• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński terminal masowy świętuje 20-lecie

VIK
6 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dziś MTMG obsługuje szeroki zakres ładunków masowych, począwszy od węgla, poprzez śruty, zboża, kruszywa, tlenek glinu i siarkę, a na chemikaliach płynnych oraz paliwach kończąc. Dziś MTMG obsługuje szeroki zakres ładunków masowych, począwszy od węgla, poprzez śruty, zboża, kruszywa, tlenek glinu i siarkę, a na chemikaliach płynnych oraz paliwach kończąc.

Byliśmy mało efektywnym terminalem, który wymagał nakładu dużych środków, w większości przeznaczonych na bezpośrednie utrzymanie oraz remonty. Dziś możemy już śmiało powiedzieć o sobie, że jesteśmy nowoczesnym terminalem uniwersalnym - zapewnia Bogdan Buczko, prezes MTMG-Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. Terminal właśnie obchodzi 20-lecie działalności.



- Dwadzieścia lat temu przejęliśmy stary, zdekapitalizowany sprzęt portowy oraz stare technologie przeładunkowe. W terminalu zatrudnionych było ponad 500 osób i nie dla wszystkich zawsze była praca - wspomina prezes Bogdan Buczko. - Byliśmy wielkimi optymistami, gdyż przygotowywane wtedy różnego rodzaju biznesplany nie dawały szans na dalszy rozwój naszego terminalu.

Jednak udało się. Dziś MTMG obsługuje szeroki zakres ładunków masowych, począwszy od węgla, poprzez śruty, zboża, kruszywa, tlenek glinu i siarkę, a na chemikaliach płynnych oraz paliwach kończąc. Dzięki wielomilionowym nakładom inwestycyjnym zarówno samej Spółki, jak i Zarządu Morskiego Portu Gdynia, MTMG obsługuje przy swoich nabrzeżach statki głębokowodne typu Panamax i Capesize. Spółka operuje na czterech nabrzeżach: Holenderskim zobacz na mapie Gdyni, Szwedzkim zobacz na mapie Gdyni, Śląskim zobacz na mapie Gdyni, Duńskim zobacz na mapie Gdyni oraz dysponuje Stanowiskiem Przeładunku Paliw Płynnych. Łączna linia nabrzeży wynosi 1657 m.

- Na naszej drodze po sukces nie ominęły nas również trudności - przyznaje jednak prezes Buczko. - Doskonale pamiętamy rok 2003, kiedy to główny eksporter polskiego węgla zaczął kierować swój ładunek poprzez inne porty. W wyniku tych działań musieliśmy przeprowadzić błyskawiczną restrukturyzację zatrudnienia w terminalu i rozpocząć trudny proces dywersyfikacji ładunków. Działalność terminalu, dosłownie z dnia na dzień, przestała opierać się na węglu, który stanowił prawie 90 procent naszych przeładunków. I tak stopniowo zaczęliśmy pozyskiwać nowe ładunki jak śruty, zboża, kruszywa, tlenek glinu i siarkę. Jednocześnie nadal obsługiwaliśmy chemikalia płynne oraz paliwa. Tak rozpoczął się zupełnie nowy rozdział w życiu MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia.

W wyniku przeprowadzonego procesu prywatyzacyjnego w roku 2011 100 proc. udziałów MTMG nabyła firma ATIC Services z siedzibą w Paryżu. ATIC Services w tym okresie był europejskim liderem w logistyce ładunków masowych. Głównym udziałowcem ATIC byli ArcelorMital oraz EDF Trading. - Terminal został sprywatyzowany w czasie kiedy miał już bardzo dobre notowania wśród klientów, natomiast podkreślić warto, że prywatyzacja była kluczem do dalszego rozwoju naszego przedsiębiorstwa - dodaje Buczko.

Mocną stroną MTMG są nowoczesne technologie przeładunkowe. W basenie III przy nabrzeżu Holenderskim jest możliwa obsługa statków o zanurzeniu 13 metrów, co pozwoliło rozpocząć obsługę statków typu Panamax i Capesize. Za parę miesięcy skończy się poważny remont nabrzeża Szwedzkiego, a w niedalekiej przyszłości zostanie ono pogłębione do 15,5 meta.

- Mamy już nowy - oddany do użytku 4 maja br. - magazyn śrutowo-zbożowy o kubaturze 60 tysięcy, który został przez nas wyposażony w nową technologię, wprowadzającą rewolucyjne zmiany w sferze przeładunkowej - wszystkie procesy sterowane są centralnie ze sterowni. Nie zapomnieliśmy przy tym o ekologii, instalując filtry ograniczające pylenie. Nowy magazyn wpisuje się w szereg proekologicznych inwestycji - na pozór drobnych, ale bardzo ważnych, które poczyniliśmy już wcześniej, jak choćby zakup szczelnych chwytaków, zbudowanych według najnowszych rozwiązań technicznych. Dzięki posiadanej zabudowie anty pyłowej pozwalają one obsługiwać ładunki sypkie w sposób przyjazny dla środowiska - dodaje Bogdan Buczko.

Aby usprawnić i zarazem uczynić załadunek płynnych chemikaliów bardziej ekologicznym, MTMG zakupiło nowy nalewak morski produkcji jednej z czołowych światowych firm. Dzięki temu urządzeniu, umieszczonemu na przedłużonym pirsie nabrzeża Duńskiego, obsługa tankowców z chemikaliami jest krótsza, łatwiejsza dla obsługi, a przede wszystkim bezpieczniejsza. Urządzenie sterowane jest hydraulicznie i posiada zabezpieczenie w postaci tzw. sprzęgła awaryjnego rozłączania (ERC), które w przypadku niebezpieczeństwa automatycznie odłącza statek od nalewaka nie powodując przy tym szkody ekologicznej. Na nabrzeżu Szwedzkim z kolei pracuje nowy żuraw rodzimej produkcji z chwytakiem o udźwigu 25 ton, który w znaczny sposób zwiększył dobowe tempo przeładunku śruty sojowej i węgla oraz innych ładunków masowych. Zakupiono także nowy 124 tonowy dźwig samojezdny firmy Liebherr o udźwigu 50 ton przy pracy chwytakiem. Dzięki takim inwestycjom MTMG gwarantuje klientom wysokie raty przeładunkowe, które np. dla węgla w imporcie wynoszą 23 tysiące ton na dobę. Wysokie raty przeładunkowe są również realizowane przy obsłudze zbóż i śruty sojowej, przez co został skrócony czas pobytu statków w terminalu.
VIK

Miejsca

Opinie (12) 4 zablokowane

  • Oby tak dalej (2)

    Pomimo destrukcyjnych działań działaczy związkowych, w gdyńskim porcie sukcesem zakończyły się wszystkie prywatyzacje firm eksploatacyjnych, które obecnie bardzo dobrze sobie radzą.

    • 19 7

    • jedne dobrze (jak MTMG), inne gorzej (1)

      • 3 2

      • A które

        gorzej?

        • 1 0

  • Niezależny obserwator (3)

    Gdynski port niczym nie ustępuje swoim odpowiednikom z zachodniej Europy, szereg modernizacji i poczynionych inwestycji pozytywnie wpływa na wizerunek naszego kraju.Bo bardzo często zagraniczni goście na podstawie wizerunku portu wyrabiają sobie opinie o danym kraju. A standardy obowiązujące w Gdyni wpływają tylko na korzyść.
    Porównując z gdańskim portem to dwa różne światy... współczesne standardy europejskie.
    Brawo MTMG!!!

    • 10 9

    • Jak tylko poczuja ten smrod sruty czy gnijacej biomasy (1)

      To juz tu wiecej nie wroca. Standardy ekologiczne w porcie sa na zenujaco niskim poziomie. Mozna to poczuc w powietrzu lub zobaczyc na zywo w okolicach muzeum emigracji.... Syf totalny, wszedzie pyl weglowy i ogolny nieporzadek

      • 2 2

      • Ciesz się z wakacyjnego luzu w tym "muzeum". Jak się zacznie nowy rok szkolny, to pościągacie obowiązkowych wycieczek szkolnych i nadrobicie statystyki frekwencji.

        (...)

        • 0 0

    • MHM...

      ... a statki kilkusetmetrowe dalej rozładowują KONE na szwedzkim?
      Co do porównywania terminali z gdańskim to dziwie się że porównujesz coś czego porównać niemożna. W GD nigdy nie było ciągot do terminala masowego. Główny prym wiódł terminal paliwowy. Przypomnij bo zapomniałem ile to produktów ropopochodnych przeładowuje się w Gdyni? Czekaj czekaj to nie murzyni po drewnianej kładce znoszą do Gdyni beczki z olejami? Gdynia ma terminal masowy i niech się rozwija Ku Chwale Ojczyzny. Po co robić konkurencje. Gdynia ma kompleks i nikt tego nie chce przyznać. Lotnisko międzynarodowe trzeba wybudować BO TAK! Niech się rozwijają a NIE ROBIĄ KONKURENCJE! Za to terminal masowy modernizować, budować, rozwijać.

      • 1 3

  • Śmierdzący problem Gdyni... Port. (4)

    Czy został już zwolniony z portu idiota odpowiadający za przyjęcie i składowanie przez tygodnie stolca, które zasmrodziło pół miasta? Czy brudasy z portu ogarną najbliższe otoczenie i posprzątają syf, który wydostaje się z portu?

    • 8 13

    • troll? (1)

      • 6 4

      • Tak. Śmierdzący troll.

        • 6 3

    • Smierdziele z portu jeszcze nie tak dawno tlumaczyli, ze smierdziec musi

      Inaczej nie potrafia smierdziele

      • 1 3

    • Nie, siedzi koło mnie :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane