• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański wątek afery korupcyjnej w Estonii

Robert Kiewlicz
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W 2014 roku Remontowa Shipbuilding wygrała przetarg na budowę dwóch dwustronnych nowoczesnych promów dla estońskiego armatora "Port of Tallinn". O wyborze Remontowa Shipbuilding zadecydowało doświadczenie w budowie statków pasażerskich. W 2014 roku Remontowa Shipbuilding wygrała przetarg na budowę dwóch dwustronnych nowoczesnych promów dla estońskiego armatora "Port of Tallinn". O wyborze Remontowa Shipbuilding zadecydowało doświadczenie w budowie statków pasażerskich.

Członkowie zarządu estońskiego portu AS Tallinna są podejrzewani o korupcję wielkich rozmiarów. Jak relacjonują estońskie media, aresztowani mieli od lat przyjmować łapówki od firm w zamian za pomoc w uzyskaniu zamówień. Pojawiły się również sugestie, że podejrzenia dotyczące korupcji mogą dotyczyć także kontraktu portu w Tallinnie ze stocznią Remontowa Shipbuilding. Gdańska prokuratura już rozpoczęła czynności w tej sprawie. Remontowa odrzuca zarzuty jako bezpodstawne.


Czy oskarżenia z Estonii zaszkodzą Remontowej?


- W odniesieniu do informacji opublikowanych przez media estońskie 28 sierpnia 2015 roku dotyczących praktyk korupcyjnych w Porcie Tallinn, oświadczam, iż Remontowa Shipbuilding nie ma żadnego związku ze sprawą. Spółka podpisała kontrakt na budowę dwóch promów dla "Port of Tallinn" w 2014 roku i od tego czasu budowa statków przebiega zgodnie z harmonogramem - informuje w przesłanym do Trojmiasto.pl oświadczeniu Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding
Przeczytaj oświadczenie spółki Remontowa Shipbuilding

Chodzi o kontrakt na budowę dwóch dwustronnych nowoczesnych promów. Port w Tallinnie, który zamówił jednostki jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo-pasażerski w Estonii. W celu usprawnienia połączeń lokalnych pomiędzy wyspami leżącymi wzdłuż zachodniego wybrzeża Estonii konieczne stało się jednak zwiększenie floty. Do przetargu na budowę nowych promów stanęły znane w branży firmy.

- Remontowa Shipbuilding wygrała konkurs ofert, konkurując z kilkoma innymi firmami dobrze znanymi na rynku europejskim, ze względu na wysoką jakość oferowanych usług, wieloletnie doświadczenie w budowie takich jednostek oraz reputację, którą nasza stocznia cieszy się wśród europejskich i amerykańskich armatorów - podkreśla Wojtkiewicz.
W środę, 26 sierpnia 2015 roku, estońska Policja Bezpieczeństwa zatrzymała prezesa portu w Tallinie Aina Kaljuranda i członka zarządu Allana Kiili, podejrzewając ich o przyjmowanie ogromnych łapówek.

Premier Estonii Taavi Rõivas stwierdził, że jeżeli podejrzenia dotyczące kierownictwa portu w Tallinnie zostaną potwierdzone, to nie tylko był to akt ogromnej chciwości, ale również poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa.
Port w Tallinnie, który zamówił jednostki w 2014 roku, jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo-pasażerski w Estonii.
Port w Tallinnie, który zamówił jednostki w 2014 roku, jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo-pasażerski w Estonii.

Prokuratura Generalna Estonii poinformowała, że skandal korupcyjny może dotyczyć spółek z kilku krajów, w tym z Polski.

- Według nieoficjalnych informacji ślady dotyczące korupcji prowadzą także do Polski i może chodzić o kontrakt dotyczący dwóch statków, jakie Estonia zmówiła w Remontowa Shipbuilding. Estońscy śledczy poprosili już o pomoc w tej kwestii prokuraturę w Polsce - poinformował Trojmiasto.pl estoński dziennikarz Romet Kreek z Agencji Delfi.
Potwierdza to estońska prokurator Laura Feldmanis, która twierdzi, że przepisy nie zostały naruszone w trakcie postępowania przetargowego, jednak kierownictwo portu w Tallinnie mogło otrzymać łapówki przy samej transakcji dotyczącej nabycia promów.

- Wniosek od strony estońskiej wpłynął do nas 14 lipca. Chodzi o przeprowadzenie szeregu czynności na terenie Gdańska, w tym dotyczących jednej z gdańskich spółek. Chodzi o korumpowanie estońskiego urzędnika państwowego - informuje Agnieszka Gładkowska z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (55)

  • Ale przecież tak załatwiają sprawy wszystkie koncerny.

    Niech nasza prokuratura zajmie się tymi co okradają nas, Estończykom pozostawiając troskę o Estonię.

    • 17 3

  • Jedyna w Polsce stocznia, której jako tako się wiedzie

    No to co polaki, trzeba ich zniszczyć !!!

    • 20 15

  • A co z koncesją i świadectwem bezpieczeństwa przemysłowego ??? (1)

    Ciekawe czy Kormoran II zostanie dokończony.

    • 4 0

    • Będzie na czas

      To najlepiej idący w stoczni projekt i jedyna szansa na nowy okręt dla MW w uzgodnionym terminie.

      • 5 15

  • Bełkot (1)

    Kilka cytatów z artykułu: "według nieoficjalnych informacji", "może chodzić o kontrakt", kierownictwo... mogło otrzymać łapówki". To mówi samo za siebie. Poza tym, skoro Estończycy sami przyznają, że nie doszło do naruszenia zasad przetargu, to skąd twierdzenie o rzekomej łapówce? I po co im pomoc prokuratorów z Gdańska, skoro umowa została podpisana w Tallinie? Sporo fatygi, żeby zaszkodzić polskiej firmie. Ogólnie bez sensu.

    • 16 14

    • kilka cytatów

      i wiadomo o co chodzi. Jak kogoś g..nem wysmarujesz to będzie śmierdziało na kilometr, nawet jeżeli się porządnie umyje i wszyscy najbliżsi będą wiedzieć , że to ktoś zawistny zrobił, to ci z daleka ( czytaj armatorzy) zawsze będą mieli na uwadze - tam był smród. Sporo wody w Wiśle upłynie zanim się wyjaśni, dlaczego ,, garbaty" ma proste dzieci. Kto wie czy za tym nie stoi konkurencja, i odpowiednie służby. Firmy z MRSA wraz z ARP zrobili giszeft na ponad 2 mld i jakoś ani ABW, CBA czy Prokuratura się tym nie interesuje. Ktoś puścił bąka w Talinie a nasz prokurator już zaciera rączki. To naprawdę śmierdzi poważną prowokacją.

      • 6 15

  • (3)

    Dobrze że trawy na zielono nie malują na piątek wszystko rąbią pod publiczke gorzej jak za pzpr jeszcze niech pracowników rozgonią do domu zakład widmo ciekawe kto te statki buduje może ludzie w garniturach .

    • 13 2

    • Marketing - to wszystko wyjaśnia. (2)

      Wolę mieć raz na ruski rok ludzi w garniturach i fetę dla oficjeli (nawet robioną pod publiczkę i z chowaniem wszystkiego co niemedialne), dzięki której można lobbować za budową kolejnych okrętów w RSB, niż pozwolić bez walki, żeby PeGaZowe stocznie zawłaszczyły sobie cały program modernizacji Marynarki nie mając do tego możliwości i atutów, ale mając polityczne wsparcie...

      • 9 8

      • (1)

        Tak tyle tylko że ten niby super okręt wygląda jakby ze trzy wojny przeszedł

        • 3 2

        • To zaplanowany kamuflaż.

          Ma się nie wyróżniać wśród reszty okrętów.

          • 6 0

  • CBA

    Najbogatszy doprowadził GSR do upadłości (tzw. opcje) i uciekł .
    Teraz pozbawił płynności finansowej Północną .
    Na pohybel z nim . Powinien siedzieć !

    • 57 7

  • Typowe dla calego Eurokolchozu

    Podobnie kwitnie korupcja w Polsce i Brukseli, na czele ,, globalne ocieplenie'' z ponad 900 mld Euro

    • 5 1

  • Akcje

    Mnie zmuszono do sprzedaży akcji i pozbawiono dywidendy .
    Tak było panie Mirku

    • 45 1

  • Czy chodzi o prezesa spółki Józefa Bernarda W. ?.

    • 2 3

  • Panie redaktorze Kielwicz. (1)

    Zastanawiam się z jakiego powodu chce Pan koniecznie zaszkodzić jedynej dobrze działającej Stoczni produkcyjnej w Polsce.
    Nie pamiętam aby Pan (bo nie dotyczy to całego Portalu) napisał jakiś materiał o RSB w kontekście sukcesu tej Stoczni.
    Natomiast o sukcesach gdyńskich niby stoczni należących do MARSA itp. pisze Pan nader chętnie co gorsza nie mając zielonego pojęcia o tej branży.
    Może ktoś powinien zapytać z jakiego powodu tak dziwnie się to układa ?

    • 20 24

    • Blisko roczne opóźnienie prawie wszystkich statków nazywasz "sukcesem"... brawo,brawo...

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane