Będzie miał długość ok. 35 km i zapewni możliwość przesłania gazu w rejon centralnej Polski. Wojewoda Pomorski wydał pozwolenie na budowę dla gazociągu Kolnik-Gdańsk, który jest jedną z części projektu pływającego terminalu LNG zlokalizowanego na Zatoce Gdańskiej.
ważna i potrzebna inwestycja
85%
może i ważny krok gospodarczy, ale czy nie wpłynie negatywnie na środowisko
9%
Pływający terminal LNG typu FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) i dodatkowe odcinki gazociągów, które wyprowadzą pochodzący z niego gaz do polskiego systemu mają być gotowe w 2025 r.
Gazociąg Kolnik-Gdańsk to jeden z trzech odcinków gazociągów lądowych, wchodzących w skład tego projektu. Będzie miał długość ok. 35 km (gazociąg wysokiego ciśnienia, średnica: 1000 mm, ciśnienie robocze: 8,4 MPa). Zapewni on możliwość przesłania w rejon centralnej Polski gazu, który zostanie wcześniej odebrany i poddany regazyfikacji w pływającym terminalu FSRU, zlokalizowanym na Zatoce Gdańskiej.
Gazociąg będzie przebiegał przez pięć gmin w województwie pomorskim: miasto Gdańsk, Pruszcz Gdański, Cedry Wielkie, Suchy Dąb oraz Pszczółki. Wraz z gazociągiem przyłączeniowym wysokiego ciśnienia powstanie również stacja pomiarowa FSRU oraz światłowód.
Mamy terminal LNG, czy możemy zbudować polskie gazowce?
- Uzyskaliśmy pierwszy z trzech kompletów pozwoleń na budowę, wymaganych na ok. 250-kilometrowym odcinku lądowym projektu FSRU. Po zakończeniu procesu pozwoleniowego i wyborze wykonawców planujemy niezwłocznie przystąpić do rozpoczęcia prac budowlanych na tej inwestycji - powiedział Tomasz Stępień, prezes zarządu Gaz-System.W skład części lądowej FSRU wchodzą, oprócz gazociągu Kolnik-Gdańsk, jeszcze dwa: Gardeja-Kolnik o długości ok. 86 km oraz Gustorzyn-Gardeja o długości ok. 128 km. Aktualnie oba są w fazie projektowej.
Falochron i tor wodny dla pływającego terminalu FSRU w Gdańsku
Gazociąg to kolejny element infrastruktury niezbędny do uruchomienia tego projektu. Pod koniec lipca rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk". Jej celem jest budowa nowej infrastruktury w gdańskim porcie. Chodzi głównie o falochron i tor wodny dla jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego - FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). Na inwestycję ma zostać przekazanych 856 mln zł.
Jednostka FSRU to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Ma on być zlokalizowany w Zatoce Gdańskiej. Polska planuje zwiększyć planowaną przepustowość terminalu do co najmniej 12 mld m sześc. z planowanych pierwotnie 6 mld m sześc. Ponadto zakładana jest jeszcze możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.