- 1 Zobacz, jak wygląda świat widziany z suwnicy bramowej (15 opinii)
- 2 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (21 opinii)
- 3 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (77 opinii)
- 4 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (185 opinii)
- 5 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (279 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (249 opinii)
Gdy żar leje się z nieba, możemy odmówić wykonywania pracy?
Jaka temperatura powinna panować w miejscu pracy? Temat staje się szczególnie... gorący, gdy żar leje się z nieba, a wysoka temperatura utrudnia pracę. Jakie obowiązki w tym zakresie ma pracodawca? Okazuje się, że przepisy Kodeksu pracy określają minimalną temperaturę w zakładzie pracy, ale nie maksymalną. Tu z pomocą przychodzą przepisy BHP.
Urlop. Czy można nam odmówić i ile wolnego się należy
W Kodeksie pracy nie ma za to zapisów regulujących najwyższą dopuszczalną temperaturę. Jednak zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli właśnie przepisami BHP, nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych. Gdy pracujemy za zewnątrz, a z nieba leje się żar, pracodawca musi nam zapewnić częstsze przerwy z dostępem do miejsca zacienionego.
Woda nie zawsze wystarczy
Pracodawca ma też obowiązek zapewnić swoim pracownikom wodę pitną bez ograniczeń. Jednak jeżeli temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza na zewnątrz lub 28 w budynku, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom nie tylko wodę, ale także napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin. Miejsca do czerpania wody pitnej przez pracowników muszą znajdować się w promieniu 75 m od stanowisk pracy (zgodnie z paragrafem 112 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).
Wracając jednak do pomieszczeń, a przede wszystkim do biur. Dziś bardzo często pracuje się w tzw. open space, czyli otwartej przestrzeni. Wówczas, zwłaszcza gdy zespół jest liczny, nie tak łatwo dostosować temperaturę. Jednym jest za zimno, drugim za ciepło. Postarajmy się wówczas znaleźć złoty środek, a mogą nim być temperatury zalecane przez ekspertów z Instytutu Medycyny Pracy.
Za komfortowe warunki pracy uznano:
- 20-22,8 st. C w przypadku lekkiej pracy siedzącej zimą,
- 23,9-26,7 st. C, jeśli jest to praca lekka i siedząca w sezonie letnim,
- 18,3 st. C dla średnio ciężkiej pracy,
- 15,5 st. C dla zajęć bardzo ciężkich.
Klimatyzacja mile widziana, ale... czyszczona
To nie koniec. Pracodawca powinien także zadbać o odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniach. O to, żeby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, a także zainstalować w oknach rolety, które chronią przed nagrzewaniem i odbijaniem się promieni słonecznych w monitorach komputerów. Klimatyzacja i wentylacja w zakładach pracy nie powinna powodować przeciągów ani prowadzić do wyziębienia pomieszczeń. Niestety największym problemem jest jej czyszczenie i odgrzybianie, w praktyce nie wszystkie firmy tego pilnują.
Upały groźne dla zdrowia. Kiedy do lekarza?
Pracodawca, który zatrudnia osoby pracujące na otwartej przestrzeni, podczas upałów musi zapewnić im zacienione i zadaszone miejsce do odpoczynku. Jeśli to możliwe, warto umożliwić im pracę w godzinach, gdy temperatura jest niższa.
Czy w upały możemy odmówić pracy?
Okazuje się, że w szczególnych przypadkach pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków służbowych. Dotyczy to pracowników młodocianych i kobiet w ciąży, ale nie tylko. Odmówić pracy może też osoba poważnie i przewlekle chora, dla której praca w upale może być zagrożeniem dla życia i zdrowia. Tu można się powołać na art. 210 § 1 Kodeksu pracy.
"50 stopni, żołądek się gotuje". Warunki pracy na żurawiach wieżowych
Poza tym każdy pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli sprawa jest sporna, ostatecznie rozstrzyga ją sąd pracy. W każdym z tych przypadków wystarczy zawiadomić pracodawcę, że będziemy nieobecni, lub poinformować, że z powodu złych warunków i zagrożenia opuszczamy stanowisko pracy. Za czas nieobecności pracodawca nie może obniżyć nam wynagrodzenia.
Co zrobić, aby poprawić efektywność, gdy żar leje się z nieba?
- Trzeba być bardziej elastycznym. Czasem warto zmienić godziny pracy (nawet na wieczorne) czy pozwolić wyjść wcześniej (żeby uniknąć upałów w godzinach szczytu), aby poprawić atmosferę w pracy.
- Trzeba zadbać o odpowiednią temperaturę w miejscu pracy. Co ważne, istnieje zauważalny wzrost zachorowań pracowników w miesiącach letnich, co może mieć związek z gwałtownymi zmianami temperatur i chorobami wynikającymi z nadmiernej ciepłoty.
- Warto pomyśleć o rozluźnieniu zasad dotyczących ubioru. Praca w upale w stroju formalnym potrafi być sporą niedogodnością.
- Należy zapewnić pracownikom wodę lub napoje chłodzące. Objawy odwodnienia, czyli zawroty i bóle głowy, mogą powodować wzrost zachorowań.
- Warto pomyśleć o programach motywacyjnych. Istnieje mnóstwo sposobów angażowania pracowników (spotkania na łonie natury, wspólne ćwiczenia), a przy okazji zacieśniania wzajemnych relacji.
- Szczególnie latem warto zachęcać do krótkich przerw, które pomogą "naładować baterie".
Opinie wybrane
-
2022-06-27 19:33
kodeks pracy w Polsce to wiele martwych przepisów. przykładem właśnie warunki pracy w upale, co dotyczy np. kierowców. regularnie czyszczenie klimatyzacji w pojazdach to koszt, na którym się oszczędza. na szczęście gorące dni letnie to rzadkość przynajmniej nad morzem
- 21 0
-
2022-06-27 18:53
Dzisiaj dosłownie ukrop na dworze (3)
ale co to obchodzi pracodawcę, który siedzi sobie przy biurku w klimatyzowanym pomieszczeniu. Ja jestem sprzątaczką, w pomieszczeniach duszno, gorąco, pracodawca jakoś nie zapewnia wody, trzeba samemu o siebie zadbać, a praca państwowa, nie u jakiegoś prywaciarza. Ani chociaż małej buteleczki wody się nie dostanie, ani nie ma dystrybutora wody. Co na to pracodawca? przecież w pokoju socjalnym można sobie zagotować wodę i ostudzić.
- 23 6
-
2022-07-01 17:25
U nas to samo. Dyr nie ma. W taki upał chlodza się nad wodą. Wodę kupujemy za własną kasę, na wiatrak zrobiliśmy zrzutkę. Siedzimy dla siedzenia.
- 1 0
-
2022-06-28 15:35
No i ma rację... (1)
Pracodawca ma obowiązek zapewnić dostęp do wody, a nie butelkowana wodę mineralną :)
- 6 8
-
2022-06-28 16:44
Aleee...
Jednak napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin już musi.
- 10 1
-
2022-06-27 14:51
Zmierzcie temperature w busie kuriera bez klimatyzacji (8)
Pewnie powyżej 40 stopni... I człowiek cały dzień zapitala w takich warunkach
- 58 7
-
2022-06-27 19:11
(1)
Chodź na statek mądralo to zobaczymy kto ma gorsze warunki a nie na d*pie siedzieć i narzekać
- 11 2
-
2022-07-01 17:37
Było iść na nawigatora zęzolu ;)
- 1 0
-
2022-06-27 18:53
heloł, ale mamy XXI wiek i auta bez klimatyzacji to się chyba nie da kupić.
A jak auto jest niesprawne to należy je naprawić, a nie eksploatować.- 7 5
-
2022-06-27 18:38
ale zarabia 6 kola 2 tony wengle i ok
- 0 4
-
2022-06-27 18:05
(2)
40 tak mało? U mnie na statku w maszynowni przez cały rok temperatura od 60-80 stopni i nie narzekam... a do tego musze na swoim dyżurze non stop biegać po schodach między 4 piętrami w tej temperaturze... kurier to ma lajtowe warunki... dodam że kurier ma możliwość posiadania klimy ja niestety nie ;)
- 18 2
-
2022-07-01 17:36
80 stopni?? (1)
Tak, na pewno. Już widzę jak pracujesz w temp. bliskiej temp. wrzenia wody.
- 1 0
-
2022-08-17 09:16
Jeszcze ktoś go plusuje :D
- 0 0
-
2022-06-27 15:27
Otwórz okna
Zmierzcie tu, zmierzcie tam, zmierzcie siam.
A dekarz na dachu jak papę kładzie? 50-60 stopni temperatura poszycia + palnik
Montaż czegokolwiek na poddaszach to sauna 40-50 stopni
W hucie taka temperatura jest cały rok, czy zima czy lato, tak samo w kotłowniach, elektrociepłowniach, maszynowniach statków itp.
Upały są, to fakt ale jest lato więc bez przesady- 16 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.