• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie powstanie stocznia złomowa? Ważą się losy jej lokalizacji

Robert Kiewlicz
27 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.
Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025 trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków o tonażu do 500 ton brutto.

Do 2020 roku w Polsce ma zacząć działać tzw. zielona stocznia. Chodzi o budowę zakładu zajmującego się czystym, nowoczesnym, w pełni legalnym i zgodnym ze standardami UE recyklingiem statków. Obecnie większość światowej floty złomowana jest na plażach Bangladeszu, Indii czy Pakistanu. O tym, czy stocznia taka powstanie w Szczecinie, Gdańsku, Gdyni czy innej lokalizacji na naszym wybrzeżu przekonamy się ostatecznie do końca 2017 roku.


Stocznia złomowa to:


Na podstawie obecnej i spodziewanej w przyszłości sytuacji na rynku złomowania obiektów pływających Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dokonało analizy i oceny w zakresie tworzenia obiektów służących do recyklingu statków. Chodzi o działalność polegającą na całkowitym lub częściowym demontażu statków w celu odzyskania elementów i materiałów do ponownego ich przetworzenia lub do przygotowania do ponownego ich użycia. Jednocześnie zagospodarowywane mają być odpady niebezpieczne.

- Ważnym powodem podjęcia realizacji omawianego projektu w Polsce jest poszukiwanie sposobów optymalnego wykorzystania posiadanych przez Polskę zasobów przemysłowych, w tym możliwość wykorzystania części istniejącej infrastruktury stoczniowej na potrzeby realizacji projektu, a w ślad za tym utworzenie nowych miejsc pracy - informuje Trojmiasto.pl Biuro Prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Gdzie powstanie stocznia złomowa, jeszcze nie wiadomo. Zakłada się wykorzystanie i adaptację części istniejących zasobów stoczniowych. Według wstępnych analiz dla stworzenia takiego obiektu potrzebne jest 5-10 ha terenu z dostępem do nabrzeża. Co do miejsca dla takiego obiektu trwają analizy optymalnej lokalizacji i jest to jedno z wielu zadań powołanej przez resort morski grupy roboczej.

- Do końca 2017 roku najważniejsze uwarunkowania dla lokalizacji i rozwoju projektu będą przeanalizowane i przedstawione stosowne rekomendacje - twierdzi Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Analizie będą poddane te miejsca, gdzie jest minimalna infrastruktura stoczniowa pozwalająca na stworzenie takiego obiektu. Nie bez znaczenia jest możliwość dostępu do takiego zakładu dla obiektów pływających (odpowiednie drogi wodne) oraz otwartość ze strony właściciela terenu, w tym również władz samorządowych. Planowane uruchomienie stoczni to rok 2020. Z dotychczasowych analiz wynika, że projekt pod nazwą "Zielona Stocznia w Polsce" jest wykonalny i długofalowo korzystny dla państwa polskiego. Ponadto zakłada się stworzenie wokół takiego zakładu demontażowego "centrum technologicznego" zajmującego się zagospodarowaniem znacznej części odpadów i surowców w procesach recyklingu.
Jak na razie na europejskim wykazie zakładów recyklingu statków zatwierdzonym przez Komisję Europejską znalazł się tylko jeden podmiot z Polski. Chodzi o firmę Almex ze Szczecina. Jednocześnie zaznaczono, że określono datę wygaśnięcia włączenia z europejskiego wykazu na 30 czerwca 2017 roku.

Przez lata stocznie złomowe były w Europie całkiem dochodowym interesem. Jednak z biegiem czasu coraz ostrzejsze kryteria dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska spowodowały, że biznes ten przestał być opłacalny. Branża przeniosła się do Afryki i Południowej Azji. Obecnie ok. 70 proc. rynku recyklingu statków skupione jest w Indiach, Bangladeszu i Pakistanie.

W 2012 roku UE wprowadziła do prawa europejskiego standardy recyklingu statków, co w roku 2013 zatwierdził Parlament Europejski. Według szacunków Komisji Europejskiej w latach 2011-2025, trzeba będzie złomować na całym świecie ponad 12 tys. statków do 500 GT (GT - Gross Tonnage, miara pojemności tonażu statków) o łącznym tonażu brutto 3,3 mln GT, w tym ponad 1560 jednostek pływających pod banderą państw UE. Średnio złomowaniu winno podlegać ok. 800 jednostek rocznie, w tym statki unijne - 104 jednostki. Do tego należy jeszcze doliczyć pływające jednostki specjalne służące celom wojskowym lub wydobyciu ropy.

Opinie (146) 7 zablokowanych

  • Lepiej niech utylizują w Azji, legalnie (8)

    przy takich rozbiórkach pojawia się mnóstwo wycieków. Nam tego wystarczy, co mamy

    • 168 30

    • Specjaliści (2)

      Wiesz z wiarygodnych źródeł czy "Ci się wydaje" ?

      • 18 10

      • Był port service itp (1)

        Nie wierzę w czyste złomowanie w naszych warunkach

        • 20 4

        • Sa rozne firmy trudniace sie wywozem paliwa mazutu oleju dzialajace na GSR

          • 7 2

    • Katamaran Nauta

      będzie mogła "legalnie" zezłomować

      • 6 0

    • ta wycieki

      ty chyba masz wycieki raz w miesiącu

      • 4 7

    • Tak, niech metale ciężkie trafią do oceanu w Indiach czy Bangladeszu

      A ty Januszu kup sobie potem tanie rybki z tamtejszych mórz i umrzyj na raka. Ja wcale bym cię nie żałował ale niestety razem płacimy na służbę zdrowia... O tym że jak oni z zatruwaniem oceanów przesadzą to potem wszystkie morza na całym świecie będą skażone też pewnie nie myślisz.

      • 14 2

    • Wyspa Sobieszewska - piękna lokalizacja !! Budyń - jest kasa do przytulenia

      • 5 2

    • Co za debil...

      Myślisz że jest różnica gdzie środowisko będzie zatrute? Jeden pies - odbije się to na wszystkich ludziach.

      • 3 2

  • Lipa (1)

    Nich powstanie na wybrzeżu Niemieckim

    • 126 10

    • Stocznia złomowa tylko w NIEMCZECH

      Niech ta stocznia powstanie w Niemczech.
      Taka stocznia to źródło gigantycznego zanieczyszczenia. Ludzie w niej pracujący będą chorowali na wszystkie możliwe choroby świata. Niech sobie Niemcy zrobią takie coś u siebie. A co do miejsc pracy. To gdy likwidowano u nas stocznie produkcyjne jakoś nikt się tym nie przejmował, więc teraz niech te miejsca pracy powstaną w Niemczech.
      Polskie firmy okrętowe na umowach śmieciowych zatrudniają wielu pracowników z poza UE. A Polscy pracownicy pracują w Norwegii w Niemczech w Holandii bo nasze zarobki oferowane w naszym kraju są mniej konkurencyjne. Więc teraz mamy sobie sprowadzić bombę ekologiczną do Polski by w stoczni złomowej pracowali zagraniczni. To może od razu zróbmy ją w Hamburgu i niech sobie Niemcy sprowadzają zagranicznych i martwią się utylizacją milionów ton syfu ze starych statków.

      • 9 0

  • Fajne towarzystwo.... (4)

    Bangladesz , Pakistan , Indie.

    • 115 9

    • Trójmorze już nie wystarczy

      Będzie Trójoceania!
      Teraz tylko San Escobar namówić...

      • 33 7

    • POwcy chca zrobiz z trójmiasta smietnik eurpy zachodniej dlatego dostali łapówki! (1)

      • 10 18

      • Przecież to ministerialny pomysł tłuku.

        A w ministerstwie to teraz zdaje się pisuar stoi.

        • 17 7

    • W oczach postępowych Europejczyków jesteśmy postrzegani i traktowani w jednym rzędzie z tymi krajami.

      Jest u nas nawet europejskie wysypisko samochodów. Tylko patriotyczni fanatycy z wiadomej partii uważają się za niewiadomo kogo.

      • 13 1

  • Niech to dziadostwo złomują i rozbierają w Bangladeszu...Nie będą nam wycierać mordy ściekami... (2)

    • 97 21

    • Albo jeżeli już to

      francuzka Riviera pasuje.

      • 12 2

    • To wszystko można napisać w sposób mnie obraźliwy i antagonizujący

      • 7 3

  • Ja się nie zgadzam (3)

    Nie Andrzej zrobi weto tej propozycji

    • 39 17

    • (2)

      mam już limit wykorzystany na całą kadencję

      • 7 4

      • (1)

        To, że Bronek zawetował 4 ustawy, a podpisał 910, nie znaczy że to obowiązek (Andrzej zawetował już 6).

        • 6 7

        • to wielki wyczyn że Adrian coś zawetował

          i chwała mu do końca życia, że zawetował niekonstytucyjne ustawy
          postawmy mu pomnik

          • 6 1

  • Oddać

    Wraki Somalii oni tchną drugie życie w te statki

    • 58 7

  • (3)

    to chyba jakiś żart? biorąc pod uwagę pierwsze z brzegu czyli płace polskich pracowników (których i tak brakuje w nowych budowach) oraz procedury bihp i srodowiskowe biznes całkowicie nieoplacalny. tylko idi... mógł wpaść na taki pomysł. .

    • 95 7

    • ale to bedzie państwowa firma wieć bedzie dotacja z podatków ....przecież wracamy do komunę ?

      żadnych podtekstów.....

      • 16 6

    • Oj oj tam sprowadzi się Bialorusinów, Ukraińców

      Da sie

      • 5 2

    • ciekawią mnie argumenty tych co dali łapkę w dół. Może któryś się wypowie?

      • 0 4

  • (10)

    Tylko nie w 3 mieście. Widziałem trupiska statków w Indiach, gdzie wokół czekajàcych na recykling jednistek jest kilku milowa martwa strefa. Jak chcemy zutylizować przy plaży na Stogach zbiorniki po mazucie, tysiàcach ton oleju i to na otwartym morzu. Katastrofa ekologiczna murowana. Do tego ten złom trzeba przewieść na Pd Polski do hut tà jednà zapchanà autostradà. Nie ma to ani ekonomicznego ani ekologicznego uzasadnienia.

    • 115 25

    • znawca (4)

      znawca i fachowiec.... przewieźć można barkami jeśli powstanie w Szczecinie albo koleją jeśli powstanie w Gdańsku.

      • 8 17

      • Nie byłeś w Dhace w bangli to nie wiesz jak to wygląda, to się nie wypowiadaj (1)

        Ja byłem i nie życzę nikomu aby taki interes powstał na polskim podwórku...Katastrofa ekologiczna murowana

        • 29 7

        • a wiesz jak rozbieraja te statki w bangladeszu?

          co ty wogle porownujesz?

          myslisz ze u nas tak samo bedize to wygladac? ze kapitan rozpedzi statek wplynie jak najblizej brzegu a potem tysdiace robotnikow rzuci sie an statek jak piranie i beda ucinac co sie da?
          czy moze jednak beda to cywilizowane metody w stoczni?

          idac twoim rozumowaniem to nie powinnismy uzywacx samochodow
          byles ty kiedys w stolicy indii? od spalin mozna sie udusic!! wiec i u nas pewnie mozna sie udusic prawda?

          • 4 5

      • (1)

        Mamy być krajem high technology fachuro i znawco inaczej a nie śmietnikiem Europy, czy świata. Rozumiem, że cały szlam proponujesz spalić i truć metropolie Szczecina czy Gdańska. Taki biznes nie zarobi na miejsca na onkologii.

        • 14 2

        • to trzeba umieć (hiTech), trzeba mieć ludzi...

          Znacznie łatwiej zarobić na złomie. A reszta ch... ;)
          Tak się myśli w polskich kręgach "byznesu" i "podsiębiorców".

          • 2 0

    • (1)

      złom można przewieźć za pomocą infrastruktury kolejowej,

      • 8 3

      • jiz sa korki na trasie.

        • 1 1

    • Jak to niema uzasadnienia? Na 500+ potrzebne są pieniądze, za parę miesięcy dla 350 000 nowych emerytów.

      • 5 6

    • (1)

      Jak będzie potrzeba to pis wybuduje nowoczesną linię kolejową Gdańsk - Śląsk.Albo nową Autostradę, zobacz jak oni (pis) szybko wszystko budują.Tylko trzeba ich znowu wybrać na następne 3 kadencje.

      • 8 3

      • nie musi budowac...

        Ona jest. I obecnie jest modernizowana. Nazywa sie 201.

        • 2 2

  • może Gdynia? nasz Port już wygląda jak zlomowisko (3)

    będzie dobrze komponować się z przeładunkami siarki.

    • 69 27

    • lepiej Gdańsk Basen Górniczy. Wygląda dokładnie tak samo jak 38 lat temu kiedy byłem tam ostatni raz. Dziurawe drogi, walące się płoty, ruderka i hałdy węgla i budka strażnicza ze sznurkiem. Wyziewy z komina pobliskiej fabryki nawozów sztucznych - gratis.

      • 14 7

    • Siarka w Gdyni? (1)

      jaki przeładunek Siarki w Porcie Gdynia? Nie przeładowuje sie siarki od co najmniej 7 lat

      • 12 5

      • od 01.01 2018

        na Szwedzkim-BBM, w samymy srodku miasta-cieszysz się?

        • 4 2

  • hahaha, ZIELONA stocznia. PRowcy już działają :) (5)

    • 112 8

    • tak jak zielona droga :) (2)

      • 13 0

      • i zielona wyspa (1)

        • 17 1

        • zielona wyspa tuska króla europy od niemieckich interesów

          • 19 4

    • Ja bym proponował do tego "stocznię" w Radomiu

      ten zakład ma bardzo dobre perspektywy, jest wręcz skazany na sukces ! :D

      • 2 0

    • Na zielono to pomalują płot.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane