• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gazowce PGNiG w Gdańsku. Transport LNG do pływającego terminala FSRU

Robert Kiewlicz
15 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Gazowiec "Lech Kaczyński" zbudowany dla PGNiG będzie już wkrótce transportował skroplony gaz do Polski. W najbliższych latach powstanie osiem takich jednostek.
  • Gazowiec "Lech Kaczyński" zbudowany dla PGNiG będzie już wkrótce transportował skroplony gaz do Polski. W najbliższych latach powstanie osiem takich jednostek.

Trwają intensywne prace przy budowie dwóch pierwszych gazowców zamówionych przez Grupę Kapitałową PGNiG. W sumie zamówiono osiem takich jednostek. Niezależnie od tego GK PGNiG zdecydowała się w 2022 r. na czarter krótkoterminowy trzech już używanych gazowców. Na razie obsługują one transporty gazu do terminala LNG w Świnoujściu, jednak w niedalekiej przyszłości będą także zawijać do pływającego terminala gazowego w Gdańsku.



Rekordowe ceny gazu. Nawet pięć razy więcej niż w 2021 r.



Jak oceniasz państwowe inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne kraju?

W południowokoreańskiej stoczni położono stępkę pod budowę drugiego z zamówionych przez PGNiG statków do przewozu LNG, który będzie nosił imię "Grażyna Gęsicka". Wcześniej odbyło się wodowanie pierwszej jednostki o nazwie "Lech Kaczyński".

Gazowce "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka", które wejdą do użytku w 2023 r., to pierwsze statki do przewozu LNG budowane specjalnie na potrzeby PGNiG. W sumie Grupa PGNiG zamówiła osiem takich jednostek. Dwie kolejne rozpoczną służbę w 2024 r., a w 2025 r. zostaną oddane do użytku aż cztery nowe gazowce.

Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka przypłyną także do Gdańska



Wszystkie statki zamówione przez GK PGNiG będą miały pojemność 174 tys. m sześc. gazu skroplonego. Taka ilość LNG odpowiada 100 mln m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym. PGNiG będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarterowych zawartych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping i Maran Gas Maritime.

Mamy terminal LNG, czy możemy zbudować polskie gazowce?



- Gazowce wyczarterowane przez PGNiG posłużą przede wszystkim do obsługi kontraktów długoterminowych na dostawy LNG zawartych w formule free-on-board (FOB). Formuła FOB oznacza, że to kupujący jest odpowiedzialny za odbiór LNG w terminalu skraplającym oraz jego późniejszy transport. To również kupujący decyduje o porcie przeznaczenia. PGNiG będzie więc mogło skierować statki z gazem skroplonym również do pływającego terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje biuro prasowe PGNiG. - Spółka jest zainteresowana wykorzystaniem tej (na razie planowanej) instalacji, dlatego w marcu złożyła zamówienie w ramach fazy pierwszej procedury Open Season dla FSRU, prowadzonej przez operatora systemu przesyłowego gazu, spółkę Gaz-System. (W uproszczeniu procedura Open Season służy ustaleniu popytu na usługi terminala).

Gaz ze Stanów Zjednoczonych w nowym terminalu FSRU



Aktualnie PGNiG posiada długoterminowe umowy w formule FOB ze spółkami z amerykańskiej grupy Venture Global. Wolumen tych umów to 5,5 mln ton LNG rocznie, a więc ok. 7 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym (po regazyfikacji).

Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy



- Ponadto w maju 2022 r. PGNiG podpisało z amerykańską spółką Sempra Infrastructure porozumienie określające główne postanowienia ewentualnej długoterminowej umowy kupna-sprzedaży LNG o wolumenie 3 mln ton rocznie (ok. 4 mld m sześc. po regazyfikacji). Przewidziany termin rozpoczęcia realizacji kontraktu to 2027 r., co zostało określone z uwzględnieniem m.in. planowanego terminu oddania do użytku terminalu na Zatoce Gdańskiej - informuje spółka.

Pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej



Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Polska planuje zwiększyć planowaną przepustowość pływającego terminalu gazu skroplonego w rejonie GdańskaMapka do co najmniej 12 mld m sześc. z planowanych pierwotnie 6 mld m sześc. Pływający terminal LNG w Gdańsku i dodatkowe odcinki gazociągów, które wyprowadzą pochodzący z niego gaz do polskiego systemu, będą gotowe w 2025 r. Początkowo oddanie inwestycji do użytkowania było planowane w perspektywie 2027/2028 r.

Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol



Niedawno Gaz-System - spółka odpowiedzialna za budowę terminalu - uzyskał decyzje środowiskowe dla wszystkich trzech gazociągów lądowych, projektowanych w ramach programu FSRU. Projektowane w ramach programu FSRU gazociągi mają zapewnić możliwość rozprowadzenia dodatkowego wolumenu gazu pochodzącego z pływającego terminalu FSRU, który zlokalizowany będzie w rejonie Gdańska. Gazociąg relacji Kolnik-Gdańsk o długości ok. 35 km przebiegać będzie przez teren województwa pomorskiego, podobnie jak gazociąg Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km. Natomiast gazociąg Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km planowany jest na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Polska zabezpieczona na wypadek braku dostaw ropy ze Wschodu



Bezpieczeństwo energetyczne Polski



Program FSRU, obok programu Baltic Pipe oraz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, stanowi istotny element tzw. Bramy Północnej. Głównym celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez stworzenie nowych punktów wejścia do krajowego systemu przesyłowego oraz zwiększenia zdolności transportowych gazu ziemnego do odbiorców w całej Polsce. Ta inwestycja ma także duże znaczenie dla powstania konkurencyjnego rynku gazu ziemnego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więc została uwzględniona na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (PCI).

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • jakby politycy dbali o bezpieczenstwo wlasnego kraju, obyloby sie bez "ukrainskosci na kazdym kroku" (15)

    Jak na razie, politycy dbaja o zyski gospodarki amerykanskiej a ta podnosi sie z ziemi, dzieki nowej, przez USA spowodowanej wojnie, na terenie ukrainy.
    Mozna bylo tanio i bardziej ekologicznie kupowac u boku, od rosjan. Teraz kupujemy drogo i niekologicznie w kraju ktory w samym iraku zabil ponad 600 000 ludzi aby moc tam krasc rope

    • 21 43

    • (3)

      Amerykańska skoczyła się w latach 90 teraz śmiało można nazwać ją żydowska....

      Oświadczam że nie jest to mowa nienawiści

      • 7 5

      • tez poswiadczam, ze powyzsza wypowiedz nikogo nie obraza :) tzn. ludzi myslacych nie obraza

        • 5 6

      • (1)

        śmiało sobie nazywaj, ćwierćmózgu

        • 4 5

        • często widzisz go przed lustrem ?

          • 4 2

    • Kiedy dla Rosji to broń, a handel to wojna.

      Celem zdominowanie drugiej strony i skakanie jej po głowie oraz karanie gdy się zasłania

      • 2 0

    • (2)

      A już w ogóle najlepiej, to jakbyśmy się przyłączyli do ZSRR, co nie?

      • 9 2

      • tam byle kogo nie przyjmuja (1)

        • 1 3

        • Oczywiście.

          Trzeba posiadać wyprasowane ...onuce do walonek.

          • 0 0

    • Przecież Ruscy nie chcą nam sprzedawać ! (1)

      Mamy ważny kontrakt za zakup gazu. Płatności zdefiniowane w euro. Ruscy zażyczyli sobie rubli. Odmówiliśmy. To zakręcili kurek. Jakie są gwarancje, że następnym warunkiem sprzedaży gazu nie byłoby żądanie zamknięcia bazy USA w Redzikowie ? A następnym utworzenie bazy wojsk rosyjskich ?

      • 5 5

      • polacy sie zdziwili i oburzyli, ze rosja odpowiedziala sankcjami na polska sluzalczosc w stosunku do USA

        chce sie byc rusofobem, to w zimie mozemy sie otulac flaga USA (ahh, nie, z tej krew ciagle sie leje)

        • 2 9

    • Nie łżyj jak Ławrow (4)

      Wojnę spowodowali nazistowscy, rosyjscy zbrodniarze. Nie Amerykanie

      • 7 4

      • Amerykanie ratuja w ogole ludzi przed glodem, np. w Iraku zabili ponad 600 000 ludzi, aby ci sie nie meczyli, widzac (2)

        jak USA okrada ich kraj z dziel sztuki oraz ropy. Okradli tez Afganistan z rezerw walutowych, aby afgnaczycy nie kupowali sobie zlych rzeczy. Iranowi kradna rope na otwartym morzu, aby moc oplacac leczenie zolnierzy, ktorzy zostali ranni przy mordowaniu ludzi w Syrii, Afganistanie lub Iraku. Bez USA swiat bylby pozbawiony tej amerykanskiej sprawiedliwosci

        • 2 7

        • milcz ruski trolu (1)

          • 5 3

          • zaprzecz faktom o osobliwosci fejsbuckowa! nie umiesz? tylko jak ukraincy fekalia z siebie wylewasz?

            • 1 0

      • lepiej lzec jak amerykanin, bo to demokratyczne

        • 2 0

  • Wszędzie inwestycje a ceny w górę.....

    • 12 4

  • Skąd takie się biorą tu .....i piszą takie głupoty (1)

    • 15 5

    • rece opadaja bo nic madrego napisac nie moga? wiedzy brak tudziez wiedza tylko z Fejsa ??

      • 3 1

  • (18)

    "W południowokoreańskiej stoczni..."

    Przypomnijcie od ilu lat wstajemy z kolan i od ilu lat koniec z niszczeniem polskich stoczni?

    • 15 5

    • Na razie wstaliśmy do połowy, tak żeby wypiąć tyłek.

      • 10 7

    • twój komentarz świadczy najlepiej że nie masz pojęcia o czym piszesz (16)

      Postąpili najlepiej jak się tylko dało, czyli kupili tam gdzie przy spełnieniu warunków cena jest najkorzystniejsza i realizacja najszybsza. Tak powinni myśleć wszyscy politycy. Mam w poważaniu naszych januszy biznesu, jeśli nie potrafią dostosować się do warunków rynkowych niech upadają. To nie PRL i nikt nie będzie ich dotować od tak i bulić 3 razy więcej nie mając gwarancji że sprzęt zostanie dostarczony na czas i połowa nie zostanie rozkradziona przez na*nych Mirków z Kartuz.

      • 12 13

      • "przy spełnieniu warunków cena jest najkorzystniejsza" (8)

        A te warunki to "teraz i natychmiast, bo nam po nogach cieknie".

        Czyli cztery, pięć razy drożej i to co akurat jest pod ręką.
        Ale i tak taniej, niż utrzymanie przemysłu i związków gospodarczych, które byłyby w stanie wytworzyć takie dobra. Przy tak rozumianej "optymalizacji" w tym kraju nie utrzyma się żadna orkiestra symfoniczna.
        Co zresztą się dzieje i co widać...

        • 5 8

        • Przypomnij sobie ile budowano ORP Ślązak (7)

          i ile kosztował, za tą kasę można było kupić 3 statki o podobnych parametrach i zajęło by to max 5 lat od daty zamówienia a nie 20.

          • 8 5

          • Opinia wyróżniona

            Przypomnij sobie o praktycznej likwidacji "Conoradinum", TME i OiO (5)

            Czy wcześniejszych likwidacjach okrętowych ZSZ.

            Resztki oddano "manażerii" aby zrobiła sobie żerowisko z działań będących w obowiązkach państwa. I jeśli myślisz, że jest to specyfika tylko kraju nad Wisłą, obejrzyj sobie "Wojny Waszyngtonu".
            Trep jest trepem, niezależnie od sztandarów...
            W latach '90 budowaliśmy gazowce. Nie było łatwo, ale do dzisiaj pływają.
            Tylko ludzi, którzy je budowali, już nie ma.

            • 46 4

            • (3)

              Moglbys podac nazwy tych gazowcow?

              • 4 1

              • poszukaj sobie produkcję (2)

                Gdyni i Szczecina.
                To nie boli.
                Oczywiście, były to LPG a nie LNG. Ale od czegoś trzeba zacząć.
                Ogólnie LNG to do obecnych czasów raczej egzotyka, choć konstrukcje są znane od bardzo wielu lat. Ale dużego zapotrzebowania nie było.

                • 2 2

              • To zupełnie inna technologia (1)

                Zakup w Korei jest optymalnym rozwiązaniem

                • 3 0

              • na musiku, to zawsze jest optymalnie

                i to tygrysy lubią najbardziej...
                Również te od "Gawrona" vel "Ślązaka"...
                Jest musik, nie trzeba myśleć.

                • 3 0

            • Chyba chodzi tu o Conradinum ...

              • 0 0

          • A co ma do tego ORP Ślązak?

            Winne są kolejne rządy, które co chwila zmieniały (czyt. zmniejszały) wielkość zamówienia i które nie przelewały pieniędzy w terminie. Fakt, że każda zachodnia stocznia w takiej sytuacji zerwałaby umowę i zażądała zapłaty kar umownych.

            • 8 2

      • A na (6)

        ch...j na gazowce jak mamy działające rurociągi. Trzeba tylko dobrze żyć z sąsiadami, handlować z nimi i nie wpie*rzać się w ich wewnętrzne sprawy. Tylko tyle. Teraz rozwiązujemy problemy, których sobie sami narobiliśmy bo mamy sprzedajnych rządzących.

        • 4 24

        • (3)

          Donald nie będzie żadnych interesów z ruskimi, nie placz już.

          • 13 9

          • za ryżego waha E95 kosztowała ok 5,5 za litr (2)

            gdy kurs dolara był w granicach 2,4, wtedy też nagrali go jak mówił po wygranych wyborach "że teraz to k.. paliwo może być i po 7 ziko".

            • 10 11

            • No i jest po 9. (1)

              PiS - spadkobiercy Tuska.

              • 6 17

              • Mamy wojnę pod bokiem i Putina

                Chyba jest różnica

                • 2 1

        • Opinia wyróżniona

          To nie my odcięliśmy się od gazu z Rosji (1)

          tylko Rosja odcięła nas za to, ze nie płacimy w rublach. Celem nord stream było ostatecznie i tak wyeliminowanie transportu na zachód przez Polskę i Ukrainę aby nie bulić dodatkowych opłat przesyłowych. Oni sobie ze szkopami wcześniej zaplanowali, że Niemcy będą hubem przesyłowym na całą Europę i że będą na tym zarabiać krocie. Po to wprowadzają te zielone pseudo reformy na które powinniśmy mieć wywalone na całego. O sprzedajnych rządzących masz 100% racji, patrz Pawlak i jego umowy z 4liter gdzie sami przedstawiciele Gazpromu dziwili się kiedyś z propozycją ceny i czasu trwania, co pisali w ruskich gazetach jak to opisywali jako niebywały sukces...Powinniśmy być na maksa uniezależnieni od jednego źródła i dodatkowo korzystać z węgla który mamy u siebie i sprowadzać go dalej z Australii, Afryki, Ameryki Południowej i Rosji zależnie gdzie taniej.

          • 65 19

          • Pal gumę

            • 0 2

  • p.Kiewlicz,zapewne chodziło o "gazowiec".Pozostałe stateczki to melodia dalekiej przyszłości patykiem pisana. (1)

    marzenie i chciejstwo ale dumnie brzmi a póki co do lasu po chrust. rząd polskojęzycznych harcerzyków zgotował nam inny los tak kocha polskie społeczeństwo .

    • 12 6

    • rozwiń swoją myśl

      • 3 0

  • Pływajacy terminal LPG (5)

    Był w Klajpedzie już od wielu lat. Litwini wiedzieli jak się zabezpieczyć.

    • 20 1

    • Zeby cokolwiek zorganizować

      Muszą być powołane spółka, które oczywiscie same do niczego nie będą zdolne oprócz brania pieniedzy.

      • 0 1

    • i jak się zabezpieczyli ?

      • 2 0

    • Litwinie potrzebuja tyle gazu co kot napłakał.

      Płaca za ten statek setki milionów dolarów rocznie właścicielowi. Biznes jak diabli bo są chyba większymi rusofobami niż my.

      • 2 5

    • W Kłajpedzie jest terminal LNG, nie LPG (1)

      My mamy gazoport LNG w Świnoujściu, wiec tez wiedzieliśmy jak się zabezpieczyć.

      Dla wyjaśnienia LPG to propan-butan, LNG to gaz ziemny metan. Dwa zupełnie różne gazy

      • 3 0

      • LNG musi być schłodzony

        aby był w stanie ciekłym. LPG nie ma takich wymagań

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Państwo powinno dbać o infrastrukturę i bezpieczeństwo (8)

    ale absolutnie nie oznacza to, że wszystko ma być państwowe a odbiorcy pozbawieni dobrodziejstwa konkurencji i wolnego wyboru.
    Wystarczy uchwalać odpowiednie prawo i je egzekwować.

    • 55 18

    • w wielu dziedzinach mamy najlepsze prawo na świecie... (1)

      tylko z tą egzekucją jest bardzo marnie...
      Szczególnie z powodu uznaniowości interpretacji, która jest monopolem "niektórych".

      • 5 1

      • w jakich?

        serio pytam

        • 1 2

    • (3)

      a kto prywatnie zbuduje gazowiec?

      • 6 4

      • Dlaczego budują w Korei? (2)

        Dlaczego firma państwowa nie wspiera naszego przemysłu stoczniowego? Za drogo, co?

        • 3 3

        • bo w Korei budowa idzie na okrągło (1)

          a my jesteśmy na etapie "Sołdka".

          • 4 0

          • czy to państwowo...

            czy też prywatnie...
            Jedna nędza.
            Finansowa i mentalna.

            • 1 1

    • "dobrodziejstwa konkurencji i wolnego wyboru"

      Będziesz miał "dobrodziejstwa"... Drogą na Zaleszczyki...
      Wojska zaciężne sprawdzają się jedynie w niektórych sytuacjach. W tych gdzie mogą sowicie się obłowić. Mniej zasobny raczej szybko zostanie obrabowany lub sprzedany.
      Bronić trzeba się umieć, nie tylko militarnie...

      • 1 0

    • Tak wolny rynek i wpuścić Gazprom do polski

      Przyjdzie zima i Gazprom zakręci kurek. Uuu i co wtedy dlaczego rząd nic nie robi.

      • 0 0

  • Zapomniano o jednej ważnej rzeczy (7)

    NIkt nie poinformował czy PGNiG wynegocjowalo obowiazek zatrudnienia jakis ludzi z PL.

    • 14 5

    • Znajomych obmajtka? Suskiego?

      Nepotyzm +

      • 1 5

    • (1)

      Zatrudnią tanich marynarzy z Filipin.

      • 4 2

      • Tanich? he he...

        • 1 0

    • Doprecyzuje

      Miałem na myśli polskich marynarzy/oficerow.

      Załoga szeregowa jak ktoś wcześniej wspomniał to prawie zawsze wszyscy są z Filipin

      • 1 0

    • Nic takiego nie mialo miejsca. (2)

      Kolega bedacy oficerem na LNG pytal sie o prace na tych statkach, wszystko bedzie zalatwial norweski (chyba) armator.

      • 0 1

      • Knutsen jest w managemencie

        • 0 0

      • Knutsen nie zatrudnia

        Polaków. Tak bardzo dbają o nasze interesy

        • 0 0

  • Gdyby pis nie zniszczyło stoczni gazowce mogły by powstać w Polsce (16)

    TW balbina

    • 32 34

    • Może i by mogły powstać w PL (słabo to widze ;) ), ale zacznijmy od tego że PGNiG nic nie buduje tylko je dzierżawi od Knutsena...

      • 6 0

    • (2)

      Wyłącz tą stację o której wszyscy wiemy, że za dużo oglądasz

      • 4 9

      • (1)

        a którą stację mam włączyć, żeby zobaczyć jak PIS wybudował ten prom ze Szczecina, co jego stępka 6 czy 7 lat temu została położona?

        • 8 5

        • TVP Info

          Tam tez 100 tys mieszkan i milion aut elektrycznych pinokio juz powstalo.

          Zaden rzad nie zrobil tyle dla Polski co PiS obiecal

          • 4 3

    • Stocznie sprzedał Rudy słup z Berlina (7)

      • 11 16

      • (3)

        Wow,JK jest siwy i sprzedał stocznię już dawno Ukraińcom .Jeszcze Jaworski był prezesem itd..jak zwykle masz info z d..py wzięte

        • 14 7

        • info z d..py wzięte

          TVP

          • 8 1

        • sprzedał resztki, jakie zostały po Szlancie i Tusku

          ogryzione przez miasto i pośredników nieruchomości...

          Swoją droga, to wyczyn, sprzedać takie coś...
          I nie udało się to Tuskowi, choć miał więcej do zaoferowania...
          Ale trzeba chcieć.

          • 2 4

        • Stocznia Gdańska nigdy by nie zbudowała gazowca.

          To zbyt skomplikowana technologia, jak na związkowych lewusów z Solidarności. A zawsze można poczytać mądrości prawicowego plebsu. Co się nigdy ciężkiej pracy nie kłaniał.

          • 5 0

      • Nie masz racji w 100%

        Stocznie praktycznie upadły w czasie pierwszych rządów PiS.
        PO zastała ten syf i już nie była w stanie tego odkręcić, a chodziło o niedozwolona pomoc publiczna

        • 10 5

      • Andriej Jaworski gdzie on teraz prezesuje? (1)

        Andriej Jaworski? gdzie on teraz prezesuje?

        • 5 3

        • Jest w zarządzie PZU,jest prezesem VRG, która ma takie marki jak Vistula,Demi Clear,Wólczanka itd i Kruk.Chłopina nie zginie.

          • 6 3

    • (1)

      PiS to mafia. Nawet respiratory "kupowała" od handlarza bronią.

      • 4 3

      • Nikt nigdy tak nie kradł i defraudował

        Afera goni afere.... ale tamci jedli ośmiorniczki. ( w tym pinokio )

        • 3 4

    • calkiem mozliwe, ze zbudowali je polscy stoczniowcy... (1)

      Ale w norweskich stoczniach i pod norweskim nadzorem...

      • 1 0

      • .... co?

        Stocznie w Norwegii zlikwidowalo PO...

        A statki sie buduje w Korei lub Chinach

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane