stat

Grupa Lotos rozpoczyna inwestycję wartą 2,2 mld zł

Realizowana inwestycja, znana pod nazwą EFRA, pozwoli na efektywną rafinację, czyli głębszy niż obecne stopień przerobu ropy naftowej, znaczny wzrost produkcji wysokomarżowego oleju napędowego oraz paliwa lotniczego.
Realizowana inwestycja, znana pod nazwą EFRA, pozwoli na efektywną rafinację, czyli głębszy niż obecne stopień przerobu ropy naftowej, znaczny wzrost produkcji wysokomarżowego oleju napędowego oraz paliwa lotniczego. fot. Mateusz Ochocki/KFP

Lotos ma już pieniądze na jedną z największych inwestycji jaka zostanie zrealizowana w Trójmieście w najbliższych latach. Chodzi o "Program EFRA". Instalacje produkcyjne jakie powstaną w ramach programu rocznie wygenerują ok. 900 tys. ton produktów - przede wszystkim oleju napędowego i paliwa lotniczego. Całkowite nakłady na realizację "Programu EFRA" to kwota ok. 2,2 mld zł. Prace ruszą jeszcze w 2015 roku. 


Czy to dobrze, że Lotos inwestuje w rozbudowę?

tak, to wzmocni pozycję tej firmy 79%
trudno powiedzieć, wszystko zależy od sytuacji rynkowej i realizacji inwestycji 15%
nie, to angażowanie bardzo dużych środków bez pewności osiągnięcia sukcesu 6%
zakończona Łącznie głosów: 293

Projekt EFRA, czyli budowa instalacji opóźnionego koksowania wraz z infrastrukturą towarzyszącą pozwoli na dużą poprawę stopnia przetworzenia ropy. Efektem tego będzie zmniejszenie udziału produktów ciężkich w całkowitej produkcji i skoncentrowanie grupy kapitałowej Lotos na produkcji średnich destylatów oraz produkcja koksu jako ostatniej frakcji. W efekcie zwiększyć ma się marża rafineryjna o około 2 dolary na baryłkę. Zakończenie inwestycji planowane jest w I kwartale 2018 roku.

- EFRA jest naturalnym zakończeniem realizacji pełnego technologicznego procesu przerobu ropy naftowej możliwego dzięki wybudowaniu nowoczesnych instalacji rafineryjnych w ramach Programu 10+ - mówi Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos. - Dzięki głębszemu przerobowi ropy naftowej osiągniemy wyższe marże, zaoferujemy większy wolumen poszukiwanych na rynku produktów, a w konsekwencji osiągniemy lepszy wynik finansowy, dając wymierne korzyści naszym akcjonariuszom.

Pieniądze na inwestycję pochodzą z emisji nowych akcji spółki jaka miała miejsce w 2014 roku oraz kredytu. Przypomnijmy. Pod koniec 2014 roku Lotos przeprowadził emisję akcji na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, z której pozyskał blisko 1 mld zł. Skarb Państwa objął 53 proc. akcji z tej emisji, zawierając jednocześnie z Grupą Lotos umowę wsparcia i angażując kwotę 530 mln zł, przeznaczoną m.in. na realizację Programu EFRA.
Wartość inwestycji jaka powstanie na terenie gdańskiej rafinerii wynosi ok. 2,2 mld zł. Za jego realizację odpowiadać będzie spółka Lotos Asfalt.
Wartość inwestycji jaka powstanie na terenie gdańskiej rafinerii wynosi ok. 2,2 mld zł. Za jego realizację odpowiadać będzie spółka Lotos Asfalt. mat. prasowe

- Środki pochodzące z emisji akcji będę wynosić ok. 60 proc. kosztów inwestycji - mówi Mariusz Machajewski, wiceprezes Grupy Lotos ds. ekonomiczno-finansowych. - Reszta to kredyt inwestycyjny w wysokości do 432 mln dolarów oraz kredyt obrotowy w kwocie do 300 mln zł.

Kredytu Lotosowi udzieliło konsorcjum ośmiu instytucji finansowych, tj.: sześciu banków (PEKAO SA, Bank Gospodarstwa Krajowego, PKO BP, Societe Generale, BZ WBK, Bank Millennium S.A.) oraz dwóch spółek z Grupy PZU (Powszechny Zakład Ubezpieczeń i Powszechny Zakład Ubezpieczeń Na Życie). Kredyt został udzielony w formule "project finance" na okres do grudnia 2024 roku. "Project finance" to sposób finansowania dużych inwestycji do realizacji, których tworzy się specjalną spółkę celową, która zarządza tą inwestycją. W przypadku EFRA będzie to Lotos Asfalt.

- Cieszę się, że powierzono nam role koordynatora, organizatora i agenta kolejnego tak ważnego przedsięwzięcia jakim jest finansowanie budowy nowoczesnej instalacji rafineryjnej w Gdańsku. To kolejna transakcja w sektorze energetycznym z wiodącym udziałem Pekao, która umacnia pozycję lidera naszego banku w transakcjach Project Finance. Jest ona także potwierdzeniem dużego zaufania jakim polski sektor bankowy darzy Grupę Lotos - mówi Andrzej Kopyrski, wiceprezes zarządu Banku Pekao odpowiedzialny za bankowość korporacyjną.

Opinie (47) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Wojciech Czajko

W 1978 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera na Wydziale Samochodów i Maszyn Politechniki...