• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grupa Remontowa już zarabia na wprowadzeniu dyrektywy siarkowej

Robert Kiewlicz
7 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie statków zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). Pierwsze scrubbery zainstalowano już w 2013 roku na trzech statkach należących do armatora DFDS. 


Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie statków zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). Pierwsze scrubbery zainstalowano już w 2013 roku na trzech statkach należących do armatora DFDS.

Dyrektywa siarkowa to spory problem dla armatorów. Jednak trójmiejskie firmy znajdują także jej pozytywne aspekty. Grupa Remontowa już zarabia na remontach i dostosowaniu starych silników do nowych norm. Na terenie gdańskiej stoczni instalowane są specjalne urządzenia tzw. płuczki (z ang. scrubbers) - do odsiarczania spalin.



Unijna dyrektywa nakłada na armatorów obowiązek redukcji zawartości siarki od 2015 r. z obecnego 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach wykorzystywanych przez statki pływające na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche. Eksperci twierdzą, że po wprowadzeniu tzw. dyrektywy siarkowej ceny paliwa, które są najdroższym składnikiem kosztów użytkowania statku, wzrosną o 45 do 80 proc.

Do eksploatacji będą dopuszczone jedynie jednostki emitujące do atmosfery zaledwie 0,1 proc. siarki. Aby osiągnąć ten cel można stosować uszlachetnione, ale znacznie droższe paliwo lub wybrać tańsze rozwiązanie, jakim jest montowanie płuczek spalin (z ang. scrubbers).

Systemy oczyszczania spalin z silników głównych i pomocniczych muszą być wcześniej zatwierdzone przez administrację morską danego kraju i zgodne z wytycznymi zapisanymi w rezolucji IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska). Koszt zakupu i montażu tych urządzeń, np. w przypadku promów morskich, to ok. 5 mln dolarów na jednostkę.

- Jedna ze stoczni grupy kapitałowej Remontowa Holding SA, tj. Gdańska Stocznia Remontowa już w ubiegłym roku wprowadziła do swojej oferty montaż takich właśnie płuczek - mówi Aldona Dybuk,rzecznik prasowy Remontowa Holding.

W 2013 roku, płuczki zostały zainstalowane na trzech towarowych statkach typu ro-ro - "Petunia Seaways", "Magnolia Seaways" i "Selandia Seaways".

- Dotychczas przeprowadzono podobnych operacji w stoczni już dziesięć, a kilkanaście czeka właśnie w kolejce na realizację. To najlepsza rekomendacja dla innych klientów. A zdobyte doświadczenie i wysoka jakość wykonania procentuje zainteresowaniem ofertą Gdańskiej Stoczni Remontowej wśród armatorów - dodaje Dybuk. - Tym samym grupa kapitałowa Remontowa Holding SA stała się ponownie liderem w Europie, tym razem w montażu płuczek.

W ciągu ostatniego roku scrubbery zamontowano na jednostkach armatorów linii m.in. DFDS i Scandlines. Wkrótce płuczki będą montowane także na innych rodzajach jednostek.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało już, że nie będzie liberalizacji dyrektywy siarkowej, jednak pojawiła się też informacja, że podjęte będą działania zmierzające do wsparcia finansowego podmiotów objętych dyrektywą siarkową. - W przygotowanym przez MIR projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020 (POIiŚ 2014-2020) przewidziano m.in. wsparcie dla projektów umożliwiających ograniczenie zanieczyszczenia środowiska przez statki - poinformowało nas biuro ministra infrastruktury i rozwoju. - Beneficjentami wspomnianych inwestycji mogą być Zarządy Portów Morskich. Projekt POIiŚ 2014-2020 jest obecnie w trakcie negocjacji z Komisją Europejską, a dokładne typy projektów, które będą mogły ubiegać się o wsparcie, zostaną określone w "Szczegółowym Opisie Priorytetów POIiŚ 2014-2020".

Przykładowa instalacja systemów płuczek Alfa Laval PureSOX.


Natomiast Program Wieloletni CEF 2014 (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę), którego beneficjentami mogą być armatorzy, zakłada, że w obszarze autostrad morskich priorytetowo traktowane będą projekty dotyczące wdrażania wymagań zawartych w dyrektywie siarkowej (m. in. działania wspierające alternatywne technologie produkcji paliw oraz alternatywną infrastrukturę paliwową). Komisja Europejska planuje ogłosić konkurs w 2014 r. W najbliższych miesiącach KE opracuje akty wykonawcze do dyrektywy siarkowej, które uszczegółowią nowe przepisy.

Przepisy, jakie wchodzą w życie 1 stycznia 2015 roku to jednak dopiero początek rygorystycznych obostrzeń dotyczących ochrony środowiska. Od 1 stycznia 2021 roku mają wejść w życie regulacje ograniczające emisję tlenków azotu (NOx) o 75 proc. Zgodnie z wytycznymi IMO zostaną wyznaczone wtedy obszary NECA (Nitric Emission Control Area). Jednym z nich stanie się również Morze Bałtyckie. Wprowadzenie NECA na Bałtyku także wiązać się będzie ze wzrostem kosztów budowy nowych statków oraz koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów na inwestycje związane z wyposażeniem portów morskich w niezbędną infrastrukturę do dostarczania paliwa (np. skroplonego gazu ziemnego - LNG).

Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie statków zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). W 2010 roku GSR została jednym ze zwycięzców nagród Green Ship Technology Awards. Nagrodę za "Ekologiczny Statek Roku" przyznano GSR za dwustronny prom fiordowy "Moldefjord", jednostkę otwierającą pierwszą w polskich stoczniach serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny. Budowana ona była przez Stocznię Północną SA (obecnie Remontowa Shipbuilding) na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej SA dla armatora Fjord1 Møre og Romsdal Fylkesbåtar z Norwegii.

Wchodząca w skład Holdingu Remontowa - stocznia Remontowa Shipbuilding - zbudowała ostatnio ekologiczny prom na zamówienie duńskiej gminy Samsø. Jednostka o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych w Remontowa Shipbuilding. Statek, który jest obecnie wyposażany i testowany zostanie jeszcze w tym roku dostarczony armatorowi. Pod koniec 2013 roku stocznię opuścił pierwszy z serii, dwustronny prom pasażersko-samochodowy. Natomiast w połowie 2013 roku zwodowany został szósty statek z serii ekologicznych promów gazowych. W odróżnieniu od wcześniej zbudowanych promów posiadających możliwość korzystania z oleju napędowego lub napędu gazowego, ten napędzany jest wyłącznie gazem LNG oraz awaryjnie gazem CNG.

Rozwiązanie to umożliwia maksymalną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest szczególnym atutem w przypadku statków obsługujących lokalne połączenia na Bałtyku. Coraz większa popularność promów gazowych jest też wiązana z dyrektywą siarkową, która wejdzie w życie w styczniu 2015 roku i drastycznie ograniczy zawartość siarki w paliwie okrętowym.

Miejsca

Opinie (39) 4 zablokowane

  • holding remontowej (8)

    kolejny już raz potwierdza się , że droga prywatyzacji jaką poszła Gdańska Stocznia Remontowa jest słuszna i daje konkretne efekty. Nie rozumiem czemu marsjanie na siłę próbują stworzyć państwowy holding podobny do holdingu remontowej. Firmy Gryfia Szczecin, Morska Stocznia Remontowa Świnoujście, SR Nauta Gdynia, EPG, Crist wtłoczono do jednej grupy oklejając różnymi dziwnymi nazwami w rodzaju
    shipyards&offshore, waterfront, wind power, oil and gas - marsjanom wydaje się , że maja do czynienia z murzynami czy indianami , którym w okresach konkwisty rzucano paciorki czy inne błyskotki a ci cieszyli się. Wszystko by było dobrze gdyby marsjanie wydawali własne pieniądze ale tak nie jest wydają pieniądze podatnika czyli państwowe.Można by tu przytaczać wiele przykładów złego zarządzania marsjan firmami państwowymi , doprowadzili do likwidacji setek miejsc pracy, stracono intratne kontrakty np. projekt Kormoran teraz opowiada się o tym , że państwowy holding będzie realizował projekt Orka czy Miecznik . Az nie chce się tego komentować . Z tego wszystkiego wynika tylko jedno celem marsjan nie jest poprawa kondycji polskiego przemysłu stoczniowego lecz załatwianie własnych interesów i nie byłoby to naganne gdyby interes państwa szedł w parze z interesem marsjan ale tak nie jest.

    • 171 3

    • Klakier (6)

      Gdy czytam o przemyśle stoczniowym to za każdym razem widzę dyżurnych klakierów z Remontówki - weźcie się do roboty! a nie rzygacie na cały przemysł stoczniowy....ups przepraszam.....Przemysł Stoczniowy to Remontowa!!!, reszta to nieuki, złodzieje, darmozjady, oszuści...itd.....ale Remontowa to jest ŚWIĘTA!
      Dla Remontowej najlepiej jakby padły wszystkie Stocznie i zakłady - wtedy bylibyście jedyni i moglibyście dyktować warunki.....macie niezłe EGO......lepiej zacznijcie lepiej tym zarządzać, bo ludzie od Was mają dużo w tym względzie do zarzucenia

      • 15 45

      • Mylisz się (1)

        Popatrz na artykuły o firmach z grupy MARS, Nauta, Crist, EPG, Vistal - same sukcesy,
        a kto jest w branży wie jak to w rzeczywistości wygląda.

        Dlatego w dużej mierze zgadzam się z "PktTw".

        Podatnicy powinni bliżej przyjrzeć się jak wydawane są ich pieniądze.

        • 38 3

        • siara musi być

          alleluja

          • 4 15

      • Nie muszą padać

        • 14 0

      • Nie muszą padać

        Niech się prywatyzują i żyją za swoje i przestana doić nasze pieniądze z panstwowej kasy.

        • 27 2

      • i tu chłopie się mylisz - ja nie spotkałem czegoś takiego o czym piszesz- nikt nie rzyga na przemysł stoczniowy. z różnych wypowiedzi wynika jedna prawda, że tam gdzie Marsjanie zaczęli zajmować się firmami tam pojawiają się kłopoty - np. Crist dawno temu dobra firma prywatna dzisiaj panstwowa spółka , która nie wie co dalej ma robić bo ma określone kłopoty stocznie Gryfia i Morska dawniej jakos sobie dawały radę dzisiaj po ;połaczeniu maja kłopoty, stocznia Nauta z Gdyni w przeszłości najlepsza stocznia remontowa a dzisiaj gdyby nie dofinansowania ze strony skarbu państwa nie byłoby jej a i tak w pierwszym półroczu tego roku straty ok. 20 mln zł złe zarządzanie stocznią odbija się czkawką - to w Gdyni dzięki pomysłom Marsjan doprowadzono do upadłości likwidacyjnej najlepszą spółkę kadłubową Konrem Nauta, gdzie pan Stanisław F. oraz jego pomagierzy Krzysztof G. i Wojciech S. po 11 miesiącach swoich rządów wygenerowali straty prawie 22 mln zł i przy okazji narazili Skarb państwa na kilka milionów straty. A znana w srodowisku okrętowców sprawa budowy sejnera gdzie zamiast zakończyć budowę w 6 miesięcy trwała prawie dwa lata, i można by wiele innych przykładów dawać. Tak więc wszystko przemawia za prywatnym holdingiem gdańskiej remontówki i nie ma żadnego argumentu za państwowym holdingiem , być może gdyby sprawami zarzadzania zajęli się ludzie znający się na statkach i zarządzaniu byłoby inaczej ale na razie jest jak jest, rzeczywistośc skrzeczy i nic na to nie poradzisz.

        • 35 6

      • takiemu jednemu

        z Nowego Światu nie da się kierować stoczniami bo to trochę daleko, nigdzie nie spotkałem stwierdzeń , że wszyscy poza remontówka gdańską to nieuki , darmozjady itd. w holdingu remontowej pracują różni ludzie tacy jak wszędzie. próba utworzenia państwowego holdingu z góry była skazana na niepowodzenie no bo co może wiedzieć o stoczniowej robocie panienka która kiedyś pracowała w mleczarni a później w wytwórni dywanów i nagle ma kierować stocznią, pierniki toruńskie są dobre ale toruńskie słoiki już nie.tak jak wszędzie potrzebna jest konkurencja ale musi to byc zdrowa konkurencja, a tu marsjanie niczym gubernator Grigorij Potiomkin usiłują tworzyć nieprawdziwe obrazy stoczni w jednej ze stoczni śmieją się , że na położeniu stepki malowano trawę a tak na marginesie poza położeniem stępki nic dalej się nie wydarzyło i statku jak nie było tak nie ma a miał w czerwcu 2014 pływać.

        • 21 0

    • Jesteś tego pewien???

      To czemu nic nie wspomisz ze Remontówka ma długi i nie płaci podwykonawcą???!! To że na terenie remontówki ludzie pracują głównie na umowach śmieciowych często bez ubezpieczenia oraz za marne grosze?? To że zdarzają się na tej "super stoczni" pracownicy na czarno?? Nic nie powiesz o tym ze należaca do remontowej dawna stocznia pólnocna ma super statki i super kontrakty ale nikt nie wspomi o tym że armatorzy uciekaja do innych stoczni( np projekt roboczy Calmac ukończony rok po terminie po dziewiczym rejsie poszedłna dok na stoczni w Szkocji, jego armator następtny kontrakt powierzył innej stoczni, tak samo zrobił armator staku Aura ktory ten sam projekt zlecił konkurencji, a Lewek Andes podczas dziewiczego rejsu zaczoł nabierać wody!!!)To że pare lat temu na remontówce spłoneła prawie ukończona Stena co odbiło sie szerokim echem w całej branzy okrętowej. W Gdańskujto pijar jest tylko dobry i dobra stocznia remontowa POdobno...

      • 0 9

  • Bo to dorze zarządzana prywatna firma (3)

    I nie wyciąga brudnej łapy po państwową , czyli naszą kasę. A to nie jest w smak żadnej władzy i żadnej partii. Nie można obsadzić kolesi na ciepłych posadkach. Brawo Remontowa Holding.

    • 89 3

    • Dwa, jakże różne holdingi (2)

      Prywatna Remontowa Holding generująca zyski i utrzymująca się z wypracowanych środków i państwowy MARS Holding dojący pieniądze podatników. Kto za tym stoi?

      • 26 0

      • holdingi

        Ktoza tym stoi? Ci ktorych hymn zaczyna sie od slow : Sitwo, ojczyzno moja. . .

        • 16 6

      • kto za tym stoi

        Pytanie kto chroni marsjan i dlaczego? To jest kluczowe pytanie. Wyglada mi na to ze ich cel jest jeden jak najwiecej zagrabic dla siebie bo wybory tuz tuz. Kto bedzie rzadzil nie wiadomo. W przypadku zmiany ukladu poltycznego dojdzie do rozliczenia marsjan chociaz ci wymyslili teraz ucieczke pod skrzydla pegaza jest to w sumie nieglupie rozwiazanie bo malo kto odwazy sie zaatakowac sprawy obronnosci panstwa tym bardziej ze sytuacja miedzynarodowa jest skomplikowana.

        • 6 0

  • Remontowa Shipbuilding jest światowym liderem w budowe jednostek o napędzie gazowym LNG. (4)

    Porównując proces projektowania i budowy jednostki z napędem LNG do instalacji tzw. płuczek, to jak porównywanie procesu produkcji samochodów do zabiegu instalacji rury wydechowej w istniejącym samochodzie. Ale i to cieszy.

    • 41 2

    • Tu jest raczej mowa o pomyśle na business i szybkim reagowaniu na potrzeby rynku

      • 15 1

    • Remontowa jak zwykl górą.

      • 15 2

    • Już Ty lepiej doglądaj swojej rury mądralo. Scrubbery może i nie są przesadnie skomplikowane (1)

      ale założę się, że gdybyś miał taki zainstalować to byś już się tak rzewnie nie udzielał :)

      • 3 4

      • Masz rację że nie są skomplikowane - mała i prosta rzecz. Ale nawet takie małe rzeczy cieszą.

        • 0 0

  • nie "zbudowała" Samso... (1)

    nie "zbudowała" Samso, tylko BUDUJE właśnie...

    • 8 10

    • Zbudowała

      • 2 0

  • Remontowa rządzi :-)

    • 41 4

  • skoczek

    Pani Aldona przeskoczyła chyba z Gdańskiej

    • 23 9

  • Tu się pracuje i zarabia, a nie pali opony jak za płotem.

    • 50 13

  • BRAWO REMONTOWA!!!

    Jak zwykle PIERWSZA, jak zwykle NAJLEPSZA!!! GRATULACJE!!!

    • 46 7

  • Dobrze prosperują bo nie zatrudnili Guzikiewicza i Jaworskiego !!!

    • 37 8

  • (1)

    "najlepsza stocznia w Europie, najlepsza stocznia na Świecie"

    • 31 13

    • bo najwiecej zarabia najmniej placac. 22-23 brutto to co to ma byc? żal

      • 8 5

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane