• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Robert Kiewlicz
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju. Rozpoczęła się pierwsza faza dotycząca rozbudowy gdańskiego portu. Ma ona na celu przeobrażenie go w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje bezpośrednie, napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.

Port w Gdańsku przygotowuje się do wyjścia na zatokę. Port zewnętrzny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.



Czy Trójmiasto jest ważnym punktem na mapie transportu morskiego

W aktualnej "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny.

Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.

- Dlatego też nie można przywiązywać przesadnej wagi do kształtu Portu Zewnętrznego, przedstawionego w opublikowanej przez nas wizualizacji. Jest to jedynie jedna z potencjalnych wizji, która po szczegółowych analizach fazy koncepcyjnej może ulec diametralnej zmianie - zastrzega Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Konkretne wizualizacje projektowe pojawią się później.

Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.

Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować.

Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno - bytowym.

Urząd Morski w Gdyni rozpoczął już modernizację toru wodnego na Martwej Wiśle.

Projekt obejmuje przebudowę i odbudowę Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, przebudowę Nabrzeży Szyprów zobacz na mapie Gdańska i Motławy. Obecnie prowadzone projekty nie umożliwią jednak realnego rozwoju żeglugi śródlądowej obsługującej ładunki z gdańskiego portu. Barierą jest Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska. Niezbędne jest więc przywrócenie funkcji zwodzonego Mostu Siennickiego i program regulacji Wisły do celów transportowych.

  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.
  • W "Strategii rozwoju Portu Gdańsk" do 2027 roku ujęto koncepcję rozwoju kolejnej głębokowodnej części portu w kierunku wód Zatoki Gdańskiej. Projektowi temu zaproponowano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, alternatywnie Port Centralny. Dzięki temu może powstać ok. 600 ha nowych terenów portowych oraz 150 ha wewnętrznych akwenów wodnych.


Choć analizy potrwają co najmniej trzy lata, już dziś wiadomo, że możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwa jest rozbudowa portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym zobacz na mapie Gdańska, czyli usypanie sztucznego lądu i budowa pirsów.

- To bardzo dobrze, że jest strategia budowy Portu Zewnętrznego. Tak powstał Port Północny - jako wyzwanie wyjścia portu w morze. Osobiście jednak uważam, i o tym będziemy jeszcze na pewno dyskutowali, że dobrym pomysłem jest rozwój portu w kierunku ujścia Wisły. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, o czym - patrząc strategicznie - nie powinno się zapominać - zastrzega Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, który przed objęciem urzędu pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Portu Morskiego ds. Finansowych.

Jego zdaniem powinno się także analizować budowę terminali na głębokowodnych akwenach w pobliżu wyspy Stogi zobacz na mapie Gdańska. To tam mogłyby powstać terminale promowe oraz kolejne kontenerowe.

- Mimo świetnych wyników DCT, to nie jest rozwiązanie ostateczne. Naszą ambicją powinna być budowa jednego z największych portów na Bałtyku, czyli z potencjałem nawet do 12 mln TEU - uważa zastępca prezydenta.

Przypomnijmy, że dziś przez port w Gdańsku przewija się ok. 1 mln kontenerów rocznie.
  • W ocenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne.
  • Tereny obecnie użytkowane przez Port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska.


Każda jednak forma rozwoju portu na wschód od dzisiejszych terenów sprawi, że ZMPG będzie dążył do zmiany funkcji Portu Wewnętrznego. Stara cześć lewobrzeżna portu wewnętrznego jest idealną lokalizacją dla powstania kompleksu miejskiego np. o charakterze mieszkalno - wypoczynkowym. Tereny obecnie użytkowane przez port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska. Chodzi m.in. o tereny pomiędzy Nowym Portem a Brzeźnem.

W chwili obecnej gdański port i działalność biznesowa w nim zlokalizowana generuje dla budżetu państwa przychody z tytułu ceł i podatków na poziomie 5 proc. rocznych dochodów kraju.

- Strategia rozwoju portu ma sprzyjać podniesieniu jego konkurencyjności, co w praktyce przełoży się na zwiększoną ilość obrotu portowo-morskiego, zarówno w relacji burtowej, jak i lądowej, wykorzystaniu lokalizacji geograficznej portu, zwiększeniu jego atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów, którzy lokować tu będą swoją działalność produkcyjną sprzyjającą generowaniu wartości dodanej - przekonuje Dorota Raben.

Miejsca

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • a w porcie Gdynia po staremu - nadal smierdzi (3)

    kompletny zastoj i degrengolada. jedyny pomysl zarzadzajacych przeladowywac byle syf jaki pojawi sie na horyzoncie - syf na cale miasto, zaden problem, wazne, ze zarzad w porcie dostanie premie. zarzad nie ma zadnych sensownych pomyslow na rozwoj portu w Gdyni.... probuja jedynie nieudolnie nasladowac Gdansk - vide idiotyczny pomysl z obrotnica i poglebianiem podejscia do portu....

    • 14 3

    • (1)

      Płacą ci za to anty-portowe hejterstwo, czy robisz to z własnej głupoty?

      • 3 8

      • mieszkam obok i musze ten smrod wachac

        mam juz tych nieudacznikow z portu po dziurki w nosie.... port w Gdyni potrzebuje zarzadu z pomyslami a nie gromady nieudacznikow dla ktorych przeladunek zasmradzajacej cale miasto biomasy to szczyt szczescia.

        • 9 2

    • Gdynia

      Jaki prezydent taka woń w mieście.

      Gdynia - miasto z morza i smrodu?

      • 7 4

  • Nie kanał portowy

    a Martwa Wisła ...

    • 4 2

  • pytanie

    Kto jest przewodniczącym rady nadzorczej portu gdańskiego i jaką kasę za to dostaje?

    • 6 4

  • jedni sie rozbudowują i powiekszaja wielkość Gdańska (3)

    a drudzy w Gdyni się zwijają i "podkopują" tereny miejskie, a na dodatek celowo smrodzą, aby wypłoszyc mieszkańców !

    Wielkie BRAWA dla Portu w Gdańsku za świetne przygotowanie się do wyjścia na zatokę. Do tego za sprawą Portu Polska i Gdańsk zyska nie tylko zewnętrzny infrastrukturalny teren, ale i powiększy areał PAŃSTWA .

    Wielkie Gratulacje

    • 8 7

    • dokladnie - uczcie sie nieudacznicy z portu w Gdyni

      port gdynia to zalosc - katastrofa dla miasta - pomysl zarzadu portu Gdynia to zrobienie z Gdyni Bangladeszu - przyjma kazdy towar czy to przeznaczone do spalenia toksyczne odpady z ameryki pld, czy smierdzaca na cale miasto biomasa - byle zarobic kilka groszy.....

      • 6 3

    • (1)

      Marychu, Bezstronny, x-ie, czy pod jakim tam jeszcze nickiem się ukrywasz piewco rzekomego geniuszu prezydenta Szczurka! Jesteś żywym dowodem na anty-portową i anty-gdyńską działalność obecnego środowiska związanego z władzą miejską, topiącą pieniądze w inwestycyjnych bzdurach i prowadzących Gdynię ku gospodarczemu i cywilizacyjnemu upadkowi.
      Takie demagogiczne propagandowe ścierwo, jak ty, zasługuje wyłącznie na pogardę. Zwykle unikam takich określeń, ale w twoim przypadku jest ono adekwatne do moralnego poziomu, jaki prezentujesz.

      • 5 7

      • jestes rownie obrzydliwy jak smrod z gdynskiego portu

        zalosnie to wyglada jak o moralnosci wypowiada sie czlek, ktory za pieniadze zrobi wszystko..... vide przeladunek tego smierdzacego g...wna w porcie gdynia

        • 6 3

  • Mżonki...

    Kasa z Unii skończy się po 2020 roku, pozostaną długi po pomnikach gigantomanii obecnych władz Miasta...Czeka nas los Detroit a nie "świetlana przyszłość"... Chciałbym się mylić.

    • 9 4

  • Ciekawe jakie następne firmy uciekną z Gdyni do Gdańska?

    • 7 0

  • no i dobrze, mnie akurat jako Gdynianina to cieszy

    po pierwsze całe Trojmiasto zyska

    po drugie marudy moze przestana jeczeć, że buduje się mieszkania na terenach portu

    • 4 5

  • Most Siennicki będzie stanowić barierę rozwoju żeglugi śródlądowej.. (2)

    Właśnie jest remontowany. Szkoda, że nikt nie pomyślał aby uczynić go zwodzonym.. i aby nowopowstający most kolejowy na Przeróbkę zaprojektować z większym prześwitem.. Polską rządzą durnie.

    • 9 5

    • Słyszałeś o moście wantowym? (1)

      • 0 2

      • Proszę czytać ze zrozumieniem. W wypowiedzi chodziło o żeglugę..

        a nie transport kołowy. Chyba, że Danziger reprezentuje obecne władze hehe:)) Wtedy nie mam więcej pytań.

        • 0 0

  • Brawo dynamiczny Gdańsk!!! (1)

    Tutaj chce się żyć

    • 5 5

    • Nie bez powodu liczba mieszkańców Gdańska rośnie a w Gdyni ubywa

      • 5 1

  • bhahahaah

    Ale sfarciłem, że wybrałem kierunek eksploatacji portu

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane