• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grupa Lotos rozpoczyna inwestycję wartą 2,2 mld zł

Robert Kiewlicz
1 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Realizowana inwestycja, znana pod nazwą EFRA, pozwoli na efektywną rafinację, czyli głębszy niż obecne stopień przerobu ropy naftowej, znaczny wzrost produkcji wysokomarżowego oleju napędowego oraz paliwa lotniczego. Realizowana inwestycja, znana pod nazwą EFRA, pozwoli na efektywną rafinację, czyli głębszy niż obecne stopień przerobu ropy naftowej, znaczny wzrost produkcji wysokomarżowego oleju napędowego oraz paliwa lotniczego.

Lotos ma już pieniądze na jedną z największych inwestycji jaka zostanie zrealizowana w Trójmieście w najbliższych latach. Chodzi o "Program EFRA". Instalacje produkcyjne jakie powstaną w ramach programu rocznie wygenerują ok. 900 tys. ton produktów - przede wszystkim oleju napędowego i paliwa lotniczego. Całkowite nakłady na realizację "Programu EFRA" to kwota ok. 2,2 mld zł. Prace ruszą jeszcze w 2015 roku. 


Czy to dobrze, że Lotos inwestuje w rozbudowę?


Projekt EFRA, czyli budowa instalacji opóźnionego koksowania wraz z infrastrukturą towarzyszącą pozwoli na dużą poprawę stopnia przetworzenia ropy. Efektem tego będzie zmniejszenie udziału produktów ciężkich w całkowitej produkcji i skoncentrowanie grupy kapitałowej Lotos na produkcji średnich destylatów oraz produkcja koksu jako ostatniej frakcji. W efekcie zwiększyć ma się marża rafineryjna o około 2 dolary na baryłkę. Zakończenie inwestycji planowane jest w I kwartale 2018 roku.

- EFRA jest naturalnym zakończeniem realizacji pełnego technologicznego procesu przerobu ropy naftowej możliwego dzięki wybudowaniu nowoczesnych instalacji rafineryjnych w ramach Programu 10+ - mówi Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos. - Dzięki głębszemu przerobowi ropy naftowej osiągniemy wyższe marże, zaoferujemy większy wolumen poszukiwanych na rynku produktów, a w konsekwencji osiągniemy lepszy wynik finansowy, dając wymierne korzyści naszym akcjonariuszom.

Pieniądze na inwestycję pochodzą z emisji nowych akcji spółki jaka miała miejsce w 2014 roku oraz kredytu. Przypomnijmy. Pod koniec 2014 roku Lotos przeprowadził emisję akcji na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, z której pozyskał blisko 1 mld zł. Skarb Państwa objął 53 proc. akcji z tej emisji, zawierając jednocześnie z Grupą Lotos umowę wsparcia i angażując kwotę 530 mln zł, przeznaczoną m.in. na realizację Programu EFRA.
Wartość inwestycji jaka powstanie na terenie gdańskiej rafinerii wynosi ok. 2,2 mld zł. Za jego realizację odpowiadać będzie spółka Lotos Asfalt. Wartość inwestycji jaka powstanie na terenie gdańskiej rafinerii wynosi ok. 2,2 mld zł. Za jego realizację odpowiadać będzie spółka Lotos Asfalt.

- Środki pochodzące z emisji akcji będę wynosić ok. 60 proc. kosztów inwestycji - mówi Mariusz Machajewski, wiceprezes Grupy Lotos ds. ekonomiczno-finansowych. - Reszta to kredyt inwestycyjny w wysokości do 432 mln dolarów oraz kredyt obrotowy w kwocie do 300 mln zł.

Kredytu Lotosowi udzieliło konsorcjum ośmiu instytucji finansowych, tj.: sześciu banków (PEKAO SA, Bank Gospodarstwa Krajowego, PKO BP, Societe Generale, BZ WBK, Bank Millennium S.A.) oraz dwóch spółek z Grupy PZU (Powszechny Zakład Ubezpieczeń i Powszechny Zakład Ubezpieczeń Na Życie). Kredyt został udzielony w formule "project finance" na okres do grudnia 2024 roku. "Project finance" to sposób finansowania dużych inwestycji do realizacji, których tworzy się specjalną spółkę celową, która zarządza tą inwestycją. W przypadku EFRA będzie to Lotos Asfalt.

- Cieszę się, że powierzono nam role koordynatora, organizatora i agenta kolejnego tak ważnego przedsięwzięcia jakim jest finansowanie budowy nowoczesnej instalacji rafineryjnej w Gdańsku. To kolejna transakcja w sektorze energetycznym z wiodącym udziałem Pekao, która umacnia pozycję lidera naszego banku w transakcjach Project Finance. Jest ona także potwierdzeniem dużego zaufania jakim polski sektor bankowy darzy Grupę Lotos - mówi Andrzej Kopyrski, wiceprezes zarządu Banku Pekao odpowiedzialny za bankowość korporacyjną.

Miejsca

Opinie (47) 5 zablokowanych

  • Lotos

    Akcje pójdą w górę..

    • 10 17

  • Wykonawcy inwestycji już znani? (4)

    Ktoś wie?

    • 5 3

    • Mietek i Witek KOMPANY

      • 13 1

    • Saipem

      • 0 1

    • jw

      Miro Rychu Zbychu odsyp gwarantowali na poziomie 10%

      • 0 0

    • pewnie negocjacje

      trwają ale skład może być podobny jak na 10+ , budują Włosi z podwykonawcami z PL (Keller,Mega,Przembud,KBPomorze itd.....) bedzie dobrze.....

      • 0 0

  • Lotos i śmietnik. (1)

    Jak to będzie tak samo jak zakopanie rury na Stogach to dziękuje bardzo.
    Lotos zostawił po sobie jeden wielki śmietnik, wystające blachy, rzucone byle jak betony,
    porządek, ale tylko w miejscach widocznych z okien gabinetów prezesów.

    • 18 8

    • Zwykłe pyszczenie

      Wydaje się że inwestycja jest nie zakończona . Po jej zakończeniu można pyszczyć. Zresztą co ma piernik do wiatraka. Czyli co ma nowa inwestycja do wymiany rurociągu . Rzeczywiście "detektyw oko" wykrył że Lotos zakopał rury na Stogach .I tu jest pytanie po co to zrobił ?. Zaśmiecił tym środowisko , czy też utrudnił kradzież tubylcom ze Stogów? Itd... Czy po prostu wymieniał stary rurociąg na nowy , a to pewno przeszkadza 13plus i sobie wymyślił donosik

      • 1 1

  • Co w paliwie Lotosu jest takiego, że jest ono takie drogie? (6)

    • 24 3

    • własnie takie inwstycje

      • 13 1

    • akcyza i inne podatki

      W sumie paliwo = fiskus

      • 3 3

    • Jest świeże

      • 2 1

    • spekulacja - jak baryłka ropy drożeje to paliwo z dnia na dzień również

      jak baryłka drożeje, to paliwo tanieje ale po miesiącu...

      • 1 0

    • (1)

      Kto Ci karze tankować na stacjach LOTOSu , jedź na Shella , ORLEN czy BP będzie taniej

      • 1 2

      • do cc kolega się nie pytał gdzie tankować tylko dlaczego w Lotos paliwa są takie drogie?? czytamy ze zrozumieniem

        • 1 1

  • (1)

    Wałek made in Poland.

    • 19 2

    • Zbadam to

      • 4 0

  • To nie jest normalne, że mając za płotem rafinerię płacimy za paliwo tak wysokie ceny. (2)

    Chociaż zwykły koszt dowozu, a są też inne.

    • 22 1

    • A byleś kiedyś w Płocku??

      Taaam to dopiero maja ceny!! ;D
      Tyle ze tam są TYLKO stacje jedynej słusznej firmy i Lotosu tam nie uświadczysz.. Niezłą tam marże na nich zbijaja !)
      Ale w sumie dobrze im tak ;p

      • 4 2

    • 90% ludzi jest po państwowych szkołach więc sa nie wiedzą że w cenie paliwa ponad 50% to podatki i akcyza

      ponadto chcecie taniego paliwa to tylko z Rosji z kontrabandy

      dziękuję za uwagę ....

      • 3 0

  • Już nie pracuję w Lotosie. (4)

    Mam taką koszulkę, że wystarczyło dopisać już nie...

    • 15 1

    • Ja (1)

      też mam taką koszulkę i też mogę dopisać nie :)

      • 3 0

      • Baba z wozu koniom lżej

        • 1 1

    • Nierobów nie tolerują ?

      • 2 4

    • Łukasz, to Ty ?

      • 2 0

  • Zła decyzja - ropa nie ma przyszłości silniki benz. nawet 2 l i więcej palą 5-6 litrów. (3)

    Do tego hybryda. Deasle idą w odstawkę drogie, awaryjne i się nie amortyzują.
    Za chwilę silnik benzynowy będzie z 1 litra poj. da 140 km czyli z ok. 3 l benzyny na 100 km dostaniemy 100 KM - wystarczy.

    • 8 17

    • Tu bardziej chodzi o paliwo lotnicze. Rynek ten się rozwija i potrzeby są ogromne

      • 10 2

    • :D

      Oj, to szybko do nich dzwon i im to powiedz, bo pewnie nie maja takiej wiedzy jak Ty. Za otwarcie oczu, na bank dostaniesz posade prezesa Lotosu!

      • 7 5

    • Tak te wspaniałe benzyniaki wyżyłowane do granic możliwości dopiero będą się rozpadały . Daleko im jeszcze do diesli. Patrz PSI - czyt. złom

      • 1 1

  • Ktoś z was znalazł tam ostatnio robotę bez znajomych??? :) (5)

    Tyleż razy startowałem, referencje mam 10/10 i nic, żadnego telefonu...

    • 20 4

    • A do Kopacz dzwoniłeś ?

      • 15 0

    • Też próbowałem, tam trzeba znać donka lub bronka.

      • 13 2

    • niestety

      ale nie tylko LOTOS charakteryzuje się takim sposobem rekrutacji...

      • 14 0

    • ja znalazłam, i nie tylko, rozmowa, testy, zafania, rekrutacja profeska, cięśko było , ale nie żałuję

      • 1 0

    • Pracownik

      No ja też dostałem się bez znajomości, ale zawsze pytają kto ci załatwił.. A wcale nie jest atk łatwo załatwić. Nawet jak chcesz przejść na inny wydzial to rekrutacja od początku;/

      • 3 0

  • Termika wykonawca nr 1 (6)

    Na pewno Termika wyśle swoich niewolników (teraz dużo tam Ukraińców robi, za michę ryżu).
    Polacy też robią, stawki raczej śmieszne na początek 10 złotych a następne podwyżka do 12 złotych, kolega robi kilka lat w Termice i ma stawkę 15 zeta, więcej nigdy nie będzie.

    • 9 0

    • Pol (2)

      Kolego, słaby jestes to tyle zarabiasz. Ja pracuje w Termice i zarabiam 20pln . Weź sie za robotę i nie płacz...

      • 1 5

      • (1)

        Kolego Ja nie pracuje ani nigdy nie pracowalem w Termice mam Norsok R004 jak wiesz oczywiście co to takiego i pracuje na gazociągu w Norge i mam 180 koron na godzinę brutto i tyle w temacie pozdro

        • 3 1

        • blacharz warsztatowy

          • 0 0

    • Monter (2)

      Kolego blacharz warsztatowy... Chyba Izoler:)))) bw zarabia 25 w Termice i wiecej!

      • 0 2

      • Już Twojemu koledze odpisałem

        • 1 0

      • Jak chcecie zrobic norsoka to tylko 5600zeta przyjeżdża na site test Norweg I robisz robotke organizuje BIS z Krapkowic jak słyszałeś o takiej firmie

        • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane