stat

Grupa Remontowa już zarabia na wprowadzeniu dyrektywy siarkowej

Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie statków zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). Pierwsze scrubbery zainstalowano już w 2013 roku na trzech statkach należących do armatora DFDS.
Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie statków zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). Pierwsze scrubbery zainstalowano już w 2013 roku na trzech statkach należących do armatora DFDS. fot. GSR

Dyrektywa siarkowa to spory problem dla armatorów. Jednak trójmiejskie firmy znajdują także jej pozytywne aspekty. Grupa Remontowa już zarabia na remontach i dostosowaniu starych silników do nowych norm. Na terenie gdańskiej stoczni instalowane są specjalne urządzenia tzw. płuczki (z ang. scrubbers) - do odsiarczania spalin.



Unijna dyrektywa nakłada na armatorów obowiązek redukcji zawartości siarki od 2015 r. z obecnego 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach wykorzystywanych przez statki pływające na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche. Eksperci twierdzą, że po wprowadzeniu tzw. dyrektywy siarkowej ceny paliwa, które są najdroższym składnikiem kosztów użytkowania statku, wzrosną o 45 do 80 proc.

Do eksploatacji będą dopuszczone jedynie jednostki emitujące do atmosfery zaledwie 0,1 proc. siarki. Aby osiągnąć ten cel można stosować uszlachetnione, ale znacznie droższe paliwo lub wybrać tańsze rozwiązanie, jakim jest montowanie płuczek spalin (z ang. scrubbers).

Systemy oczyszczania spalin z silników głównych i pomocniczych muszą być wcześniej zatwierdzone przez administrację morską danego kraju i zgodne z wytycznymi zapisanymi w rezolucji IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska). Koszt zakupu i montażu tych urządzeń, np. w przypadku promów morskich, to ok. 5 mln dolarów na jednostkę.

- Jedna ze stoczni grupy kapitałowej Remontowa Holding SA, tj. Gdańska Stocznia Remontowa już w ubiegłym roku wprowadziła do swojej oferty montaż takich właśnie płuczek - mówi Aldona Dybuk,rzecznik prasowy Remontowa Holding.

W 2013 roku, płuczki zostały zainstalowane na trzech towarowych statkach typu ro-ro - "Petunia Seaways", "Magnolia Seaways" i "Selandia Seaways".

- Dotychczas przeprowadzono podobnych operacji w stoczni już dziesięć, a kilkanaście czeka właśnie w kolejce na realizację. To najlepsza rekomendacja dla innych klientów. A zdobyte doświadczenie i wysoka jakość wykonania procentuje zainteresowaniem ofertą Gdańskiej Stoczni Remontowej wśród armatorów - dodaje Dybuk. - Tym samym grupa kapitałowa Remontowa Holding SA stała się ponownie liderem w Europie, tym razem w montażu płuczek.

W ciągu ostatniego roku scrubbery zamontowano na jednostkach armatorów linii m.in. DFDS i Scandlines. Wkrótce płuczki będą montowane także na innych rodzajach jednostek.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało już, że nie będzie liberalizacji dyrektywy siarkowej, jednak pojawiła się też informacja, że podjęte będą działania zmierzające do wsparcia finansowego podmiotów objętych dyrektywą siarkową. - W przygotowanym przez MIR projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020 (POIiŚ 2014-2020) przewidziano m.in. wsparcie dla projektów umożliwiających ograniczenie zanieczyszczenia środowiska przez statki - poinformowało nas biuro ministra infrastruktury i rozwoju. - Beneficjentami wspomnianych inwestycji mogą być Zarządy Portów Morskich. Projekt POIiŚ 2014-2020 jest obecnie w trakcie negocjacji z Komisją Europejską, a dokładne typy projektów, które będą mogły ubiegać się o wsparcie, zostaną określone w "Szczegółowym Opisie Priorytetów POIiŚ 2014-2020".
Przykładowa instalacja systemów płuczek Alfa Laval PureSOX.

Przykładowa instalacja systemów płuczek Alfa Laval PureSOX.


Natomiast Program Wieloletni CEF 2014 (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę), którego beneficjentami mogą być armatorzy, zakłada, że w obszarze autostrad morskich priorytetowo traktowane będą projekty dotyczące wdrażania wymagań zawartych w dyrektywie siarkowej (m. in. działania wspierające alternatywne technologie produkcji paliw oraz alternatywną infrastrukturę paliwową). Komisja Europejska planuje ogłosić konkurs w 2014 r. W najbliższych miesiącach KE opracuje akty wykonawcze do dyrektywy siarkowej, które uszczegółowią nowe przepisy.

Przepisy, jakie wchodzą w życie 1 stycznia 2015 roku to jednak dopiero początek rygorystycznych obostrzeń dotyczących ochrony środowiska. Od 1 stycznia 2021 roku mają wejść w życie regulacje ograniczające emisję tlenków azotu (NOx) o 75 proc. Zgodnie z wytycznymi IMO zostaną wyznaczone wtedy obszary NECA (Nitric Emission Control Area). Jednym z nich stanie się również Morze Bałtyckie. Wprowadzenie NECA na Bałtyku także wiązać się będzie ze wzrostem kosztów budowy nowych statków oraz koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów na inwestycje związane z wyposażeniem portów morskich w niezbędną infrastrukturę do dostarczania paliwa (np. skroplonego gazu ziemnego - LNG).

Gdańska Stocznia Remontowa oraz spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie statków zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). W 2010 roku GSR została jednym ze zwycięzców nagród Green Ship Technology Awards. Nagrodę za "Ekologiczny Statek Roku" przyznano GSR za dwustronny prom fiordowy "Moldefjord", jednostkę otwierającą pierwszą w polskich stoczniach serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny. Budowana ona była przez Stocznię Północną SA (obecnie Remontowa Shipbuilding) na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej SA dla armatora Fjord1 Møre og Romsdal Fylkesbåtar z Norwegii.

Wchodząca w skład Holdingu Remontowa - stocznia Remontowa Shipbuilding - zbudowała ostatnio ekologiczny prom na zamówienie duńskiej gminy Samsø. Jednostka o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych w Remontowa Shipbuilding. Statek, który jest obecnie wyposażany i testowany zostanie jeszcze w tym roku dostarczony armatorowi. Pod koniec 2013 roku stocznię opuścił pierwszy z serii, dwustronny prom pasażersko-samochodowy. Natomiast w połowie 2013 roku zwodowany został szósty statek z serii ekologicznych promów gazowych. W odróżnieniu od wcześniej zbudowanych promów posiadających możliwość korzystania z oleju napędowego lub napędu gazowego, ten napędzany jest wyłącznie gazem LNG oraz awaryjnie gazem CNG.

Rozwiązanie to umożliwia maksymalną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest szczególnym atutem w przypadku statków obsługujących lokalne połączenia na Bałtyku. Coraz większa popularność promów gazowych jest też wiązana z dyrektywą siarkową, która wejdzie w życie w styczniu 2015 roku i drastycznie ograniczy zawartość siarki w paliwie okrętowym.

Opinie (39) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...