• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port na nowych torach. PKP PLK inwestuje

Wioletta Kakowska-Mehring
13 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Studium wykonalności dla gdyńskiego portu ma być gotowe we wrześniu 2015 roku. Studium wykonalności dla gdyńskiego portu ma być gotowe we wrześniu 2015 roku.

PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do modernizacji i uporządkowania infrastruktury kolejowej na terenie gdyńskiego portu. Na razie powstanie studium wykonalności, a potem projekt powalczy o unijną dotację.


Czy uważasz, że potencjał trójmiejskich portów jest w pełni wykorzystywany?


Studium wykonalności, którego przygotowanie PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły firmie Wyg International jest pierwszym etapem kompleksowego przedsięwzięcia polegającego na poprawie dostępu kolejowego do portu w Gdyni, czyli modernizacji tzw. stacji kolejowej Gdynia Port. Owa stacja to całość infrastruktury kolejowej na terenie portu, czyli ponad 160 km torów i 400 rozjazdów na obszarze około 70 ha. Wartość zamówienia wynosi 1,4 mln zł netto. Prace nad studium zakończą się we wrześniu 2015 r.

- Ten nieduży projekt rozpoczyna coś ogromnego, bo wykonanie studium jest tylko początkiem realizacji, która będzie służyła portowi przez najbliższe dziesięciolecia - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Infrastruktura kolejowa, którą dysponujemy nie odpowiada dzisiejszym i przyszłym potrzebom wynikającym zwłaszcza z rozwoju transportu intermodalnego, obsługującego przewozy kontenerów i naczep przez regularne połączenia kolejowe.

Opracowanie odpowie na pytanie o zakres modernizacji lub przebudowy. Analizy uwzględnią plany rozwojowe Gdyni, portu oraz kontrahentów korzystających z infrastruktury kolejowej w obrębie stacji. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Dwa kolejne etapy - projektowania i realizacji inwestycji - PLK planuje wykonać w przyszłej perspektywie finansowej. Środki mają pochodzić z Funduszu Spójności w ramach Connecting Europe Facility (CEF). Inwestycja może być zrealizowana do 2020 roku.

Czytaj też: Kolejowe "wąskie gardło" hamuje rozwój trójmiejskich portów

- W ciągu ostatnich 5 lat przeładunki w naszym porcie wzrosły o 30 proc. Przewozy kolejowe w tym okresie wzrosły o 50 proc. To pokazuje tendencję i kierunek. Nowa infrastruktura i uporządkowanie tej istniejącej jest niezbędne - dodaje Walery Tankiewicz. - Musi być ona adekwatna do potrzeb portu. Co ważne, jeżeli dojdzie do zmniejszenia ilości torów odstawczych, których z uwagi na długość składów potrzebujemy mniej, uda się część terenów kolejowych przeznaczyć na funkcje komercyjne związane z obsługą i składowaniem ładunków.

- Rozwój transportu towarowego jest dla nas szczególnie istotny - twierdzi Marcin Mochacki, pełnomocnik zarządu PKP PLK. - Na ten cel mamy szansę pozyskać unijne środki. Zależy nam, by przewoźnicy mogli optymalnie wykorzystać potencjał infrastruktury kolejowej, szczególnie ułatwiającej dojazd do centrów przeładunkowych. Dobre wykorzystanie tych terenów będzie sprzyjać rozwojowi miast portowych. Dlatego studium będzie przygotowywane we współpracy z samorządami, kontrahentami portu i przewoźnikami.

Podobne opracowanie PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują także dla gdańskiego portu. Umowę podpisano w kwietniu.

Miejsca

Opinie (28)

  • a co z szumnie zapowiadanym międzytorzem (4)

    miało być pięknie prestiżu strefa versja beta.... a teraz?

    • 11 4

    • Międzytorze będzie zrobione, ale wydaje się, że miasto przez PKP jest teraz trochę przyblokowane. Polityka.

      • 0 0

    • a co ma piernik do wiatraka?

      • 0 1

    • PKP nie chce oddać terenów (1)

      • 6 4

      • I bardzo dobrze, że nie chce.

        • 5 2

  • Gdynia Gdynią...

    a my jako agenci nadal musimy dymać na to GTK.

    • 1 0

  • Z mojej perpspektywy (4)

    Port w Gdyni rozbudowuje się za pieniądze podatników niech będzie mieszkających w Gdyni :) DCT w Gdańsku za pieniądze prywatne (oprócz kawałka ziemi pod terminal) widzicie zasadniczą różnicę? Z lotniskami jest trochę inaczej bo obie inwestycje czerpały z naszych z podatków. Pomyślcie chwile - jeżeli lotnisko w Kossakowie miałoby super perspektywy rozwojowe to czy sektor prywatny nie zainwestował by w to? Nie jestem przeciwnikiem Gdyni ale tylko terminal przed wejściem do portu może zmienić sytuację i to powinno być głównym celem strategicznym!!!! Tylko dzięki takiemu działaniu Gdynia nie będzie za parę lat zaściankiem.

    • 11 11

    • (2)

      W stosunku do ewentualnego zewnętrznego terminala portowego jest tańsza alternatywa. Pod budowę nowego terminala kontenerowego można przeznaczyć przynajmniej część terenu po upadłej Stoczni Marynarki Wojennej oraz wojskowy, praktycznie nieużywany, teren między tą stocznią i BCT. Na włączenie tego terenu do obszaru portu nie wyraża zgody Ministerstwo Infrastruktury, bo nie zgadza się na to Ministerstwo Obrony Narodowej, głównie na zasadzie "nie, bo nie". Interes gospodarczy portu i Polski mają tam, oględnie rzecz ujmując, w "głębokim poważaniu". Liczy się głównie puste chciejstwo, połączone z ignorancją i arogancją wojskową. Według mnie, w tej sytuacji, do przeprowadzenia tych niezbędnych działań, potrzebna jest decyzja premiera, ale obawiam się, że ten nie za bardzo dostrzega potrzeby portu gdyńskiego, pomimo, że jest on też ważną częścią polskiego i europejskiego systemu transportowego. Jednak, mimo wszystko, mam nadzieję, że wreszcie nastąpi jakieś otrzeźwienie "na górze" i interes gospodarczy Polski weźmie górę nad doraźnym interesem polityków i arogancką postawą MON-u.

      • 7 9

      • drogi m, ewentualny przyszły prezesie (1)

        cokolwiek sądzisz o wojsku i innych instytucjach, język którego używasz jest mało dyplomatyczny i znacznie zmniejsza Twoje szanse, aby w przyszłości uzyskać wpływ na rzeczywistość.

        To nie jest tak, że poza ZMPG pracują sami ignoranci i złośliwcy, którzy żyją wyłącznie, aby szkodzić portowi. Polskie interesy istnieją również w sferze militarnej, a z faktu, iż obecnie praktycznie nie posiadamy marynarki wojennej nie można wysnuwać wniosków, że tak będzie zawsze.

        • 3 2

        • Drogi internauto

          Forum internetowe nie jest od bawienia się w dyplomację, tylko od pisania wprost, bez ogródek, zwłaszcza o ważnych sprawach.
          Uważam, że moja znajomość środowiska wojskowego wystarcza do formułowania niepochlebnej o nim opinii.
          Ewentualny rozwój polskiej marynarki wojennej doskonale obejdzie się bez słusznie upadłej stoczni oraz tym bardziej bez terenu, o którym napisałem, tym bardziej, że charakter położenia Polski i wielkość Morza Bałtyckiego nie predestynuje do posiadania ani dużych okrętów nawodnych, ani łodzi podwodnych, na korzyść lotnictwa, i lądowej obrony rakietowej. Nie da się pozytywnie uzasadnić uporu MON-u w sprawie blokowania potrzebnego portowi terenu rozwojowego.
          Polska swoją pozycję polityczną i bezpieczeństwo buduje przede wszystkim rozwojem gospodarczym, od którego zależą też możliwości wydatkowania funduszy na wojsko. Dla powodzenia gospodarczego potrzebna jest też infrastruktura transportowa i prężny sam transport. Samolubne zamykanie przez MON możliwości rozwoju infrastruktury portowi gdyńskiemu działa właśnie na osłabienie możliwości finansowania wojska przez państwo polskie i, co za tym idzie, jest również szkodliwe dla obronności państwa.

          • 1 2

    • Oba porty: Gdańsk i Gdynia budują infrastrukturę zgodnie z ustawą o portach morskich

      oba zarządy mają za zadanie dbać o nabrzeża, baseny kanały portowe.

      • 4 0

  • Do firmy Wyg International - NIE ZAPOMNIJCIE (4)

    Że stacja kolejowa Gdynia PORT musi być i należeć do grupy najlepiej skomunikowanych nie tylko portów morskich ale i lotniczych. Mam nadzieję, że po wyborach do PE zmieni się polityka i Polska będzie starała sie zmienić także ogromne zapóźnienia w zakresie czołówki usług cargo lotniczego. Bo dzisiaj nasze porty lotnicze obsługują ok. 80 tys. ton towarów rocznie, podczas gdy tylko we Frankfurcie n. Menem - 2 mln. PO liczbach widać jasno do czego doprowadzono i jakie to są dysproporcje, i których nie uda się nam szybko nadgonić. Jednak przy wyborze odpowiednich ludzi jest szansa. Szczególnie, że rozwój tamtych hubów lotniczych był oczkiem w głowie sektorowej polityki państwa. U nas przy przyzwoleniu, jeden z najbardziej nadających się do tej destynacji jakim jest Gdyna-Kosakowo decyzją PE z POdszeptem dziś brylujących w TV zamknięto. A Prezydenta Szczurka w mediach często określa się jako nawiedzonego a głupia tłuszcza także na tym forum ma używanie.

    Firma opracowująca infrastrukturę kolejową powinna zwrócić uwagę na szczególne położenie Gdyni nie tylko w Polsce, ale i Eurobałtyku, bo niedostateczne wykorzystanie tego najlepszego położenia geograficznego w kraju moze zemścić się na całej gospodarce nie tylko naszego regionu. To, że dziś brakuje odpowiedniej polityki rządowej przy odpowiednich wyborach da się jeszcze naprawić. No cóż koszty będą, ale należy postawić na rozwój tego sektora, korzystając w przyszłości ze wsparcia rządu.

    Projekt musi być tak skonstruowany, aby dostrzegał potencjalne duże źródło dochodów, także poprzez integracje logistyczną ładunków powietrznych z szynowymi i morskimi, tak zaprojektowana infrastruktura pomoże rozwijać różne usługi logistyczne i huby.

    Dziś dla większych lotnisk europejskich standardem jest ich intermodalność, czyli skomunikowanie zarówno z siecią drogową, jak i kolejową w Gdyni mamy jeszcze morską. Doświadczenia innych krajów pokazują, iż transport kolejowy jest stosunkowo szybkim i efektywnym środkiem transportu.
    Sprawdza się w obsłudze większości portów morskich i lotnisk, chociaż czasami błędnie podjęte decyzje mogą przynosić straty jak ta PE o zamknięciu, bo nuż może konkurować niemieckim?

    • 14 10

    • bezstronny zmienił ksywe (2)

      na marych.
      Nick inny ale belkot ten sam.

      • 5 2

      • ha ha ha od razu to pomyślałem :)

        • 0 1

      • chyba masz rację że Maryc= Bezstronny, ta sama retoryka

        i ten sam poziom wiedzy dot. transportu plus wizyjne chciejstwo.

        • 3 2

    • Marych, kolejny natchniony przez Szczurka i Włudzika

      Koleżko, lotnisko FRA jest jednym z największych na świecie. Z wiadomych powodów. Pisząc o kurniku Kosakowo airport nawiązujesz do FRA ??? Gdzie tacy się rodzą ???

      • 8 5

  • Port Gdynia budzi się ze snu (9)

    tylko czy to nie jest o parę lat za późno? Te wszystkie ruchy: pogłębienie toru, obrotnica, infrastruktura kolejowa, intermodalne srutu-tutu to wszystko powinno już funkcjonować lub ponosimy ryzyko wyrzucenia gigantycznych pieniędzy w błoto. Poza tym czy Gdynia ma być konkurencją dla Gdańska (DCT) czy stanowić mniejszy, sprawny, specjalistyczny port (chłodnie, feedery). Ma ktoś na to jakiś pomysł - czy tylko wydajemy kasę i udajemy że coś dobrego się dzieje. A głowa nie pracuje...

    • 14 22

    • ...czym wy się podniecacie? (2)

      ... założę się o b. grubą kasę że "powstanie studium wykonalności"... i..."kasy nie będzie" (świadomie!) ...potem już szybciutko znajdzie się inwestor który kupi te najatrakcyjniesze tereny w Gdyni! Już to było przerabiane kiedy "nie można było zagospodarować" zgodnie z przeznaczeniem - części portu po Naucie i Dalmorze...

      • 6 2

      • to właśnie wszystkie te cudaczne "inwestycje" typu aquaparki, dworce za miliony euro w kilkutysięcznych wioskach

        powstałe jako marzenie czy wizja wójta/burmistrza powstały bez rzetelnego studium wykonalności

        • 3 0

      • Studium wykonalności (ang. feasibility study) - składa się z analizy rynku, analizy ekonomicznej, analizy technicznej,

        • 2 0

    • mac, raczej powinno być odwrotnie. Po co w Gdańsku budowano terminale, skoro w Gdyni z powodzeniem funkcjonują dwa? (3)

      ok konkurencja. To dlaczego w takim razie w Gdyni nie może powstać lotnisko, skoro w Gdańsku już jest? Jedno dozwolone a drugie już nie. Ot sprawiedliwość według większego brata :)

      • 20 12

      • Znów te bzdury po co w Gdańsku budowano DCT (1)

        a w Gdyni nie może powstać lotnisko. DCT w Gdańsku zbudował prywatny kapitał na własne ryzyko, że o lepszych niż w Gdyni warunkach podejścia statków nie będę się rozwodziła. Lotnisko w Gdyni powstawało za publiczne pieniądze Gdyni i Kosakowa mimo, że nieopodal jest inne, rozwijające się ( też za publiczne pieniądze ) lotnisko. I o to właśnie poszło.

        • 14 7

        • a co oprócz MAERSKA może wejść co DCT-u? A co z za niskimi dźwigami na DCT dla dużych jednostek?

          W końcu co z połączeniem kolejowym na DCT? Ile trzeba czekać na kontener? Miliony pytań

          • 8 5

      • Gdynia nie ma własnej gazety i nie może prowadzić takiej sowieckiej propagandy jak to robią w Gdańsku, że wszystko co robi Gdynia jest złe. Ludzie to kupują.

        • 15 11

    • Zgadza się, że inwestycje w infrastrukturę dostępową do portu są zapóźnione w stosunku do działań modernizacyjnych wewnątrz portu, ale to nie z jego winy, ponieważ po większości dotyczą obszaru leżącego poza jego obszarem, a zapotrzebowanie na nie były zgłaszane od dawna. Strategia rozwoju portu jest przemyślana i prowadzona konsekwentnie. Na decyzję budowy gdańskiego DCT (inwestycja prywatna) port gdyński nie miał wpływu - zadecydowały głównie walory naturalne miejsca tej inwestycji.

      • 8 1

    • nie denerwuj się,

      czuwam nad tym

      • 8 0

  • Jak PLK zacznie remontować torowisko w gdyńskim porcie to będzie jak z linią do Warszawy

    Kilkanaście lat nie wyjęte.

    • 7 2

  • Spostrzeżenie

    Port Gdynia powinien wczesniej przeprowadzić remont torowisk ułatwiło by to transport ladunków.Dziwie się że miasto nie postawiło na spółkę żeglugową np kupując statek do transportu kontenerów czerpiąc z tego dywidendy.Co do lotniska to wczesniej było zrobione studium zreszta premier podpisał ustawę na temat ucywilizowania lotniska wojskowego

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane