• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Gazowiec "Lech Kaczyński" zbudowany dla PGNiG będzie już wkrótce transportował skroplony gaz do Polski. W najbliższych latach powstanie osiem takich jednostek.
  • Gazowiec "Lech Kaczyński" zbudowany dla PGNiG będzie już wkrótce transportował skroplony gaz do Polski. W najbliższych latach powstanie osiem takich jednostek.

Trwają intensywne prace przy budowie dwóch pierwszych gazowców zamówionych przez Grupę Kapitałową PGNiG. W sumie zamówiono osiem takich jednostek. Niezależnie od tego GK PGNiG zdecydowała się w 2022 r. na czarter krótkoterminowy trzech już używanych gazowców. Na razie obsługują one transporty gazu do terminala LNG w Świnoujściu, jednak w niedalekiej przyszłości będą także zawijać do pływającego terminala gazowego w Gdańsku.



Rekordowe ceny gazu. Nawet pięć razy więcej niż w 2021 r.



Jak oceniasz państwowe inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne kraju?

W południowokoreańskiej stoczni położono stępkę pod budowę drugiego z zamówionych przez PGNiG statków do przewozu LNG, który będzie nosił imię "Grażyna Gęsicka". Wcześniej odbyło się wodowanie pierwszej jednostki o nazwie "Lech Kaczyński".

Gazowce "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka", które wejdą do użytku w 2023 r., to pierwsze statki do przewozu LNG budowane specjalnie na potrzeby PGNiG. W sumie Grupa PGNiG zamówiła osiem takich jednostek. Dwie kolejne rozpoczną służbę w 2024 r., a w 2025 r. zostaną oddane do użytku aż cztery nowe gazowce.

Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka przypłyną także do Gdańska



Wszystkie statki zamówione przez GK PGNiG będą miały pojemność 174 tys. m sześc. gazu skroplonego. Taka ilość LNG odpowiada 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. PGNiG będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarterowych zawartych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping i Maran Gas Maritime.

Mamy terminal LNG, czy możemy zbudować polskie gazowce?



- Gazowce wyczarterowane przez PGNiG posłużą przede wszystkim do obsługi kontraktów długoterminowych na dostawy LNG zawartych w formule free-on-board (FOB). Formuła FOB oznacza, że to kupujący jest odpowiedzialny za odbiór LNG w terminalu skraplającym oraz jego późniejszy transport. To również kupujący decyduje o porcie przeznaczenia. PGNiG będzie więc mogło skierować statki z gazem skroplonym również do pływającego terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje biuro prasowe PGNiG. - Spółka jest zainteresowana wykorzystaniem tej (na razie planowanej) instalacji, dlatego w marcu złożyła zamówienie w ramach fazy pierwszej procedury Open Season dla FSRU, prowadzonej przez operatora systemu przesyłowego gazu, spółkę Gaz-System. (W uproszczeniu procedura Open Season służy ustaleniu popytu na usługi terminala).

Gaz ze Stanów Zjednoczonych w nowym terminalu FSRU



Aktualnie PGNiG posiada długoterminowe umowy w formule FOB ze spółkami z amerykańskiej grupy Venture Global. Wolumen tych umów to 5,5 mln ton LNG rocznie, a więc ok. 7 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym (po regazyfikacji).

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



- Ponadto w maju 2022 r. PGNiG podpisało z amerykańską spółką Sempra Infrastructure porozumienie określające główne postanowienia ewentualnej długoterminowej umowy kupna-sprzedaży LNG o wolumenie 3 mln ton rocznie (ok. 4 mld m sześc. po regazyfikacji). Przewidziany termin rozpoczęcia realizacji kontraktu to 2027 r., co zostało określone z uwzględnieniem m.in. planowanego terminu oddania do użytku terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje spółka.

Pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej



Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Polska planuje zwiększyć planowaną przepustowość pływającego terminalu gazu skroplonego w rejonie GdańskaMapka do co najmniej 12 mld m sześc. z planowanych pierwotnie 6 mld m sześc. Pływający terminal LNG w Gdańsku i dodatkowe odcinki gazociągów, które wyprowadzą pochodzący z niego gaz do polskiego systemu, będą gotowe w 2025 r. Początkowo oddanie inwestycji do użytkowania było planowane w perspektywie 2027/2028 r.

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol



Niedawno Gaz-System - spółka odpowiedzialna za budowę terminalu - uzyskał decyzje środowiskowe dla wszystkich trzech gazociągów lądowych, projektowanych w ramach programu FSRU. Projektowane w ramach programu FSRU gazociągi mają zapewnić możliwość rozprowadzenia dodatkowego wolumenu gazu pochodzącego z pływającego terminalu FSRU, który zlokalizowany będzie w rejonie Gdańska. Gazociąg relacji Kolnik-Gdańsk o długości ok. 35 km przebiegać będzie przez teren województwa pomorskiego, podobnie jak gazociąg Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km. Natomiast gazociąg Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km planowany jest na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu



Bezpieczeństwo energetyczne Polski



Program FSRU, obok programu Baltic Pipe oraz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, stanowi istotny element tzw. Bramy Północnej. Głównym celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez stworzenie nowych punktów wejścia do krajowego systemu przesyłowego oraz zwiększenia zdolności transportowych gazu ziemnego do odbiorców w całej Polsce. Ta inwestycja ma także duże znaczenie dla powstania konkurencyjnego rynku gazu ziemnego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więc została uwzględniona na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (PCI).

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (186)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane