• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gazociąg Kolnik-Gdańsk z pozwoleniem na budowę

VIK
5 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.

Będzie miał długość ok. 35 km i zapewni możliwość przesłania gazu w rejon centralnej Polski. Wojewoda Pomorski wydał pozwolenie na budowę dla gazociągu Kolnik-Gdańsk, który jest jedną z części projektu pływającego terminalu LNG zlokalizowanego na Zatoce Gdańskiej.



Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to:

Pływający terminal LNG typu FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) i dodatkowe odcinki gazociągów, które wyprowadzą pochodzący z niego gaz do polskiego systemu mają być gotowe w 2025 r.

Gazociąg Kolnik-Gdańsk to jeden z trzech odcinków gazociągów lądowych, wchodzących w skład tego projektu. Będzie miał długość ok. 35 km (gazociąg wysokiego ciśnienia, średnica: 1000 mm, ciśnienie robocze: 8,4 MPa). Zapewni on możliwość przesłania w rejon centralnej Polski gazu, który zostanie wcześniej odebrany i poddany regazyfikacji w pływającym terminalu FSRU, zlokalizowanym na Zatoce Gdańskiej.

Gazociąg będzie przebiegał przez pięć gmin w województwie pomorskim: miasto Gdańsk, Pruszcz Gdański, Cedry Wielkie, Suchy Dąb oraz Pszczółki. Wraz z gazociągiem przyłączeniowym wysokiego ciśnienia powstanie również stacja pomiarowa FSRU oraz światłowód.


Mamy terminal LNG, czy możemy zbudować polskie gazowce?



- Uzyskaliśmy pierwszy z trzech kompletów pozwoleń na budowę, wymaganych na ok. 250-kilometrowym odcinku lądowym projektu FSRU. Po zakończeniu procesu pozwoleniowego i wyborze wykonawców planujemy niezwłocznie przystąpić do rozpoczęcia prac budowlanych na tej inwestycji - powiedział Tomasz Stępień, prezes zarządu Gaz-System.
W skład części lądowej FSRU wchodzą, oprócz gazociągu Kolnik-Gdańsk, jeszcze dwa: Gardeja-Kolnik o długości ok. 86 km oraz Gustorzyn-Gardeja o długości ok. 128 km. Aktualnie oba są w fazie projektowej.

Falochron i tor wodny dla pływającego terminalu FSRU w Gdańsku



Gazociąg to kolejny element infrastruktury niezbędny do uruchomienia tego projektu. Pod koniec lipca rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk". Jej celem jest budowa nowej infrastruktury w gdańskim porcie. Chodzi głównie o falochron i tor wodny dla jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego - FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). Na inwestycję ma zostać przekazanych 856 mln zł.

Jednostka FSRU to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Ma on być zlokalizowany w Zatoce Gdańskiej. Polska planuje zwiększyć planowaną przepustowość terminalu do co najmniej 12 mld m sześc. z planowanych pierwotnie 6 mld m sześc. Ponadto zakładana jest jeszcze możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.
VIK

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (46)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane