- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (35 opinii)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (48 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (87 opinii)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (196 opinii)
- 5 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
- 6 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU
Trwają intensywne prace przy budowie dwóch pierwszych gazowców zamówionych przez Grupę Kapitałową PGNiG. W sumie zamówiono osiem takich jednostek. Niezależnie od tego GK PGNiG zdecydowała się w 2022 r. na czarter krótkoterminowy trzech już używanych gazowców. Na razie obsługują one transporty gazu do terminala LNG w Świnoujściu, jednak w niedalekiej przyszłości będą także zawijać do pływającego terminala gazowego w Gdańsku.
Rekordowe ceny gazu. Nawet pięć razy więcej niż w 2021 r.
Gazowce "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka", które wejdą do użytku w 2023 r., to pierwsze statki do przewozu LNG budowane specjalnie na potrzeby PGNiG. W sumie Grupa PGNiG zamówiła osiem takich jednostek. Dwie kolejne rozpoczną służbę w 2024 r., a w 2025 r. zostaną oddane do użytku aż cztery nowe gazowce.
Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka przypłyną także do Gdańska
Wszystkie statki zamówione przez GK PGNiG będą miały pojemność 174 tys. m sześc. gazu skroplonego. Taka ilość LNG odpowiada 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. PGNiG będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarterowych zawartych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping i Maran Gas Maritime.
Mamy terminal LNG, czy możemy zbudować polskie gazowce?
- Gazowce wyczarterowane przez PGNiG posłużą przede wszystkim do obsługi kontraktów długoterminowych na dostawy LNG zawartych w formule free-on-board (FOB). Formuła FOB oznacza, że to kupujący jest odpowiedzialny za odbiór LNG w terminalu skraplającym oraz jego późniejszy transport. To również kupujący decyduje o porcie przeznaczenia. PGNiG będzie więc mogło skierować statki z gazem skroplonym również do pływającego terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje biuro prasowe PGNiG. - Spółka jest zainteresowana wykorzystaniem tej (na razie planowanej) instalacji, dlatego w marcu złożyła zamówienie w ramach fazy pierwszej procedury Open Season dla FSRU, prowadzonej przez operatora systemu przesyłowego gazu, spółkę Gaz-System. (W uproszczeniu procedura Open Season służy ustaleniu popytu na usługi terminala).
Gaz ze Stanów Zjednoczonych w nowym terminalu FSRU
Aktualnie PGNiG posiada długoterminowe umowy w formule FOB ze spółkami z amerykańskiej grupy Venture Global. Wolumen tych umów to 5,5 mln ton LNG rocznie, a więc ok. 7 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym (po regazyfikacji).
Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy
- Ponadto w maju 2022 r. PGNiG podpisało z amerykańską spółką Sempra Infrastructure porozumienie określające główne postanowienia ewentualnej długoterminowej umowy kupna-sprzedaży LNG o wolumenie 3 mln ton rocznie (ok. 4 mld m sześc. po regazyfikacji). Przewidziany termin rozpoczęcia realizacji kontraktu to 2027 r., co zostało określone z uwzględnieniem m.in. planowanego terminu oddania do użytku terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje spółka.
Pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej
Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Polska planuje zwiększyć planowaną przepustowość pływającego terminalu gazu skroplonego w rejonie Gdańska do co najmniej 12 mld m sześc. z planowanych pierwotnie 6 mld m sześc. Pływający terminal LNG w Gdańsku i dodatkowe odcinki gazociągów, które wyprowadzą pochodzący z niego gaz do polskiego systemu, będą gotowe w 2025 r. Początkowo oddanie inwestycji do użytkowania było planowane w perspektywie 2027/2028 r.
Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol
Niedawno Gaz-System - spółka odpowiedzialna za budowę terminalu - uzyskał decyzje środowiskowe dla wszystkich trzech gazociągów lądowych, projektowanych w ramach programu FSRU. Projektowane w ramach programu FSRU gazociągi mają zapewnić możliwość rozprowadzenia dodatkowego wolumenu gazu pochodzącego z pływającego terminalu FSRU, który zlokalizowany będzie w rejonie Gdańska. Gazociąg relacji Kolnik-Gdańsk o długości ok. 35 km przebiegać będzie przez teren województwa pomorskiego, podobnie jak gazociąg Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km. Natomiast gazociąg Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km planowany jest na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu
Bezpieczeństwo energetyczne Polski
Program FSRU, obok programu Baltic Pipe oraz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, stanowi istotny element tzw. Bramy Północnej. Głównym celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez stworzenie nowych punktów wejścia do krajowego systemu przesyłowego oraz zwiększenia zdolności transportowych gazu ziemnego do odbiorców w całej Polsce. Ta inwestycja ma także duże znaczenie dla powstania konkurencyjnego rynku gazu ziemnego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więc została uwzględniona na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (PCI).
Opinie wybrane
-
2022-06-15 09:04
Państwo powinno dbać o infrastrukturę i bezpieczeństwo (8)
ale absolutnie nie oznacza to, że wszystko ma być państwowe a odbiorcy pozbawieni dobrodziejstwa konkurencji i wolnego wyboru.
Wystarczy uchwalać odpowiednie prawo i je egzekwować.- 55 18
-
2022-06-17 19:58
Tak wolny rynek i wpuścić Gazprom do polski
Przyjdzie zima i Gazprom zakręci kurek. Uuu i co wtedy dlaczego rząd nic nie robi.
- 0 0
-
2022-06-15 22:53
"dobrodziejstwa konkurencji i wolnego wyboru"
Będziesz miał "dobrodziejstwa"... Drogą na Zaleszczyki...
Wojska zaciężne sprawdzają się jedynie w niektórych sytuacjach. W tych gdzie mogą sowicie się obłowić. Mniej zasobny raczej szybko zostanie obrabowany lub sprzedany.
Bronić trzeba się umieć, nie tylko militarnie...- 1 0
-
2022-06-15 14:39
(3)
a kto prywatnie zbuduje gazowiec?
- 6 4
-
2022-06-15 15:46
Dlaczego budują w Korei? (2)
Dlaczego firma państwowa nie wspiera naszego przemysłu stoczniowego? Za drogo, co?
- 3 3
-
2022-06-15 19:14
bo w Korei budowa idzie na okrągło (1)
a my jesteśmy na etapie "Sołdka".
- 4 0
-
2022-06-15 20:00
czy to państwowo...
czy też prywatnie...
Jedna nędza.
Finansowa i mentalna.- 1 1
-
2022-06-15 11:50
w wielu dziedzinach mamy najlepsze prawo na świecie... (1)
tylko z tą egzekucją jest bardzo marnie...
Szczególnie z powodu uznaniowości interpretacji, która jest monopolem "niektórych".- 5 1
-
2022-06-15 16:01
w jakich?
serio pytam
- 1 2
-
2022-06-15 08:36
(18)
"W południowokoreańskiej stoczni..."
Przypomnijcie od ilu lat wstajemy z kolan i od ilu lat koniec z niszczeniem polskich stoczni?- 15 5
-
2022-06-15 08:58
twój komentarz świadczy najlepiej że nie masz pojęcia o czym piszesz (16)
Postąpili najlepiej jak się tylko dało, czyli kupili tam gdzie przy spełnieniu warunków cena jest najkorzystniejsza i realizacja najszybsza. Tak powinni myśleć wszyscy politycy. Mam w poważaniu naszych januszy biznesu, jeśli nie potrafią dostosować się do warunków rynkowych niech upadają. To nie PRL i nikt nie będzie ich dotować od tak i bulić 3 razy więcej nie mając gwarancji że sprzęt zostanie dostarczony na czas i połowa nie zostanie rozkradziona przez na*nych Mirków z Kartuz.
- 12 13
-
2022-06-15 10:26
A na (6)
ch...j na gazowce jak mamy działające rurociągi. Trzeba tylko dobrze żyć z sąsiadami, handlować z nimi i nie wpie*rzać się w ich wewnętrzne sprawy. Tylko tyle. Teraz rozwiązujemy problemy, których sobie sami narobiliśmy bo mamy sprzedajnych rządzących.
- 4 24
-
2022-06-15 10:32
(3)
Donald nie będzie żadnych interesów z ruskimi, nie placz już.
- 13 9
-
2022-06-15 11:25
za ryżego waha E95 kosztowała ok 5,5 za litr (2)
gdy kurs dolara był w granicach 2,4, wtedy też nagrali go jak mówił po wygranych wyborach "że teraz to k.. paliwo może być i po 7 ziko".
- 10 11
-
2022-06-15 11:48
No i jest po 9. (1)
PiS - spadkobiercy Tuska.
- 6 17
-
2022-06-18 13:29
Mamy wojnę pod bokiem i Putina
Chyba jest różnica
- 2 1
-
2022-06-15 11:21
To nie my odcięliśmy się od gazu z Rosji (1)
tylko Rosja odcięła nas za to, ze nie płacimy w rublach. Celem nord stream było ostatecznie i tak wyeliminowanie transportu na zachód przez Polskę i Ukrainę aby nie bulić dodatkowych opłat przesyłowych. Oni sobie ze szkopami wcześniej zaplanowali, że Niemcy będą hubem przesyłowym na całą Europę i że będą na tym zarabiać krocie. Po to wprowadzają te
tylko Rosja odcięła nas za to, ze nie płacimy w rublach. Celem nord stream było ostatecznie i tak wyeliminowanie transportu na zachód przez Polskę i Ukrainę aby nie bulić dodatkowych opłat przesyłowych. Oni sobie ze szkopami wcześniej zaplanowali, że Niemcy będą hubem przesyłowym na całą Europę i że będą na tym zarabiać krocie. Po to wprowadzają te zielone pseudo reformy na które powinniśmy mieć wywalone na całego. O sprzedajnych rządzących masz 100% racji, patrz Pawlak i jego umowy z 4liter gdzie sami przedstawiciele Gazpromu dziwili się kiedyś z propozycją ceny i czasu trwania, co pisali w ruskich gazetach jak to opisywali jako niebywały sukces...Powinniśmy być na maksa uniezależnieni od jednego źródła i dodatkowo korzystać z węgla który mamy u siebie i sprowadzać go dalej z Australii, Afryki, Ameryki Południowej i Rosji zależnie gdzie taniej.
- 65 19
-
2022-06-15 18:50
Pal gumę
- 0 2
-
2022-06-15 09:44
"przy spełnieniu warunków cena jest najkorzystniejsza" (8)
A te warunki to "teraz i natychmiast, bo nam po nogach cieknie".
Czyli cztery, pięć razy drożej i to co akurat jest pod ręką.
Ale i tak taniej, niż utrzymanie przemysłu i związków gospodarczych, które byłyby w stanie wytworzyć takie dobra. Przy tak rozumianej "optymalizacji" w tym kraju nie utrzyma się żadna orkiestra symfoniczna.
Co zresztą się dzieje i co widać...- 5 8
-
2022-06-15 11:32
Przypomnij sobie ile budowano ORP Ślązak (7)
i ile kosztował, za tą kasę można było kupić 3 statki o podobnych parametrach i zajęło by to max 5 lat od daty zamówienia a nie 20.
- 8 5
-
2022-06-15 15:14
A co ma do tego ORP Ślązak?
Winne są kolejne rządy, które co chwila zmieniały (czyt. zmniejszały) wielkość zamówienia i które nie przelewały pieniędzy w terminie. Fakt, że każda zachodnia stocznia w takiej sytuacji zerwałaby umowę i zażądała zapłaty kar umownych.
- 8 2
-
2022-06-15 11:57
Przypomnij sobie o praktycznej likwidacji "Conoradinum", TME i OiO (5)
Czy wcześniejszych likwidacjach okrętowych ZSZ.
Resztki oddano "manażerii" aby zrobiła sobie żerowisko z działań będących w obowiązkach państwa. I jeśli myślisz, że jest to specyfika tylko kraju nad Wisłą, obejrzyj sobie "Wojny Waszyngtonu".
Trep jest trepem, niezależnie od sztandarów...
W latach '90 budowaliśmy gazowce. Nie było łatwo, ale do dzisiaj pływają.
Tylko ludzi, którzy je budowali, już nie ma.- 46 4
-
2022-12-15 08:26
Chyba chodzi tu o Conradinum ...
- 0 0
-
2022-06-15 15:56
(3)
Moglbys podac nazwy tych gazowcow?
- 4 1
-
2022-06-15 19:20
poszukaj sobie produkcję (2)
Gdyni i Szczecina.
To nie boli.
Oczywiście, były to LPG a nie LNG. Ale od czegoś trzeba zacząć.
Ogólnie LNG to do obecnych czasów raczej egzotyka, choć konstrukcje są znane od bardzo wielu lat. Ale dużego zapotrzebowania nie było.- 2 2
-
2022-06-15 19:47
To zupełnie inna technologia (1)
Zakup w Korei jest optymalnym rozwiązaniem
- 3 0
-
2022-06-15 22:17
na musiku, to zawsze jest optymalnie
i to tygrysy lubią najbardziej...
Również te od "Gawrona" vel "Ślązaka"...
Jest musik, nie trzeba myśleć.- 3 0
-
2022-06-15 08:51
Na razie wstaliśmy do połowy, tak żeby wypiąć tyłek.
- 10 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.