stat

Gdyński port na nowych torach. PKP PLK inwestuje

Studium wykonalności dla gdyńskiego portu ma być gotowe we wrześniu 2015 roku.
Studium wykonalności dla gdyńskiego portu ma być gotowe we wrześniu 2015 roku. fot. T.Urbaniak/ZMPG

PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do modernizacji i uporządkowania infrastruktury kolejowej na terenie gdyńskiego portu. Na razie powstanie studium wykonalności, a potem projekt powalczy o unijną dotację.


Czy uważasz, że potencjał trójmiejskich portów jest w pełni wykorzystywany?

zdecydowanie tak

4%

tak, ale są jeszcze spore rezerwy

21%

raczej nie, choć widać postęp

46%

nie, marnotrawimy doskonałe położenie i możliwości naszych portów

29%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 180

Studium wykonalności, którego przygotowanie PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły firmie Wyg International jest pierwszym etapem kompleksowego przedsięwzięcia polegającego na poprawie dostępu kolejowego do portu w Gdyni, czyli modernizacji tzw. stacji kolejowej Gdynia Port. Owa stacja to całość infrastruktury kolejowej na terenie portu, czyli ponad 160 km torów i 400 rozjazdów na obszarze około 70 ha. Wartość zamówienia wynosi 1,4 mln zł netto. Prace nad studium zakończą się we wrześniu 2015 r.

- Ten nieduży projekt rozpoczyna coś ogromnego, bo wykonanie studium jest tylko początkiem realizacji, która będzie służyła portowi przez najbliższe dziesięciolecia - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Infrastruktura kolejowa, którą dysponujemy nie odpowiada dzisiejszym i przyszłym potrzebom wynikającym zwłaszcza z rozwoju transportu intermodalnego, obsługującego przewozy kontenerów i naczep przez regularne połączenia kolejowe.

Opracowanie odpowie na pytanie o zakres modernizacji lub przebudowy. Analizy uwzględnią plany rozwojowe Gdyni, portu oraz kontrahentów korzystających z infrastruktury kolejowej w obrębie stacji. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Dwa kolejne etapy - projektowania i realizacji inwestycji - PLK planuje wykonać w przyszłej perspektywie finansowej. Środki mają pochodzić z Funduszu Spójności w ramach Connecting Europe Facility (CEF). Inwestycja może być zrealizowana do 2020 roku.

Czytaj też: Kolejowe "wąskie gardło" hamuje rozwój trójmiejskich portów

- W ciągu ostatnich 5 lat przeładunki w naszym porcie wzrosły o 30 proc. Przewozy kolejowe w tym okresie wzrosły o 50 proc. To pokazuje tendencję i kierunek. Nowa infrastruktura i uporządkowanie tej istniejącej jest niezbędne - dodaje Walery Tankiewicz. - Musi być ona adekwatna do potrzeb portu. Co ważne, jeżeli dojdzie do zmniejszenia ilości torów odstawczych, których z uwagi na długość składów potrzebujemy mniej, uda się część terenów kolejowych przeznaczyć na funkcje komercyjne związane z obsługą i składowaniem ładunków.

- Rozwój transportu towarowego jest dla nas szczególnie istotny - twierdzi Marcin Mochacki, pełnomocnik zarządu PKP PLK. - Na ten cel mamy szansę pozyskać unijne środki. Zależy nam, by przewoźnicy mogli optymalnie wykorzystać potencjał infrastruktury kolejowej, szczególnie ułatwiającej dojazd do centrów przeładunkowych. Dobre wykorzystanie tych terenów będzie sprzyjać rozwojowi miast portowych. Dlatego studium będzie przygotowywane we współpracy z samorządami, kontrahentami portu i przewoźnikami.

Podobne opracowanie PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują także dla gdańskiego portu. Umowę podpisano w kwietniu.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (28)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane