• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska firma podbije kraj siecią ładowarek do aut elektrycznych

VIK
29 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W pierwszej kolejności stacje szybkiego ładowania zostaną uruchomione m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz w Warszawie. W pierwszej kolejności stacje szybkiego ładowania zostaną uruchomione m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz w Warszawie.

Do 2020 roku przy głównych polskich drogach ma stanąć 200 ładowarek do samochodów elektrycznych, wśród których znajdą się też punkty ultraszybkiego ładowania. Zainstaluje je gdyńska firma Greenway Infrastructure Poland.



Na ten cel, czyli rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce spółka Greenway Infrastructure Poland otrzymała kolejne dofinansowanie unijne. Łącznie powstanie sieć licząca blisko 200 punktów ładowania wzdłuż głównych polskich dróg. GWP zbuduje m.in. 10 ultraszybkich ładowarek. Greenway Infrastructure Poland jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności.

- Decyzja Komisji Europejskiej oraz ostatnie inicjatywy polskiej administracji dobitnie pokazują, że rozwój elektromobilności w naszym kraju postępować będzie szybko - mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu Greenway Infrastructure Poland. - Chcemy być liderem tego rozwoju. Rozbudowa naszej sieci ładowania umożliwi rosnącej liczbie entuzjastów elektromobilności swobodne podróżowanie samochodem elektrycznym po Polsce i przyczyni się do wzrostu popytu na tego typu pojazdy. Co więcej, instalacja pierwszych ultraszybkich ładowarek wyznaczy zupełnie nową jakość technologiczną.
W ramach kolejnego projektu pojawią się pierwsze w Polsce ultraszybkie ładowarki (do 350 kW), a dodatkowo także pierwsze stacje wyposażone w magazyn energii (Battery Assisted Charging Systems - BACHS), ułatwiające ładowanie w lokalizacjach o najwyższym zapotrzebowaniu. Poza tym powstanie 50 stacji wolnego ładowania w miejscach przesiadkowych (takich jak węzły kolejowe czy autobusowe).

Dzięki projektowi nastąpi dalszy rozwój powstającej obecnie sieci szybkich ładowarek Greenway. Do 75 projektowanych obecnie szybkich stacji (do 50 kW) dołączy kolejne 60. Dzięki zwiększeniu liczby ładowarek i ich technologicznemu zróżnicowaniu sieć Greenway stanie się gęstsza i bardziej dostępna dla większej liczby użytkowników pojazdów elektrycznych.

Obecny projekt Greenway, dofinansowany w wysokości ponad 6,1 mln euro, jest kolejnym przedsięwzięciem, które wspiera Komisja Europejska w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Ma on na celu zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T.

Tymczasem jeszcze w tym roku, począwszy od września, GWP planuje w ramach realizowanego obecnie projektu rozpoczęcie udostępniania kilkudziesięciu stacji szybkiego ładowania w Polsce. W pierwszej kolejności zostaną uruchomione ładowarki m.in. w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz trzy w Warszawie. Udostępniona w grudniu ub.r. pokazowa stacja w warszawskim Mokotowie cieszy się dużą popularnością - odnotowuje ponad 300 ładowań miesięcznie.

Według danych European Automobile Manufacturers Association w całym 2016 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 155,2 tys. aut z napędem elektrycznym (ECV) - w tej kategorii uwzględniono również hybrydy typu plug-in - co jest wynikiem o 4,8 proc. lepszym niż osiągnięty w roku 2015. Wraz z krajami nalężącymi do EFTA liczba nowych rejestracji ECV w 2016 r. wyniosła 206,5 tys. wobec 188,2 tys. w roku 2015. Do tego w ubiegłym roku w UE zarejestrowano 278,5 tys. hybryd (HEV), czyli o 27,3 proc. więcej niż w roku 2015, a wraz z krajami EFTA liczba rejestracji wyniosła 303,5 tys. wobec 235,6 tys. w roku wcześniejszym. Liczba rejestracji pozostałych aut zaliczonych do kategorii alternatywnego napędu (alternative fuel vehicles, AFV) w ubiegłym roku wyniosła w krajach UE i EFTA 176,7 tys. wobec 219,9 w roku 2015.

Jak sytuacja z rejestracjami nowych samochodów z napędem elektrycznym wyglądała w ubiegłym roku w Polsce?

Według danych ACEA, w ubiegłym roku w naszym kraju zarejestrowano 556 samochodów elektrycznych zaliczonych do grupy ECV - w tym tzw. battery electric vehicles (BEV), extended-range electric vehicles (EREV), fuel cell electric vehicles (FCEV) oraz plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) - z czego 143 rejestracje odnotowano wyłącznie w IV kwartale. Natomiast w 2015 r. liczba rejestracji aut z grupy ECV w Polsce wyniosła w sumie 337, z czego 88 wykonano w ostatnim kwartale 2015 r. Do tego w Polsce w 2016 r. zarejestrowano 9 849 aut hybrydowych (HEV), z czego 2 889 w ostatnim kwartale, podczas gdy w 2015 r. liczba rejestracji hybryd wyniosła 5 585, z czego 1 652 zarejestrowano w ostatnim kwartale 2015 r. Natomiast w przypadku pozostałych aut z alternatywnym napędem, zaliczonych do AFV, w ubiegłym roku zanotowano w Polsce 6 512 rejestracje wobec 5 537 w roku 2015.
VIK

Miejsca

Opinie (72) 1 zablokowana

  • Jest propozycja. (16)

    Do centrum miast np.Gdyni bezpłatny wjazd i bezpłatne parkowanie powinne mieć tylko i wyłącznie samochody z napędem elektrycznym.Urzytkownicy pojazdów z napędem spalinowym powinni płacić nie talko drakońskie ceny za parkingi ale również za wjazd do centrum miasta.Korki i problemu komunikacyjne miasta zostałyby rozwiązane.

    • 28 58

    • jestes tak glupi ze az mi szkoda klawiatury na pisanie..... (2)

      korki by byly zaraz na granicy wjazdu, proste. Po drugie - centrum by umarlo na rzecz galerii handlowych. Tak jak to sie juz teraz zreszta powoli dzieje. Gdynia to nie milionowa aglomeracja - korkow prawie nie ma, oprocz godzin szczytu.

      • 17 7

      • (1)

        ;Centrum by umarło"'niby dlaczego,byłoby lepiej bardziej ekologicznie,nie tak jak teraz,że przsiadujący w knajpninych ogródkach wąchaja smrody z kopcacych tdeików.

        • 7 11

        • ogrodek to masz 2 miesiace w roku

          i to co najwyzej, patrac za okno:)

          • 1 2

    • kolejny, (7)

      któremu się wydaje, że prąd w gniazdku bierze się z powietrza..
      a już nawet szwedzcy (czytaj 'ekologiczni") naukowcy wyliczyli że przy produkcji baterii do takiego samochodu, wytwarza się ok 20 ton CO2, a więc tyle, ile samochód spalinowy (średnio) wyemituje w ciągu 8 lat eksploatacji (dziwne tylko, że dopiero teraz na to wpadli :-))

      • 25 9

      • (3)

        co2 nie jest szkodliwy. w przeciwienstwie do tego co wypuszczają diesle

        • 9 5

        • (2)

          To żeś Pan dowalił :D

          • 5 6

          • (1)

            On wie lepiej. Przecież pije wode sodową i żyje...

            • 4 1

            • Oczywiście że ma facet rację, bo więcej CO2 niż auta produkują zwierzęta hodowlane. Problem leży gdzie indziej, przy produkcji baterii powstają z pewnością niebezpieczne odpady.

              • 1 0

      • (1)

        ogólnie zgoda, że przesiadka na elektryki jest eko tylko pozornie, co najwyżej można mówić że jest mniej nieeko niż ropa choć w polskich warunkach to też dyskusujna kwestia.

        prawdziwie eko jest tylko rower i autonogi

        • 2 1

        • Ślad węglowy roweru jest niebanalny, produkcja ramy, transport osprzętu z dalekiego wschodu itp. Dodatkowo zwiększone zapotrzebowanie na energię można pokryć żywnością eko, ale zwykle realizuje się produktami wysokoprzetworzonymi albo bananami transpotrowanymi z Kostaryki. Prawdziwe eko, to stary rower ( już wyprodukowany, eksploatowany 15-30 lat, plus buraki, bób i kapusta z własnej działki (idealnie nawożone obornikiem i jedzone na surowo)

          • 2 0

      • Wpadli na to dawno temu, tylko nikt o tym nie mówił.

        Pisałem o tym kiedyś w komentarzach na tym portalu i nikt mi nie wierzył.

        • 1 0

    • (1)

      Trolu wsiadaj do swojego trolowego auta i odtroluj się od komputera

      • 7 2

      • No nie ale

        Prostak

        • 1 2

    • Zróbcie politycy proekologiczne rozwiazanie.

      Cena prądu jak dla przemysłu w USA czyli 21 groszy. Do tego cena netto, bez cła akcyzy , vatu na Teslę z USA to szybko zwiekszy się ilość elektryków. Ale jak ktoś trzyma palec w d.... Niemcowi to zostaje nam GOLF za 160 tysięcy lub Audi A3 elektryczne w cenie kawalerki na Przymorzu.

      • 4 4

    • Debil!!!!

      • 0 0

    • Samochody elekrtyczne wcale nie są ekologiczne!!!!

      Dlaczego? Bo do produkcji tych "ekologicznych baterii" zużywa się tyle energii i emituje tony CO2 do atmosfery, że przebija to emisję CO2 a aut spalinowych.
      Jeśli jesteś ekologicznie nastawiony, to nie powinno być Ci obojętne, ile ton (słownie ton!!!! CO2 trafia do atmosfery przy produkcji tych aku).
      .
      Bo to jest widzenie jedynie końca szpilki.
      .
      Samochody elektryczne są "eko" tylko dla tych, którzy nie widzą i nie wiedzą jak i jakim kosztem są produkowane.

      • 0 0

  • (1)

    Czy mcdonald przez to, że działa w Polsce jest polską firmą? Tak więc gdzie wy tu widzicie gdyńską firmę? Rozumiem, ze tekst sponsorowany, ale czytajcie co publikujecie.

    • 24 5

    • Ot komusze myślenie

      McDonaldscy działają w większości na zasadzie franczyzy. Więc każdy lokal działa na własny koszt i własne ryzyko. Centrala zapewnia tylko know-how. Jak dana placówka nie będzie przynosiła zysku to bezpośredni problem ma właściciel danej placówki, a nie centrala. Więc można powiedzieć, że dany lokal mcdonalds to gdańska restauracja.

      Tak samo jest w powyższym przypadku. Spółka w Polsce jest niezależna i jak nie będzie przynosić profitów, to problem będzie miał prezes polskiej spółki, a nie centrali.

      • 4 4

  • Jest inna propozycja (5)

    Zakazać wjazdu rowerzystom, bo jak jeżdżą to wydychają CO2, a z drugiej strony pierdzą (metan) - stąd zanieczyszczenie środowiska i efekt cieplarniany

    • 48 10

    • (3)

      Do tego działają wszystkim (pieszym, innym rowerzystom i kierowcom) na nerwy.

      • 12 3

      • Dodaj - wszystkim burakom :) (2)

        • 3 6

        • Czyli rowerzystom :)

          • 6 1

        • Piotrek, nigdy nie podejrzewalem ze masz na

          tyle odwagi cywilnej przyznac sie ze jestes typowy burak.

          • 0 1

    • Jakem rowerzysta!

      Potwierdzam! Wydycham CO2! Pierdzę!
      Wszystko się zgadza! Im więcej rowerzystów tym więcej CO2 i więcej metanu. CO2 zło, metan cacy (tylko jak go odzyskiwać na cele np. ogrzewania - będę myślał i zrobię z tego StartUP!

      • 0 0

  • ! (1)

    Produkcja baterii do tych meleksów generuje większe zanieczyszczenie środowiska, niż jego ochrona podczas jazdy tym wynalazkiem. A ich ładowanie, to kolejne zanieczyszczenia, gdyż polski prąd, to polski węgiel...
    Silnik spalinowy przede wszystkim!

    • 26 8

    • i koniecznie wagon w tedeiku.

      • 5 3

  • (3)

    Czemu prónd je taki drogi? Musiałam na nafte lampy z pawlacza wyciongnonć bo czorty nie wiedzo ile za to już mają brać.

    • 4 2

    • (1)

      Następna fanaberia ekoterrorystów i lewaków z eurokołchozu.

      • 6 4

      • błąd
        to fanaberia rządu PiS aby zwiększyć popyt na węgiel do węglowych elektrowni.
        auta na prąd przy elektrowniach na węgiel nie mają nic wspólnego z ekologią

        • 3 1

    • Bo zamiast budować elektrowię jądrową to budują armię nierobów za 500zł

      • 0 0

  • (2)

    200 ładowarek w 3.5 roku, mają rozmach...

    • 19 0

    • Dla zainteresowanych polecam zobaczyć

      mapkę stacji elektrycznych w UE. Polska to pustynia....

      • 2 0

    • Tylko na tyle dostali dofinansowanie z EU. Przecież bez tego by nie robili. Wejdź na ich stronkę.

      • 3 0

  • Dlaczego nie napiszecie gdzie będą te ładowarki? (2)

    to byłoby dosyć istotne dla ewentualnych potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, bo może się okazac że w Trójmieście nie będzie ani jednego takiego miejsca dla przykładu

    PS
    a morawiecki, bankster z PIS, juz wyprodukował ten milion samochodów elektrycznych?

    • 14 6

    • Tak wyprodukował, ale w Car Tycoon...

      • 4 1

    • Na bezpłatnych dla samochodów elektrycznych parkingach.
      Bez problemu taką ładowarkę można sobie zainstalować w domu.

      • 0 2

  • (1)

    Gdyńska firma a nie postawi ładowarki w Gdyni ? Ciekawe ....
    Skoro ma ich być 300 to powinny być w każdym mieście powyżej 50 tys mieszkańców, wszak ze względu na mały zasięg auta elektryczne jeżdżą głównie po mieście.

    • 13 1

    • Bo tam jest tylko jeden samochód elektryczny. I jeszcze sie zepsuł ;)

      • 5 2

  • Nigdy auta elektrycznego (4)

    Jeśli chodzi o miasto to tak, po za miastem w Polsce tragedia. Non top stres podjeżdżasz pod górę wskaźnik zasięgu spada diametralnie. Koncepcja dobra ale brak dobrych baterii

    • 17 11

    • jak chciałes sie osmieszyc to ci sie udało :) (2)

      • 7 6

      • Ale prawicowy PIS powinien stawiać na uzależnienie (1)

        się od dostaw ropy i gazu z Rosji, Norwegii, USA. Ja bym wystąpił z UE i zrobił tu porządne opalanie węglem.

        • 0 3

        • PiS nie ma nic wspólnego z prawicą, to narodowi socjaliści

          co do reszty zgoda. Mądry kraj wykorzystuje swój potencjał najlepiej jak potrafii. A Polska węglem stoi, nie Norweską ropą czy Katarskim gazem...

          • 0 0

    • Elektryczne auta sa nadal w sferze experymentalnej czyli rozwoju technicznego.

      Chociaz zaobserwowano wzrost akcji amerykanskiej firmy Tesla odnosnie wzrostu sprzedazy samochodow elektrycznych tej wlasnie kompanii. Szczegolnie w Californii. Przewiduje sie w nastepnych dwoch latach spadek cen na samochody z napedem standardowym. Nowe i uzywane. Na razie jednak ceny sa nadal paskudnie wysokie. Trudno powiedziec ale lepiej wstrzymac sie przez te dwa lata z kupnem drozszego samochodu z silnikami benzynowymi.

      • 0 0

  • (1)

    Super. Będzie więcej dymu z elektrowni węglowych na Śląsku.

    • 18 4

    • Ty gimbus masz i tak juz zatruty spalinami mózg to ci to niezaszkodzi :)

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane