• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Handel po świętach. Co ze zwrotami i reklamacją?

Wioletta Kakowska-Mehring
23 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Coraz więcej sklepów sieciowych z własnej inicjatywy wprowadziło możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny. Coraz więcej sklepów sieciowych z własnej inicjatywy wprowadziło możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny.

Od poniedziałku 28 grudnia handel tzw. wielkopowierzchniowy znów będzie działał w ograniczonym zakresie. A za nami szczyt zakupów świątecznych i prezenty pod choinką. Co ze zwrotami i reklamacją?



Przed świętami kupujemy dużo, czasem są to nieprzemyślane zakupy, czasem nietrafione prezenty. Czy można je zwrócić? A jak to zrobić, skoro wiele sklepów będzie po świętach zamkniętych?

Czym jest zwrot, a czym reklamacja? Reklamować można towar, który jest wadliwy. Wadą może być nie tylko uszkodzenie rzeczy, lecz także brak cech, które obiecał nam sprzedawca. W ramach reklamacji możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy, naprawę lub wymianę przedmiotu. Zwrot z kolei dotyczy sytuacji, gdy produkt nie posiada wad, ale chcemy z niego zrezygnować, bo np. rozmyśliliśmy się. Sprzedawca zwraca wówczas pieniądze, które zapłaciliśmy.

Do której można zrobić zakupy w Wigilię i sylwestra



Okazuje się jednak, że nie zawsze możemy oddać produkt, tylko dlatego, że nam się nie podoba czy nie przyda, bo jest nietrafionym prezentem. Problem może być ze zwrotem, gdy towar kupiliśmy w sklepie stacjonarnym, te sklepy według prawa nie mają żadnego obowiązku przyjmowania zwrotów towaru od swoich klientów. Ten przywilej należy się tylko osobom, które zamawiały produkty zdalnie lub nabywały je poza siedzibą sprzedawcy.

Według przepisów jeśli kupiliśmy przez internet, mamy możliwość zwrotu produktu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Także gdy kupujemy w sieci, a odbieramy w sklepie. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy zamawiamy przez telefon lub gdy kupujemy poza siedzibą przedsiębiorstwa, czyli na przykład podczas prezentacji. Według przepisów odsyłamy towar na własny koszt.

Sieci elastyczniejsze niż prawo



Tyle przepisy, a teraz praktyka. Coraz więcej sklepów sieciowych z własnej inicjatywy wprowadziło możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny. Zdecydowali się na to głównie dlatego, aby nie rozróżniać klientów na tych kupujących stacjonarnie i tych przez internet. Wówczas zwrot odbywa się na zasadach, jakie oferuje dany sklep. Dlatego jeszcze przed zakupem warto się dowiedzieć, jakie panują reguły. Może być tak, że są pewne wyłączenia. Jedno jest pewne, towar nie może nosić śladów używania. Zwykle też jest problem ze zwrotem tzw. karty podarunkowej. A czas? Zwykle sieci dają nie 14 dni, a aż miesiąc. Często dotyczy to też zakupów przez internet.

Centra handlowe w Trójmieście



A co gdy handel znów się zatrzyma do 17 stycznia? Gdy chcemy zwrócić rzecz kupioną przez internet, to nie mamy problemu, bo sieci handlowe pracują w tym zakresie bez ograniczeń. A co gdy kupiliśmy coś stacjonarnie? Tu też sklepy wychodzą z inicjatywą i zwykle decydują się przesunąć termin zwrotów o czas obostrzeń wynikających z lockdownu. Tak było też wiosną oraz podczas jesiennego ograniczenia pracy handlu wielkopowierzchniowego.

A co z reklamacjami? Na nie mamy więcej czasu (ramka poniżej), więc zdążymy zgłosić wadę towaru.

Meble na liście wyłączeń



A jak będzie działał handel od 28 grudnia? Przypominamy, że w Trójmieście będą funkcjonowały wszystkie centra i galerie handlowe, tylko w ograniczonym zakresie. Zgodnie z rozporządzeniem zakazana jest działalność sklepów w centrach powyżej 2 tys. m kw. z wyłączeniem tych, w których przeważająca działalność polega na sprzedaży:
  • żywności,
  • produktów kosmetycznych,
  • artykułów toaletowych,
  • środków czystości,
  • produktów leczniczych,
  • wyrobów medycznych,
  • środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego,
  • gazet lub książek,
  • artykułów budowlanych albo artykułów remontowych,
  • mebli,
  • artykułów dla zwierząt domowych,
  • usług telekomunikacyjnych,
  • części i akcesoriów do pojazdów samochodowych lub motocykli,
  • paliw.

A co z usługami w centrach handlowych? Zgodnie z rozporządzeniem zakaz nie dotyczy lokali, których przeważająca działalność polega na świadczeniu usług: związanych z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi, optycznych, medycznych, bankowych, pocztowych, ubezpieczeniowych, naprawy pojazdów samochodowych lub motocykli oraz naprawy lub wymiany opon i dętek, myjni samochodowych, ślusarskich, szewskich, krawieckich, pralniczych, gastronomicznych polegających wyłącznie na przygotowywaniu i dostarczaniu żywności.

Coraz mniej klientów w centrach



Handel w centrach handlowych znów znalazł się na cenzurowanym, choć organizacje zrzeszające przedsiębiorców z branży alarmują, że to może się źle skończyć. Jak podała Polska Rada Centów Handlowych, o prawie jedną trzecią klientów mniej odwiedziło centra handlowe w trzecim tygodniu grudnia br. w porównaniu do tego samego okresu w 2019 r. Najpopularniejszym dniem była sobota, kiedy wizyt było mniej o 26 proc. w porównaniu do analogicznego dnia roku poprzedniego. Klienci chętnie skorzystali także z możliwości zakupów w dodatkowym dniu weekendu, czyli w niedzielę handlową tzw. odwiedzalność wyniosła 68 proc. Spora część klientów przeniosła się z zakupami do sieci, ale wielu też zrezygnowało z dużych zakupów.

Ważne terminy według prawa
14 dni - termin na odstąpienie konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, liczony od dnia wydania towaru lub zawarcia umowy dotyczącej świadczenia usługi.
14 dni - termin na poinformowanie konsumenta o rozstrzygnięciu reklamacji złożonej z tytułu rękojmi.
30 dni - termin na wydanie towaru konsumentowi, chyba że z umowy wynika inny termin.
1 rok - okres szczególnej ochrony towaru sprzedanego konsumentowi, liczony od momentu jego wydania. Jeżeli w tym okresie zostanie stwierdzona wada, przyjmuje się, że istniała w chwili przekazania rzeczy.
1 rok - termin liczony od momentu zauważenia wady, w którym należy zgłosić sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i określić swoje żądania.
2 lata - okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi, liczony od dnia wydania towaru.

Opinie (30) 6 zablokowanych

  • Cóż, najwyższa pora przenieść większość handlu do sieci. (7)

    Jednak powinna za tym pójść infrastruktura, każde osiedle domków, każdy blok/kamienica powinna mieć swój własny paczkomat.

    • 12 21

    • Gdyby tak jeszcze większość miała internet i umiała

      Się z kompem/smartfonem obchodzi to czemu nie.
      Z drugiej strony szoping może być przyjemny bo to w pewnym sensie forma spaceru, spędzenia deszczowej sob poza domem, zjedzenia czegoś na mieście itp.

      • 12 0

    • Ograniczania swobody wyboru c.d. (2)

      Ktoś lubi ze znajomymi iść do knajpy na mieście, ktoś woli zamówić do domu. Ktoś ma chęć przymierzyć buty w sklepie, ktoś kupić przez neta. Ktoś korzysta z kart płatniczych, ktoś z gotówki. Po co ludzie mają mieć prawo wyboru? Jazda, wrzućmy wszystkich do jednego worka. Boicie się czipa od Gatesa, ale siedzieć bankom i korporacjom w kieszeni - już nie. Pomijam oczywisty fakt, że likwidacja "klasycznych" sklepów i zastąpienie ich magazynem, to likwidacja setek miejsc pracy, bo chyba mi nie wmówisz, ze do obsługi sklepów internetowych potrzeba takiej samej ilości osób.

      • 13 0

      • Potrzeba jest nawet większa ilość pracowników niż stacjonarnie

        • 1 5

      • O, i same łapki w górę

        Ale jak kobietom zabrali prawo do wyboru to wszyscy na nie jechali, że protestują. Polacy to są podzieleni nawet pod względem płci...

        • 0 0

    • oby nie

      Kupowanie przez Internet jest bardzo upierdliwe i drogie jesli doliczyc koszty wysylki, a jak trzeba jeszcze zrobic zwrot to istna strata czasu. Kupuje w sieci jedynie drogie rzeczy i takie, ktore da sie latwo opisac, jak komputer czy ksiazki.

      • 10 4

    • Tak tak nie zes.j się. W sklepach(choć na h...wych warunkach) pracuje wiele młodych osób. Przeniesienie do sieci równa się rozwój sektora gospodarki magazynowej oraz firm logistycznych. Coś w stylu zatrudnię na magazyn 24/7 wszystkie dni w roku 2500zł na reke najlepiej ukrainiec.

      • 1 4

    • W sieci to sie kupuje wtedy gdy najpierw to cos dokladnie obejżysz w sklepie!!

      • 5 0

  • Reklamacją ? Kupilam mieszkanie a nie mowili ze sie cos obok wybuduje (7)

    Teraz mam mieszkanie bez widoku oprocz tego mieszkanie zostalo zawilgocone przez jakas ich usterke wewnetrzna. Walcze juz i nikt nie chce mi pomoc. Nie wiem co dalej a mam jeszcze przeciez gwarancje. Nie polecam Invest Komfort w zwiazku z tymi wielkimi problemami.

    • 25 10

    • nie mówili?? przeciez nie muszą, od tego jest plan zagospodarowania przestrzennego,

      wystrczy sprawdzić

      • 16 5

    • (2)

      Czy chodzi o Silvę i budowę biurowca obok?

      • 9 3

      • Brabank Gdańsk, Stara Stocznia/ Wałowa

        • 4 0

      • Portova Gdynia, Węglowa 22 - 24 , Sopot Okrzei , Botanica Gdańsk, Bursztynowa Jelitkowo ?

        • 4 0

    • nie ma deweloperow idealnych, u mnie walka sadowa z deweloperem trwa juz 9 lat i w koncu wygralismy

      • 3 3

    • Zatrudnij prawnika

      • 4 0

    • Tez mieszkam w budynku IK

      I nie mam takich problemów. Współczuje, bo różnie bywa jeśli chodzi o wykończenie, ale widok to już argument z D... chyba widziales ze obok pusta działka.

      • 1 1

  • Ale po co się spinac? Wystarczy nie kupować:) To takie proste:)

    • 10 8

  • Szmateksy mogą byc zamkniete ale dlaczego blokują sklepy AGDrtv!!Są bardziej potrzebne niz meble! (2)

    To tez jest wyposażenie mieszkania .

    • 25 1

    • Euro na Matarnii (1)

      Bedzie otwarte po 27.12 :p

      • 1 1

      • Tak ale te sklepy powinny byc otwarte w galeriach handlowych,tak jak markety i inne.

        • 2 0

  • wiekszośc sklepów ma wydłuzony termin zwrotu (4)

    zreszta kupuje tylko w sklepach gdzie mam możliowść oddać. Niestety sa jeszcze sklepy które robią problemy ze zwrotem, ale takie omijam

    • 12 0

    • porządny sklep przyjmie towar (1)

      problem jest z tymi mniejszymi, mnie znanymi na rynku lub na ryneczku

      • 7 1

      • Porządny made in china

        Nie wiem jak idę coś kupić to nie po to żeby zwracać

        • 3 3

    • Rtveuro (1)

      Pani kupiła lodówkę, która się okazała nie mrozić. Zareklamowała, poprosiła zwrot pieniędzy. Kierownik sklepu powiedział, że nie może Pani dostać zwrotu kosztów, bo "towar był w użyciu, Pani włączyła lodówkę do prądu". Pytanie Pani "jak mogłam sprawdzić, czy lodówka mrozi, nie podłączając jej do prądu?" zignorował i powtórzył swoją poprzednią wypowiedź. Pani odeszła z kwitkiem, nie wiem, jak to się skończyło, bo wyszedłem ze sklepu, ale nigdy nic u nich nie kupię z takim podejściem do klienta

      • 5 1

      • Ale ma prawo do reklamacji

        Oni mają 14 dni na ustosunkowanie się do tego. Nie można sobie wejść i ot tak żądać zwrotu kasy. Pracownik powinien spisać reklamację bez dyskusji

        • 6 0

  • Przeciez logiczne ze do lasu smieci

    • 2 1

  • Czyli zamiast do lodówki zywnosc mam wsadzic do szafy,bo meblowe otwarte a te z Agd zamkniete.

    A gotować mam rozpalając ognisko na komodzie bo komode mogę kupic w sklepie ale kuchenkę już nie!!

    • 11 0

  • znowu nas oszukali (1)

    Rząd,KK,ulubiony klub sportowy, sklep wielkopowierzchniowy a nawet żona. Oszukali nas.
    Premierze , jak żyć ?

    • 1 3

    • MatoUsz lulki pali , a Balbine gra w brydża ?

      • 0 1

  • Fajnie sobie wypozyczyc towar ze sklepu na pare dni.

    Wystarczy tylko nie zrywac metki,czy nie uszkodzic opakowania.Pobawic sie nim,nacieszyc oko i po paru dniach zwrocic.Jakis inny frajer kupi ten towar w sklepie,myslac,ze kupuje nowke sztuke.Buahaha

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane