platforma Lotos Petrobaltic.

Miejsca

Opinie (33) 2 zablokowane

  • Za duzo kominow, za malo platform.

    • 11 2

  • W Gdyni podobno robia podobne statki (nowe) za okolo 200mln. (3)

    • 3 24

    • Ech (1)

      Widac ze jestes z gdanska ...wiedza nie szastasz

      • 4 4

      • a ty widac jestes z wiochy i taki bystry jak krowi szczyn

        podpis tez masz z najwyzszej półki

        • 0 1

    • Statki czy platformy? Bo to różnica.

      • 2 0

  • juz pewnie powstrzymano wycieki oleju... (1)

    korki od szampana wystrzelily, a platforma do remontu

    • 6 9

    • hmm ,jakie wycieki?

      czyzbyś miał jakies poufne informacje?

      • 2 0

  • Lepsze to niż nic (1)

    24 tysiące baryłek to mniej niż 5% dziennego zużycia ropy w Polsce - informacja dla odbiorców rządowej propagandy sukcesu. Nie zanosi się na nowy Kuwejt nad Wisłą

    • 8 5

    • Lepiej mieć niż nie mieć

      Chętnie sprawdzę te wyliczenia, skąd masz te dane?

      • 2 0

  • Platforma jest to i ropa będzie (1)

    Rząd na pewno odpowiednio opodatkuje "nasze dobro narodowe"

    • 7 3

    • Kiedy

      w końcu skończy się ta ropa,ciągle słysze ze jest jej na 60 lat...

      • 0 1

  • Skad te nazwy?

    Nie mogli ich jakos po ludzku nazwac? Jedna to Petrobaltic, druga Lotos Petrobaltic, potem bedzie pewnie jeszcze Lotos, Petrobaltic 2, Petrobaltic Lotos itd.

    • 6 2

  • Co za dno! (6)

    Kupili starą wyeksploatowaną ( 25- lat ) paltformę i wielkie halo... co to za dziadostwo!?

    • 12 8

    • 25 lat to średni wiek

      przynajmniej wiadomo, że działa!

      • 0 0

    • Pracowalem na starszej

      Pracowalem na starszej na wschod od Anglii, o ile ta petrobaltic lotos wyczyszcza i wyposaza to nie bedzie taka znowu najgorsza.

      • 3 0

    • Jeżeli jest sprawna i ma wszystkie pozwolenia (2)

      Jeżeli jest sprawna i ma wszystkie pozwolenia, to przynajmniej szybciej dobiorą się do ropy.
      Myślisz, że lepiej byłoby czekać nie wiadomo ile na platformę, która nie wiadomo czy będzie działać?

      • 1 1

      • Jasne że są starsze i może 25 to średni wiek... (1)

        Lotos to firma perspektywiczna, inwestuje w złoża i planuje zwiększenie wydobycia. Ile to to jeszcze będzie pracowało? Co za krótkowzroczne myślenie... tak jak czterdziestoletnie skm'ki w trójmieście - trochę liftingu, nowe czoło i następne czterdzieści lat dadzą radę...

        • 1 0

        • nikomu do głowy nie przyjdzie, że...

          ...platforma to nie samochód i nie ma co ich porównywać; a mogę się założyć, że tak w myślach porównuje większość czytelników...

          • 0 0

    • To nie jest duży wiek jak na platformę wiertniczą, jak nie jesteś w temacie to się nie wypowiadaj.

      • 0 0

  • 25 platformy to i remont niedlugo.Dzielne arp-wspomoglo slabe panstwo.

    • 4 4

  • dzizas (2)

    co za wrak.Czy ten "rig" spelnia wymogi offshorowe?
    Ciekaw jestem kto przeprowadzal badania 2D I 3D...

    • 3 8

    • rig 2d 3d co to kogo obchodzi ?

      myslisz ze jestes taki cool jak sie tak pseudofachowo wyrazasz ?

      • 2 0

    • odp

      cgg veritas

      • 1 0

  • 25 letnia platforma, czy taki powód do dumy? Jeszcze pewnie do remontu %) (1)

    W sumie lepsze to niż nic

    • 2 3

    • pewnie wolałbyś Merca ;)

      chyba polskie firmy po prostu nie stać...

      • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane