• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska stocznia buduje dla indonezyjskiego portu

Wioletta Kakowska-Mehring
12 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Zwałowarka zbudowana dla holenderskiego portu EMO. Zwałowarka zbudowana dla holenderskiego portu EMO.

Były wywrotnice wagonowe, była zwałowarka, była trafoplatforma, będzie shiploader, czyli maszyna do załadunku statków. Stocznia Gdańsk podpisała kolejny kontrakt na wykonanie specjalistycznej konstrukcji stalowej. Tym razem dla portu w Indonezji.


Co może zdecydować o sukcesie trójmiejskich zakładów na rynku konstrukcji wielkogabarytowych?


Shiploader służy do załadunku materiałów sypkich na statek. Elementy konstrukcji powstaną w oddziale Stoczni, czyli Mostostalu Chojnice. Na połowę stycznia 2013 planowany jest montaż urządzenia w halach Stoczni w większe elementy. Cała konstrukcja ważyć będzie około 430 ton. Do indonezyjskiego portu maszyna zostanie przetransportowana w częściach i na miejscu odbędzie się montaż elementów w całość. Jednak zanim elementy zostaną wysłane, w Gdańsku zostanie dokonany montaż próbny.

To już kolejne portowe urządzenie przeładunkowe, które wykonała gdańska stocznia razem z chojnickim zakładem. Rok temu przy współpracy z niemiecką firmą Thyssen Krupp wykonano dwie wywrotnice wagonowe służące do przeładunku węgla dla odbiorców z Brazylii. Jedno takie urządzenie waży ponad dwieście ton. Potem była zwałowarka (ang. stacker reclaimer) dla portu EMO w Rotterdamie. Urządzenie przeznaczone jest do mechanizacji prac przeładunkowych na placach składowych materiałów sypkich. Terminal EMO słynie z tego, że pracują tam jedne z największych urządzeń tego typu na świecie. Zwałowarka waży kilkaset ton. Do jej transportu posłużył ponton wielkości boiska do koszykówki.

Te wielkogabarytowe konstrukcje otwierają gdańskiej spółce drogę na obiecujący rynek przeładunku surowców, dają też dobre referencje na pozyskiwanie kontraktów w innych rozwojowych segmentach, jak górnictwo czy energetyka. W tej ostatniej branży stocznia ma już osiągnięcia. W połowie listopada gdański zakład ukończył trafoplatformę, czyli najprościej rzecz ujmując: kondensator zbierający energię z farmy wiatrowej i przekazujący ją na ląd. Posadowiona na niemieckim obszarze Morza Północnego (niedaleko wyspy Borkum) trafostacja Borkum Riffgrund będzie mieć za zadanie gromadzenie prądu z morskiej farmy, liczącej docelowo 80 wiatraków.

Od 1 grudnia 2011 roku Stocznia Gdańsk SA jest dzierżawcą Mostostalu Chojnice. Umowa dzierżawy została podpisana na dwa i pół roku. Chojnicki zakład funkcjonuje jako oddział Stoczni Gdańsk. Stoczniowa infrastruktura, udźwigowienie oraz znakomita lokalizacja umożliwiająca transport morski gotowego produktu, są atutami stoczni. Z kolei chojnicki zakład wniósł wieloletnie doświadczenie w produkcji konstrukcji wielkogabarytowych i znajomość tego rynku.

Trafoplatforma, czyli kondensator zbierający energię z farmy wiatrowej i przekazujący ją na ląd.

Miejsca

Opinie (18) 5 zablokowanych

  • ciekawe, kto to zaprojektuje? (2)

    jak w ostatnim czasie posuneli w "białoruski" sposób całe biuro projektowe?

    białoruski - w piątek o 14:00 dawali do zrobienia na poniedziałek rano. człek przychodził do roboty (wiadomo, że weekendy wolne) i dostawał dyscyplinarkę za brak wywiązywania się z obowiązków.

    • 7 0

    • I po to człowie kończył studia na PG żeby go starsi koledzy z tej samej uczelni, czy nawet z tego samego

      wydziału posuwali w ....e bez mydła.

      • 4 1

    • Pewnie Muśnicki był zadowolony z takiego posunięcia - pedał jeden. W zeszłym roku też się pozbyli bardzo dobrych fachowców z biura (technologów) z wieloletnim doświadczeniem, żeby później na ich miejsce przyjąć nowych

      • 1 1

  • najważniejsze, że ta manufaktura nie stanowi już konkurencji dla naszych niemieckich stoczni (1)

    • 11 6

    • a nawet je pokona Hemlucie

      Bo tak chce Jarosław Zbawiciel oraz stoczniowa Solidarność dowodzona przez Karola Oponę.

      • 4 5

  • Im więcej zleceń tym lepiej.

    I niech zamilkną Ci politycy, którzy chcieli likwidować stocznię tylko dlatego bo nie produkuje statków, dla których liczyły się słowa i symbol a nie los pracowników i ich rodzin.

    • 6 0

  • jaka tam stocznia !?. zakład spawalniczy (7)

    nie sądzę żeby dzisiaj potrafili zbudować statek dalekomorski. nawet z mostostalem chojnice. :). komisarz kroes zlikwidowała konkurencję dla niemieckich stoczni. dzisiaj wolno nam dopłacać do stadionów i innych tego rodzaju obiektów rozrywkowych. dofinansować stoczni żeby przetrwała nie wolno nam. to sprzeczne z prawem unijnym :)))))))

    • 12 2

    • (3)

      Tą stocznie dobili związkowcy.

      Uwielbiam ludzi którzy za swoją biedę oskarżają wszystkich innych, a nie siebie. Te kraj nigdy się nie rozwinie, jak będzie panował tu taki socjalizm. Każdy by tylko chciał zasiłki i zapomogi, a na dodatek niskie podatki. A potem jeszcze płacz, że bieda. Albo rybki, albo akwarium.

      A bez unii to byśmy na chwilę obecna jedli własną kupę. Jaka by ta unia nie była, sporo jej zawdzięczamy.

      • 2 7

      • (2)

        ty idijoto, zobacz lepiej ile niemcy doplacaja do swoich stoczni, w zeszlym tygodniu kolejna dostala prawie 40mln EUR.

        • 3 1

        • A która dostała ? Pewnie ze skoku ..

          • 0 0

        • I nienajlepiej na tym wychodzą.

          Po prostu uginają się pod presją społeczną. Na socjalizmie jeszcze żaden kraj się nie wzbogacił, bo by komuś dać złotówkę komuś innemu trzeba zabrać dwie. By dać miejsce pracy za pomocą dotacji zakładu, trzeba tak dobić małe prywatne firmy by podatkami by musiały zwolnić dwie osoby. Itd.

          Teraz mamy choćby prywatną remontówkę, i konkuruje ona z innymi bez żadnych dotacji.

          • 0 0

    • aha, poczytaj sobie (2)

      o wynikach finansowych stoczni za prezesury etnologa z PiS i zaraz po niej.

      • 2 0

      • a jak tam wyniki finansowe PGE Arena ? (1)

        tam nie ma nieuprawnionej pomocy publicznej ? no ale to nie jest konkurencja dla niemieckich stadionów.. do szymona. co za brednie wypisujesz. pewnie jesteś bardzo młody i wyprany.

        • 0 1

        • A ty zapewne jesteś stary i masz demencje.

          • 1 2

  • zniszczyli stocznie i rybołóstwo (1)

    nie potrzeba wojen i zaborów. Niemcy nie mają już konkurencji. Mają pieniądze, bo nas drenują. Mają lidle, makro, mediamarkt. reszta europy ma biedronki, tesco, cerfury, tp, orange, tmobile, energr etc. wszystko sprzedane, a co nie wydrenowane jak np KGHM. Rura z gazem pod baltykiem plynie. już wkrótce okaze sie, że gazoport zainicjawany przez Kczyńskiego w obronie niezaleznosci energetycznej jest bezuzyteczny, bo statku gazem nie mozna wypelnic, gdyz w baltyku leci rura. Tak sobie świat i europa z kryzysem radzi. A PO? POmaga im!

    • 5 7

    • Ty idioto

      to przez kaczora rura nie leci przez Polskę ,tylko przez morze bałtyckie

      • 1 0

  • znowu byla plotka ze skladaja upadlosc

    slyszal ktos cos wiecej ? podwykonawcom dalej nie placa...a wisza ze 100 melonow. Bergen im dokopal karami za roczny poslizg z promem. A mial by full wypas. WIELKA szkoda bo St.Gdanska kiedys miala potencjal ale wyszlo jak zwykle, niemiaszki doplaca se miliony do swoich a nasze stocznie zamknie stara baba z brukseli obiecujac gruszki na wiezbie. Chcieliscie Unii, to ja macie. Jasne kazdy moze wyjedzie ale kto zgasi swiatlo. Ja zostaje , przynajmniej mi moja stara nie bedzie sie pukac z jakims cwaniaczkiem pod moja nieobecnosc, a co przywioze ona i tak wyda, dlatego zostaje w Polsce. Spawacz to fach w reku

    • 5 2

  • dfiwhksibhj@gmail.com

    Gdańska stocznia buduje dla indonezyjskiego portu; Stocznia Gdańsk, Mostostal Chojnice, wielkie gabaryty, konstrukcje stalowe

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane