• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąco w OT Port Gdynia. Pracownicy grożą protestami

Robert Kiewlicz
16 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 10:50 (25 kwietnia 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Maszyna o masie 400 ton w OT Port Gdynia
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
  • Powodem konfliktu w OT Port Gdynia ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Oflagowany zakład pracy i związkowcy przygotowujący kolejne akcje protestacyjne. To wynik konfliktu pomiędzy związkami, a zarządem OT Port Gdynia (wcześniej BTDG - Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia). Powodem ma być wypowiedzenie przez pracodawcę Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Prezes OT Port Gdyni twierdzi, że związane jest to z koniecznością modyfikacji systemu dodatkowego wynagradzania pracowników spółki. Związkowcy odpowiadają, że to złamanie wcześniejszych ustaleń.




AKTUALIZACJA 10.49: Pracodawca podpisał satysfakcjonujące związkowców porozumienie, a zapowiadana na czwartek (26.04) pikieta "Solidarności" została odwołania.

***


Z początkiem marca 2018 roku pracownikom OT Port Gdynia wypowiedziano Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy.

- Łamiąc tym samym Pakiet Gwarancji Pracowniczych, który gwarantował niewypowiadalność ZUZP do końca czerwca 2018 roku, a okres wypowiedzenia zgodnie z Pakietem wynosi 6 miesięcy, co oznacza, że ZUZP mógłby ewentualnie przestać obowiązywać najwcześniej w styczniu 2019 roku. Gwarantem nienaruszalności PGP jest Zarząd Portu Gdynia oraz OT Logistics. Tymczasem Zarząd OT Port Gdynia zdecydował się wypowiedzieć ZUZP w trybie kodeksowym, tzn. trzymiesięcznym. Licząc od 1 marca ZUZP przestanie funkcjonować z końcem maja, a więc 8 miesięcy wcześniej niż byłoby to możliwe - twierdzi Jacek Szornak, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ Solidarność "Drobnica Portu Gdynia".
W związku z tym organizacje związkowe działające w OT Port Gdynia: NSZZ Solidarność "Drobnica Portu Gdynia" oraz Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej weszły w spór zbiorowy z pracodawcą. Rokowania trwały około miesiąca. Ostatecznie stronom nie udało się dojść do porozumienia i 10 kwietnia 2018 roku podpisano protokół rozbieżności.

- Pracodawca nie wycofał się z wypowiedzenia ZUZP. Kolejnym etapem sporu są mediacje, na tym etapie zamierzamy oflagować zakład pracy i przygotowywać inne akcje protestacyjne - dodaje Szornak.
Związki zapewniają jednak, że na tym nie poprzestaną. Szykują się do licznych protestów pod siedzibami klientów spółki oraz dużej akcji protestacyjnej pod koniec kwietnia w Gdyni.

Inaczej sprawę widzi zarząd OT Port Gdynia. Twierdzi, że wypowiedzenie Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy związane jest z zaproponowanym pracownikom zatrudnionym przy przeładunkach nowym systemem premiowania. Przedstawiciele spółki zaznaczają, że dotychczasowy system, uzgodniony pod koniec 2016 roku, spowodował spadek wydajności pracy i utratę konkurencyjności na rynku usług portowych.

- Obecny system nie sprawdził się i jest w naszej ocenie nie do utrzymania. Zamiast motywować, demotywuje. Nie chcemy oszczędzać na wynagrodzeniach naszych pracowników. Jesteśmy gotowi płacić tyle samo, a nawet więcej. Chcemy jednak, by system premiowania połączony był z wydajnością pracy - mówi prezes zarządu OT Port Gdynia, Jerzy Majewski. - Przyczyną wypowiedzenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy jest ekonomiczna i organizacyjna konieczność modyfikacji systemu dodatkowego wynagradzania. Obowiązujące przepisy nie przewidują niestety możliwości częściowego wypowiedzenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, więc musiał on zostać wypowiedziany w całości. Chcemy utrzymać konkurencyjność naszego terminalu, co jest trudne bez zwiększania efektywności pracy całego zespołu.
Po rozwiązaniu układu OT Port Gdynia, jako pracodawca, będzie miał obowiązek ustalenia warunków wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. W nowym projekcie regulaminu wynagradzania zostaną utrzymane świadczenia przewidziane przez dotychczasowy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, z wyłączeniem systemu premiowania z 2016 r. Zamiast tego zostanie przewidziany system o charakterze motywacyjnym.

OT Logistics obecna jest w gdyńskim porcie od 2014 roku. Wówczas firma kupiła Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, który przemianowano na OT Port Gdynia. OT Port Gdynia zatrudniał w I kw. 2018 roku 315 pracowników, z czego 217 zatrudnionych jest przy przeładunkach. Firma cały czas rekrutuje nowych pracowników do pracy w porcie. W 2017 roku OT Port Gdynia przeładował 2,8 mln ton towarów wobec 3,3 mln ton rok wcześniej.

Miejsca

Opinie (121) 2 zablokowane

  • (2)

    Czyli inaczej - pracownicy mają więcej pracować za te same pieniądze.

    • 74 6

    • Niestety, nie oznacza to tylko, że będą więcej pracować za te same pieniądze - taki wałek przełoży się na wiele innych aspektów warunków pracy. Tak kiedyś zrobiono w gdyńskim BCT i od tego czasu wszystko się popitoliło.

      • 13 3

    • Mogą nie pracować za mniejsze pieniądze

      Taki walek

      • 0 2

  • To taka sama zagrywka, jak niegdyś zrobiono w BCT - później jest już tylko gorzej. (5)

    • 56 7

    • (2)

      wszystko było dobrze w porcie, gdyby nie te statki...wtedy przynajmniej byłby święty spokój i robota przyjemna... co nie? ;)

      • 16 10

      • Statki, jak statki, tylko po co takie duże??? (1)

        Nabudowali po świecie kolosów i to przez te gabaryty (zaburzenie) nie mieściły się w kanale do przeładunku. To dlatego np. terminale kontenerowe w Gdyni ledwo zipią a ludziska niesprawiedliwie obwiniają zarządy.

        • 5 6

        • zarzady od tego sa, aby takie sytuacje przewidziec

          I reagowac. Taka jest roznica miedzi zarzadca a administratorem. Gdynia przespala 25 lat

          • 1 0

    • kazik (1)

      Dokładnie tak jak piszesz. W BCT pracownicy mogą związkom podziękować za sytuację w jakiej się znaleźli a poszło o grosze. W kolejnym terminalu również tak się skończyć może. A pan przewodniczący na grzbiecie pracowników się wypromuję.

      • 10 3

      • Oj Kazik, Kazik, zupełnie nie ogarnąłęś tematu.

        W BCT zaczęło się od zmasakrowania układu zbiorowego, bo jak obowiązywał, to prezes nie bardzo miał jak wprowadzać tzw. "optymalizację kosztów" i podciągać tzw. "efektywność pracy".
        Jak już dobrali się do tego tematu, to później nie było już czego ratować ale co ciekawe - zarząd i kadra kierownicza w "optymalizacji kosztów" i "podciąganiu "efektywności pracy" nie została wzięta pod uwagę. Wręcz przeciwnie - zarząd i kadra kierownicza na tej "optymalizacji" zyskała (mówię tu np. m.in. o pakietach medycznych, rzecz jasna tych wypasionych, obejmujących np. wybielanie ząbków, itp.)

        • 10 1

  • W Gdyni coraz gorzej się dzieje,

    • 47 16

  • Nie fikajcie, bo port sprzeda teren a szczurek tylko sie czai żeby tam postawić bloki. (1)

    • 33 34

    • bloki...

      takie jak na obłużu jełopo

      • 4 4

  • Bo umów się dotrzymuje (4)

    "Chcemy utrzymać konkurencyjność naszego terminalu, co jest trudne bez zwiększania efektywności pracy całego zespołu." Zwiększyć efektywność, zmniejszyć wynagrodzenia, umów niedotrzymywać, a jeśli umowa jest niekorzystna to realizować według własnego uznania.
    Tak zarządzać to potrafią ludzie po podstawówce. Ja mogę zarządzać portem za połowę pensji prezesa. To dopiero będzie "optymalizacja" wynagrodzeń.
    Dla kłamców się nie pracuje. Jak to jest że na zachodzie podatki są astronomiczne, pensje wysokie ale tam się wszystko opłaca a u nas pensje niskie, podatki takie sobie i nic się nie opłaca :P

    Tak wlasnie wygląda "rynek pracownika" w Gdynii....

    • 58 4

    • jedno 'i' (2)

      'Gdyni'

      • 5 4

      • (1)

        magister w 4- litery kopany,,i" mu przeszkadza

        • 4 5

        • Nie bądź żenujący i nie tuszuj swojej niewiedzy obrażaniem innych. To są podstawy!

          • 2 0

    • bo umów się dotrzymuje

      • 0 0

  • Bardzo dobrze

    Strajkujcie! Walczcie o swoje , dosyc wyzysku. Prezes niech sam zasuwa i udowodni ze jest super wydajny. Zobaczymy ile wytrzyma. Moze bedzie wzorem do nasladowania:)

    • 61 3

  • otwierają się oczy

    w końcu

    • 38 2

  • do roboty nieroby !!! (6)

    wezcie sie lepiej darmozjady do roboty a nie strajki ciagle!

    • 17 71

    • Ty, "socjalista" - natychmiast wracaj na oddział - ordynator cię szuka.

      • 15 5

    • Jak ja odmówię pracy,to weźmiesz się za mnie do roboty?

      • 5 1

    • Drogi socjalisto

      Otrzymujesz skierowanie na gastroskopie,
      do wykonania kolonoskopem.
      Have a nice day.

      • 4 4

    • Drogi socjalisto

      uważasz że siedzenie przed kamerami w ciepłym biurku to jest robota? Nie rób z siebie idioty, bo głupkiem już jesteś.

      • 3 3

    • socjalista

      darmozjadem to jesteś ty nic nie robiąc ,prezes szczyci się wydajnością a dlaczego/ TO OCZYWISTE Z TYCH DARMOZJADÓW

      • 1 1

    • d*pek

      Goń się ,patafianie....

      • 0 0

  • Gdynia kiedyś morska potęga Polski dzisiaj miasto upadłe

    • 38 9

  • Zabudować Port - Port już Gdyni anie Polsce jest nie potrzebny tak jak Stocznie i Flota Handlowa oraz Flota Rybacka (1)

    • 15 18

    • szczurek to ty napisałeś?

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane