• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Robert Kiewlicz
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.

Port w Gdańsku przygotowuje się do wyjścia na zatokę. Port zewnętrzny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.



Czy Trójmiasto jest ważnym punktem na mapie transportu morskiego

W aktualnej "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny.

Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

- Dlatego też nie można przywiązywać przesadnej wagi do kształtu Portu Zewnętrznego, przedstawionego w opublikowanej przez nas wizualizacji. Jest to jedynie jedna z potencjalnych wizji, która po szczegółowych analizach fazy koncepcyjnej może ulec diametralnej zmianie - zastrzega Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Konkretne wizualizacje projektowe pojawią się później.

Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować.

Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno - bytowym.

Urząd Morski w Gdyni rozpoczął już modernizację toru wodnego na Martwej Wiśle.

Projekt obejmuje przebudowę i odbudowę Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, przebudowę Nabrzeży Szyprów zobacz na mapie Gdańska i Motławy. Obecnie prowadzone projekty nie umożliwią jednak realnego rozwoju żeglugi śródlądowej obsługującej ładunki z gdańskiego portu. Barierą jest Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska. Niezbędne jest więc przywrócenie funkcji zwodzonego Mostu Siennickiego i program regulacji Wisły do celów transportowych.

  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.


Choć analizy potrwają co najmniej trzy lata, już dziś wiadomo, że możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwa jest rozbudowa portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym zobacz na mapie Gdańska, czyli usypanie sztucznego lądu i budowa pirsów.

- To bardzo dobrze, że jest strategia budowy Portu Zewnętrznego. Tak powstał Port Północny - jako wyzwanie wyjścia portu w morze. Osobiście jednak uważam, i o tym będziemy jeszcze na pewno dyskutowali, że dobrym pomysłem jest rozwój portu w kierunku ujścia Wisły. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, o czym - patrząc strategicznie - nie powinno się zapominać - zastrzega Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, który przed objęciem urzędu pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Portu Morskiego ds. Finansowych.

Jego zdaniem powinno się także analizować budowę terminali na głębokowodnych akwenach w pobliżu wyspy Stogi zobacz na mapie Gdańska. To tam mogłyby powstać terminale promowe oraz kolejne kontenerowe.

- Mimo świetnych wyników DCT, to nie jest rozwiązanie ostateczne. Naszą ambicją powinna być budowa jednego z największych portów na Bałtyku, czyli z potencjałem nawet do 12 mln TEU - uważa zastępca prezydenta.

Przypomnijmy, że dziś przez port w Gdańsku przewija się ok. 1 mln kontenerów rocznie.
  • W ocenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne.
  • Tereny obecnie użytkowane przez Port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska.


Każda jednak forma rozwoju portu na wschód od dzisiejszych terenów sprawi, że ZMPG będzie dążył do zmiany funkcji Portu Wewnętrznego. Stara cześć lewobrzeżna portu wewnętrznego jest idealną lokalizacją dla powstania kompleksu miejskiego np. o charakterze mieszkalno - wypoczynkowym. Tereny obecnie użytkowane przez port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska. Chodzi m.in. o tereny pomiędzy Nowym Portem a Brzeźnem.

W chwili obecnej gdański port i działalność biznesowa w nim zlokalizowana generuje dla budżetu państwa przychody z tytułu ceł i podatków na poziomie 5 proc. rocznych dochodów kraju.

- Strategia rozwoju portu ma sprzyjać podniesieniu jego konkurencyjności, co w praktyce przełoży się na zwiększoną ilość obrotu portowo-morskiego, zarówno w relacji burtowej, jak i lądowej, wykorzystaniu lokalizacji geograficznej portu, zwiększeniu jego atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów, którzy lokować tu będą swoją działalność produkcyjną sprzyjającą generowaniu wartości dodanej - przekonuje Dorota Raben.

Miejsca

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • Główna trasa importu tandety z Chin i Wietnamców... (16)

    Dość już chińszczyzny, rozpadającej się w ręku... Dość.

    • 54 83

    • Eksport

      To jest na eksport zrobione gamoniu

      • 0 0

    • Jakość adekwatna do ceny (2)

      i nie wiń za to Chinczyków, tylko zamawiających produkt.

      • 26 0

      • Dokładnie - w Chinach jest robione prawie WSZYSTKO

        i Lewis i Luwiiiss, czy jak tam sie te podróby nie nazywają.
        SIada importer w samolot do Chińczyka idzie z nim na obiad i mówi za ile chce kupić parę spodni.
        I Chińczyk mu daje albo totalne g*wno, albo standardowe g*wno.
        g*wno ma być, bo jak będzie za dobre, to nie kupisz za 3 miesiące następnej pary portków. A przecież moda się zmienia. Dzisiaj modne są z dziurą na kolanie, a jutro z przetarciami na d*pie i odbarwieniami na łydkach. A szkoda wyrzucić takie spodnie za 300, muszą kosztować 30 żeby nadążać za modą. Tu z pomocą przychodzi wyszydzany Chińczyk.

        • 1 0

      • A raczej kupujących - bez odpowiedniego popytu nie byłoby podaży

        Zdumiewającą jest bezdenna głupota ludzi - ale oczywiście najłatwiej swoją głupotą obciążyć Chińczyków.

        • 11 1

    • A inni to niby skąd kupują (2)

      • 10 1

      • a sami robią? i kupują z Chin, ale nie tandetę za 10000 procent marzy, jak to w Polsce... (1)

        • 5 14

        • Oczywiście, że nie, w końcu cały świat zjechałeś, to wiesz.

          • 1 1

    • Wystarczy owej chińszczyzny nie kupować,

      a zniknie tak samo szybko jak się pojawiła.

      • 4 1

    • heeh to nie kupuj chinszczyzny to nie bedzie

      • 2 0

    • (1)

      więc nie kupuj tandety - wtedy nikt nie będzie jej sprowadzał

      • 13 0

      • problem w tym, że płacimy bardzo drogo i chcemy dobre

        a w środku syf tandeta często. więc co mam popylać osobiście do kitajców po zakupy, czy jak?

        • 0 6

    • a róbta co chceta,tylko nie zorajcie i nie zabetonujcie najpiękniejszej plaży Gdańska- Stogów i rezydującej tam plaży naturystów

      Jestem spokojniejszy gdy wiem, że tacy specjaliści jak Budyń i Bojan od dziesięcioleci kręcący się przy porcie (a właściwie przy pieniądzach za "nadzór") dalej trzymają rękę na pulsie i mają wpływ na rozwój portu.

      • 11 7

    • dokładnie wielka polityka kłania się biznesy, ale i służby specjalne Niemiec Rosji.

      • 9 7

    • Hej młody junaku, smutek zwalcz i piach....zwododzony most Siennicki... (1)

      a co z terminalem pasażerskim Westerplatte, który otwierano z hukiem by po roku już bez huku praktycznie przestał funkcjonować gdyż jedyny przewoźnik z niego korzystający zawiesił linię. (potem jeszcze z rok czy dwa coś tam niby cumowało ale to też umarło) Przypomnę wam drodzy czytelnicy, że co prawda zarząd portu zmienił się od tego czasu i może ma świeże koncepcje ale w radzie nadzorczej siedzi dalej osobnik który nie potrafi zliczyć swoich mieszkań a za to zasiadanie inkasuje rok w rok niemałe apanaże. Cieszycie się dalej z nowej koncepcji rozwoju portu?

      • 32 14

      • Tak

        • 12 1

    • e tak, ja z Grudziądza panie jestem

      • 7 8

  • Zamiast wprowadzać statki do Martwej Wisły i wykorzystać istniejące nabrzeża wyda się biliony. (11)

    I zadłużenie wzrośnie. Przecież o to chodzi.

    • 43 40

    • zastanów się!

      Jak chcesz wykożystacistniejącą infrastrukturę Głębokość toru wodnego na Martwej Wiśle to około 12,5 m. Statki oceaniczne obecnie mają zanurzenie 15,5m+
      Jeśli mamy być konkurencyjni to musimy zacząć takie statki móc obsłużyć.
      Przekopanie Wisły , wygospodarowanie mijsca do obsługi takich statków będzie znacznie droższe niż budowa całkowicie nowego nabrzeża.

      • 1 0

    • Ale po Martwej Wiśle mogą pływać tylko statki o ograniczonym rozmiarze (zarówno jeśli chodzi o zanurzenie jak i długość czy szerokość). Rzeka stanowi też utrudnienie w sprawnym wprowadzaniu i wyprowadzaniu statków z portu, przez co znacznie ogranicza się przepustowość portu. Z tego powodu rozbudowuje się Port Północny i powstają właśnie takie projekty jak powyższy.

      • 3 2

    • rydzyk powiedział czy duda? (4)

      • 12 13

      • Co masz konkretnego do wymienionych? Tylko nie pisz o "cegiełkach na stocznię", stale odgrzewany kotlet, jeszcze za czasów rządów SLD przez prokuraturę wyjaśniony, a opis śledztwa łatwo znaleźć w internecie.
        Konkretnie, co?

        • 2 7

      • Rydzykofobia? (1)

        • 2 3

        • TVN i GW współpracują z faszystami z SLD w pisaniu rzeczywistości "na miarę XXI wieku"

          • 3 11

      • No tak, obsesja ...to też choroba, często nieuleczalna

        • 11 5

    • Adamowicz na Prezytenta RP. (3)

      Adamowicz na Prezytenta RP.

      • 6 10

      • Ja tam wole by nie odchodził do Warszawy (1)

        Lepiej dla Gdańska by Paweł dalej był prezydentem miasta. Wystarczy popatrzeć na sąsiednią Gdynię by zobaczyć że w Gdańsku jest sporo lepiej

        • 12 4

        • Nie chcesz podzielić się Adamowiczem z całym krajem. Nie trzymaj człowieka sukcesu tylko dla siebie.

          Daj też Polsce doświadczyć rządów i prosperity pod rządami P. Adamowicza. Taki skarb, a ty go trzymasz tylko dla siebie.

          • 6 2

      • a co obchodzi Adamowicz, martw sie swoim Szczurkiem, niech te 100 mln na spłate załatwi

        PR UM Gdynia juz w pracy

        • 9 7

  • Spalarnia (3)

    Czemu nie zrobić spalarni ćmieci na tych terenach?

    Przecież i tak są przeznaczone pod przemysłówkę, jak widać na załączonych planach. A od wielu lat te tereny są zdewastowane, niezagospodarowane i nie nadają się pod zabudowę.

    Byłoby względnie blisko do centrum, z którego pochodzi duża część śmieci i blisko do innych gmin woj. pomorskiego, z których rownież będą zwożone śmieci. I do tego część z nich można przewozić barkami, nie zwiększając korków na drogach.

    • 7 13

    • ZAMKNIJMY SIĘ W GETTACH PSEUDOWIEJSKICH POD MIASTEM !!!! (1)

      Jak spalarnia śmieci to koniecznie w centrum miasta, przemysłówa zabudowa nad najpiększymi plażami. A nowe osiedla budujmy na zadupiach za wzgórzami morenowymi!!!! Tam nie ma dróg , szkół , kościołów, za to blisko do hipermarketów.
      Zamknijmy szkoły w mieście wybudujmy na obrzeżach. Niech śmiercią naturalną umrze istniejąca infrastruktura. ZAMKNIJMY SIĘ W GETTACH PSEUDOWIEJSKICH POD MIASTEM !!!! A NAD MOŻE MOŻNA ZAWSZE POJECHAĆ W CIEPŁE KRAJE:)

      • 1 1

      • Infrastruktura tam gdzie ludzie

        Szkoly powinny być tam gdzie są dzieci. Jeżeli mieszkają na nowych osiedlach (na budowę ktrórych Urząd Miasta wydał zgodę) to tam powinny być szkoły. Wszyscy płacą podatki i chcą mieć dostęp do infrastruktury. To wina UM, że pozwala na niekontrolowany rozwój miasta, ale nie krzywdzmy z tego powodu dzieci, powinny mieć łatwy i bezpieczny dostęp do edukacji.

        Co do spalarni - tereny portowe w Gdańsku (od Marynarki Polskiej do Stogów) i tak są terenami przemysłowmymi, nie nadają sie do zamieszkania lub rekreacji. Zresztą nikt tego nie planuje. Z drugiej strony są nie wykorzystywane i leżą odłogiem. Skoro technologia spalania smieci jest bezpieczna (tak twierdzi Adamowicz) to czemu nie zbudować własnie tam? Bliżej do źródła smieci ...

        • 0 0

    • RACJA

      Spalarnia powinna być tak jak wcześniej planowano w Wiślince koło oczyszczalni ścieków. - teren przemysłowy, wiatry przeważnie zachodnie wywiewałby dym nad zatokę, można byłoby zastosować metodę oczyszczania spalin mokrą (dostęp do wody ) w Szadółkach jest to niemożliwe.
      Ci z Wiślinki mają jaja (skutecznie protestowali) i dlatego spalarnia będzie w Szadółkach a dioksyny będą podtruwać mieszkańców okolicznych osiedli i centrum miasta

      • 2 4

  • A za te plany i dubajskie marzenia ktoś pewnie zwinął grubą kasiorę

    na wizjach, planowaniu, audytach i szkoleniach robi się najlepszą kaskę, szczególnie jeśli płaci sektor państwowy bądź unia

    • 2 1

  • (7)

    Piękna aranżacja, jakbym widział Dubaj a prezydent Paweł A. będzie szejkiem.

    • 138 39

    • Raczej Szwejkiem, jemu i tak wszystko jedno

      • 0 0

    • chyba Szogunem - hehehe

      • 3 0

    • O jezu, to do 2027 roku Adamowicz jeszcze w Gdańsku będzie rządził?? Nieźle życzysz gdańszczanom.

      • 5 8

    • Jestes typowym the billem

      Troche szkoda ze robisz obciach swojej Gdyni, no ale nie ty pierwszy.
      Jedyne co mnie zastanawia, czy robisz to z czystej zawisci, czy jestes na etacie w UM gdynia?

      • 16 4

    • Najlepsze pieniądze za papierowe wizje prezeski....

      Tak można bez końca a pieniądze płyną....

      • 7 14

    • Duabj północy to masz już w swojej ukochanej Gdyni

      • 23 5

    • Ja tu Dubaju nie widzę O.o

      Normalna zdroworozsądkowa inwestycja w gospodarkę, bez zbędnych fanaberii, bez wydawania miliardów na czyjeś widzimisię. Powstaje aby usprawnić przepływ towarów i przynieść dzięki temu większy dochód, a nie tylko dlatego, żeby się pochwalić kasą przed światem.

      • 43 7

  • A co na to ekolodzy? (1)

    Założę się, że obszar ten okaże się siedliskiem grzegżółki dziędzierzawej a budowa będzie możliwa dopiero po wpłaceniu pewnej sumy na fundację krzewiąca świadomośc ekologiczną.
    Działacze WWF zarobili w ten sposób 10 mln Euro na rurociągu Nordstream.

    • 11 3

    • WWF to ci od zapasów amerykańskich:)

      i żadna przewała ekoterrorystów nie zmieni tego faktu

      • 0 0

  • Już teraz Gdynia została daleko z tyłu a jeszcze rozbudowują w Gdańsku DCT (13)

    Jak powstanie jeszcze ten port zewnętrzny to Gdańsk będzie już całkowicie dominować

    • 18 4

    • wiesz ile jako Gdańszczanin dokładasz do DCT? (4)

      • 1 8

      • A ile, bo sam jestem ciekaw (1)

        Z tego co wiem, DCT to prywatna inwestycja i nie jest finansowana z budżety miasta.

        • 8 0

        • on wie ale nie powie

          a ja w domu mam 2 słonie...

          • 0 0

      • zapewne mniej niż na twoje leczenie (1)

        • 3 0

        • bardzo ciekawa strategia PR ze strony pracowników Zarządu Portu i DCT

          kto śmie powiedzieć prawdę o układzie, tego do psychiatryka :-))))

          • 2 6

    • No tak, bo Gdańsk jest większym miastem z większymi możliwościami. Więcpo co to porównywanie się z Gdynią?? (7)

      Jakieś obawy, kompleksy, niepewność??

      • 2 12

      • Towary z portu w bardzo małym stopniu trafiają na lokalny rynek (6)

        Większość jedzie w głąb Polski a nawet jeszcze dalej. Także argument o wielkości nie ma tu znaczenia

        • 7 0

        • (5)

          Najwięcej towarów transportowanych z/do portu drogą lądową odbywa się z portu gdyńskiego. W porcie gdańskim, a właściwie przede wszystkim w terminalu kontenerowym DCT, realizowane są głównie transshipmenty.

          • 3 9

          • "m" (4)

            nie wstyd Ci chłopie jeszcze tu na forum się wypowiadać ?

            Tyle zła co Ty robisz dla logistyki (portu i jego infrastruktury) gdyńskiej to chyba nikt wiecej nie potrafi.

            • 7 2

            • (3)

              Marych! - tam dalej napisałem, co o twoim hejtowaniu i o tobie myślę.

              • 2 4

              • ty chyba masz marychofobie (2)

                musiałeś nieźle przeskrobać ?

                • 3 3

              • (1)

                Ciebie, Marych, łatwo poznać po smrodzie walącym z twojego wpisu.

                • 1 3

              • Smród to masz z własnej

                hałdy za którą otrzymałeś tyle premii, a ludzi zaczadziłeś i dalej trujesz. Chyba że pouciekali z centrum Gdyni i liczysz, że przejmiecie teren za free?

                • 1 4

  • Zostawcie plażę STOGI (4)

    Ciekawe gdzie jeżdzi na plażę pan Andrzej Bojanowski
    Jego zdaniem należy przesunąć port na wyspę STOGI
    Ciekawe czy plaże wtedy usypią nad Motławą ?
    Juz DCT poważnie uszczuplił piękna i dostepną dla Gdańszczan plażę STOGI
    a teraz jeszcze zabetonować ją nabrzeżami ,a co z istniejąca infrastrukturą portową -nieużywaną ? Terminalem pasażerskim DFDS ?
    Strasznie potrzebny jest nowy
    Turtstyka też jest dochodowym biznesem i nie musi betonować Środowiska.

    • 24 8

    • zostawcie hejbudy w spokoju i juz ...

      • 0 0

    • BOJANOWSKI?!

      To może niech Pan Bojanowski planuje przyszłość Bojana. Akurat zadupie na końcu świata nadawało by się na jakąś spalarnię, czy inną fabrykę. W końcu dobry dojazd, blisko obwodnicy, można zrobić przemysłowe zaplecze gdyni:)

      • 1 0

    • śledziu, hejtujesz a nie nie masz nawet pojęcia o czym piszesz (1)

      • 4 5

      • Smakoszu śledzi

        Nie hejtuje tylko wyrazam zaniepokojenie kierunkami rozwoju portu
        i wiem o czym pisze

        • 4 1

  • priorytetem jest wyrzucenie Adamowicz Pawła z posady

    zwykły nierób pobierający co miesiąc ostrą kasę za nicnierobienie.
    do tego jako wójt ma zapłacone już w swojej wujtowskiej gaży za czas pracy który po raz drugi jest mu opłacany przez port. WYRZUCIC nieroba

    • 7 1

  • Super, że Gdańsk się rozwija. (6)

    • 88 16

    • taaa... (5)

      .... na razie rozwija - ale plaaaaanyyyyyy...... bo dziur drogach od lat nie umie połatać.....

      • 6 13

      • No właśnie, gdzie ten komentujący piszący, "proszę pisać artykuły o Gdyni jak coś już powstanie, a nie o planach" (3)

        • 5 1

        • Nie dziw się ludziom. W Gdańsku co chwile jest jakaś wielka inwestycja (2)

          Gdynia pod tym względem wygląda biednie. Ludzie są więc zirytowani jak widzą jakąś wizualizacje kolejki gondolowej czy inne podobne

          • 11 1

          • (1)

            Tylko ze w Gdańsku są inwestycje pod nowe centra dla urzędników a w Gdyni jest praca dla podatnikow

            • 3 4

            • Port dla urzędników a waterfron dla podatników?

              • 1 0

      • Zapraszam na koniec Kwiatkowskiego w Gdyni.

        Ostatnie skrzyżowanie przed wiekopomnym lotniskiem, ZDZ zna problem, ale naprawy w planach nie mają.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane