• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Robert Kiewlicz
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.

Port w Gdańsku przygotowuje się do wyjścia na zatokę. Port zewnętrzny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.



Czy Trójmiasto jest ważnym punktem na mapie transportu morskiego

W aktualnej "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny.

Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

- Dlatego też nie można przywiązywać przesadnej wagi do kształtu Portu Zewnętrznego, przedstawionego w opublikowanej przez nas wizualizacji. Jest to jedynie jedna z potencjalnych wizji, która po szczegółowych analizach fazy koncepcyjnej może ulec diametralnej zmianie - zastrzega Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Konkretne wizualizacje projektowe pojawią się później.

Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować.

Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno - bytowym.

Urząd Morski w Gdyni rozpoczął już modernizację toru wodnego na Martwej Wiśle.

Projekt obejmuje przebudowę i odbudowę Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, przebudowę Nabrzeży Szyprów zobacz na mapie Gdańska i Motławy. Obecnie prowadzone projekty nie umożliwią jednak realnego rozwoju żeglugi śródlądowej obsługującej ładunki z gdańskiego portu. Barierą jest Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska. Niezbędne jest więc przywrócenie funkcji zwodzonego Mostu Siennickiego i program regulacji Wisły do celów transportowych.

  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.


Choć analizy potrwają co najmniej trzy lata, już dziś wiadomo, że możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwa jest rozbudowa portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym zobacz na mapie Gdańska, czyli usypanie sztucznego lądu i budowa pirsów.

- To bardzo dobrze, że jest strategia budowy Portu Zewnętrznego. Tak powstał Port Północny - jako wyzwanie wyjścia portu w morze. Osobiście jednak uważam, i o tym będziemy jeszcze na pewno dyskutowali, że dobrym pomysłem jest rozwój portu w kierunku ujścia Wisły. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, o czym - patrząc strategicznie - nie powinno się zapominać - zastrzega Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, który przed objęciem urzędu pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Portu Morskiego ds. Finansowych.

Jego zdaniem powinno się także analizować budowę terminali na głębokowodnych akwenach w pobliżu wyspy Stogi zobacz na mapie Gdańska. To tam mogłyby powstać terminale promowe oraz kolejne kontenerowe.

- Mimo świetnych wyników DCT, to nie jest rozwiązanie ostateczne. Naszą ambicją powinna być budowa jednego z największych portów na Bałtyku, czyli z potencjałem nawet do 12 mln TEU - uważa zastępca prezydenta.

Przypomnijmy, że dziś przez port w Gdańsku przewija się ok. 1 mln kontenerów rocznie.
  • W ocenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne.
  • Tereny obecnie użytkowane przez Port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska.


Każda jednak forma rozwoju portu na wschód od dzisiejszych terenów sprawi, że ZMPG będzie dążył do zmiany funkcji Portu Wewnętrznego. Stara cześć lewobrzeżna portu wewnętrznego jest idealną lokalizacją dla powstania kompleksu miejskiego np. o charakterze mieszkalno - wypoczynkowym. Tereny obecnie użytkowane przez port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska. Chodzi m.in. o tereny pomiędzy Nowym Portem a Brzeźnem.

W chwili obecnej gdański port i działalność biznesowa w nim zlokalizowana generuje dla budżetu państwa przychody z tytułu ceł i podatków na poziomie 5 proc. rocznych dochodów kraju.

- Strategia rozwoju portu ma sprzyjać podniesieniu jego konkurencyjności, co w praktyce przełoży się na zwiększoną ilość obrotu portowo-morskiego, zarówno w relacji burtowej, jak i lądowej, wykorzystaniu lokalizacji geograficznej portu, zwiększeniu jego atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów, którzy lokować tu będą swoją działalność produkcyjną sprzyjającą generowaniu wartości dodanej - przekonuje Dorota Raben.

Miejsca

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • A co ze sztuczną wyspą na granicy z Sopotem?

    no i jak postep w/s kosmodromu na Rębiechowie?

    • 6 9

  • Statkiem z Gdańska do Warszawy :)

    latem, w słońcu, wycieczka wodą, a nie w korkach

    • 3 4

  • Czeka nas portowa rewolucja? (8)

    Obecna destrukcyjna polityka wobec portu gdyńskiego, zwiększa szanse realizacji przedstawionej wyżej koncepcji. Nie wiem, na ile jest to świadoma i na razie ukryta polityka wobec obydwu trójmiejskich portów, niemniej wygląda na to, że przedstawiona tu wizja zakłada przejęcie obecnej działalności portu gdyńskiego. Ale, sądząc po dotychczasowych działaniach, widać, że ani władze centralne, ani samorządowe nie są zainteresowane rozwojem portu w Gdyni, i może przedstawiona w artykule koncepcja jest tą przyszłą alternatywą dla obecnego modelu dwóch trójmiejskich portów.
    Jednocześnie trzeba mieć na uwadze wszelkie konsekwencje takiego rozwiązania dla miasta Gdyni, które znacznie straci na znaczeniu jako ośrodek gospodarczy.

    • 3 12

    • Gdynia stawia teraz na ''łaterfronty" ;) (4)

      Gdański port się dynamicznie rozwija i ciężko by miał zwalniać tempo inwestycji tylko dlatego, że inni nie nadążają

      • 9 5

      • (3)

        Trzeba rozróżnić działania zewnętrzne wobec portu od dynamicznych działań modernizacyjnych samego portu w Gdyni, który w ostatnim okresie zmienia się diametralnie, inwestując w unowocześnienie znaczne środki. W przypadku braku proporcjonalnych inwestycji w jego dostępność drogową i kolejową oraz odbierania mu terytorialnych możliwości rozwojowych i jednoczesnej znacznej rozbudowie portu w Gdańsku, ta intensywna modernizacja gdyńskiego portu może być niewykorzystana, gdyby jego działalność przejął port gdański.

        • 2 6

        • Albo drogi do portu albo lotnisko, muzeum emigracji, szkoła filmowa czy "kolejka" na kamienną górę. Niestety nie można mieć wszystkiego ;)

          • 8 4

        • czlowieku - budujcie port zewnetrzny i przestancie plakac o Waterfroncie (1)

          to co obecnie sie dzieje w porcie Gdynia to skandal. Port zarzadzany jest w sposob skandaliczny, widac kompletny brak pomyslow na rozwoj. Jedyne na co stac zarzadzajacych to mniej lub bardziej udane proby nasladowania sasiadow z Gdanska. Port Gdynia dusi miasto - smrodem, brudem i zanieczyszczeniami. Port zewnetrzny to pomysl pozwalajacy rozwijac sie portowi i miastu.... do roboty lenie!

          • 6 5

          • X-sie, Marychu, Bezstronny, czy jak ci tam dyletancie w sprawach zarządzania portem! Lepiej już pisz o smrodzie, na czym chyba znasz się najlepiej.

            • 6 3

    • straci a i owszem prez takich de bili (1)

      jak "m", któremu się próbuje do tego pustego łba przemówić a on swoje i wraz z całym zarządem portu Gdynia nic nie robią, aby wyprowadzić ten Port na zatokę, tylko wołają o tereny, które dalej chcą marnować kosztem przestrzeni publicznej do nabijania i pomnażania kasy swoim kolesiom.

      • 4 4

      • A tu już się, Marych, nie podpisałeś.

        • 1 2

    • dosc juz zatruwania Gdyni przez nieudacznikow z portu

      jesli dzialanosc portu Gdynia ma sprowadzac sie dalej do przeladowywania najgorszego g..wna byleby dostac troche kasy ( toksyczne odpady w ameryki pld. przeznaczone do spalarni w PL, gnijaca i smierdzaca na cale miasto biomasa, paliwa do elektrowni atomowych ) to rzeczywiscie trudno znalezc chetnych do popierania tej idiotycznej i destrukcyjnej dla miasta i portu polityki portu Gdynia. Port Gdynia potrzebuje zarzadu, ktory poprowadzi port w przyszlosc, zarzadu z wizja, ktory rozumie, ze sprowadzanie portu do roli skladowiska towarow niebezpiecznych, prowadzenie dzialanosci uciazliwej dla mieszkancow w samym centrum miasta to skrajna glupota.
      Port w Gdyni potrzebuje zmian - kiedy wreszcie powstanie terminal promowy z prawdziwego zdarzenia, rozwoju przeladunkow drobnicowych i kontenerowych. Zrozum to glabie a nie placz tu, ze ktos ci noge podstawia. Zacznij myslec i wyjdz wreszcie z tych smierdzacych oparow smrodu biomasy, ktore uposledzaja twoje zdolnosci do analizy rzeczywistosci.

      • 0 1

  • Już teraz Gdynia została daleko z tyłu a jeszcze rozbudowują w Gdańsku DCT (13)

    Jak powstanie jeszcze ten port zewnętrzny to Gdańsk będzie już całkowicie dominować

    • 18 4

    • No tak, bo Gdańsk jest większym miastem z większymi możliwościami. Więcpo co to porównywanie się z Gdynią?? (7)

      Jakieś obawy, kompleksy, niepewność??

      • 2 12

      • Towary z portu w bardzo małym stopniu trafiają na lokalny rynek (6)

        Większość jedzie w głąb Polski a nawet jeszcze dalej. Także argument o wielkości nie ma tu znaczenia

        • 7 0

        • (5)

          Najwięcej towarów transportowanych z/do portu drogą lądową odbywa się z portu gdyńskiego. W porcie gdańskim, a właściwie przede wszystkim w terminalu kontenerowym DCT, realizowane są głównie transshipmenty.

          • 3 9

          • "m" (4)

            nie wstyd Ci chłopie jeszcze tu na forum się wypowiadać ?

            Tyle zła co Ty robisz dla logistyki (portu i jego infrastruktury) gdyńskiej to chyba nikt wiecej nie potrafi.

            • 7 2

            • (3)

              Marych! - tam dalej napisałem, co o twoim hejtowaniu i o tobie myślę.

              • 2 4

              • ty chyba masz marychofobie (2)

                musiałeś nieźle przeskrobać ?

                • 3 3

              • (1)

                Ciebie, Marych, łatwo poznać po smrodzie walącym z twojego wpisu.

                • 1 3

              • Smród to masz z własnej

                hałdy za którą otrzymałeś tyle premii, a ludzi zaczadziłeś i dalej trujesz. Chyba że pouciekali z centrum Gdyni i liczysz, że przejmiecie teren za free?

                • 1 4

    • wiesz ile jako Gdańszczanin dokładasz do DCT? (4)

      • 1 8

      • zapewne mniej niż na twoje leczenie (1)

        • 3 0

        • bardzo ciekawa strategia PR ze strony pracowników Zarządu Portu i DCT

          kto śmie powiedzieć prawdę o układzie, tego do psychiatryka :-))))

          • 2 6

      • A ile, bo sam jestem ciekaw (1)

        Z tego co wiem, DCT to prywatna inwestycja i nie jest finansowana z budżety miasta.

        • 8 0

        • on wie ale nie powie

          a ja w domu mam 2 słonie...

          • 0 0

  • Spalarnia (3)

    Czemu nie zrobić spalarni ćmieci na tych terenach?

    Przecież i tak są przeznaczone pod przemysłówkę, jak widać na załączonych planach. A od wielu lat te tereny są zdewastowane, niezagospodarowane i nie nadają się pod zabudowę.

    Byłoby względnie blisko do centrum, z którego pochodzi duża część śmieci i blisko do innych gmin woj. pomorskiego, z których rownież będą zwożone śmieci. I do tego część z nich można przewozić barkami, nie zwiększając korków na drogach.

    • 7 13

    • RACJA

      Spalarnia powinna być tak jak wcześniej planowano w Wiślince koło oczyszczalni ścieków. - teren przemysłowy, wiatry przeważnie zachodnie wywiewałby dym nad zatokę, można byłoby zastosować metodę oczyszczania spalin mokrą (dostęp do wody ) w Szadółkach jest to niemożliwe.
      Ci z Wiślinki mają jaja (skutecznie protestowali) i dlatego spalarnia będzie w Szadółkach a dioksyny będą podtruwać mieszkańców okolicznych osiedli i centrum miasta

      • 2 4

    • ZAMKNIJMY SIĘ W GETTACH PSEUDOWIEJSKICH POD MIASTEM !!!! (1)

      Jak spalarnia śmieci to koniecznie w centrum miasta, przemysłówa zabudowa nad najpiększymi plażami. A nowe osiedla budujmy na zadupiach za wzgórzami morenowymi!!!! Tam nie ma dróg , szkół , kościołów, za to blisko do hipermarketów.
      Zamknijmy szkoły w mieście wybudujmy na obrzeżach. Niech śmiercią naturalną umrze istniejąca infrastruktura. ZAMKNIJMY SIĘ W GETTACH PSEUDOWIEJSKICH POD MIASTEM !!!! A NAD MOŻE MOŻNA ZAWSZE POJECHAĆ W CIEPŁE KRAJE:)

      • 1 1

      • Infrastruktura tam gdzie ludzie

        Szkoly powinny być tam gdzie są dzieci. Jeżeli mieszkają na nowych osiedlach (na budowę ktrórych Urząd Miasta wydał zgodę) to tam powinny być szkoły. Wszyscy płacą podatki i chcą mieć dostęp do infrastruktury. To wina UM, że pozwala na niekontrolowany rozwój miasta, ale nie krzywdzmy z tego powodu dzieci, powinny mieć łatwy i bezpieczny dostęp do edukacji.

        Co do spalarni - tereny portowe w Gdańsku (od Marynarki Polskiej do Stogów) i tak są terenami przemysłowmymi, nie nadają sie do zamieszkania lub rekreacji. Zresztą nikt tego nie planuje. Z drugiej strony są nie wykorzystywane i leżą odłogiem. Skoro technologia spalania smieci jest bezpieczna (tak twierdzi Adamowicz) to czemu nie zbudować własnie tam? Bliżej do źródła smieci ...

        • 0 0

  • baba

    Czy to prawda co dzis slyszalam ze od dzis wlasnie w Gdyni panowie beda dostawali powolania do wojska.Stawiennictwo obowiazkowe natychmiast?

    • 4 0

  • Ciekawe co na to Komisja Europejska? (2)

    Przypominam sobie zeszłoroczne larum podniesione m.in. przez włodarzy miasta Gdańska, o rzekomej bezsensowności użytkowania drugiego portu lotniczego, w niedalekim sąsiedztwie. Jakie to niepotrzebne rozpraszanie infrastruktury lotniczej oraz zbędna konkurencja. Natomiast, budowa nowego portu morskiego, nie jest już powielaniem niepotrzebnej infrastruktury, tylko: Strategia rozwoju portu ma sprzyjać podniesieniu jego konkurencyjności . Sięgając pamięcią do zeszłorocznych wydarzeń, nie przypominam sobie, aby Gdynia chciała stworzyć monopol na przyjmowanie statków powietrznych, a tym samym wyrugować Gdańsk z interesu. Nie planowali ściągać wiązką lasera wszystkich samolotów lądujących w Gdańsku, aby następnie nałożyć u siebie horrendalne opłaty. Chcieli konkurować. No ale konkurencja powoduje mniejsze przychody, a to ma bezpośrednie przełożenie na mniejsze wpływy do budżetu.

    Czyli wracamy do powiedzenia funkcjonującego od zarania dziejów: Jak Kali ukraść krowa to dobrze, ale jak kto inny ukraść Kali krowa to źle. W moim interesie jest, aby rozwój Gdańska był dynamiczny i następował równocześnie na wielu płaszczyznach, ale jeśli miasta mają ze sobą konkurować, nie można w każdej sprawie skarżyć sąsiada do Komisji Europejskiej.
    Nie ma się co dziwić, że niemal w żadnej kwestii wymagającej współdziałania, włodarze nie są w stanie dojść do porozumienia. A nie tracą na tym tylko i wyłącznie mieszkańcy Trójmiasta.

    • 6 14

    • UE jak ZSRS

      Pozwolą, albo nie pozwolą, ukarzą i nakażą, albo łaskawie dadzą pozwolenie.

      • 2 6

    • Z tego, co napisano w artykule, rozbudowa gdańskiego portu miałaby być sfinansowana ze środków prywatnych, tak jak DCT. A to nie podlega weryfikacji unijnej. Kwestionowana mogłaby być, na przykład ewentualna niezgodna z prawem realizacja procedur przetargowych przez port, ale z pewnością nie zasadność wydatkowania środków prywatnych inwestora.

      • 4 1

  • A co na to ekolodzy? (1)

    Założę się, że obszar ten okaże się siedliskiem grzegżółki dziędzierzawej a budowa będzie możliwa dopiero po wpłaceniu pewnej sumy na fundację krzewiąca świadomośc ekologiczną.
    Działacze WWF zarobili w ten sposób 10 mln Euro na rurociągu Nordstream.

    • 11 3

    • WWF to ci od zapasów amerykańskich:)

      i żadna przewała ekoterrorystów nie zmieni tego faktu

      • 0 0

  • Trochę to dziwne (5)

    Zgadzam się z Dżepetto, Trochę dziwi mnie fakt, że większość ludzi była negatywnie nastawiona na budowę lotniska w Gdyni. Po co komu dwa lotniska tak blisko siebie. To nie ma sensu, szkoda pieniędzy. Ale jak ma być budowany drugi port też tak blisko pierwszego, to jest to jak najbardziej rozsądne posunięcie.

    ?

    • 5 11

    • Jaki drugi port? W Gdańsku port jest od czasów gdy Gdynia nie była jeszcze nawet wioską rybacką (3)

      • 7 0

      • Podaj daty od kiedy w Gdańsku jest port, a kiedy Gdynia została wioską??

        Jeśli nie znasz jednej z nich, to nie ma uzasadnienia twoja powyższa teza.

        • 2 1

      • lotnisko w Gdyni powstalo przed tym w Rebiechowie.... (1)

        gwoli scislosci...

        • 0 4

        • Lotnisko na Zaspie powstało wcześniej niż Gdynia

          Miasto się rozwijało więc lotnisko przeniesiono na obrzeża

          • 6 0

    • Ale jaki drugi port człowieku

      Porty morskie od są tu i tu od dawna i nic nowego się nie buduje.

      Port Gdański po prostu chce przenieść się z terenów wewnętrznych na zewnątrz.

      • 4 0

  • Zostawcie plażę STOGI (4)

    Ciekawe gdzie jeżdzi na plażę pan Andrzej Bojanowski
    Jego zdaniem należy przesunąć port na wyspę STOGI
    Ciekawe czy plaże wtedy usypią nad Motławą ?
    Juz DCT poważnie uszczuplił piękna i dostepną dla Gdańszczan plażę STOGI
    a teraz jeszcze zabetonować ją nabrzeżami ,a co z istniejąca infrastrukturą portową -nieużywaną ? Terminalem pasażerskim DFDS ?
    Strasznie potrzebny jest nowy
    Turtstyka też jest dochodowym biznesem i nie musi betonować Środowiska.

    • 24 8

    • śledziu, hejtujesz a nie nie masz nawet pojęcia o czym piszesz (1)

      • 4 5

      • Smakoszu śledzi

        Nie hejtuje tylko wyrazam zaniepokojenie kierunkami rozwoju portu
        i wiem o czym pisze

        • 4 1

    • BOJANOWSKI?!

      To może niech Pan Bojanowski planuje przyszłość Bojana. Akurat zadupie na końcu świata nadawało by się na jakąś spalarnię, czy inną fabrykę. W końcu dobry dojazd, blisko obwodnicy, można zrobić przemysłowe zaplecze gdyni:)

      • 1 0

    • zostawcie hejbudy w spokoju i juz ...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane