Handel zagraniczny a problemy komunikacyjne

W dobie ogólnej globalizacji współczesne firmy mierzą się z koniecznością prowadzenia swoich działań także poza granicami własnego kraju. Dlaczego mierzą? Ponieważ daje to duże szanse, ale zdarza się, że problemem staje się kwestia komunikacyjna.



Gdy wielu zastanawia się, co to odwaga, śmiało można pokusić się o stwierdzenie, że jest nią prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Sytuację ratuje coraz wyższa jakość polskich produktów oraz możliwość eksportu za granicę rodzimych towarów czy usług. Warto podkreślić, że polska kadra pracująca jest grupą uznanych specjalistów w wielu branżach, ale wyszczególnić należy nabierającą na znaczeniu branżę IT. Warto też wspomnieć o polskich manufakturach produktów hand made oraz branży kreatywnej, które to również świetnie sobie radzą.

Wciąż istnieje różnica w wartości waluty w jakiej są ponoszone koszty produkcji (co wynika ze słabszego kursu PLN) w stosunku do zagranicznej monety, w której produkt jest kupowany od polskiego producenta i sprzedawany z marżą klientowi detalicznemu. Pamiętać też trzeba o trendzie fair trade oraz zwiększonych w ostatnich latach kosztach produkcji w Chinach. Wszystko to powoduje, że sporo dużych polskich producentów alternatywnie wróciło z fabrykacją do naszego kraju.

Gospodarka Polski rozwija się w stabilnym tempie od ponad 25 lat. Jest szóstą największą w Unii Europejskiej, a PKB na mieszkańca kształtuje się na poziomie powyżej 70 proc. średniej UE (według parytetu siły nabywczej). Jako Polacy możemy być z tego dumni, bynajmniej nie jest to jednak zasługa polityki, która ułatwiałaby przedsiębiorcom funkcjonowanie. Eksport z roku na rok przybiera na wartości. Według danych statystycznych za 2019 rok, po raz kolejny obroty towarowe handlu zagranicznego osiągnęły rekordowo wysoką wartość - 235,8 mld euro. Oznacza to, że eksport był wyższy o 5,5 proc. w porównaniu do wcześniejszego roku.

Coraz więcej firm nastawia się na rynki zagraniczne



Pójdźmy dalej i spójrzmy na listę pięciu najważniejszych rynków eksportowych i importowych, kształtującą się tak samo, jak w roku ubiegającym rok 2019. W obu przypadkach numerem jeden były Niemcy. Eksport do całej Unii Europejskiej wzrósł o 4,4 proc. (do 188,1 mld euro). Oprócz stałego wzrostu sprzedaży na rynek niemiecki (o 3,1 proc.), zwiększył się także eksport do Francji (o 10,4 proc.), na Węgry (o 9,3 proc.), na Słowację (o 6,1 proc.) oraz do Rumunii (o 11,6 proc.). Eksport do pozostałych krajów rozwiniętych gospodarczo (poza UE) zwiększył się o 11,8 proc. (do 11 mld euro).

Co do roku 2020, to zaznaczmy, że był to czas specyficzny, bo wszystkich nas dotknęła pandemia. Mimo wszystko pandemia nie wpłynęła negatywnie na wyniki, wręcz przeciwnie: ponownie został zanotowany wzrost. Jak podaje KIG: w 2020 roku eksport z Polski wyniósł 237,5 mld euro, natomiast import 225,5 mld euro. Z kolei PKO BP wskazuje na nadwyżkę w handlu zagranicznym Polski, która w 2020 roku wyniosła niemal 7 proc. PKB.

Te dane pokazują nam, jak ważne stają się kontakty handlowe nawiązywane z zagranicznymi partnerami. Zresztą coraz więcej zakupowych platform otwiera się na obsługę wszystkich krajów UE. Gospodarka jej członków staje się ujednolicona i dąży do całkowitego scalenia. Dla detalicznego klienta zamówienie produktów z globalnych marek typu Zalando, Showroom, Amazon staje się niczym skomplikowanym, a co najważniejsze, nie powiększa znacznie kosztów przesyłek. Co to oznacza? Współpracując z tymi międzynarodowymi markami bardzo łatwo możemy sprzedawać swoje produkty na terenie UE.

W przemyśle ciężkim również notujemy wzrost liczby międzynarodowych umów. Widzimy jak wielu przedsiębiorców eksportuje towary za granicę. Należy wymienić te produkty, których eksport zanotował najwyższy wzrost (źródło MR, dane za rok 2019): akumulatory elektryczne wraz z separatorami (o ok. 82 proc.), miedź rafinowana i stopy miedzi (o ok. 33,6 proc.), autobusy i mikrobusy (o ok. 39,8 proc.), silniki turboodrzutowe, turbośmigłowe oraz inne turbiny gazowe (o ok. 19,2 proc.).

Kluczowe są szybkie i dobre tłumaczenia



Zagraniczne kontakty handlowe pozytywnie wpływają nie tylko na wyniki finansowe, ale także na wizerunek marki, jaki tworzymy poprzez swoją obecność na rynku europejskim. Niestety, przy tych współpracach często pojawia się bariera językowa. Umowy są obszerne, szczegółowe, wymagają dodatkowych dokumentów, które również muszą być tłumaczone.

Komunikacja może wszystko utrudniać, ale czy jest to przeszkoda nie do przeskoczenia? Absolutnie nie. Tu sięgamy po pomoc wykwalifikowanego biura tłumaczeń. Biuro Tłumaczeń Koliber z Gdyni świadczy usługi w zakresie tłumaczenia zwykłego oraz przysięgłego. W formie pisemnej oraz ustnej - w zależności od potrzeby. Specjalizuje się we współpracy z dużymi firmami z różnych branż, od stoczniowej i budowlanej po fotowoltaiczną.

- Na trójmiejskim rynku istnieje wiele biur tłumaczeń, choć ciężko dokonać wyboru, z doświadczenia wiemy, że nasi klienci kierują się jakością obsługi, szybkim czasem wykonania usługi i elastycznym podejściem do klienta, który nierzadko potrzebuje ważnego przekładu dokumentów o późnej porze, na cito. Najlepiej rozumiemy, jaka jest w takiej sytuacji presja czasu, jak ważne jest połączenie jakości z szybkością. Nasi klienci absolutnie pokochali usługę kuriera mobilnego, który na terenie Trójmiasta dowozi tłumaczenie nawet w ten sam dzień. Współpracując głównie z firmami, widzimy po liczbie tłumaczeń, jak spory może być eksport i jak zawrotnie może wzrastać. Wykonujemy przekłady niemal wszystkich języków, choć najczęściej jest to język angielski, niemiecki i norweski - mówi Elwira Deja, założycielka firmy z siedzibą w Gdyni.

Nie pozwól, aby język stał się barierą dla biznesu



Potwierdza to zapotrzebowanie na tłumaczenia dotyczące krajów, z którymi prowadzimy aktywną, zagraniczną politykę handlową. Tym, co przekonuje do zaistnienia na międzynarodowym rynku, są także firmy, które pomagają polskim przedsiębiorcom marketingowo wypromować się na wyżej wspominanych platformach sprzedażowych.

Każda firma obecna na polskim Allegro ma świadomość, jak ważna jest wiedza o specyfice konkretnej platformy i umiejętność zoptymalizowania swoich działań pod kątem wzrostu ilości transakcji. Tak, by koszty nie przewyższały generowanego obrotu, co realnie przekłada się na uzyskany dochód. Przed rozpoczęciem wymiany towarowej między państwami warto także zasięgnąć rady u radcy podatkowego specjalizującego się w obsłudze firm prowadzących swoje działania poza Polską.

Platformy sprzedażowe z reguły same mają przygotowane rozwiązania w kwestii dostarczania zamówień do klientów, ale w przypadku niezależnych współprac pozostaje jeszcze do uzgodnienia kwestia transportu, choć w tym zakresie polskie firmy są jednymi z wiodących. Patrząc na to globalnie, obserwujemy wzrost możliwości rozwoju krajowego biznesu na arenie międzynarodowej, a język, komunikacja, czy różnorodne przepisy prawa podatkowego nie powinny stanowić problemu w otwarciu się na współpracę z przedsiębiorstwami zza granicy.

Skorzystaj z usług Biura Tłumaczeń Koliber

Biuro mieści się w Gdyni przy ul. Zygmunta Augusta 11A lok. 503Mapka

e-mail: biuro@koliber.expert
telefon: +48 513 411 551
strona internetowa biura: https://koliber.expert/

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Opinie (2)

  • Świetny artykuł!

    • 3 1

  • Polityka ma bardzo duży wpływ

    na gospodarkę, nie umniejszajcie działań rządu i Banku Centralnego, oczywiście w sukcesie polskiej gospodarki największy jest udział przedsiębiorców i pracowników.
    Pomyślcie też o kursach dla pracowników działów eksportu. Artykuł bardzo merytoryczny 94/100.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...