Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Najnowszy artukuł na ten temat

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują

Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.
Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. fot. Kacper Kowalski/KFP

Port w Gdańsku przygotowuje się do wyjścia na zatokę. Port zewnętrzny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.



Czy Trójmiasto jest ważnym punktem na mapie transportu morskiego

tak, to bardzo dynamicznie rozwijający się rynek 46%
tak, jednak kolejne inwestycje w tym sektorze są niezbędne aby nie stracić pozycji 43%
nie, nie wytrzymujemy konkurencji z innymi regionami 11%
zakończona Łącznie głosów: 712
W aktualnej "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny.

Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

- Dlatego też nie można przywiązywać przesadnej wagi do kształtu Portu Zewnętrznego, przedstawionego w opublikowanej przez nas wizualizacji. Jest to jedynie jedna z potencjalnych wizji, która po szczegółowych analizach fazy koncepcyjnej może ulec diametralnej zmianie - zastrzega Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Konkretne wizualizacje projektowe pojawią się później.

Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować.

Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno - bytowym.

Urząd Morski w Gdyni rozpoczął już modernizację toru wodnego na Martwej Wiśle.

Projekt obejmuje przebudowę i odbudowę Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, przebudowę Nabrzeży Szyprów zobacz na mapie Gdańska i Motławy. Obecnie prowadzone projekty nie umożliwią jednak realnego rozwoju żeglugi śródlądowej obsługującej ładunki z gdańskiego portu. Barierą jest Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska. Niezbędne jest więc przywrócenie funkcji zwodzonego Mostu Siennickiego i program regulacji Wisły do celów transportowych.



Choć analizy potrwają co najmniej trzy lata, już dziś wiadomo, że możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwa jest rozbudowa portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym zobacz na mapie Gdańska, czyli usypanie sztucznego lądu i budowa pirsów.

- To bardzo dobrze, że jest strategia budowy Portu Zewnętrznego. Tak powstał Port Północny - jako wyzwanie wyjścia portu w morze. Osobiście jednak uważam, i o tym będziemy jeszcze na pewno dyskutowali, że dobrym pomysłem jest rozwój portu w kierunku ujścia Wisły. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, o czym - patrząc strategicznie - nie powinno się zapominać - zastrzega Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, który przed objęciem urzędu pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Portu Morskiego ds. Finansowych.

Jego zdaniem powinno się także analizować budowę terminali na głębokowodnych akwenach w pobliżu wyspy Stogi zobacz na mapie Gdańska. To tam mogłyby powstać terminale promowe oraz kolejne kontenerowe.

- Mimo świetnych wyników DCT, to nie jest rozwiązanie ostateczne. Naszą ambicją powinna być budowa jednego z największych portów na Bałtyku, czyli z potencjałem nawet do 12 mln TEU - uważa zastępca prezydenta.

Przypomnijmy, że dziś przez port w Gdańsku przewija się ok. 1 mln kontenerów rocznie.


Każda jednak forma rozwoju portu na wschód od dzisiejszych terenów sprawi, że ZMPG będzie dążył do zmiany funkcji Portu Wewnętrznego. Stara cześć lewobrzeżna portu wewnętrznego jest idealną lokalizacją dla powstania kompleksu miejskiego np. o charakterze mieszkalno - wypoczynkowym. Tereny obecnie użytkowane przez port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska. Chodzi m.in. o tereny pomiędzy Nowym Portem a Brzeźnem.

W chwili obecnej gdański port i działalność biznesowa w nim zlokalizowana generuje dla budżetu państwa przychody z tytułu ceł i podatków na poziomie 5 proc. rocznych dochodów kraju.

- Strategia rozwoju portu ma sprzyjać podniesieniu jego konkurencyjności, co w praktyce przełoży się na zwiększoną ilość obrotu portowo-morskiego, zarówno w relacji burtowej, jak i lądowej, wykorzystaniu lokalizacji geograficznej portu, zwiększeniu jego atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów, którzy lokować tu będą swoją działalność produkcyjną sprzyjającą generowaniu wartości dodanej - przekonuje Dorota Raben.

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • (7)

    Piękna aranżacja, jakbym widział Dubaj a prezydent Paweł A. będzie szejkiem.

    • 138 39

    • Ja tu Dubaju nie widzę O.o

      Normalna zdroworozsądkowa inwestycja w gospodarkę, bez zbędnych fanaberii, bez wydawania miliardów na czyjeś widzimisię. Powstaje aby usprawnić przepływ towarów i przynieść dzięki temu większy dochód, a nie tylko dlatego, żeby się pochwalić kasą przed światem.

      • 43 7

    • Duabj północy to masz już w swojej ukochanej Gdyni

      • 23 5

    • Najlepsze pieniądze za papierowe wizje prezeski....

      Tak można bez końca a pieniądze płyną....

      • 7 14

    • Jestes typowym the billem

      Troche szkoda ze robisz obciach swojej Gdyni, no ale nie ty pierwszy.
      Jedyne co mnie zastanawia, czy robisz to z czystej zawisci, czy jestes na etacie w UM gdynia?

      • 16 4

    • O jezu, to do 2027 roku Adamowicz jeszcze w Gdańsku będzie rządził?? Nieźle życzysz gdańszczanom.

      • 5 8

    • chyba Szogunem - hehehe

      • 3 0

    • Raczej Szwejkiem, jemu i tak wszystko jedno

      • 0 0

  • Główna trasa importu tandety z Chin i Wietnamców... (16)

    Dość już chińszczyzny, rozpadającej się w ręku... Dość.

    • 54 83

    • e tak, ja z Grudziądza panie jestem

      • 7 8

    • Hej młody junaku, smutek zwalcz i piach....zwododzony most Siennicki... (1)

      a co z terminalem pasażerskim Westerplatte, który otwierano z hukiem by po roku już bez huku praktycznie przestał funkcjonować gdyż jedyny przewoźnik z niego korzystający zawiesił linię. (potem jeszcze z rok czy dwa coś tam niby cumowało ale to też umarło) Przypomnę wam drodzy czytelnicy, że co prawda zarząd portu zmienił się od tego czasu i może ma świeże koncepcje ale w radzie nadzorczej siedzi dalej osobnik który nie potrafi zliczyć swoich mieszkań a za to zasiadanie inkasuje rok w rok niemałe apanaże. Cieszycie się dalej z nowej koncepcji rozwoju portu?

      • 32 14

      • Tak

        • 12 1

    • A inni to niby skąd kupują (2)

      • 10 1

      • a sami robią? i kupują z Chin, ale nie tandetę za 10000 procent marzy, jak to w Polsce... (1)

        • 5 14

        • Oczywiście, że nie, w końcu cały świat zjechałeś, to wiesz.

          • 1 1

    • Jakość adekwatna do ceny (2)

      i nie wiń za to Chinczyków, tylko zamawiających produkt.

      • 26 0

      • A raczej kupujących - bez odpowiedniego popytu nie byłoby podaży

        Zdumiewającą jest bezdenna głupota ludzi - ale oczywiście najłatwiej swoją głupotą obciążyć Chińczyków.

        • 11 1

      • Dokładnie - w Chinach jest robione prawie WSZYSTKO

        i Lewis i Luwiiiss, czy jak tam sie te podróby nie nazywają.
        SIada importer w samolot do Chińczyka idzie z nim na obiad i mówi za ile chce kupić parę spodni.
        I Chińczyk mu daje albo totalne g*wno, albo standardowe g*wno.
        g*wno ma być, bo jak będzie za dobre, to nie kupisz za 3 miesiące następnej pary portków. A przecież moda się zmienia. Dzisiaj modne są z dziurą na kolanie, a jutro z przetarciami na d*pie i odbarwieniami na łydkach. A szkoda wyrzucić takie spodnie za 300, muszą kosztować 30 żeby nadążać za modą. Tu z pomocą przychodzi wyszydzany Chińczyk.

        • 1 0

    • dokładnie wielka polityka kłania się biznesy, ale i służby specjalne Niemiec Rosji.

      • 9 7

    • a róbta co chceta,tylko nie zorajcie i nie zabetonujcie najpiękniejszej plaży Gdańska- Stogów i rezydującej tam plaży naturystów

      Jestem spokojniejszy gdy wiem, że tacy specjaliści jak Budyń i Bojan od dziesięcioleci kręcący się przy porcie (a właściwie przy pieniądzach za "nadzór") dalej trzymają rękę na pulsie i mają wpływ na rozwój portu.

      • 11 7

    • (1)

      więc nie kupuj tandety - wtedy nikt nie będzie jej sprowadzał

      • 13 0

      • problem w tym, że płacimy bardzo drogo i chcemy dobre

        a w środku syf tandeta często. więc co mam popylać osobiście do kitajców po zakupy, czy jak?

        • 0 6

    • heeh to nie kupuj chinszczyzny to nie bedzie

      • 2 0

    • Wystarczy owej chińszczyzny nie kupować,

      a zniknie tak samo szybko jak się pojawiła.

      • 4 1

    • Eksport

      To jest na eksport zrobione gamoniu

      • 0 0

  • Trójmiasto (10)

    To jedno z niewielu rozwijających się części Polski. Tak trzymać.

    • 124 35

    • Chciales napisac "Gdansk" (9)

      Ponieważ w Gdyni od paru ładnych lat zastój. Swoją drogą ciekawe jakie Gdynia ma plany rozwoju na ten okres. Tylko błagam, nie piszcie nic o lotnisku i infoboksie bo to zaczyna być nudne.

      • 28 14

      • Nie chciałem (8)

        napisać Trójmiasto
        ;)
        Średnio co 2 tygodnie
        jestem w różnych częściach
        naszego kraju.
        Liderem rozwoju jest Warszawa.
        Potem My, Wrocław i Kraków.
        A potem już coraz gorzej.

        Jak masz uwagi do Gdyni to porównaj ją do miast podobnej wielkości jak Radom, Tychy i zobaczysz, że jednak nasze miasto ze snów i marzeń to inna
        bajka.

        • 12 9

        • gdzieś Ty był? (6)

          chłopie co Ty mówisz!
          1. Warszawa
          2. Wrocław
          3. Poznań i Kraków po równo.
          Potem dopiero Trójmiasto!

          Jakie pensje są tutaj jakie tam? Na jakim poziomie stoi nauka? Jaki poziom życia oni mają?

          • 6 16

          • (1)

            Pensje w Gdańsku są wyższe niż w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Warszawa pod tym względem zdecydowanie przewyższa inne miasta.

            Co do Poznania to chyba dawno tam nie byłeś. Miasto zostało za nami daleko w tyle pod względem tempa rozwoju

            • 14 4

            • To zależy co bierzesz pod uwagę w tym "tempie rozwoju".

              Od stycznia do maja 2014 tempo wzrostu wynagrodzeń Poznań - 2,7 proc., Gdańsk - 2 proc. Więc czy twoje stwierdzenie, że Poznań został za nami daleko w tyle, jest uzasadnione?

              • 5 10

          • (1)

            Warszawa
            Kraków
            Wrocław
            Poznań
            Gdańsk

            • 6 9

            • Tez tak uważam Warszawa potem Krakow

              Potem Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Śląsk. Krakow jest bardzo duży. A projekt Nowa Huta to będzie najwieksza inwestycja w Europie.

              • 3 0

          • Jakimi kryteriami oceniasz nauke? (1)

            Moim zdaniem w Krakowie jest ladniej (w centrum), ale ogolnie to slabsze miejsce do zycia.

            Mieszkania drozsze i - z tego, co wiem od znajomych - pensje nizsze. Oczywiscie, moze to byc blad statystyczny. Trafilem na takich a nie innych ;)

            • 5 4

            • Mieszkania w Krakowie droższe. To w Trojmiescie jest absurd cenowy, zwłaszcza Orłowo i Sopot

              Na głowę poupadaliscie z tymi cenami. W Teojmiescie sie fajnie miszka. Świetne czyste powietrze czego nie można mowić o Krakowie. Ale Krakow to Krakow. Trójmiasto nie pod względem kulturalnym, kluby, koncerty, teatr. Nie ma w ogóle porównania zwłaszcza życie nocne. W zimie tu sie nic nie dzieje. Już nie mowię o ilości biurowcow!! Właściciela i deweloperom w Trojmiescie popieprzyszlo sie w głowach. Sopot czy Gdynia to nie Floryda lub Miami albo gorąca Hiszpania żeby takie ceny windować. Te pseudo apartamenty powinny kosztować 50% mniej niż obecnie.

              • 4 3

        • Lotos się trzyma tylko dzięki temu, że jest państwowy, Fosfory - sprzedane, za 5 lat zamykają produkcję, Energa i PGE zmniejszają zatrudnienie etc, rozwojem wg Ciebie jest budowanie biurowców pod call-center dla zagranicznych koncernów wykorzystujących "młodych, ambitnych" czy może ilość hipsterskich kafejek/knajpek/foodtrucków ? a może ilość galerii i centrów handlowych?

          • 1 3

  • Super, że Gdańsk się rozwija. (6)

    • 88 16

    • taaa... (5)

      .... na razie rozwija - ale plaaaaanyyyyyy...... bo dziur drogach od lat nie umie połatać.....

      • 6 13

      • No właśnie, gdzie ten komentujący piszący, "proszę pisać artykuły o Gdyni jak coś już powstanie, a nie o planach" (3)

        • 5 1

        • Nie dziw się ludziom. W Gdańsku co chwile jest jakaś wielka inwestycja (2)

          Gdynia pod tym względem wygląda biednie. Ludzie są więc zirytowani jak widzą jakąś wizualizacje kolejki gondolowej czy inne podobne

          • 11 1

          • (1)

            Tylko ze w Gdańsku są inwestycje pod nowe centra dla urzędników a w Gdyni jest praca dla podatnikow

            • 3 4

            • Port dla urzędników a waterfron dla podatników?

              • 1 0

      • Zapraszam na koniec Kwiatkowskiego w Gdyni.

        Ostatnie skrzyżowanie przed wiekopomnym lotniskiem, ZDZ zna problem, ale naprawy w planach nie mają.

        • 3 1

  • Westerplatte

    Szkoda, że zniknie fajna plaża na Westerplatte, a półwysep tak naprawdę przestanie nim być.

    • 62 15

  • Z Przeróbki

    Mam nadzieję, że ta piękna wizualizacja sięga realną koncepcją transportową ma południe RP. Mieszkałem kiedyś na Przeróbce i pamiętam okres budowy a potem eksploatację Portu Północnego. Jak jechał pociąg w składzie 47 wagonów to cała dzielnica drżała. To w tamtym okresie powstała prowizoryczna kratownica na moście Siennickim. Jakoś trzeba będzie przywieś te 120h kamieni. Potem 12ml ton rocznie po tych samych torach co Pendolino. Historia zatacza koło.

    • 19 9

  • Znaczy się mamy w perspektywie dalszą degradację jedynej normalnej i ładnej miejskiej plaży na Stogach. (2)

    • 31 46

    • Gdzie Rzym, a gdzie Krym? (1)

      • 14 1

      • To tylko hejter ze śledziowa to może nie wiedzieć

        • 9 5

  • To jakiś wymysł chorego umysłu.. port jest nabrzeża, tyle że niezagospodarowane.

    Obecnie ochrona przed sztormowym wiatrem jest, naturalna, niezagospodarowane nabrzeża też Gdańsk to nie Dubaj, chcecie wykończyć podatników i port który musi się bić o ładunki np. z Hamburgiem przefijokowana inwestycją??? A swoją drogą czy ktoś był ostatnio na Stogach?? No i jak tam plaża co nie ma albo widoki na pudła nie pasują? Kto za to zapłaci? I nie mówcie, że Unia bo Unia nic za darmo nie daje, a oddanie gestii transportowej zagranicznym firmom to koniec polskiego hz, a bez polskiego hz Polska nie istnieje (Kwiatkowski), wspaniały pomysł proszę pani.

    • 21 21

  • Zamiast wprowadzać statki do Martwej Wisły i wykorzystać istniejące nabrzeża wyda się biliony. (11)

    I zadłużenie wzrośnie. Przecież o to chodzi.

    • 43 40

    • rydzyk powiedział czy duda? (4)

      • 12 13

      • No tak, obsesja ...to też choroba, często nieuleczalna

        • 11 5

      • Rydzykofobia? (1)

        • 2 3

        • TVN i GW współpracują z faszystami z SLD w pisaniu rzeczywistości "na miarę XXI wieku"

          • 3 11

      • Co masz konkretnego do wymienionych? Tylko nie pisz o "cegiełkach na stocznię", stale odgrzewany kotlet, jeszcze za czasów rządów SLD przez prokuraturę wyjaśniony, a opis śledztwa łatwo znaleźć w internecie.
        Konkretnie, co?

        • 2 7

    • Adamowicz na Prezytenta RP. (3)

      Adamowicz na Prezytenta RP.

      • 6 10

      • a co obchodzi Adamowicz, martw sie swoim Szczurkiem, niech te 100 mln na spłate załatwi

        PR UM Gdynia juz w pracy

        • 9 7

      • Ja tam wole by nie odchodził do Warszawy (1)

        Lepiej dla Gdańska by Paweł dalej był prezydentem miasta. Wystarczy popatrzeć na sąsiednią Gdynię by zobaczyć że w Gdańsku jest sporo lepiej

        • 12 4

        • Nie chcesz podzielić się Adamowiczem z całym krajem. Nie trzymaj człowieka sukcesu tylko dla siebie.

          Daj też Polsce doświadczyć rządów i prosperity pod rządami P. Adamowicza. Taki skarb, a ty go trzymasz tylko dla siebie.

          • 6 2

    • Ale po Martwej Wiśle mogą pływać tylko statki o ograniczonym rozmiarze (zarówno jeśli chodzi o zanurzenie jak i długość czy szerokość). Rzeka stanowi też utrudnienie w sprawnym wprowadzaniu i wyprowadzaniu statków z portu, przez co znacznie ogranicza się przepustowość portu. Z tego powodu rozbudowuje się Port Północny i powstają właśnie takie projekty jak powyższy.

      • 3 2

    • zastanów się!

      Jak chcesz wykożystacistniejącą infrastrukturę Głębokość toru wodnego na Martwej Wiśle to około 12,5 m. Statki oceaniczne obecnie mają zanurzenie 15,5m+
      Jeśli mamy być konkurencyjni to musimy zacząć takie statki móc obsłużyć.
      Przekopanie Wisły , wygospodarowanie mijsca do obsługi takich statków będzie znacznie droższe niż budowa całkowicie nowego nabrzeża.

      • 1 0

  • Wyspa Sobieszewska, rzeka Wisła - czy nie lepiej iść w tym kierunku? (4)

    • 21 20

    • Dudy wsiech stran - sajediniajties' (2)

      zanurzenie barki wiślanej do 2 m
      zanurzenie statku z portu węglowego do 12 m
      zanurzenie statku do portu północnego do 20 m

      duda i kaczor już raz wygrali władzę w Elblągu okłamując ludzi, że zrobią
      z Elbląga - Rotterdam. EUROPOORT

      CIEKAWE czy dadzą rade wykręcić podobny numer ponownie. Jeśli tak, to będziemy najgłupszym narodem, wartym tego, by nami rządzili dudy, ogórki, korwiny, tyminscy i kononowicze.

      • 14 2

      • hm... (1)

        jesteśmy narodem zasługującym na to a by rządzili nami pp. Komorowski oraz Tusk z kolegami i koleżankami?

        • 3 5

        • osobiście wolę Pawła Kukiza od całej reszty

          • 3 3

    • Za płtko, mało miejsca, ogólnie za duży kłopot, wcale nie byłoby taniej.

      Nie bez powodu tak się teraz na świecie buduje porty.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....