• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsko-norweski konflikt stoczniowy?

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
6 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Gdańska stocznia współpracuje z norweska grupą od kilku lat. Wcześniej zbudowała dla niej 9 kadłubów. Ostatni kontrakt dotyczy budowy kadłubów dwóch promów. Pierwszy został zwodowany w kwietniu tego roku, drugi właśnie jest kończony. Gdańska stocznia współpracuje z norweska grupą od kilku lat. Wcześniej zbudowała dla niej 9 kadłubów. Ostatni kontrakt dotyczy budowy kadłubów dwóch promów. Pierwszy został zwodowany w kwietniu tego roku, drugi właśnie jest kończony.

Norweski koncern stoczniowy Bergen Group oskarża Stocznię Gdańsk o niedotrzymanie terminów kontraktów, które skutkuje znacznymi startami finansowymi. Chodzi o opóźnienie w dostawie kadłubu promu, jaki gdańska stocznia miała dostarczyć do należącej do Bergen Group stoczni Fosen. Norwegowie straszą stocznię karami, a przedstawiciele Stoczni Gdańsk są... zdziwieni całą sytuacją.



- Stocznia w Gdańsku ma poważne problemy finansowe. Problemy zaczęły się wraz z wejściem nowego ukraińskiego inwestora i zmiany zarządu stoczni - stwierdził Terje Arnesen, prezes Bergen Group Fosen w wypowiedzi dla norweskiego portalu ekonomicznego E24.

Jak zaznacza Arnesen, Stoczni Gdańsk grożą wysokie kary finansowe za niedotrzymanie terminów kontraktu. Sama stocznia Fosen także będzie musiała zapłacić kary klientowi, który zbyt długo oczekiwał na realizację projektu. Portal E24 sugeruje także, że konflikt spowoduje całkowite zerwanie współpracy Bergen Group i Stoczni Gdańsk.

Co na to władze gdańskiej stoczni?
- Jesteśmy bardzo zaskoczeni tą publikacją. Zostały wytoczone przeciwko nam ciężkie działa - mówi Aldona Dybuk, rzecznik Stoczni Gdańsk. - Niestety, nikt się z nami nie kontaktował w tej sprawie prosząc o komentarz, a tekst jest bardzo jednostronny. Są pewne opóźnienia, ale nie z naszej winy. Jeżeli by tak było, to musielibyśmy płacić kary kontraktowe. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z powodu niedostarczenia na czas dokumentacji technicznej przez stronę zamawiającą. Jednak jesteśmy w stałym kontakcie z norweskim partnerem i na bieżąco ustalamy szczegóły. Atmosfera jest dobra i nie wiem skąd nagle takie ostre sądy.

Gdańska stocznia współpracuje z norweska grupą od kilku lat. Wcześniej zbudowała dla niej 9 kadłubów. Ostatni kontrakt dotyczy budowy kadłubów dwóch promów. Pierwszy został zwodowany w kwietniu tego roku, drugi właśnie jest kończony. Są to duże jednostki, mają bowiem po 170 m długości i 27,5 m szerokości. Na każdym jest miejsce dla 1500 pasażerów i 600 pojazdów. Jednostki posiadają także lądowiska dla helikopterów na rufie.

Kontrakt przewiduje wykonanie kadłubów częściowo wyposażonych, m.in. w takie elementy jak bulaje, trapy, włazy czy drzwi. Oprócz tego montowane są systemy rurarskie, silników głównych, agregatów prądotwórczych oraz wałów napędowych. Pozostałe prace wyposażeniowe mają być wykonane już w Norwegii.

Do małego "zgrzytu" doszło już na kwietniowej uroczystości wodowania. - Oglądałem kadłub i jestem bardzo zadowolony z jakości - powiedział Terje Arnsen, podczas oficjalnego przemówienia i napomknął coś o opóźnieniu.

Na pytania dziennikarzy co miał na myśli prezes Arnsen, władze Stoczni Gdańsk stwierdziły, że opóźnienie jest, ale nie wynika ono z winy gdańskiego zakładu. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że to raczej gdańska stocznia może mieć pretensje do Norwegów. Jednak z racji na dobre do tej pory stosunki, nie podejmuje wyjaśniających kroków.

Jak się dowiedzieliśmy, zarząd stoczni nie otrzymał żadnej oficjalnej skargi od Bergen Group Fosen.

Wodowanie promu Stavangerfjord dla Bergen Group.

Miejsca

Opinie (42) 8 zablokowanych

  • Stocznia Gdańsk, no wszystko jasne Karol Płonąca Opona (2)

    pierwsi w szeregu, pierwsi w paleniu opon, pierwsi na marszach ojca dyrektora... Oto cała Solidarność stoczni w Gdańsku

    • 102 23

    • czemu sie nie pod ty CWANIACZKU

      az tak sie wstydzis bzdur ktore wypisujesz, lepiej zeby stoczniowcy wyjechali do norwegii i zebysmy wszyscy pracowali jako INDYJSKA tania sila robocza za miske CURRY! biurowo = bieda! nie produkujesz, nie budujesz - BIEDA! ale dla ciebie to nie wazne bo ty masz pewnie studia z menagera.... zrobione z EFSu bo CIE NA NIE NIE STAC...ale teraz zarabiasz menagerskie 3000...... a stoczniowiec 5000...... ;) pozdrawiam pracujacych a nie udajacych i narzekajaych....

      • 12 28

    • karol-przekręt..

      ....gdzie wszyscy starzy koledzy karolaOpony??? pozbył sie ich!!

      • 15 3

  • konflikt

    więcej na ulicach, strajkach. A mafia z NSZZ "Solidarność" na swoich posadkach za m.in. moje pieniądze - ma się dobrze. Co tam kontrakty, co tam praca - ważna ulica i zadyma. Oto do czego sprowadzono etos. No i trzeba pilnować napisu na bramie, praca nie zając - poczeka

    • 71 19

  • to teraz pomyślcie: ECS (1)

    zamiast tą kasę wpompować w miejsce wizyt niemców-emerytów, można było stworzyć potęgę stoczniową. no ale po co... sprzedajmy resztę stoczni i zbudujmy muzeum kopalni węgla. bo skoro u nas w regionie nie ma, to będą tłumnie przychodzić turyści.

    • 51 19

    • nie znasz chłopie rynku

      jest wiele stoczni prywatnych, sprywatyzowanych itd które sobie radzą, zobacz jaki jest burdel na gdańskiej maaaaasakra!!!! niech toną! inni zrobia na czas i zarobią!!

      • 8 7

  • a w pewnej społce na ostrowiu (2)

    to dopiero opóźnienia, hohooooo :D

    • 11 3

    • gsg nie placi komus jeszcze? (1)

      gsg nie placi komus jeszcze?

      • 5 2

      • Placi wszystkim na czas a co tobie nie?

        • 0 0

  • stocznbia gdańsk jak wszystkie inne stacznie i 80% przemysłu w tym kraju juz nie istnieje!! (4)

    Dzieki zabiegom Tuska i jego ekipy!! Zniszczyli przemysł !!Sztocznia Gdańska chyba tylko z nazwy!!

    • 36 59

    • PRzeciez stocznie upadły na przełomie rządów SLD/PiS,

      Co do tego ma Tusk?

      • 23 7

    • Jeloopie nie istnieje u pisaurow , podobnie jak wybudowane autostrady , stadiony

      dworce .Jedynie zaprzanstwo bolszewickie istnieje

      • 8 4

    • Przypominam, że Stocznię Gdańską sprzedano Ukraińcom za rządów PIS-u.

      Prezesem SG był wtedy pan A.Jaworski, a ministrem Skarbu Państwa - p. Jasiński (PIS, wcześniej PZPR).

      • 8 0

    • Ty jesteś głupszy...

      ....od jeża.Mówi ci coś nazwisko entomologa Jaworskiego...czy to nie on był ostatnim dyr. :-)))) stoczni ??? Czy nie było to za czasów jarosława zbawiciela ?Głupot się nasłuchałeś w TV S.ram No właśnie przypomnij sobie jakie to radio zbierało kasę na ratowanie stoczni i co z tymi pieniędzmi sie stało.....

      • 5 0

  • gsg nie placi komus jeszcze? (1)

    czy komus sg lub ktoras ze spolek zalega pieniadze?

    • 5 0

    • GSG Kooperacja

      mnie też zapłacili wszystko, co prawda z opóźnieniem pół od razu pół po dwóch tygodniach ale cała kaska wpłyneła na konto prawie 7koła:). Przez dwa lata nie było problemu więc jak raz sie zdarzył to nie ma co płakać. Jak trafisz do spółek innych jak GSG to dopiero nie zapłacą i nic im nie zrobisz

      • 3 0

  • gsg

    GSG płaci co prawda był ostanio poślizg , ale wypłacili wszystko wszystkim

    • 13 2

  • rewelacje brukowca - coś jak trotyl u nas

    • 20 2

  • Aldona Dybuk ..............

    i jej propagandowe gazetki stoczniowe!!!!!

    • 27 3

  • hahhaa (1)

    Opóźnienia nie znaszej winy! jakie bajki półroczne opoźnienie z winy brygadzistów co to każą szlifowac w kólko to samo a sami nic nie robią tak samo majstrowie :D
    I teraz wyskoczy asznyk czy jak on tam ma i pierdyknie że zaraz zatrudnią 300 osób z rumuni tylko ktoś im musi szlifierki pożyczyć :D

    • 28 3

    • Dobre :-)

      Taka prawda ,niestety na brygady przypada po 4 majstrów :-o. A ktos musi na tych nie robów zarobić...Rumuny mają mieć jakiś czas przerwy,w nowym roku wracają i mają miec od ch roboty. A ja jestem z gsg i siedzie w domu czekając na łaskawy tel od D.Króla.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane