• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska firma od wirtualnej rzeczywistości pracuje dla koncernu Saab

Wioletta Kakowska-Mehring
7 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wirtualne bojowe centrum informacji opracowano, by zademonstrować łatwość instalacji rozwiązań Saab na dowolnym okręcie. Model może również być wykorzystywany do szkolenia załóg jeszcze przed rozpoczęciem budowy lub przebudowy okrętu. Wirtualne bojowe centrum informacji opracowano, by zademonstrować łatwość instalacji rozwiązań Saab na dowolnym okręcie. Model może również być wykorzystywany do szkolenia załóg jeszcze przed rozpoczęciem budowy lub przebudowy okrętu.

Gdyńska firma Ignibit, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu poszerzonej oraz wirtualnej rzeczywistości zaprojektowała okrętowe - oczywiście wirtualne - bojowe centrum informacji dla szwedzkiego koncernu Saab.



Okrętowe bojowe centrum informacji (Combat Information Center, CIC) wykorzystywane na współczesnych okrętach w wersji wirtualnej zostało zaprezentowane przez Saab podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Wirtualny model mieści się w specjalnym pomieszczeniu, w którym zwiedzający, po założeniu okularów 3D, mogą poczuć się tak, jakby przebywali w CIC na pokładzie prawdziwego okrętu wojennego.

- Cieszymy się ze współpracy i jesteśmy zadowoleni, że nasza wiedza z zakresu wirtualnej rzeczywistości przyczyniła się do usprawnienia pracy nad modelem części wnętrza okrętu. Współpraca z Saab była dla nas bardzo pozytywnym doświadczeniem. Czekamy na dalsze kroki i możliwość przedstawienia w najbliższym czasie bardziej zaawansowanych i rozbudowanych systemów - mówi Dariusz Burciu, prezes Ignibit.
- Wykorzystując wirtualną technologię możemy wspólnie z klientem przyspieszyć pracę przy projektowaniu okrętu. Na tym etapie mogą pojawić się różne wyzwania, np. gdy na ograniczonej przestrzeni musimy pomieścić urządzenia i systemy o dużych gabarytach, jak to ma miejsce w centrum bojowym okrętu. Wirtualna technologia pozwala na liczne dodatkowe ułatwienia i ograniczenie kosztów przy realizacji szkoleń podczas wykonywania zadań, których odtworzenie w rzeczywistych warunkach byłoby bardzo trudne. Jako kolejny etap współpracy z polskim partnerem będziemy rozważać podjęcie wspólnych działań w dodatkowych dziedzinach, m.in. wirtualnych szkoleniach w zakresie obsługi i serwisowania, jak również udział w grach wojennych - powiedział Jyrki Kujansuu, prezes Saab Technologies Poland.
To już kolejny projekt realizowany przez Saab z firmą z Pomorza. W ub. roku firma Base Group z Koszwał pod Gdańskiem podpisała umowę, w ramach której buduje komponenty dla szwedzkich okrętów podwodnych A26. Wcześniej koncern powierzył budowę okrętu wywiadowczego szwedzkiej marynarki wojennej Stoczni Remontowej Nauta. Współpraca działa jednak w dwie strony. Saab dostarczył do Sił Zbrojnych RP m.in. rakiety morskie oraz radary wykorzystywane na okrętach rakietowych klasy Orkan, granatniki dla operatorów wojsk specjalnych oraz laserowy system strzelań do szkoleń oficerów WSOWL we Wrocławiu. Grupa podpisała ponadto w październiku 2016 r. porozumienie o współpracy przy realizacji projektów modernizacyjnych z Polską Grupą Zbrojeniową.

Teraz przyszedł czas na nowe technologie. Współpraca Saab z Ignibitem jest konkretnym efektem realizacji strategii grupy, mającej na celu rozbudowę "ekosystemu innowacji" dla podejmowania współpracy technologicznej z polskimi startupami. W ubiegłym miesiącu w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyło się seminarium "Saab Kockums Startup Day", dotyczące współpracy w zakresie technologii podwodnych z polskimi spółkami. Rozwijana jest także współpraca badawczo-rozwojowa z instytucjami naukowymi kształcącymi morskich specjalistów i oficerów MW. Wynikiem zawartej przez Saab umowy z Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni są wykłady z zakresu technologii morskich, staże studenckie oraz wymiana studencka i akademicka z uniwersytetami w Szwecji.

Miejsca

Opinie (33)

  • Firme trzeba znacjonalizowac!!! Nie moze tak byc, ze pracuje dla wrogow ojczyzny. (3)

    Powinna parcowac dla firmy autosan, star albo jelcz. To musi sie skonczyc!

    • 3 2

    • (1)

      ciekawe czy ta firma dostała zlecenie od firmy autosan star albo jelcz?

      • 1 0

      • Hans

        Pewnie liczą na zamówienia z polskich stoczni.

        • 0 0

    • Bączek

      Przecież to tylko marketingowa lipa.

      • 0 0

  • zoom

    Takie "umowy" są potrzebne firmie Saab, żeby wykazać się polonizacją swoich produktów. Na końcu drogi czeka nagroda: państwowe- gwarantowane kontrakty za miliardy ejro.

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane